De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Een noobie vraag.
Ik heb een Ultegra Di2 uit 2018 met momenteel een cassette 11-25 kan ik daar sowieso een 11-28 op monteren? Of heb ik dan een lange kooi nodig?

Een noobie vraag.
Ik heb een Ultegra Di2 uit 2018 met momenteel een cassette 11-25 kan ik daar sowieso een 11-28 op monteren? Of heb ik dan een lange kooi nodig?
De gewone -SS variant kan tot 30t en zelfs iets groter, maar niet officieel.
Nadeel van de medium kooi of GS is dat de grootste krans ook wel minimaal 28 moet zijn. Dus een SS lijkt me wel de meest logische optie.

Ik weet niet wat je vooraan hebt maar je kan daar ook nog altijd kleiner gaan, als je bijvoorbeeld daar een 52/36 of 54/40 hebt liggen.

Bedankt voor de antwoorden. Ik heb vooraan idd een 52/36 zitten. Wat zijn de opties om kleiner te gaan? Kan ik die 36 gewoon vervangen door een 34 of is het zo simpel niet?

Edit: haha ik zie net dat ik al een 28 liggen heb. Hoe kan ik nu weten of ik een lange of korte kooi heb? 🙈

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de antwoorden. Ik heb vooraan idd een 52/36 zitten. Wat zijn de opties om kleiner te gaan? Kan ik die 36 gewoon vervangen door een 34 of is het zo simpel niet?

Edit: haha ik zie net dat ik al een 28 liggen heb. Hoe kan ik nu weten of ik een lange of korte kooi heb? 🙈
50/34 is het dan meestal

En gewoon uw kooi meten

Nee, dat gaat niet. De jump van 18 tanden gaat hij niet trekken. Zegt de theorie.

In de praktijk kan dat zeker, maar dan zit je wel met een heel grote stap. Daarnaast
ga je dan misschien ook boven de capaciteit (33T bij een SS R6800) van je achterderailleur zitten. 18 + 17 = 35 dus teveel.

Je kan het makkelijkst zien door wat foto’s te bekijken. Bij een SS (korte kooi) staan de derailleurwieltjes erg dicht bij elkaar, bij een SGS (medium kooi) is daar heel duidelijk meer afstand.

Nee, dat gaat niet. De jump van 18 tanden gaat hij niet trekken. Zegt de theorie.

In de praktijk kan dat zeker, maar dan zit je wel met een heel grote stap. Daarnaast
ga je dan misschien ook boven de capaciteit (33T bij een SS R6800) van je achterderailleur zitten. 18 + 17 = 35 dus teveel.

Je kan het makkelijkst zien door wat foto’s te bekijken. Bij een SS (korte kooi) staan de derailleurwieltjes erg dicht bij elkaar, bij een SGS (medium kooi) is daar heel duidelijk meer afstand.
Euhm hij wilt vooraan van 36 naar 34 gaan, waarom zou dat niet gaan heeft toch niets met uw kooi te maken?

Na wat foto's en filmpjes gezien te hebben ben ik redelijk zeker dat ik een korte kooi heb maar blijkbaar nog redelijk gemakkelijk op te lossen door de 'wieltjesplaat' (of hoe dat heet) te verwisselen. Moest ik dan van 28 naar 34 kunnen gaan zou dat een enorme stap zijn. Het is vooral om met de lbl challenge mij geen 15x dood te moeten duwen om boven te geraken en zo wat krachten te kunnen sparen.

Euhm hij wilt vooraan van 36 naar 34 gaan, waarom zou dat niet gaan heeft toch niets met uw kooi te maken?
Omdat je niet alleen naar de grootte van een cassette moet kijken, maar ook naar de capaciteit.

De capaciteit van een derailleur is de som van het verschil tussen kleinste en grootste krans en het verschil tussen kleinste en grootste kettingblad. Dus bijvoorbeeld een 11-28 en een 50/34 = 17 + 16

Dat maakt 33 en dat is de maximale capaciteit van een SS derailleur (r6800). Als je vooraan de sprong met 2 vergroot gaat dat niet meer. Dus moet je ofwel een 11-26 of een 13-28 monteren :)

Omdat je niet alleen naar de grootte van een cassette moet kijken, maar ook naar de capaciteit.

De capaciteit van een derailleur is de som van het verschil tussen kleinste en grootste krans en het verschil tussen kleinste en grootste kettingblad. Dus bijvoorbeeld een 11-28 en een 50/34 = 17 + 16

Dat maakt 33 en dat is de maximale capaciteit van een SS derailleur (r6800). Als je vooraan de sprong met 2 vergroot gaat dat niet meer. Dus moet je ofwel een 11-26 of een 13-28 monteren :)
Ik heb korte kooi en fiets ontvangen met 52/36 en 11/28.
Ondertussen rij ik met 50/34 en heb nog steeds dezelfde kooi

Uit 2018 dat is toch al r8xxx?

Ik heb korte kooi en fiets ontvangen met 52/36 en 11/28.
Ondertussen rij ik met 50/34 en heb nog steeds dezelfde kooi

Uit 2018 dat is toch al r8xxx?
52/36 en 50/34 is beiden 16 verschil hé :)

Dus dan is er geen impact op de capaciteit, maar hij vroeg of hij enkel de 36 kon vervangen door een 34. En dat gaat niet met een capaciteit van 33 tanden.

Een R8000 SS heeft blijkbaar 35T als capaciteit, dus daar heb je wat meer marge. Die Ultegra reeks is in 2017 gelanceerd, dus wijdverspreid vanaf 2018. Als iemand 2018 zegt wil dat echter nog niet zeggen dat het klopt, time flies 😬

@polar bear : post even een fotootje, dat zal alles verduidelijken :)

52/36 en 50/34 is beiden 16 verschil hé :)

Dus dan is er geen impact op de capaciteit, maar hij vroeg of hij enkel de 36 kon vervangen door een 34. En dat gaat niet met een capaciteit van 33 tanden.

Een R8000 SS heeft blijkbaar 35T als capaciteit, dus daar heb je wat meer marge. Die Ultegra reeks is in 2017 gelanceerd, dus wijdverspreid vanaf 2018. Als iemand 2018 zegt wil dat echter nog niet zeggen dat het klopt, time flies 😬

@polar bear : post even een fotootje, dat zal alles verduidelijken :)
A op die manier. Maar ik zie niet meteen wat dat voor invloed heeft achteraan eigenlijk maar zal aan mij liggen

A op die manier. Maar ik zie niet meteen wat dat voor invloed heeft achteraan eigenlijk maar zal aan mij liggen
Als je van 52/36 naar 50/34 gaat en cassette blijft hetzelfde neem je 'normaal' 1 schakel van je ketting weg.

Neem je 52/34 zal je ketting op de 52 'spannen' of op de 34 los hangen.
Of te veel/weining spanning op je derailleur komen.
En hierdoor raak je soms moeilijk van de 52 op de 34 en omgekeerd.

De meesten passen echter hun ketting niet aan en in 90% van de gevallen lukt dit ook, maar het is niet correct.

Als je van 52/36 naar 50/34 gaat en cassette blijft hetzelfde neem je 'normaal' 1 schakel van je ketting weg.

Neem je 52/34 zal je ketting op de 52 'spannen' of op de 34 los hangen.
Of te veel/weining spanning op je derailleur komen.
En hierdoor raak je soms moeilijk van de 52 op de 34 en omgekeerd.

De meesten passen echter hun ketting niet aan en in 90% van de gevallen lukt dit ook, maar het is niet correct.
Da’s helemaal juist en is vnl. de reden om die 16tanden tussen groot en klein vooraan niet te overschrijden.

De capaciteit kan echter ook overschreden worden indien je gewoon een te grote cassette zou monteren. Bij racefietsen komt dat eigenlijk zelden voor maar bij MTB’s met 2x was dat toch een frequent issue. Zo kon je bijvoorbeeld een derailleur hebben waar een 42t kransje in paste, maar dat de capaciteit te klein was om die 42 icm een 36/24 te gebruiken bijvoorbeeld. Dan moest je de cassette achteraan of de sprong vooraan verkleinen.

Met 1x is dat al helemaal geen issue meer.

Net KEIHARD op mijn bakkes gegaan toen ik uit de metro stapte, Brussel is een grote schaatspiste geworden, of je het nu wil of niet. Los op de elleboog en (slechte) knie gevallen, als een volleerde Jezus op weg naar Golgota.

We zullen zien wat de interne schade is de komende dagen, maar de Festive500 lijkt momenteel heel ver weg te zijn.
Hopelijk niet te veel last van?

Mijn laatste weken waren al gene vetten qua training, mede door net een puppy gekocht te hebben, maar gisteren ben ik opgenomen in het ziekenhuis wegens ontstoken dunne darm.

Festive 500 zal er ook niet inzitten, ik ben al blij als ik thuis feest kan vieren!

Strava wrapped is sinds dit jaar enkel voor betalende leden. Slimme zet van Strava heb nog nooit zoveel zin gehad om lid te worden.

Strava wrapped is sinds dit jaar enkel voor betalende leden. Slimme zet van Strava heb nog nooit zoveel zin gehad om lid te worden.
Ik ben enorm blij dat ik niet de enige ben die dat gevoel had. Zeker als ze dan ook nog eens beginnen te spammen dat je zo veel maand gratis krijgt als je nu afsluit :rofl:

Ik heb een maandje gratis gekregen, dus kan het "gelukkig" nog zien. Ik zal ergens tussen de 3000 en 3500 kilometers eindigen, waarvan geen enkele rit boven de 100km :'). Soit, dan nog kom ik van enorm ver gelet mijn horrorbelessure vorig jaar, dus mag niet klagen.

Zal trouwens bij die gratis maand blijven, want voor mij is er momenteel weinig meerwaarde.

Terug
Bovenaan