De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dan moet je toch serieus wat woon-werk doen ook, niet?
Ja, toch wel. 25km enkel. Denk dat ik toch aan een 100 keer zit. Dus 1/3 is woon werk. 's Zomers een iets vroeger stoppen om dan een 75km te doen na het werk vind ik echt leuk. Maar dan lopen de km's wel snel op. Soms neem ik bewust het openbaar vervoer om eens te kunnen rusten. :p

Ik zit aan 3630 kilometer, het minste in jaren door aanslepende knieproblemen die gelukkig van de baan zijn.

Woon-werk pendel neem ik niet op. Da's 10 km enkel. Daarvoor ga ik niet altijd strava opzetten.

Woon-werk, fietsen naar andere trainingen en effectieve fietsritten bij elkaar kom ik dit jaar vermoedelijk ergens aan 13000-14000 kilometer. Toch mag ik mijzelf niet echt een wielertoerist noemen als ik vergelijk met hoeveel meer tijd ik in andere sporten steek. Geen auto (noch wederhelft) hebben doet wat met eens mens.

Ik zit aan 3630 kilometer, het minste in jaren door aanslepende knieproblemen die gelukkig van de baan zijn.

Woon-werk pendel neem ik niet op. Da's 10 km enkel. Daarvoor ga ik niet altijd strava opzetten.
10 is zo net te weinig om als zone 1 in een gepolariseerde training weg te zetten. In een jaar waarin je goed wil trainen 4 dagen een extra 10k lusje aan breien. 20km in z1 op de MTB zal wel een uurtje duren, dus perfect.

Dan kan je op de andere trainingsdagen ook gewoon vol gaan.

In de extreme kou/wind benijd ik woon-werkers niet, maar soms ben ik toch een beetje jaloers. De afstand bij mij is eigenlijk perfect, maar de dagelijkse sleur met kleuterschool, creche en een job op de baan laten dat eigenlijk niet toe

Als ge nóg meer gaat fietsen gade helemaal geen broeken meer vinden waar u kuiten in passen :unsure: :hug:
Daarom dat ik altijd korte broeken draag 😎 (om te fietsen wel een lange bij koud weer).
Dat je de overige 250 dagen je kuiten hebt getraind zet je er niet bij?

EDIT: eerst alle replies lezen en dan pas antwoorden vanaf nu
Dat + rookworsten!
In de extreme kou/wind benijd ik woon-werkers niet, maar soms ben ik toch een beetje jaloers. De afstand bij mij is eigenlijk perfect, maar de dagelijkse sleur met kleuterschool, creche en een job op de baan laten dat eigenlijk niet toe
Elektrische bakfiets incoming!

Kortweg: neen (of toch niet in die mate dat het een financieel/kwalitatief voordeel zou opleveren). Voor €600 vind je algemeen genomen geen handgevlochten wielen.
Het grote verschil zit wel niet in het vlechten, maar in het gelijkmatig op spanning brengen - ervoor zorgen dat de spakken allemaal dezelfde spanning hebben (binnen een marge van ca. 20%). Dat zorgt ervoor dat je stevige wielen hebt die de spanning/impact gelijkmatig verdelen. Maar dat kost tijd natuurlijk. En manuren kosten geld....

Als dat je budget is, zou ik gewoon zo'n XM 1700 setje aanschaffen. Hunt heeft ook een heel goede naam (huislevernacier van o.a. Mason), maar geen persoonlijke ervaringen mee.
Ik vind het zelf heel tof om zelf wielen te vlechten, maar het is een hele aankoop als je wat deftig materiaal wil (wielrichter, centreerboog, spaakspanningsmeter). Als hobby vind ik het wel plezant, en als ik nog een wiel of 2 vlecht, haal ik er de aankoopprijs van de materialen wel uit.
DT Swiss wordt handgespaakt door Poolse vrouwen volgens een fietsenmaker hier. Weet wel niet of alle setjes zo zijn

Die mens heeft jaren voor DT Swiss gewerkt

Bike-Europe-DT-Swiss-Poland.jpg

Laatst bewerkt:
10 is zo net te weinig om als zone 1 in een gepolariseerde training weg te zetten. In een jaar waarin je goed wil trainen 4 dagen een extra 10k lusje aan breien. 20km in z1 op de MTB zal wel een uurtje duren, dus perfect.

Dan kan je op de andere trainingsdagen ook gewoon vol gaan.

Ik ben vooral jaloers over het terug naar huis komen. :tongue:

Deze zomer heb ik een aantal weken vast op den bureau gewerkt elke dag en dan heb ik best wel wat dagen met de fiets gaan werken. Maar dan liet ik mijn laptop op het werk staan, had ik ginder kleren/douchegerief liggen etc... en het was in die weken 's morgens ook gewoon 15° waardoor 's morgens in dezelfde kledij naar ginder kon als 's avonds terug (buiten een windstopper dan). ~21km enkel was eigenlijk nen idealen afstaand. Niet té ver, maar wel de moeite om te vertrekken.

Maar de rest van het jaar is dat een stuk moeilijker: normaal gezien werk ik 2 dagen in de week van thuis en ben ik nog minstens nen dag op baan ook. Zelfs als ik gewoon altijd kleren op het werk zou leggen zou ik nog elke keer diej laptop moeten beginnen meesleuren en daar heb ik weinig goesting in.
Ik heb in het verleden wel al een paar keer mijn auto laten staan op het werk, met de fiets naar huis en 's morgens terug gedaan, dat is handiger want dan kan ik gewoon alles in mijnen auto laden maar eigenlijk veel gedoe voor wat het maar is. En de 2de dag heb je dan spijt dat niet gewoon met de fiets naar huis terug kan omdat je auto dan niet thuis geraakt...

Laptop meesleuren is inderdaad lastig. 't Is soms vooral een hele regeling als ik eens zonder rugzak wil naar huis fietsen en nog een extra ritje wil doen. De volgende dag moet je dan nog eens andere kledij meenemen.
Om een lang verhaal kort te maken, ik heb al meerdere vastgesteld dat ik geen sokken of onderbroek mee had. ;-)

Om een lang verhaal kort te maken, ik heb al meerdere vastgesteld dat ik geen sokken of onderbroek mee had. ;-)
Ah, de herkenbare feiten van een woon-werk fietser :biglaugh:

Ik woon zelf op 20km van het werk en werk 2x/week op kantoor, een afstand die ik telkens met de fiets doe. Alleen inderdaad soms wel wat lastig met de laptop, maar met een compacte rugzak valt het wel nog mee. Het wordt vooral moeilijk als ik voldoende eten begin mee te nemen, en dan nog iets van verse kledij (onderbroek en kousen standaard). Qua kledij zit ik meestal in een rotatiesysteem, ik heb standaard wat kledij hangen in een locker en dan neem ik 's ochtends een propere broek mee om dan 's avonds een hemd en/of trui mee te pakken of omgekeerd.

Het vergt allemaal wat meer organisatie, maar wel zalig tijdsefficiënt en in de mooiere weermaanden wel echt een plezier. Enkel bij stevige regen vertrek ik niet met de fiets, maar in de praktijk valt dat eigenlijk niet zo vaak voor.

Ik ben aan het uitkijken naar een nieuwe (alu) 30mm internal XC/ trail wielset (Shimano MS) voor op mijn hardtail.
Initieel keek ik naar bv. DT Swiss XM 1700, maar hoe meer ik er over opzoek hoe meer mensen een handgespaakt setje aanraden ipv fabrieksset.

Kan je tegenwoordig voor het geld van bv. een DT XM 1700 effectief een betere handgespaakte set krijgen?
Zijn er wielenbouwers in BE (of zelfs regio Oost-Vlaanderen) die aan te raden zijn?

Mijn meest gebruikte MTB wielset komt van hier https://r2-bike.com/Wheelsets

Brede keuze, goede prijs, handbuilt als je wil, gaat al jaren mee. Ik herinner mij dat ik er een wielzak en reservespaken bij kreeg en certificaat i.v.m. spanning etc. Ik zou zelf uw budget iets uppen en voor DT Swiss 240 naven gaan.

Je kan ook kijken voor een lokale wielbouwer, 600 euro gaat krap zijn qua budget zijn maar wel handig voor onderhoud en garantie/herstelling als je uw wiel in de soep rijdt.

Laatst bewerkt:
Laptop meesleuren is inderdaad lastig. 't Is soms vooral een hele regeling als ik eens zonder rugzak wil naar huis fietsen en nog een extra ritje wil doen. De volgende dag moet je dan nog eens andere kledij meenemen.

Ik leg altijd boxershorts en kleren voor een week op mijn werk. Mijn fietskousen hou ik gewoon tijdens de dag aan. Meestal lukt het wel zonder rugzak. De vrijdag ga ik dan met de auto en pak ik mijn vuile was terug mee en leg ik propere terug klaar.

Ambetantste periode vind ik maart/april. Smorgens te koud en savonds dan te warm. Dan moet ik savonds nog dat windvestje mee sleuren en arm en beenstukken.

Ik ga altijd met de fiets werken (10 - 12km afhankelijk van de route, weer en goesting). Laptop, kleren en schoenen gaan in de rugzak.

Hier afhankelijk van de activiteiten voor het werk (er tijdig geraken of niet) maar bij deftig weer probeer ik ook wel geregeld woon-werk verkeer per fiets te doen. 14-16km goed te doen.
Douches en kledij in een locker op't werk. Eten mee in de rugzak net zoals reserve ondergoed.

Mijn meest gebruikte MTB wielset komt van hier https://r2-bike.com/Wheelsets

Brede keuze, goede prijs, handbuilt als je wil, gaat al jaren mee. Ik herinner mij dat ik er een wielzak en reservespaken bij kreeg en certificaat i.v.m. spanning etc. Ik zou zelf uw budget iets uppen en voor DT Swiss 240 naven gaan.

Je kan ook kijken voor een lokale wielbouwer, 600 euro gaat krap zijn qua budget zijn maar wel handig voor onderhoud en garantie/herstelling als je uw wiel in de soep rijdt.
Thanks - ga ik ook eens bekijken.

PS: Is de 240 écht zoveel beter?
PPS: Meest futureproof - 6bolt of centerlock?

Laatst bewerkt:
Hier zal het een +/- 9600km worden.
Ik kijk vooral naar de uren, de meeste jaren zit ik op 350 a 360u. En dan hangt het er vooral van af of wat de verdeling Zwift / buiten is, en dan ook met welke fiets (race/mtb/gravel). Tussen 2019 en 2021 zit bijvoorbeeld maar 3u verschil maar wel 700km. 2022 zal het jaar worden met het minste Zwift kilometers. In de tweede helft van 2018 bijvoorbeeld meer gelopen. (Ik fiets ook nog een 2800km woonwerk maar dat komt niet op mijn strava.)

GQDhIb.jpg

Thanks - ga ik ook eens bekijken.

PS: Is de 240 écht zoveel beter?
PPS: Meest futureproof - 6bolt of centerlock?
Ik zou op een mtb zeker niet extra betalen voor de 240’s. Ik vind het belangrijker dat je niet de 18t ring hebt (beste compromis is de 36) dan het verschil tussen 240 en 350. Meerdere bronnen geven trouwens aan dat de huidige 350 gewoon de non-EXP 240 is van een paar jaar terug. Dus het ontwerp met twee losse ratchetringen waarmee ze bekend zijn geworden. Dag EXP nog wat beter is kan zeker zijn, maar “on a budget” zou ik meer geld steken in de velg en/of spaken dan in het verschil tussen 240 en 350.

Over de riemschijven:

Tl;dr
met een centerlocknaaf ben je meest futureproof omdat je (mits gebruik van adaptors) beide schijftypes kan monteren

Lang antwoord: centerlocknaven zijn makkelijker maar meestal zwaarder (bijna even groot als het verschil tussen 350 en 240’s) en doordat er veel minder non-shimano schijven zijn heb je ook minder lightweight opties. Dmv adaptors kan je met een centerlocknaaf echter beide opties monteren, maar dan heb je weer extra gewicht en mogelijke failpunten.

Er zijn ook kwatongen die beweren dat ze minder veilig zouden zijn 🤷‍♂️. Op een downhillbike zie je zelden centerlock

Voor de looks zou ik gaan voor 350’s met 6-bolt en straightpull
Voor performance 240’s met 6 bolt en j-bend
Voor bang for buck 350’s, 6 bolt, j-bend

Lekkere DT revolutions of D-lights erin en woppa!

Laatst bewerkt:
Ik zou op een mtb zeker niet meer betalen voor de 240’s. Ik vind het belangrijker dat je niet de 18t ring (beste compromis is de 36) hebt dan het verschil tussen 240 en 350. Meer nog, naar bombproof gehalte zou ik voor een 350 gaan. En aangezien je naar XM en/of 30mm internal zoekt vermoed ik dat dat belangrijker is dan 30gr.

Tl;dr
met een centerlocknaaf ben je meest futureproof omdat je (mits gebruik van adaptors) beide schijftypes kan monteren

Lang antwoord: centerlocknaven zijn makkelijker maar zwaarder (bijna even groot als het verschil tussen 350 en 240’s) en doordat er veel minder non-shimano schijven zijn heb je ook minder lightweight opties. Dmv adaptors kan je met een centerlocknaaf echter beide opties monteren, maar dan heb je weer extra gewicht en mogelijke failpunten.

Er zijn ook kwatongen die beweren dat ze minder veilig zouden zijn 🤷‍♂️. Op een downhillbike zie je zelden centerlock

Denk dat de 350 36T een mooi compromis is op gewicht/ betrouwbaarheid/ budget.
De 30mm internal is eerder om een iets meer future proof wiel te hebben met het oog op 2.35" banden. Kan ook bv 28mm zijn.
Huidige OEM wielset van 2+kg (!) is 25mm, dus het mag wel wat breder - maar zeker ook lichter.

Hope PRO 4 naven zien er ook nog goed uit.

Qua spaken SAPIM vs. DT vs.. moet ik me nog eens inlezen.
R2 bike is precies wel fan van newmen velgen.

R2 bike is precies wel fan van newmen velgen.
‘t Is helaas allemaal niet meer mogelijk, maar tot 1,5j geleden kon je gewoon prachtige carbon velgjes kopen bij de leverchinees voor < €300 voor een set incl. shipping/handling.

Ik heb competion race (2.0-1.6-2.0) in mijn 30mm wielset, omdat ik die wel scherp geprijsd vond voor het beduidend lagere gewicht. Qua nippels gewoon simpele sapim Polyax messing. Zwaarder dan alu maar geen oxidatie. Dus altijd altijd altijd messing op een mtb.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan