De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Cyclus wordt via externe unit jaarlijks gecalibreerd zodat je weet dat 200 watt effectief 200 watt is.
Consistente resultaten zijn inderdaad handig. Maar stel dat je indoor rijdt op een kickr en buiten op een andere powermeter, dan is het wel tof als beide cijfertjes effectief overeenkomen…
Exact overeenkomen is natuurlijk ook niet evident. Alleen al de plaats waar je het vermogen leest heeft al impact. Pedalen of crank zal relatief weinig uit maken. Maar de Cyclus 2 meet bv wel op het "achterwiel", net als alle smart trainers. Als je op zo'n achterwiel meeting een volledig nieuwe ketting VS een volledig afgeleefde ketting gebruikt ga je ook afwijkingen krijgen door meer/minder verlies op je aandrijving.

Zolang het verschil binnen de perken blijft is er niks aan de hand en de meeste systemen garanderen 2 tot zelfs 1% nauwkeurigheid tegenwoordig. Dat lijkt mij alvast ruim voldoende. Je trained normaal toch in zones die snel 40 Watt breed zijn, zolang je dus naar het midden van die zone mikt gaan je pieken zelfs met een nét iets minder nauwkeurige meter effectief wel in je zone liggen.

Maar wat wil je precies zeggen?
Dat uw 'op een cyclus is 200w effectief 200w' zever is
Power: maximal error 2% of reading (for power values less than 100 Watt maximal 2 Watt)

Dat jaarlijks worden ze gekalibreerd ook niet correct is, is een aanbeveling
Calibration: dynamic calibration, incl. Calibration protocol, recommended on a yearly basis

Exact overeenkomen is natuurlijk ook niet evident. Alleen al de plaats waar je het vermogen leest heeft al impact. Pedalen of crank zal relatief weinig uit maken. Maar de Cyclus 2 meet bv wel op het "achterwiel", net als alle smart trainers. Als je op zo'n achterwiel meeting een volledig nieuwe ketting VS een volledig afgeleefde ketting gebruikt ga je ook afwijkingen krijgen door meer/minder verlies op je aandrijving.

Zolang het verschil binnen de perken blijft is er niks aan de hand en de meeste systemen garanderen 2 tot zelfs 1% nauwkeurigheid tegenwoordig. Dat lijkt mij alvast ruim voldoende. Je trained normaal toch in zones die snel 40 Watt breed zijn, zolang je dus naar het midden van die zone mikt gaan je pieken zelfs met een nét iets minder nauwkeurige meter effectief wel in je zone liggen.
Dat neemt niet weg dat momenteel nog een hele grote meerderheid loopt te sakkeren op hun powermeter en met problemen zit. Van recreant tot profrenner.

Dat uw 'op een cyclus is 200w effectief 200w' zever is
Power: maximal error 2% of reading (for power values less than 100 Watt maximal 2 Watt)

Dat jaarlijks worden ze gekalibreerd ook niet correct is, is een aanbeveling
Calibration: dynamic calibration, incl. Calibration protocol, recommended on a yearly basis
Ok sorry voor mijn misvatting en zever…
Je sluit een onderhoudscontract af met de firma waar je de Cyclus koopt.
Ik vertrouw daarop…

Ok sorry voor mijn misvatting en zever…
Je sluit een onderhoudscontract af met de firma waar je de Cyclus koopt.
Ik vertrouw daarop…
De realiteit is waarschijnlijk echter heel vaak: bij aankoop van het toestel zit standaard 1 of 2 jaar onderhoudscontract bij incl. hercalibratie.
Na 1/2 jaar moet dat contract dan verlengd worden => Wat? Zoveel??? Fuck that shit... => geen onderhoudscontract, dus geen hercalibratie meer.

Uit ervaring weet ik dat dat heel vaak is wat er gebeurd met onderhoudscontracten bij andere machines dus ik vermoed dat dit bij de Cyclus niet anders is. Tenzij die Cyclus machines verkocht worden als "as a service" product waar je een maandelijkse/jaarlijkse kost betaald voor het toestel+onderhoudscontract en dat op het moment dat je het contract stopt ze de trainer dan terug komen ophalen.

De realiteit is waarschijnlijk echter heel vaak: bij aankoop van het toestel zit standaard 1 of 2 jaar onderhoudscontract bij incl. hercalibratie.
Na 1/2 jaar moet dat contract dan verlengd worden => Wat? Zoveel??? Fuck that shit... => geen onderhoudscontract, dus geen hercalibratie meer.

Uit ervaring weet ik dat dat heel vaak is wat er gebeurd met onderhoudscontracten bij andere machines dus ik vermoed dat dit bij de Cyclus niet anders is. Tenzij die Cyclus machines verkocht worden als "as a service" product waar je een maandelijkse/jaarlijkse kost betaald voor het toestel+onderhoudscontract en dat op het moment dat je het contract stopt ze de trainer dan terug komen ophalen.
Ik heb thuis zelf een Cyclus waarbij de motor recent vervangen is omdat hij stuk was. Op een andere plaats kan ik ook een Cyclus gebruiken die in jaarlijks onderhoudscontract zit.

Ik gebruik die heel graag om testen op af te nemen.

Het neemt wel niet weg dat ik meer tevreden ben van de Kickr en/of Kickr bike.
Voor de prijs van een Cyclus koop je 10x een Kickr.

Puur voor training ga ik nooit een Cyclus gebruiken, tenzij om bepaalde zaken uit te testen.

Mensen moeten eigenlijk allemaal niet zo flippen op hun powermeter. Als hij consistent meet en je kan ermee trainen is het ding al zijn geld waard. Wanneer je moet presteren speelt het allemaal geen rol meer, dan rij je toch naar kunnen/gevoel. In onze vriendengroep zaten wij vroeger ook constant te zagen op elkaar als iemand zijn powermeter een niet correcte waarde gaf. Maar dit helpt niemand :)

Mensen moeten eigenlijk allemaal niet zo flippen op hun powermeter. Als hij consistent meet en je kan ermee trainen is het ding al zijn geld waard. Wanneer je moet presteren speelt het allemaal geen rol meer, dan rij je toch naar kunnen/gevoel. In onze vriendengroep zaten wij vroeger ook constant te zagen op elkaar als iemand zijn powermeter een niet correcte waarde gaf. Maar dit helpt niemand :)
Dat stukje in het vet dus. Zolang de afwijking ~2% is maar consequent ~2% is het ok.
Het is ook altijd leuk als u smart trainer en power meter ball park dezelfde waarden geven maar ook daar is 2% verschil nu ook niet het einde van de wereld. Dat is in Z2, waar je toch 80% van u tijd zou moeten spenderen, bij de meeste mensen 3-4, max 5W. Dat zorgt er niet voor dat je ineens buiten je doelzone gaat rijden.

Dat neemt niet weg dat momenteel nog een hele grote meerderheid loopt te sakkeren op hun powermeter en met problemen zit. Van recreant tot profrenner.
Maar waarom?
Allemaal die onzin omdat hun powermeter te weinig zou aangeven, en ze dus een lager FTP of gemiddelde hebben en blablabla.

Uw capaciteit verandert niet. Uw gevoel en prestatievermogen verandert niet. Enkel die waarde op Strava.
Als je natuurlijk een powermeter hebt die niet lineair afwijkt en niet betrouwbaar is dan is het iets anders.

Maar waarom?
Allemaal die onzin omdat hun powermeter te weinig zou aangeven, en ze dus een lager FTP of gemiddelde hebben en blablabla.

Uw capaciteit verandert niet. Uw gevoel en prestatievermogen verandert niet. Enkel die waarde op Strava.
Als je natuurlijk een powermeter hebt die niet lineair afwijkt en niet betrouwbaar is dan is het iets anders.
Jama ge wilt toch die het hoogst is?
Op zwift om sneller te zijn
Op een test om te denken dat je beter bent

:unsure:

Jama ge wilt toch die het hoogst is?
Op zwift om sneller te zijn
Op een test om te denken dat je beter bent

:unsure:
Hehe, zijn er veel die zo redeneren wel ..
Zie soms ook wel mannen die in zwift dingen doen dat ik niet kan maar op koers is het dan andersom.
Denk altijd zolang ze hun maar amuseren.. :laugh:

er zijn er ook die het niet bewust doen hé. Een Direto staat erom bekend om veel te veel te geven, maar ik weet 100% zeker dat iemand als @Arkaine dat liever niet zou hebben en gewoon fair & square wil racen.

Hehe, zijn er veel die zo redeneren wel ..
Zie soms ook wel mannen die in zwift dingen doen dat ik niet kan maar op koers is het dan andersom.
Denk altijd zolang ze hun maar amuseren.. :laugh:
Toen een aantal jaren geleden nog live events van BZR werden georganiseerd had je dat elk jaar wel... Een aantal mannen die in hun categorie in de qualifiers de boel volledig aan gort reden en dan op de live's zelf plots gewoon weggereden werden.

Het eerste jaar dat ik daar bij was, was er enen bij de C's die in de laatste qualifier race 3.6wkg avg wegduwde ofzo. Dan dacht je: dat wordt ne moeilijke klant in de live's... uiteindelijk is diej 9de van de 12 ofzo geworden. Gewoon omdat hij van een Tacx Vortex oid plots op een Kickr/Neo/Hammer overstapte. Direct power -30% :laugh:

Om een voorbeeld te geven. Profploeg die met gesponsord materiaal moet rijden. Powermeter en headunit zijn niet goed compatibel. Powermeter zelf laat te wensen over omdat hij echt gewoon volledig verkeerde waarden geeft.
Is niet leuk voor die mannen dat ze niet vrij hun eigen materiaal kunnen kiezen dan.

Nu is het al beter met goede instapmodellen, maar pak 6 tot 10 jaar geleden was het huilen met de pet op bij vele amateurs die veel geld betaalden voor een powermeter…

WVA in het WK TT vorig jaar. Daar zegt hij zelf dat hij op wattage reed en instorte naar het einde toe. Blijkbaar gaf zijn meter gemiddeld 20watt te weinig aan bleek op het einde.

Toen hij thuis kwam van het WK heeft hij vergeleken op zijn Cyclus (Wout heeft effectief ook een staan thuis)
Dan is hij een amateur.
Ik weet dat een cyclus 20w meer geeft dan mijn powermeter
Dat je als prof niet weet wat uw waardes zijn op de powermeters van uw fietsen is puur amateurisme

Dan is hij een amateur.
Ik weet dat een cyclus 20w meer geeft dan mijn powermeter
Dat je als prof niet weet wat uw waardes zijn op de powermeters van uw fietsen is puur amateurisme
Dat is geen amateurisme.
Er kan vanalles mee mislopen wat u daarom niet minder profwaardig maakt.

Terug
Bovenaan