De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

idem hier, was gestopt te fietsen met oortjes, en tegenwoordig draag ik de Aftershokz constant. Veel veiliger, goede accuduur.
Gebruik ze ook om te zwiften en te lopen.
Ik vind eigenlijk de geluidskwaliteit heel goed te noemen, bas inderdaad minder present dan standaard modellen, maar vaak worden toch nodeloos veel geboost. Ik luister meestal muziek op de fiets. In sommige situaties vind ik podcasts minder evident, zoals bij heel sterke tegenwind. Maar vind ik minder problematisch bij muziek. Vind het met kledij eigenlijk niet zo'n probleem, enkel idd als je je oren bedekt wil hebben.

Enfin, voor mij is zo'n aftershokz veel meer waard dan welke powermeter dan ook ;)
Heb jij de openrun?

Ik heb vorig jaar 9 powermeters gekocht en verkocht omdat ik op 3 fietsen dezelfde waardes wou als op mijn kickr v5.
Uiteindelijk is mij dat gelukt, ging het anders ook lukken? Yep lol. Rij nu op 1 fiets met stages dubbelzijdig, een andere 4iiii dubbelzijdig en de laatste Rival Etap powermeter enkelzijdig 6% upgescaled om te doen kloppen.

Als je echt fanatiek bent snap ik wel waarom iemand zo met data kan bezig zijn. Maar ik blijf erbij elk moet dat voor zichzelf uitmaken en zich bezig houden met zijn nummers/data. Dat iemand als Wout niet zou doorhebben dat zijn meter niet klopt lijkt me straf. Ik heb het persoonlijk redelijk snel door en kom nog niet aan Wout zijn enkels ;-)

Toch schitterend forum he hier. Amateurs die van zijn leven nog geen koers gereden hebben die dan een veelvoudig ritwinnaar in de TdF, die dag in dag uit traint als een prof, die eet volgens een nauwgezet schema, op quasi elke koers op de afspraak is,... gaan verwijten van amateurisme omdat ze 3 keer per week een uurtje op de rollen trainen en als het mooi weer is ook al eens cijfertjes van de powermeter kunnen aflezen.

Mijn broek zakt daar letterlijk van af.
Maar wat jij allemaal opnoemt is toch niet relevant voor de casus?
Het gaat hem erom dat als je uw volledige vertrouwen legt bij technologie en achteraf blijkt deze gefaald te hebben. Achteraf heeft men dus controle gedaan en gezien dat er iets fout was.
Bij een discipline en een geval waar het zo belangrijk is dat het klopt dan moet je gewoon op voorhand zeker zijn dat alles klopt.
Dan is het toch terecht om te zeggen dat er fouten zijn gemaakt? Bij de omkadering voor alle duidelijkheid, want dat is hun taak en niet die van Wout.

Een fout zoals deze komt wel op het meest ongelegen moment.
Dat het amateurs zijn is een zeer zwaarwichtige uitspraak, dat gaat te ver. Maar ik denk wel dat ze hieruit geleerd hebben, maar het is wel duur en spijtig leergeld.

Dat iemand als Wout niet zou doorhebben dat zijn meter niet klopt lijkt me straf. Ik heb het persoonlijk redelijk snel door en kom nog niet aan Wout zijn enkels ;-)

Het zal ook geen afwijking van 100watt geweest zijn.
Beide wattages is diep gaan, dus naar gevoel toe is dat niet te onderscheiden.
Meten is gewoon weten, en ook de reden waarom die waarde gewoon betrouwbaar moet zijn. En tevens ook gewoon waarom profs zoveel belang hechten aan een powermeter, en al zeker in een pacing strategie.

Laatst bewerkt:
Dan is het toch terecht om te zeggen dat er fouten zijn gemaakt? Bij de omkadering voor alle duidelijkheid, want dat is hun taak en niet die van Wout.
Het was een wedstrijd met de Belgische selectie. Misschien dat daar het probleem zat. Normaal doet iemand dat allemaal voor hem elke wedstrijd dag opnieuw. Nu zal hij gewoon een week voordien zijn tt fiets gekregen hebben die in orde stond. Mss door de week 1 of andere setting die veranderde door 'ik weet niet wat' transport, ofzo. Een ander entourage rond hem...en dan gebeuren er zo'n dingen. Het is maar gissen natuurlijk.

Canyon heeft dus onlangs de nieuwe Ultimate gelanceerd, vorige week de nieuwe Inflite (cross) en nu komt er een update van de tijdritfietsen aan.
Maar ik blijf maar wachten op de nieuwe Endurace.
Vandaag €700 korting op het zwarte model, omdat het Black Friday is.
Staat me wel aan, maar als ze binnen enkele maanden een nieuwe Endurace SLX uitbrengen met geïntegreerde kabels ga ik bleiten.
Keuzes keuzes. Konden ze maar eens meer info geven wanneer die komt (binnen enkele weken of pas binnen 2 jaar)

Staat me wel aan, maar als ze binnen enkele maanden een nieuwe Endurace SLX uitbrengen met geïntegreerde kabels ga ik bleiten.
Keuzes keuzes. Konden ze maar eens meer info geven wanneer die komt (binnen enkele weken of pas binnen 2 jaar)
Als je 7k gaat uitgeven moet je u vooral de vragen stellen
1) is dit de fiets die ik echt wil?
2) geeft deze fiets alles wat ik zoek in een fiets?
3) is deze fiets prijs/ return goed voor mij?

Op elke vraag ja, kopen.
Indien niet dan zou ik niet kopen.

Ja als er nieuwe uitkomt dan is deze een oud model en heb je niet het nieuwste. Maar maakt dat deze fiets minder goed?

Ik zit een beetje met hetzelfde dilemma qua aeroad..

Qua budget heb ik geen zin om 1000€ extra te betalen voor de geintegreerde kabels en elektronisch schakelen voor een fiets die dan nog een kleine kg zwaarder is.

Aan de andere kant ben ik bang dat ik het me ga beklagen om voor de mechanische ultegra te gaan omdat het met die externe kabels er toch wat gedateerder uitziet en ik misschien spijt ga hebben dat het mechanisch schakelen is. (al ben ik niet anders gewoon en heb ik ook totaal geen problemen met mechanisch)

Nuja aan de andere kant kun je blijkbaar het nieuwe stuur met volledig geintegreerde kabels ook maar 1,5cm gebruiken en dan zou ik er wss al niet eens op passen. (idem voor de ultimate)

Nuja aan de andere kant kun je blijkbaar het nieuwe stuur met volledig geintegreerde kabels ook maar 1,5cm gebruiken en dan zou ik er wss al niet eens op passen. (idem voor de ultimate)

Wat bedoel je juist hiermee?

En tussen welke fietsen twijfel je dan? De CF SL met ultegra en DT Swiss en de SLX met rival of de SLX met ultegra Di2.

Want die laatste is lichter dan de CF SL en is elektronisch. En dat extra gewicht maakt di2 dubbel en dik goed qua performance hoor.

Laatst bewerkt:
Wat bedoel je juist hiermee?
Onder het "oude" stuur kun je tot 3cm spacers gebruiken. Het nieuwe stuur is ontworpen zodat je je stuur kan slammen zonder dat je de vorkbuis moet gaan afzagen. Maar hierdoor heb je maar 1,5cm speling meer aan spacers die je kan eronder steken.

Onder het "oude" stuur kun je tot 3cm spacers gebruiken. Het nieuwe stuur is ontworpen zodat je je stuur kan slammen zonder dat je de vorkbuis moet gaan afzagen. Maar hierdoor heb je maar 1,5cm speling meer aan spacers die je kan eronder steken.
Aah nu snap ik wat je wilt zeggen!
Maar heb je de geometrie als eens bekeken? Want qua stack valt dat nog wel mee hoor.
Mijn fiets is in dezelfde maat bijvoorbeeld 2,5cm lager qua stack. Dus dat is al ruimte die ik persoonlijk zou winnen.

Aah nu snap ik wat je wilt zeggen!
Maar heb je de geometrie als eens bekeken? Want qua stack valt dat nog wel mee hoor.
Mijn fiets is in dezelfde maat bijvoorbeeld 2,5cm lager qua stack. Dus dat is al ruimte die ik persoonlijk zou winnen.
Ja heb ik bekeken. Qua stack is de nieuwe aeroad ongeveer hetzelfde als mijn huidige ultimate (0,3mm agressiever). Maar daar zit ik wel met 3cm spacers op.

Nu, misschien zou het wel lukken aangezien ik met gemak langer dan een uur in de drops kan rijden. En met wat core en flexibiliteit te trainen kan ik wel iets dieper zitten maar het blijft wel een gok. Probleem is dat ik hele lange benen heb. (96 cm bbl met 1m 90 lichaamslengte)

Ja heb ik bekeken. Qua stack is de nieuwe aeroad ongeveer hetzelfde als mijn huidige ultimate (0,3mm agressiever). Maar daar zit ik wel met 3cm spacers op.

Nu, misschien zou het wel lukken aangezien ik met gemak langer dan een uur in de drops kan rijden. En met wat core en flexibiliteit te trainen kan ik wel iets dieper zitten maar het blijft wel een gok. Probleem is dat ik hele lange benen heb. (96 cm bbl met 1m 90 lichaamslengte)
Ah ge zijt er nog!
Ook al zitten kijken voor een grizl 6 of 7 🤔 kan ook niet kiezen.

Ah ge zijt er nog!
Ook al zitten kijken voor een grizl 6 of 7 🤔 kan ook niet kiezen.
In beperkte mate wel nog ja ;)
Ik heb de grizl 6 genomen. Ik had eerst schrik dat ik met de 10 spd versnellingen ging missen, maar heb het mij nog geen seconde beklaagd. En voor het gewicht moet je het ook niet echt laten.

Al even wat excuses neerpennen voor de waarschijnlijk mindere uitslag op de beach race van morgen:

- ik ga veel te koud hebben
- rijden in de regen vind ik niet leuk
- vannacht / vandaag voel ik mij vrij belabberd. Vannacht ben ik om 2u wakker geworden en had het superkoud. Ik ben in bad gaan liggen om op te warmen, een douche hielp niet :crazy:

Geeft mij veel hoop :help: momenteel ook aan het sukkelen met mijn linkse knie na een valpartij. Ritje 4dagen na de val heeft alle spieren losgemaakt maar knie doet sindsdien moeilijk.
Ondertussen weer bijna een maand verder.
In de week van 11 november heb ik nog eens 10u op mijn fiets gezeten, nooit 2 dagen op rij en ik voelde wel dat het niet meer als 2u30 moest zijn. Telkens ritten buiten. Vandaag voor het eerst weer 1u30 op Zwift en dat lukte ook. Ik denk dat we er stilaan zijn...

De conditie is wel de deur uit. Ik zal binnenkort eens een ftp testje doen maar daar kijk ik niet echt naar uit 🙂

Zoals verwacht ging het heel erg slecht, ook al voelde ik me eigenlijk best ok.

Alleen al bij het rijden naar daar voelde ik mij een gigantische idioot. In de donkerte van de nacht richting de kust met constante regen.
De regen heeft nooit opgehouden. Bijna zonder opwarming aan de start. Mijn voornemen was om hier wel goed te sprinten vanaf het startschot om toch een beetje deftig 'vooraan' te kunnen rijden. Dat plan is volledig mislukt. Duwen op de pedalen lukte bijna niet. Al meteen gemerkt dat het niet goed zou gaan vandaag. Ik zat constant in de buurt van mensen die lijken op het type renner met een ftp van 2.63 w/kg.

In ronde twee begon mijn maag op te spelen. Voortdurend aan't twijfelen om op te geven, maar bij de doorkomst aan de finish van ronde 2 (van 3) toch maar beslist om door te rijden, omdat het nog maar één ronde was.

Uiteindelijk 52 km afgelegd in 2u15, voor een gemiddelde snelheid van 22.7 km/u. Gigantisch ver (15' - 20') geëindigd achter iedereen waar ik twee weken geleden 2 à 4 minuten op moest toegeven. Volledig verkleumd aan de auto.

De volgende keer hou ik meer rekening met het weerbericht. ik wilde mij niet laten kennen deze keer als trademarked mooiweerjeannet, maar aangenaam was anders.

In ronde een werd ik al meteen gekruist door de voorste groep. Dat was wel indrukwekkend om te zien.

Edit: Tim Merlier en Tim Declercq aan de start, naast ongetwijfeld een reeks minder bekende profs waar ik nog nooit van heb gehoord. 'k Vind het dan altijd vreemd dat zulke klasserenners niet met twee vingers in de neus winnen.

Zelf 477e van 723 finishers in 2u17'. De winnaar 1u33'. Dramatisch.
Uiteraard erg veel DNF.

Laatst bewerkt:
Ik zat constant in de buurt van mensen die lijken op het type renner met een ftp van 2.63 w/kg.
Aah zo van die toffe, interessante en intelligente gasten met geen gram te veel vet aan hun lijf!
Beter dan dat kan je u niet omringen :love:
In ronde twee begon mijn maag op te spelen. Voortdurend aan't twijfelen om op te geven, maar bij de doorkomst aan de finish van ronde 2 (van 3) toch maar beslist om door te rijden, omdat het nog maar één ronde was.

Uiteindelijk 52 km afgelegd in 2u15, voor een gemiddelde snelheid van 22.7 km/u. Gigantisch ver (15' - 20') geëindigd achter iedereen waar ik twee weken geleden 2 à 4 minuten op moest toegeven. Volledig verkleumd aan de auto.

De volgende keer hou ik meer rekening met het weerbericht. ik wilde mij niet laten kennen deze keer als trademarked mooiweerjeannet, maar aangenaam was anders.

In ronde een werd ik al meteen gekruist door de voorste groep. Dat was wel indrukwekkend om te zien.

Vandaag was het in het binnenland al vrij frisjes. Aan het strand is het niet beter, dat staat vast.
Goed kleden eh, maar eenmaal je echt kou hebt dan is het kalf zo goed als verdronken.
Jammer maar langs de andere kant een ervaring rijker. En toch ook chapeau dat je gewoon uitgereden hebt. Niet deelnemen was de makkelijkste keuze, opgeven de tweede. Maar je bent toch gegaan voor de lastigste en dat is doorzetten, dat op zichzelf is al een overwinning.

Terug
Bovenaan