De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

SPD. Maar als jij u comfortabeler voelt met flats, kan dat toch ook gewoon. Gewoon combineren met deftige schoenen met een grippy zool.

Ik heb ook een tijd met flats gereden na een aantal slechte ervaringen met klikpedalen, dan zelfs een tijdje met Magpeds (combinatie van flat en een sterke magneet). Maar ondertussen al een hele tijd probleemloos met SPD (wel met speling, dus de SH-56, daar zijn de knieën gelukkiger mee).
Ik heb momenteel ook die sh-56, na een (domme) val met de SH-51. Vanaf het bv beetje downhill is voel ik me met spd's minder op mijn gemak, maar misschien is dat ook een gebrek aan ervaring.

Nadeel van flats zou natuurlijk weer zijn dat ik moet kijken voor andere schoenen :D

Flats dat zie je toch alleen bij de niet-sportievelingen :unsure:
Zever.

Ik heb momenteel ook die sh-56, na een (domme) val met de SH-51. Vanaf het bv beetje downhill is voel ik me met spd's minder op mijn gemak, maar misschien is dat ook een gebrek aan ervaring.

Nadeel van flats zou natuurlijk weer zijn dat ik moet kijken voor andere schoenen :D
Veerspanning zo laag mogelijk zetten kan ook helpen om wat meer vertrouwen te krijgen.

Ik rij regelmatig toertochten en die met flats dat zijn echt wel die dat traag rijden (of die op een e-mtb zitten)
Vaak hun voeten ook totaal fout op de pedalen gepositioneerd, regelmatig kledij dat zelfs de naam sportkleding niet waard is, ...
Ik zie die ook hoor, maar om daaruit af te leiden dat flats enkel voor niet-sportievelingen zijn, is te kort door de bocht imo. Als iemand zich daar zekerder mee voelt en fijner fietst, so be it. Dat doet weinig afbreuk aan de sportieve prestaties.

Ik heb trouwens ook nog toertochten gereden op flats, en dan stak ik ook SPD-rijders voorbij hoor :cool: .

Bijna iedereen rijdt met SPD (XC).
Zonder voelt vreemd aan voor mij. Zeker op hobbelige stukken zit ik graag vast.

Ik zou het bij nieuwsgierigheid sowieso altijd eens een kans geven. Maar gewoon doen waar je zelf zin in hebt.

SPD. Maar als jij u comfortabeler voelt met flats, kan dat toch ook gewoon. Gewoon combineren met deftige schoenen met een grippy zool.

Ik heb ook een tijd met flats gereden na een aantal slechte ervaringen met klikpedalen, dan zelfs een tijdje met Magpeds (combinatie van flat en een sterke magneet). Maar ondertussen al een hele tijd probleemloos met SPD (wel met speling, dus de SH-56, daar zijn de knieën gelukkiger mee).
Ik dacht dat beiden (SH-51/56) speling hadden, maar dat enkel manier van uitklinken anders is?
Dus toch ook een verschil qua speling?

Ik dacht dat beiden (SH-51/56) speling hadden, maar dat enkel manier van uitklinken anders is?
Nee de SH-51 heeft minder zijwaartse speling.

Ik snap dat je u niet zeker zou voelen. Maar je moet gewoon zekerheid kweken en zien dat je altijd in een goeie versnelling staat.
Klikpedalen hebben het voordeel dat je ook de fiets kan besturen met uw benen en voeten, zo kan je trekken aan uw pedalen i.t.t. enkel duwen en u dus ook optrekken of rechttrekken.
En het is ook gewoon efficiënter. Zelfs al gebruik je maar minimaal uw hamstrings.

Ik moet bekennen dat ik weinig verschil voel tussen de twee. Of althans: als er verschil is, dat ik er geen aandacht aan besteed.

Ik moet bekennen dat ik weinig verschil voel tussen de twee. Of althans: als er verschil is, dat ik er geen aandacht aan besteed.
Tijdens het rijden voel ik weinig verschil, maar bij uitklikken wel aangezien je 2 of 3 plaatsen hebt waar je loskomt, ten opzichte van 1. Gedaan met zijwaarts omvallen 😝

Spijtig dat ik zo'n hekel heb aan xc rijden want die nieuwe orbea oiz ziet er toch weer zo'n leuk machientje uit :drool:

Laatst bewerkt:
Spijtig dat ik zo'n hekel heb aan xc rijden want die nieuwe orbea oiz ziet er toch weer zo'n leuk machientje uit :drool:

Een M10 nu al €800 duurder in vergelijking met 3 jaar geleden toen ik de mijne kocht. Stevig.
Je krijgt er precies wel hun eigen nieuwe carbon wielen bij.

Je moet ook al voor de Pro gaan aan €6300 als je MyO wil gebruiken. Wat vroeger nog op de M10 ging ook.
Blijft een knap ding. Dat dan weer wel. 🤤

Ik ben hier steeds meer aan het twijfelen om mijn enduro weg te doen voor een xc. Sinds de kleine er is, is het steeds moeilijker om zo lang weg te zijn om te fietsen.

Op de gravel zou ik dan 38mm bandjes leggen om toch nog relatief vlot baan km’s en lichte gravel te kunnen doen.

Gemerkt dat er 1 spaak los zit in mijn achterwiel (afgekraakt aan de naaf)

Kan een fietsenmaker dit fixen? 1 nieuwe spaak steken. Geen zin om nieuwe velg te kopen daarvoor...

Terug
Bovenaan