De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hier nog eens 3 dagen na elkaar gereden. Vandaag kreeg ik het laatste half uur weer serieus last aan de knie, had gisteren ook al wel gevoeld dat het nog geen 100% was. Het is nu al anderhalve maand geleden dat ik er op gevallen ben. Wat een miserie.

Hier nog eens 3 dagen na elkaar gereden. Vandaag kreeg ik het laatste half uur weer serieus last aan de knie, had gisteren ook al wel gevoeld dat het nog geen 100% was. Het is nu al anderhalve maand geleden dat ik er op gevallen ben. Wat een miserie.
Heb je er al naar laten kijken?
Kan misschien meer aan de hand zijn dan je denkt.

Iemand advies voor winter handschoenen?
Ik heb momenteel Gripgrab Ride Winter handschoenen. Ben ik best tevreden van maar weet niet of die voldoende warm zijn bij vriestemperaturen. Ideaal wel rond 0-10°C voor mij.

Ik ben er wel tevreden van en niet duur. Mijn vriendin heeft ze ook een tijd gebruikt voor haar commutes met de Stromer, zij had die ook graag aan.

Geeft mij veel hoop :help: momenteel ook aan het sukkelen met mijn linkse knie na een valpartij. Ritje 4dagen na de val heeft alle spieren losgemaakt maar knie doet sindsdien moeilijk.

Nope. Buiten rusten kunnen ze niet veel aanraden denk ik?
Kan zijn dat er iets gescheurd is of misschien serieus geraakt.
Zeker als het zo lang blijft spelen is de kans daarop groter :(

Het zou gerust kunnen dat uw patellapees gescheurd is. Partieel waarschijnlijk, maar toch. Zou niet de eerste zijn die dat heeft door vies te vallen.

Gevallen met de fiets? Zoja, heb je de pijn ook met elke fiets?

Ik ben vorig jaar gevallen met mijn koersfiets, bleef nadien pijn hebben aan de knie als ik met die fiets reed maar niet met andere fietsen. Bleek dat mijn schoenplaatje wat was veranderd van positie, toen die terug goed stond was de pijn weg.

Gevallen met de fiets? Zoja, heb je de pijn ook met elke fiets?

Ik ben vorig jaar gevallen met mijn koersfiets, bleef nadien pijn hebben aan de knie als ik met die fiets reed maar niet met andere fietsen. Bleek dat mijn schoenplaatje wat was veranderd van positie, toen die terug goed stond was de pijn weg.
Niet met de fiets nee. Stomweg boven nog snel iets willen gaan halen, loop de trap op, struikelen en met mijn knieschijf vol op een trede.

Op dat moment deed het aardig pijn maar twee dagen later zat ik gewoon op de fiets. Ik had echt totaal geen last, achteraf gezien natuurlijk te vroeg. Na een uurtje kreeg ik wat last en dus maar binnen gedraaid, nadien is het dan voor enkele weken echt slecht geweest. Ik heb dit weekend dus ook wel 3x gereden (2u10, 2u15 en 2u45), net iets teveel. Vorig weekend heb ik 1x 2u gereden en toen zonder last. Ik fiets ook terug dagelijks naar het werk (20 minuutjes), daar heb ik de laatste 2 weken geen last meer.
Het betert dus wel, alleen gaat het behoorlijk traag. Kniepijn is ook niks nieuws voor mij, als ik in de winter op Zwift rijd moet ik ook altijd oppassen met hoeveel ik doe. 3 a 4x per week op Zwift rijden is vroeg of laat ook miserie. Laten we hopen dat de weekends meevallen qua weer zodat ik nog een tijdje van mijn rollen kan blijven🤞

Ook voor handschoenen geldt het laagjes principe. Ik draag als het echt erg koud is een merino liner-handschoen onder mijn winddichte Shimano’s.

Kniepijn is ook niks nieuws voor mij, als ik in de winter op Zwift rijd moet ik ook altijd oppassen met hoeveel ik doe. 3 a 4x per week op Zwift rijden is vroeg of laat ook miserie. Laten we hopen dat de weekends meevallen qua weer zodat ik nog een tijdje van mijn rollen kan blijven🤞

Ik ga ervan uit dat je een fiets gebruikt die je buiten ook gebruikt en schoenen ook?
En daar rij je pijnvrij?
Want de meeste problemen aan de knieën zijn te wijten aan een andere fitting. Snel even een oude fiets en schoenen op de rollen die dan een andere zadelpositie heeft en waar de cleats totaal anders staan is meestal de grootste oorzaak.
Want in principe is de beweging buiten en binnen hetzelfde. Wat buiten geen pijn doet zou binnen ook geen pijn mogen doen. Je moet gewoon zien dat je binnen ook af en toe eens uit het zadel gaat en wisselt in cadans en belasting.

Maar het kan ook perfect zijn dat je binnen gewoon een heel pak zwaarder fietst dan buiten. Misschien rij je buiten 95% van de tijd in verhouding met uw FTP heel zacht en rij je binnen een heel stuk zwaarder en moeten uw spieren dus veel harder werken. Zeker de quadriceps kunnen voor heel wat stress op de knie zetten.
Wat ook kan helpen zijn uw spieren in uw knieën versterken door te lopen. De combinatie lopen en fietsen is zeker niet slecht.

Ondertussen heb ik een andere fiets voor buiten maar die op de rollen heeft jaren dienst gedaan binnen + buiten, en ook gewoon dezelfde schoenen.

Het zit em inderdaad in het feit dat ik binnen gewoon meer kracht zet. En 2u binnen is ook gewoon meer trappen als 2u buiten, je houdt amper de benen stil, de belasting blijft constant. Buiten heb je eens een afdaling of een stuk wind mee waar je meer de pedalen streelt dan echt trapt.

In 2014 en 2015 liep ik meer dan dat ik fietste. De laatste jaren heb ik het lopen vaak wel weer opgepikt maar dan wil je langer of wat sneller en dan loopt het mis. Met conditie 5km lopen met af en toe stappen suckt echt geweldig :D

Gebruiken de meeste die MTB (of gravel) rijden SPD pedalen of gewoon flats?

Op recente nieuwe mtbs zie je precies weer meer en meer platte pedalen standaard gemonteerd?

Gebruiken de meeste die MTB (of gravel) rijden SPD pedalen of gewoon flats?

Op recente nieuwe mtbs zie je precies weer meer en meer platte pedalen standaard gemonteerd?
SPD. Maar als jij u comfortabeler voelt met flats, kan dat toch ook gewoon. Gewoon combineren met deftige schoenen met een grippy zool.

Ik heb ook een tijd met flats gereden na een aantal slechte ervaringen met klikpedalen, dan zelfs een tijdje met Magpeds (combinatie van flat en een sterke magneet). Maar ondertussen al een hele tijd probleemloos met SPD (wel met speling, dus de SH-56, daar zijn de knieën gelukkiger mee).

Terug
Bovenaan