Mr.Fingers
Well-known member
De meeste kun je opendoen en vet in de as proppen. WD40 is een waterverdringer, en heeft amper tot geen smerende eigenschappen.
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
dat is werk voor de FM dusDe meeste kun je opendoen en vet in de as proppen. WD40 is een waterverdringer, en heeft amper tot geen smerende eigenschappen.
Toch na mijn VTT vandaag @thomasv even bijtreden.Nope
Een gravelbike blijft een gravel/meer race geometrie hebben. Ja, je kan die comfortabeler maken met verende vorken etc., maar je frame verandert niet. Een mtb rijdt helemaal anders dan een gravelbike, en die rij-eigenschappen verander je natuurlijk niet door het comfort te verhogen. Het is natuurlijk maar wat je verkiest. Maar er is tegenwoordig zoveel op de markt beschikbaar, dat het niet evident is om er een lijn in te trekken (als je dat wilt). Bikepacking.com heeft een hele lijst met drop-bar mtbs, en zij gebruiken minimum bandbreedte als criterium (2.1"), hoewel bottom bracket ook wel erkend wordt als factor (en, uiteraard, een frame ontwikkeld voor drop-bars).
Enfin, ik reed vroeger met een 'echte' gravelbike, en merk toch wel echt een verschil een rij-eigenschappen tussen de 2. De gravel was pakken vlotter op het asfalt, de drop-bar mtb vééééél meer fun en capabel in de offroad (zeker bergaf- en ik reed al met 650b en 50mm brede banden op de gravel).

We laten onze collega's beslissenEn sorry @Arkaine, maar écht afgesproken hadden we niet, toch? Ik moest helaas op jaarlijkse traditie naar VTT Lozer. En er kwam maar 1 iemand opdagen![]()

Naar Lozer ga je voor de bbq-worst é! Ik rij die ook jaarlijks (nu natuurlijk niet)…Toch na mijn VTT vandaag @thomasv even bijtreden.
Kort Vlaamsch boerenveldritje gedaan met een kameraad, ik op mijn Warlock (stalen gravelbike), hij op mijn Canyon Lux (xc fully).
Wetende dat die Warlock écht slack is voor een gravelbike met een HTA van 71.5, ontworpen is voor een zero setback zadelpen (zoals de mtbs) en een vrij lange bovenbuis heeft icm een korte stem… en dat de Lux naar huidige normen een vrij steile HTA heeft met 69.5 met een relatief korte reach… is het verschil GIGANTISCH.
Mid-ride hebben we even geswitcht, maar god, die Lux reed opeens als een chopper, en mijn drop is al gigantisch.
![]()
Lastig want we zien niet wie welke kant is

Kan beide zijn, je vergeet aerodynamicaEen renner van 80kg en een renner van 60kg rijden met dezelfde fiets een berg op m, allebei aan 5w/kg.
Wie is als eerste boven?
Gelukkig niet de mijne, renovatieproject zeg maarDuidelijk tijd voor nieuwe fiets
.Allright we gaan er mee aan de slag, thanks!Kruipolie. Grotere hefboom en naar de juiste kant draaien (eentje heeft een omgekeerde draad).
Er is een omslagpunt in het stijgingspercentage. Ceteris paribus, dus fiets/aero/… laten we even daarbuiten. Ik zou ook “rekenen” dat ze 5w/kilo kunnen leveren incl. fiets, want in verhouding weegt de fiets natuurlijk veel zwaarder door bij de lichte renner. Het zogenaamde “klimmersverdriet” omdat het UCI-minimumgewicht een absolute ipv relatieve waarde is.Een renner van 80kg en een renner van 60kg rijden met dezelfde fiets een berg op m, allebei aan 5w/kg.
Wie is als eerste boven?
1. Het hele boeltje goed opwarmen met een verfbrander of zo (wel opletten voor lakschade) en dan de pedaal bevriezen. Het gedeelte van de pedaal dat in de crank zit welteverstaan.Dat was het inderdaad!
Van diezelfde fiets zitten de pedalen MUURvast (destijds niet ingevet?). Iemand pro tips? Grotere hefboom, wd40,..?
De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeurenDie renner van 80kg kan dus 400w leveren, vs die van 60kg die maar 300w kan leveren.
Dus zolang het een berg is die niet al te steil is, gaat de zware renner de lichtere onlosmakelijk lossen.
Vandaar: “ceteris paribus”De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren
Types Remco, Pogacar halen hun snelheid op een TT toch echt ook uit hun aero gegeven. Maar ken geen getallen naar hoeveel dit uitmaakt. Ik merk als lichte triatleet dat ik met beperkte wattages toch ook snel kan rijden ivm powerhouses die veel meer watt kunnen trappen, zelf op het vlakke.

Aero misschien niet perse. Maar waarschijnlijk iets minder frontaal opervlakte.De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren
Types Remco, Pogacar halen hun snelheid op een TT toch echt ook uit hun aero gegeven. Maar ken geen getallen naar hoeveel dit uitmaakt. Ik merk als lichte triatleet dat ik met beperkte wattages toch ook snel kan rijden ivm powerhouses die veel meer watt kunnen trappen, zelf op het vlakke.
Aero misschien niet perse. Maar waarschijnlijk iets minder frontaal opervlakte.
En dat frontaal oppervlak speelt een rol in de weerstand die de wind produceert.
Maar hoe meer aero moe minder frontaal oppervlak.
Ik had het voor de duidelijkheid over het materiaal

De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren![]()