De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

2 jaar geleden waren alle toertochten en Ardennen-marathons afgelast waardoor iemand in mijn club (MTB Gent) het in zijn hoofd had gehaald om een Gent-marathon te organiseren.

In 2020 werd er - toevallig - 202.0 km voorgeschoteld. In 2021 was het 202.1 km en vandaag 202.2 km.
In 2020 heb ik meegedaan om af te ronden met een "goed voor één keer".

En dat was ook het plan tot @poeperman mij deze week in de steek liet door af te zeggen voor onze rit van vandaag.
Dan toch maar ook ingeschreven voor de 202.2 km.

Voor het derde weekend op rij opgestaan met een '5' die het uur aangaf op mijn wekker. Ook niet van mijn gewoonte. Vertrokken om kwart voor 7 aan de start deze ochtend voor 200 km mtb-'plezier' dat eigenlijk ook perfect met de gravelaar kan (wel enkele héél hobbelige stukken die je als gravelaar nóg meer door elkaar rammelen).

Het ging heel goed tot aan km 130 denk ik. Dan een inzinking van zo'n 30 à 40 kilometer, om daarna met een mentale boost te kunnen aanvatten aan de laatste 40 kilometer ("da's niets meer").

Binnen gebold aan den arrivé om 15u50 met iets meer dan 200 km op de teller.

Bijna geen hoogtemeters gezien de streek. Maar 'de muur van Munte' deed toch écht pijn na 170 km, terwijl die normaal eigenlijk niet veel voorstelt.
 
Nope :)
Een gravelbike blijft een gravel/meer race geometrie hebben. Ja, je kan die comfortabeler maken met verende vorken etc., maar je frame verandert niet. Een mtb rijdt helemaal anders dan een gravelbike, en die rij-eigenschappen verander je natuurlijk niet door het comfort te verhogen. Het is natuurlijk maar wat je verkiest. Maar er is tegenwoordig zoveel op de markt beschikbaar, dat het niet evident is om er een lijn in te trekken (als je dat wilt). Bikepacking.com heeft een hele lijst met drop-bar mtbs, en zij gebruiken minimum bandbreedte als criterium (2.1"), hoewel bottom bracket ook wel erkend wordt als factor (en, uiteraard, een frame ontwikkeld voor drop-bars).

Enfin, ik reed vroeger met een 'echte' gravelbike, en merk toch wel echt een verschil een rij-eigenschappen tussen de 2. De gravel was pakken vlotter op het asfalt, de drop-bar mtb vééééél meer fun en capabel in de offroad (zeker bergaf ;) - en ik reed al met 650b en 50mm brede banden op de gravel).
Toch na mijn VTT vandaag @thomasv even bijtreden.

Kort Vlaamsch boerenveldritje gedaan met een kameraad, ik op mijn Warlock (stalen gravelbike), hij op mijn Canyon Lux (xc fully).

Wetende dat die Warlock écht slack is voor een gravelbike met een HTA van 71.5, ontworpen is voor een zero setback zadelpen (zoals de mtbs) en een vrij lange bovenbuis heeft icm een korte stem… en dat de Lux naar huidige normen een vrij steile HTA heeft met 69.5 met een relatief korte reach… is het verschil GIGANTISCH.

Mid-ride hebben we even geswitcht, maar god, die Lux reed opeens als een chopper, en mijn drop is al gigantisch.

Dus. Tldr; zelfs een gravelbike die al serieus aan het einde van het gravelspectrum zit lijkt in de verste verte niet op een dropbar MTB.

En sorry @Arkaine, maar écht afgesproken hadden we niet, toch? Ik moest helaas op jaarlijkse traditie naar VTT Lozer. En er kwam maar 1 iemand opdagen :(
 
Toch na mijn VTT vandaag @thomasv even bijtreden.

Kort Vlaamsch boerenveldritje gedaan met een kameraad, ik op mijn Warlock (stalen gravelbike), hij op mijn Canyon Lux (xc fully).

Wetende dat die Warlock écht slack is voor een gravelbike met een HTA van 71.5, ontworpen is voor een zero setback zadelpen (zoals de mtbs) en een vrij lange bovenbuis heeft icm een korte stem… en dat de Lux naar huidige normen een vrij steile HTA heeft met 69.5 met een relatief korte reach… is het verschil GIGANTISCH.

Mid-ride hebben we even geswitcht, maar god, die Lux reed opeens als een chopper, en mijn drop is al gigantisch.
:(
Naar Lozer ga je voor de bbq-worst é! Ik rij die ook jaarlijks (nu natuurlijk niet)…
 
We laten onze collega's beslissen




Maakt écht niet uit hoor; ik heb een fijne dag gehad :)
Lastig want we zien niet wie welke kant is :unsure:
Maar de rechter zegt niet dat hij het in zijn agenda zet, je kant het ook lezen alsof hij het in de agenda van de andere zet :unsure:

Dus ik pleit de rechtse vrij wegens gebrek aan concreet bewijs!
 
Een renner van 80kg en een renner van 60kg rijden met dezelfde fiets een berg op m, allebei aan 5w/kg.

Wie is als eerste boven?
Er is een omslagpunt in het stijgingspercentage. Ceteris paribus, dus fiets/aero/… laten we even daarbuiten. Ik zou ook “rekenen” dat ze 5w/kilo kunnen leveren incl. fiets, want in verhouding weegt de fiets natuurlijk veel zwaarder door bij de lichte renner. Het zogenaamde “klimmersverdriet” omdat het UCI-minimumgewicht een absolute ipv relatieve waarde is.

Die renner van 80kg kan dus 400w leveren, vs die van 60kg die maar 300w kan leveren.
Dus zolang het een berg is die niet al te steil is, gaat de zware renner de lichtere onlosmakelijk lossen.

De lichtere gaat echter de zware nooit kunnen lossen (denk ik), want vanaf een pct of 8 (denk ik) speelt enkel het wattage/kg nog een rol, maar dat is identiek. In de praktijk gaat een zware profrenner echter nooit een even hoog w/kg kunnen hebben dan die échte pluimen van 60kg, dus gaan ze wel tekort komen op een bepaald moment.
 
Laatst bewerkt:
Dat was het inderdaad!

Van diezelfde fiets zitten de pedalen MUURvast (destijds niet ingevet?). Iemand pro tips? Grotere hefboom, wd40,..?
1. Het hele boeltje goed opwarmen met een verfbrander of zo (wel opletten voor lakschade) en dan de pedaal bevriezen. Het gedeelte van de pedaal dat in de crank zit welteverstaan.
2. Shock spray van Novatio. Geen idee waar je dat als particulier kan kopen maar bij ons op het werk hebben ze dat. Straf spul.
3. Nachtje laten weken in Coca-cola. Je gaat wel wat cola nodig hebben om dat ding een heel ding volledig onder te kunnen dompelen in de Coca-cola.

Ooit heb ik aan de hand gehad dat de pedaal zo vast zat dat de schroefdraad in de crank beschadigd bleek nadat ik de pedaal eindelijk los had. Het gat dan maar groter geboord en er een helicoil in gestoken. Dat is nu een jaar of 3 geleden en ik gebruik die mtb nog steeds. Werkt perfect eigenlijk.
 
Die renner van 80kg kan dus 400w leveren, vs die van 60kg die maar 300w kan leveren.
Dus zolang het een berg is die niet al te steil is, gaat de zware renner de lichtere onlosmakelijk lossen.
De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren :biglaugh:

Types Remco, Pogacar halen hun snelheid op een TT toch echt ook uit hun aero gegeven. Maar ken geen getallen naar hoeveel dit uitmaakt. Ik merk als lichte triatleet dat ik met beperkte wattages toch ook snel kan rijden ivm powerhouses die veel meer watt kunnen trappen, zelf op het vlakke.
 
De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren :biglaugh:

Types Remco, Pogacar halen hun snelheid op een TT toch echt ook uit hun aero gegeven. Maar ken geen getallen naar hoeveel dit uitmaakt. Ik merk als lichte triatleet dat ik met beperkte wattages toch ook snel kan rijden ivm powerhouses die veel meer watt kunnen trappen, zelf op het vlakke.
Vandaar: “ceteris paribus” 😇
 
De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren :biglaugh:

Types Remco, Pogacar halen hun snelheid op een TT toch echt ook uit hun aero gegeven. Maar ken geen getallen naar hoeveel dit uitmaakt. Ik merk als lichte triatleet dat ik met beperkte wattages toch ook snel kan rijden ivm powerhouses die veel meer watt kunnen trappen, zelf op het vlakke.
Aero misschien niet perse. Maar waarschijnlijk iets minder frontaal opervlakte.
En dat frontaal oppervlak speelt een rol in de weerstand die de wind produceert.
Maar hoe meer aero moe minder frontaal oppervlak.

Een Pogacar en een Remco kunnen gewoon een mooi W/kg voor de dag leggen en zijn vrij compact en zitten heel aero. Plus dat het materiaal ook gewoon een rol speelt.
Het is gewoon heel moeilijk om exact dezelfde situatie te hebben. Maar zelfs al zit je heel slecht op je fiets zou ik toch liever een lichte renner zijn om te klimmen dan een zware.
 
Aero misschien niet perse. Maar waarschijnlijk iets minder frontaal opervlakte.
En dat frontaal oppervlak speelt een rol in de weerstand die de wind produceert.
Maar hoe meer aero moe minder frontaal oppervlak.

giphy.gif
 
De renner van 60 zal wel een stuk meer aero zijn. De 80kg rijder gaat wss wel sneller zijn, maar lossen is ook te zien, als die van 60kg in t wiel rijdt zal da niet gebeuren :biglaugh:

Types Remco, Pogacar halen hun snelheid op een TT toch echt ook uit hun aero gegeven. Maar ken geen getallen naar hoeveel dit uitmaakt. Ik merk als lichte triatleet dat ik met beperkte wattages toch ook snel kan rijden ivm powerhouses die veel meer watt kunnen trappen, zelf op het vlakke.

De wereldkampioen is nochtans 1m93 en 83 kg.

Ik ben ook 1m90 en 80 kg, maar een vriend van me die net een volledige iron man gedaan heeft rij ik toch wel helemaal kapot op het vlakke. Maar hij is wel veel explosiever dan mij. Ik kan veel langer een hoger wattage trappen.
 
Vandaag de Aeroad nog eens uit de stal gehaald. Kreeg ik midden in mijn rit wat windvlagen te verduren. 2x waren deze zo hevig dat ik net niet op grond lag ( stuur begon hevig te schudden alsof ik lekke band had ).

Doet me toch twijfelen om een maatje minder te gaan dan 62mm. Zo wind gevoelig dit setje... 🙄
 
Terug
Bovenaan