De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Je kan ook een planning maken met een app zoals EatMyRide.
Pas vanaf 3u lijkt me vrij laat. Maar ik zou ook altijd vast voedsel voorzien. Gels zij enkel nuttig om voedingstoffen binnen te krijgen zonder uw maag te hard te laten werken.
pas na 3u de gels dus. Daarvoor wel ook vast voedsel.

We zien morgen wel hoe het uitdraait. Opstaan om 5u :(
 
Ja, de route had ook een mooi percentage off-road. Naast de canyons nog een Salsa Cutthroat, een Fearless Warlock en mijn (minder stoer genaamde) Scott Speedster gravel.
Kleine correctie: de Salsa cutthroat is eigenlijk een drop-bar mtb. Dat wil zeggen dat het frame veel meer naar mtb neigt dan gravel (o.a. suspension-corrected) en dat hij mtb-boost standaarden gebruikt. De mierenneuker in mij is gevoelig voor dat soort dingen :)
 
Kleine correctie: de Salsa cutthroat is eigenlijk een drop-bar mtb. Dat wil zeggen dat het frame veel meer naar mtb neigt dan gravel (o.a. suspension-corrected) en dat hij mtb-boost standaarden gebruikt. De mierenneuker in mij is gevoelig voor dat soort dingen :)
Is heel die terminologie van drop bar MTB niet een beetje achterhaald anno 2022?
Gravel bikes komen nu in alle vormen en zelfs met suspension en droppers.
Als je kijkt wat vroeger een drop bar MTB was dat is nu gewoon een gravelbike.
 
pas na 3u de gels dus. Daarvoor wel ook vast voedsel.

We zien morgen wel hoe het uitdraait. Opstaan om 5u :(
Opgestaan om 5u zodat we om 6u konden aanzetten van uit Melle waar we hadden afgesproken om te carpoolen.
2u20 rijden richting Achouffe.

Ik had mijzelf voorgenomen dat ik moest en zou eindigen voor mijn compagnon de route, die mij in zwift-races altijd stof laat happen. Zonder opwarming gestart - uiteraard. Wie warmt er op na op te staan om 5u en dan zo lang in de auto te hebben gezeten? Dat dit nefast zou zijn wist ik ook - uiteraard. Snelle start, hartslag richting 170 wat voor mij altijd afzien is. De tweede piek richting 170 - 180 verteer ik veel beter. Het eerste uur had ik moeite om mijn kameraad te volgen, en een paar keer overwogen om hem te laten vliegen, maar ik ben blijven aanklampen.

Na zo'n 30 km op een lange klim steek ik hem voorbij. Ongeveer 10 kg gewichtsverschil in mijn voordeel doet hier goed zijn werk. We komen weer samen, maar bij de volgende lange klim ontstaat er een redelijk groot gat tussen ons en ik heb hem niet meer gezien.

Er waren niet veel technische afdalingen. Van de twee die ik me kan herinneren ook eentje afgestapt omdat het er wel héél sketchy uit zag. Misschien poepsimpel eens je er op zat, maar toch geen risico's genomen. Daarnaast ook veel snelle afdalingen. Vroeger liet ik mijn remmen hier vaak een beetje slepen, tegenwoordig laat ik de remmen grotendeels los. Leuk om zulke progressie te maken.

Het zwaarste deel lag duidelijk in de eerste helft. Er werden 2700 hoogtemeters aangekondigd, aan het tempo dat ze erdoor vlogen vreesde ik voor 3000 hoogtemeters. Het stuk van 13 km na de laatste bevoorrading was echter heel makkelijk te verteren op één gigantsiche steile klim na. Briesend en hijgend boven gekomen en toch zo'n 20 seconden van moeten herstellen.

Aan de meet had ik echter wel mijn snelste ardennen-marathon ooit gereden. Dat ben ik toch vrij zeker.

Enkele Strava-stats

94.66 km
2741 hoogtemeters
Gemiddelde hartslag: 155 - max 180
Beweegtijd: 5u29' 26" - Verstreken tijd: 5u38' 05" - 't was mij duidelijk menens om voor mijn copain te eindigen :ROFLMAO:
Gemiddelde snelheid: 16.80 km/u - 17.2 km/u (beweegtijd)
Aantal gels verorberd: 5. De laatste heeft wel keet geschopt in mijn maag. Even vreesde ik de Ardense bossen te moeten bemesten, maar alles kunnen binnen houden.

Edit: 173e van de 423 blijkbaar


Toen mijn kameraad aan de laatste bevoorrading stond (nog 13km te gaan) was ik al binnen. Ik ben ongeveer 50 minuten voor hem geëindigd.

En in de auto? "Ah gemiddelde snelheid van 16.5km/u... ca va."
Niets op gezegd. Ik heb alleen een grote mond als ik via toetsenbord spreek... ;)


Thuis om 20u.
Mooie dag.
 
Laatst bewerkt:
Toen mijn kameraad aan de laatste bevoorrading stond (nog 13km te gaan) was ik al binnen. Ik ben ongeveer 50 minuten voor hem geëindigd.

En in de auto? "Ah gemiddelde snelheid van 16.5km/u... ca va."
Niets op gezegd. Ik heb alleen een grote mond als ik via toetsenbord spreek... ;)


Thuis om 20u.
Mooie dag.
Heeft iets langer aan de bevoorrading gestaan waarschijnlijk. Dus zijn 16,5km/h op de tijd dat hij bewogen heeft klopt wel :P

Super dat het goed is afgelopen met een eetplanning!
 
Is heel die terminologie van drop bar MTB niet een beetje achterhaald anno 2022?
Gravel bikes komen nu in alle vormen en zelfs met suspension en droppers.
Als je kijkt wat vroeger een drop bar MTB was dat is nu gewoon een gravelbike.
Nope :)
Een gravelbike blijft een gravel/meer race geometrie hebben. Ja, je kan die comfortabeler maken met verende vorken etc., maar je frame verandert niet. Een mtb rijdt helemaal anders dan een gravelbike, en die rij-eigenschappen verander je natuurlijk niet door het comfort te verhogen. Het is natuurlijk maar wat je verkiest. Maar er is tegenwoordig zoveel op de markt beschikbaar, dat het niet evident is om er een lijn in te trekken (als je dat wilt). Bikepacking.com heeft een hele lijst met drop-bar mtbs, en zij gebruiken minimum bandbreedte als criterium (2.1"), hoewel bottom bracket ook wel erkend wordt als factor (en, uiteraard, een frame ontwikkeld voor drop-bars).

Enfin, ik reed vroeger met een 'echte' gravelbike, en merk toch wel echt een verschil een rij-eigenschappen tussen de 2. De gravel was pakken vlotter op het asfalt, de drop-bar mtb vééééél meer fun en capabel in de offroad (zeker bergaf ;) - en ik reed al met 650b en 50mm brede banden op de gravel).
 
Terug
Bovenaan