De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Een hele training uiteraard niet maar slechts in 1-2 trainingen / week erboven komaan dat geloof je toch zelf niet

Dat is zoals de trainer van Kimeli ooit zijn weekschema online had gezet: alleen duurloopjes aan 12km/u.
Sure
Kijk zelf op zijn Strava en je zal zien dat hij afgelopen week niet veel in Z4 of daarboven gereden heeft :P
In de vlottende week 1u20min op 18u trainingstijd. En enkel op 7 augustus een training specifiek met blokken boven FTP, een klein half uurtje boven FTP gereden toen op 3u training.

Nu goed zonder context is het maar gissen wat en hoe. Maar als je ziet dat hij het gros van zijn tijd trainingen doet met blokken onder 300watt en maar heel weinig in feite echt in de nabijheid van 400watt komt dan kan je daar wel een bepaalde trend van maken.
 
Ik maak er gebruik van, of maakte, sinds L3B gepasseerd is 😅 Eenmaal mijn jaarlijks doel gepasseerd is skip ik al wel eens wanneer het mooi weer is, wat we nu al veel gehad hebben.

Wat wil je weten?

Werk het/is het zijn prijs waard?

Zou volgend jaar misschien de marmotte rijden en zou precies mijn fietsuren toch wat efficiënter willen besteden (en eens echt progressie maken ipv "doelloos" rond te bollen).
 
Staat nochtans:
'Dit betekent niet dat 10% tot 20% van de totale trainingstijd in zone 3 werd gefietst, maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte.'

I call that bullshit
En toch is het zo.. lees maar eens wat deftig onderbouwde naslagwerken na. Als je 20% boven of op je ftp wil rijden —> dit doe je enkel op intervallen —> zou willen zeggen dat de helft of meer van je trainingen intervallen zijn. Pro’s brengen 90%+ of zelfs 95%+ van hun tijd door in zone 1
 
Kijk zelf op zijn Strava en je zal zien dat hij afgelopen week niet veel in Z4 of daarboven gereden heeft :p
In de vlottende week 1u20min op 18u trainingstijd. En enkel op 7 augustus een training specifiek met blokken boven FTP, een klein half uurtje boven FTP gereden toen op 3u training.

Nu goed zonder context is het maar gissen wat en hoe. Maar als je ziet dat hij het gros van zijn tijd trainingen doet met blokken onder 300watt en maar heel weinig in feite echt in de nabijheid van 400watt komt dan kan je daar wel een bepaalde trend van maken.
1) over wie ben jij bezig? A Mvdp. Ja die is terug aan het opbouwen (na de tour even rust en dan wat criteriums dus nu vooral basis)
Dat is een rit met laps en die laps zijn boven de 430w
2) er zijn maar 3 zones

En toch is het zo.. lees maar eens wat deftig onderbouwde naslagwerken na. Als je 20% boven of op je ftp wil rijden —> dit doe je enkel op intervallen —> zou willen zeggen dat de helft of meer van je trainingen intervallen zijn. Pro’s brengen 90%+ of zelfs 95%+ van hun tijd door in zon
Je kan perfect VO2 max doen en daarna nog 3-4u z1 verder rijden he (als prof)
En een intervaltraining voor iemand die 8u op een week rijdt, is ook maar 30-40% van die rit he. Koppel daar een LSD aan en je zit aan 20% van uz totaaltijd hoor
 
Laatst bewerkt:
1) over wie ben jij bezig?
2) er zijn maar 3 zones


Je kan perfect VO2 max doen en daarna nog 3-4u z1 verder rijden he (als prof)
En een intervaltraining voor iemand die 8u op een week rijdt, is ook maar 30-40% van die rit he. Koppel daar een LSD aan en je zit aan 20% van uz totaaltijd hoor
Ja maar u vo2 max zal max 5% zijn of zelf nog heel veel minder. Doe je meer dan belast je uzelf gewoon veel te zwaar.
Ja dat zal idd 30% van die rit zijn. Maar je zal maar 1 van uw 3 ritten een interval doen —> dan kom je nog niet aan 10% van total load. Uw z1 lsd rit zal dikwijls al de helft van je weektotaal zijn in tijd
 
3 zones? Er zijn er 5..
Nee er zijn er 3: je hebt uw anaerobe en aerobe drempel
Uw zones zijn onder de 1e, boven de 2e en die ertussen
Ja maar u vo2 max zal max 5% zijn of zelf nog heel veel minder. Doe je meer dan belast je uzelf gewoon veel te zwaar.
Ja dat zal idd 30% van die rit zijn. Maar je zal maar 1 van uw 3 ritten een interval doen —> dan kom je nog niet aan 10% van total load. Uw z1 lsd rit zal dikwijls al de helft van je weektotaal zijn in tijd
Ja maar het gaat in het geval van @MrKend54l om 10-20% van de ritten waarin er iets van intensiteit zit
Dat is dus bij 5*de week trainen 0-1 training waarin je niet alleen naar de vogeltjes kijkt
 
Nee er zijn er 3: je hebt uw anaerobe en aerobe drempel
Uw zones zijn onder de 1e, boven de 2e en die ertussen

Ja maar het gaat in het geval van @MrKend54l om 10-20% van de ritten waarin er iets van intensiteit zit
Dat is dus bij 5*de week trainen 0-1 training waarin je niet alleen naar de vogeltjes kijkt
Jep en laat ons nu eens zeggen dat je vo2 max blokken doet. Dat zal mss 5% van je training bedragen gezien de grote belasting. Laat ons er van uit gaan dat iedere training even lang duurt (wat niet zo zal zijn) —> 5% van 20% is dan uiteindelijk 1% van je weektotaal die je in vo2max zone doorbrengt

Een juist aantal zones bestaat niet.. je hebt de redenering die jij volgt en dan heb je ze ook per % van je ftp om je ritten goed te kunnen indelen.
 
Jep en laat ons nu eens zeggen dat je vo2 max blokken doet. Dat zal mss 5% van je training bedragen gezien de grote belasting. Laat ons er van uit gaan dat iedere training even lang duurt (wat niet zo zal zijn) —> 5% van 20% is dan uiteindelijk 1% van je weektotaal die je in vo2max zone doorbrengt

Een juist aantal zones bestaat niet.. je hebt de redenering die jij volgt en dan heb je ze ook per % van je ftp om je ritten goed te kunnen indelen.
1) het gaat om trainingen dus of als je bij wijze van spreken 1min intensief doet is die rit al geweest en mag je de komende 4 ritten niets meer intensief doen (volgens die uitleg van hem).

Tenzij je dus 2 trainingen per dag doet geloof ik daar geen snars van. Of dat je alles rustig niet als training aanschouwt.

2) het gaat om polarized training en dat zijn dus 3 zones (zie foto pagina terug)
 
En toch is het zo.. lees maar eens wat deftig onderbouwde naslagwerken na. Als je 20% boven of op je ftp wil rijden —> dit doe je enkel op intervallen —> zou willen zeggen dat de helft of meer van je trainingen intervallen zijn. Pro’s brengen 90%+ of zelfs 95%+ van hun tijd door in zone 1

Op het einde van de week hebben de pro's in absolute tijd nog altijd meer tijd doorgebracht in de hogere zone's dan wij. De lange trainingen in de lage zone's renderen pas echt als je echt veel uren kan trainen.
 
1) het gaat om trainingen dus of als je bij wijze van spreken 1min intensief doet is die rit al geweest en mag je de komende 4 ritten niets meer intensief doen (volgens die uitleg van hem).

Tenzij je dus 2 trainingen per dag doet geloof ik daar geen snars van. Of dat je alles rustig niet als training aanschouwt.

2) het gaat om polarized training en dat zijn dus 3 zones (zie foto pagina terug)
Wel ook echt alles op flessen aan het trekken he?
Er staat "maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte."

Welke training ken je waarin slechts 1 minuut hoog interval zit?

@Landtlord : Wetenschap spreekt je tegen. Behalve als je een andere definitie hebt dan "veel uren" dan de rest.
 
Wel ook echt alles op flessen aan het trekken he?
Er staat "maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte."

Welke training ken je waarin slechts 1 minuut hoog interval zit?

@Landtlord : Wetenschap spreekt je tegen. Behalve als je een andere definitie hebt dan "veel uren" dan de rest.
Die van na 1 hubje van 1 min waarbij je denkt 'pff geen zin vandaag om me af te peigeren' :unsure:

Was gewoon als voorbeeld dat de tijd bij hen niet uit maakt maar het aantal ritten waarin het zit.

En idd ook voor mensen die 'maar' 6-8u fietstraining doen is het rendabeler
 
Wel ook echt alles op flessen aan het trekken he?
Er staat "maar 10% tot 20% van het aantal trainingen zone 3 intervallen bevatte."

Welke training ken je waarin slechts 1 minuut hoog interval zit?

@Landtlord : Wetenschap spreekt je tegen. Behalve als je een andere definitie hebt dan "veel uren" dan de rest.
En idd ook voor mensen die 'maar' 6-8u fietstraining doen is het rendabeler

´Maar´ 6 tot 8u training is voor menig wielertoerist al veel uren he. Hoeveel zijn er niet die twee keer een uurke en int weekend een langere rit rijden. Die zijn beter met een intensievere training door de week dan met een uur z1 trainen.
 
´Maar´ 6 tot 8u training is voor menig wielertoerist al veel uren he. Hoeveel zijn er niet die twee keer een uurke en int weekend een langere rit rijden. Die zijn beter met een intensievere training door de week dan met een uur z1 trainen.
Dan ben je misschien ook gewoon niet aan het trainen?
Als ik eens naar de bakker wandel, bezie ik dit ook niet als training voor de dodentocht.

Als je enkel een uurtje of twee int weekend rijdt, is het dan trainen? Kun je dan uberhaupt verwachten beter te worden?
In die context lijkt het me nu niet echt relevant welk van de twee "beter" is. Het zal beiden niet genoeg zijn als je beter wilt worden.
In die context die je beter gewoon wat je wilt, wat je fijn vindt.
 
Werk het/is het zijn prijs waard?

Zou volgend jaar misschien de marmotte rijden en zou precies mijn fietsuren toch wat efficiënter willen besteden (en eens echt progressie maken ipv "doelloos" rond te bollen).
Voor mij werkt het zeker, 2 x per week een uur op de rollen en dan in het weekend een lange rit buiten zorgden er bij mij voor dat ik meekon met mensen die dubbel zoveel kilometers reden.

Je moet er wel tegen kunnen dat je gewoon naar cijfertjes aan het kijken bent.
 
Die van na 1 hubje van 1 min waarbij je denkt 'pff geen zin vandaag om me af te peigeren' :unsure:

Was gewoon als voorbeeld dat de tijd bij hen niet uit maakt maar het aantal ritten waarin het zit.

En idd ook voor mensen die 'maar' 6-8u fietstraining doen is het rendabeler
Nu ben je gewoon belachelijk aan het doen.

Je hebt een trainingschema en een training in dat schema. Een training in dat schema kan zijn 2u30 rijden met 2 sets van 30’-30’.
Je warmt op gedurende 50min in de duurzone, dan doe je 30s op 130%+ FTP (een heel zware inspanning dus) en dan 30s in herstelzone en dat herhaal je 5x. Dan fiets je 40min in de duurzone en dan doe je nogmaals 5x30s on en off, en dan fiets je nog 50min uit.
In totaal heb je dan 5min op VO2max gereden, terwijl uw training 2u30min telt. En toch is dat een training die heel belastend is.
 
Wat staat strava tegenwoordig vol van de 'even naar de winkel' ritjes.
Wie zich bezig houdt met ritjes van 4km te uploaden verdient gewoon een nekschot.

"naar de bakker" ... getoutahere

Als zoiets automatisch wordt geregistreerd door een horloge... sure. Maar om er dan nog een naam aan te geven.
Walgelijk.
 
Terug
Bovenaan