De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Eindelijk terug plaats voor mijn brede kas!
Het gaat wel over nieuwe fietspaden.
Wie in de laatste 5 jaar een fietspad aan heeft gelegd dat smaller is dan dat is gewoon crimineel. Dat de overheid daar nu met een verplichting mee komt is te ridicuul voor woorden.
En dan rij je mooi op zo een breed fietspad naast de Rijksweg. En op de fiets-o-strade moet je dan over een padje van 30cm breed dat je moet delen met steps, speedpedelecs, opa’s en oma’s en wandelaars.

Hier een weekend in Zeeland. Zalig fietsen, maar ook al de ruimte 👌
En waar precies?
Dat is mijn achtertuin en ga gewoon bijna altijd daar rijden. Het enige nadeel is dat het zo plat als een pannenkoek is er altijd wind is. Voor de rest perfect voor met de bicyclette!

Mss volgende week ook ergens gaan fietsen (paar dagen, met vriendin) dus als er iemand tips heeft niet te ver (4u rijden van Leuven) laat maar weten

En waar precies?
Dat is mijn achtertuin en ga gewoon bijna altijd daar rijden. Het enige nadeel is dat het zo plat als een pannenkoek is er altijd wind is. Voor de rest perfect voor met de bicyclette!
Vlissingen, weekend met de madam. Toch 40 km samen gedaan vandaag met veel gezaag...

Iemand zin in een rit rond Gent morgen voormiddag? 80~100km, op tijd vertrekken en op tijd thuis ;) Stuur maar iets!

Ik heb een stadsfiets met riemaandrijving en een Nexus 8 naaf. Waarom moet je bij zo'n naaf de benen stilhouden bij het schakelen (het tegengestelde van een derailleur dus)?

Ik tag alvast even @Mr.Fingers

Daarom!

En nu serieus: omdat dat werkt met in en uit elkaar schuivende ringen, en dat in en uit elkaar schuiven nu eenmaal niet werkt als er een belasting op staat. De toleranties zijn zo nauw dat als je schakelt met kracht op de ketting, je dingen een beetje vervormt, en die dan niet meer in/over elkaar schuiven. Het werkt met stilstaande trappers omdat het eigenlijke schakelen met een veer aangedreven wordt. Benen volledig stilhouden is met moderne naafversnellingen niet nodig, maar er mag gewoon geen kracht op staan op het moment van schakelen.

Een derailleur kán schakelen onder een normale belasting (en beter van groot naar klein dan omgekeerd), maar het is niet ideaal voor de aandrijflijn. Het blijven doortrappen is nodig om de ketting volledig te laten doorschuiven naar het volgende tandwiel, maar het is niet nodig om kracht op de pedalen te zetten (bij voorkeur niet zelfs).

Ik heb hier nog een Futurumshop code die vandaag vervalt, 20euro korting (minimaal 100euro in winkelwagen).
WSA-Wm38t

Like de post als je hem claimt

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan