De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mijn huidige ketting heeft ook een dag in de ontvetter gelegen. Ik doe niks anders met de mtb als de racer, vind het best gek.
 
Mijn huidige ketting heeft ook een dag in de ontvetter gelegen. Ik doe niks anders met de mtb als de racer, vind het best gek.
Welke ketting heb je? Ik heb altijd wel ultegra kettingen. Die blinken wel altijd meer dan een 105 en hebben ook een andere bovenlaag.
 
Welke ketting heb je? Ik heb altijd wel ultegra kettingen. Die blinken wel altijd meer dan een 105 en hebben ook een andere bovenlaag.
Ultegra ja. Als ik ze vervang pak ik meestal kmc.

Alé, vandaag voor het eerst in 10 dagen nog eens op mijn fiets gezeten. 3a4 dagen écht goed ziek geweest. En dan nog wat dagen met veel snot en vapeurkes. 2kg lichter. Vandaag nog altijd een volledig verstopte neus.
Zelftest was negatief, moet toch ergens iets vies opgeraapt hebben. In de zomer zo ziek vallen heb ik nog nooit meegemaakt.
 
Ik heb met squirt hetzelfde voor als @SomeDude. Op de mtb blijft die mega proper, ik hoef daar zelfs niet met een vod over te gaan. Op de koersfiets komt er toch meer zwart op, wat er dan ook wel af is eens ik er met een vod over ga.
Op de mtb is het Sram en op de koers shimano. Zou het kunnen dat af fabriek die shimano kettingen binnenin de leds veel meer vet bevatten en dat zich nog gedurende langere tijd naar buiten werkt? Een andere reden kan ik me moeilijk bedenken.
Mtb is Shimano dus nee dat is het niet.
Mss omdat er meer zwarte troep op de wegen ligt :unsure:
 
Combinatie van af en toe hot wax en heel vaak Cyclon wax lube.
Afkuisen met droge doek.
Nooit zwarte ketting.
Zowel op SRAM (TT-fiets) en Shimano (koersfiets).
 
benieuwd hoe jij je zwarte ketting dan zuiver krijgt, gewoon bijsquirten zeker dat ze nog vuiler wordt
Mijn ketting wordt niet zwart.
Dat is net de kracht van squirt. Dat het vuil er gewoon af valt. Als ze zwart wordt, en het blijft dan ook nog eens plakken als je erover borstelt of wrijgt met een doek. Dan heb je iets verkeerd gedaan (dan is het namelijk gemixed met olie).
 
Waarschijnlijk een geval van de ketting niet voldoende ontvet te hebben. Als ik met wax rij (in de droge zomer), dan ontvet ik eerst mijn ketting met whitespirit, om alle vet/olie eraf te krijgen, en dan met benzine en daarna met Dasty, om de film van de whitespirit weg te krijgen.
 
Waarschijnlijk een geval van de ketting niet voldoende ontvet te hebben. Als ik met wax rij (in de droge zomer), dan ontvet ik eerst mijn ketting met whitespirit, om alle vet/olie eraf te krijgen, en dan met benzine en daarna met Dasty, om de film van de whitespirit weg te krijgen.
Ik doe hetzelfde en dan met dreft om de Dasty weg te halen, vervolgens met water om de dreft weg te halen, daarna 16 dagen in de slowcooker en dan laten drogen in de kelder. Afgelopen weekend alvast mijn ketting voor de zomer 2023 klaargemaakt.
 
Mijn ketting wordt niet zwart.
Dat is net de kracht van squirt. Dat het vuil er gewoon af valt. Als ze zwart wordt, en het blijft dan ook nog eens plakken als je erover borstelt of wrijgt met een doek. Dan heb je iets verkeerd gedaan (dan is het namelijk gemixed met olie).
Maar praat je enkel over MTB of ook over koersfiets?
 
Ik gebruik ook al jaren Squirt, maar iets minder extreem als ik dat zo allemaal lees. Bij mij gaat die gewoon mee in de kuisbeurt van m'n MTB en na het kuisen doe ik weer wat druppels op de schakels die ik een paar minuutjes later afveeg. In periodes zoals dit is gewoon wat het stof afnemen en dat is meestal genoeg. Bijsquirten begint toch aan te koeken op den duur aan de derailleurwieltjes.
 

De jacht op de sporter is weer geopend!
weer een verhaal van 1 kant, als mij een hond aanvalt dan fiets ik hard weg en als die dan toevallig met zijn snuit mijn pedaal raakt dan heeft die pech, want ik kan me niet voorstellen dat hij expres op die hond is ingereden. en dan ook sommige mensen hebben dan een leiband maar dan loopt dan beest heen en weer over het fietspad
 
Lap nieuwe broek al kapot
Blijven haken aan den draad van de buren toen ik de verpakkingen van mijn bars ging weg doen #fml

Is maar klein gaatje op de bips, is dat te herstellen? :unsure:
 
Terug
Bovenaan