De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wel rekenen dat zo een verbod dan geld voor alle fietsers, dus grote gezinnen mogen dan ook niet op het jaagpad fietsen.
Gewoon 1 algemene regel die voor iedereen duidelijk is.
Fietsen mag maximaal per 4, kinderen jonger als 12 jaar tellen evenwel niet mee. Ieder gezin mag ook 1 knuffelcontact meenemen. Met uitzondering van elke 3e zondag van de maand indien deze niet voor een brugdag valt, dan mag een 2e knuffelcontact de groep vergezellen.
 
Om nog even terug te komen op de hartslag: dus als je een (te) hoge hartslag hebt moet je veel trage km’s doen om het hart te trainen.

Kan dat dan bv ook door te wandelen? Gezien het puur gaat over de hartspier trainen en niet de fietsspecifieke spieren? Of is hij dan weer té laag?
Je hebt wandelen en wandelen natuurlijk. Ga je in de platte polders wandelen dan gaat dat een tikkeltje te laag zijn, ge je zuiver in de bergen wandelen waar geen centimeter vlak is dan zal dat een goeie training voor de hartspier zijn.

Maar in de bewegingswetenschap is bewegen altijd goed, op wat voor manier je ook beweegt! Stilzitten is de duivel. Er is uiteraard wel nog een gradatie in intensiteit, wat ook een grote factor is in het rendement. Een uurtje fietsen of een uurtje wandelen is in favor voor fietsen natuurlijk.
 
Binnenkort 4 dagen naar de Vogezen. Ik ben wat routes aan het maken. Iemand nog onbekende pareltjes/beklimmingen in de buurt daar? We kamperen aan de voet van de ballon d'alsace. De laatste dagen gaan we downhillen in la Bresse.
Met helm en zonder hartslagmeter voor de geïnteresseerden.

Ik ben vorige maand ook vier dagen in de Vogezen gaan fietsen en 't was prachtig. :love:

https://www.strava.com/activities/7186218936 (Hundsruck)
https://www.strava.com/activities/7189990395 (Bussang, Ballon de Servance, Planche des Belles Filles, Ballon d'Alsace, Hundsruck)
https://www.strava.com/activities/7195325268 (Grand Ballon, Oderen, Page, Ballon d'Alsace, Hundsruck)
https://www.strava.com/activities/7200686109 (vlakke aanloop, Petit Ballon, Platzerwazel, Hundsruck)
 
Ik kan u alvast meegeven dat col du page een smeerlap is!
Als je dat op 5min kan dan ben je wel vrij zot in uw hoofd :p

En ik zie net dat @ShadesOfJae of sneller dan mij omhoog is gereden! Doeme eh dan moet ik deze zomer nog afzakken naar daar om dat recht te gaan zetten!
 
Gewoon 1 algemene regel die voor iedereen duidelijk is.
Fietsen mag maximaal per 4, kinderen jonger als 12 jaar tellen evenwel niet mee. Ieder gezin mag ook 1 knuffelcontact meenemen. Met uitzondering van elke 3e zondag van de maand indien deze niet voor een brugdag valt, dan mag een 2e knuffelcontact de groep vergezellen.
En bij het passeren 1.5m afstand houden of mondmasker op?

En uiteraard individueel verpakte bevoorrading!
 
Om nog even terug te komen op de hartslag: dus als je een (te) hoge hartslag hebt moet je veel trage km’s doen om het hart te trainen.

Kan dat dan bv ook door te wandelen? Gezien het puur gaat over de hartspier trainen en niet de fietsspecifieke spieren? Of is hij dan weer té laag?
In de zone laag LSD trainen. Wandelen zal te weinig zijn normaal gezien :)
 
In de zone laag LSD trainen. Wandelen zal te weinig zijn normaal gezien :)
Als ge traag wandelt misschien. Ik train dat altijd door te wandelen. 2 keer per week een 15km aan 6kph is ondertussen al reeds een half jaar een minimum voor men training.
 
Intervallekes doen, op heuvels gaat dat het eenvoudigste.
Gisteren een uurtje bergop/bergaf gefietst met mijn tong op mijn stuur bovenkomen. Nu wachten tot de supercompensatie start. Het was alvast makkelijker om mijn hartslag hoger te krijgen zonder mijn benen te doen ontploffen.

—————————————
Mijn ervaringen over VO2max; (Garmin) hartslagen en training:
- ik heb effectief mijn vo2max gemeten met een masker tijdens een inspanningstest, voor mij was die in de buurt van deze van Garmin; maar we is mij op het hart gedrukt dat als je reeds vorm bent voornamelijk gewicht deze nog verder omhoog kan krijgen. (Ergens ook logisch dat je niets plots meer zuurstof kan opnemen)
- Garmins VO2max is een berekende waarde (vergelijk het met een coopertest lopen en hieruit je VO2max bepalen) en dus vooral een goede indicatie om je conditie te vergelijken met een andere periode en de voorspellende tijden die eruit komen zijn voor mij alvast een overschatting.
- een andere goede voorspeller van je conditie is je ochtendhartslag. Hoe beter je in vorm bent, hoe lager. Je maximale hartslag is dan vaak weer een constante.

Wat doe je dan door training? Je gaat de hoeveelheid energie die je nodig hebt om een inspanning te leveren verminderen.
Vergelijk het met een hybride auto: op lage snelheid rijdt ie op elektriciteit op hoge snelheid op benzine. Voor de mens is zijn dit vetten en koolhydraten. Je moet je lichaam leren om vetten te verbranden (LSD trainingen) waardoor je automatisch dus sneller gaat fietsen op een lagere hartslag. Maar door van 0-60 op elektriciteit te rijden ipv van 0-30 is je maximale snelheid nog niet hoger. En in dat stukje rijdt je sowieso op benzine, maar ondanks dat je die benzine minder snel nodig hebt, is die tank niet perse groter geworden.

Hartslag is dus een (goede) indicatie, maar ook afhankelijk van stress, slaap, vermoeidheid….

Iemand die tegen mij zegt: ik kan niet fietsen/lopen of mijn hartslag is te “hoog” is op dat moment gewoon te hard aant fietsen of lopen.
 
Ik volg @Verdansk hierin.
Ik vind wel dat Garmin (en andere?) hier te weinig rekening mee houden.
Enkel een stevige (interval)training is zogezegd positief voor uw aerobe uithouding.
Als je bvb een LSD doet van 1u @ 60-70% max HR, zal de conclusie van garmin zijn "conditie aangehouden". Je moet zogezegd al naar trainingen van 3u+ op LSD gaan om lage aerobe uithouding te verbeteren.

Ik doe bijvoorbeeld woonwerk ritjes van 40min enkel en volgens garmin is dit geen verbetering als ik die tegen een lage hartslag fiets.
 
Strava heeft het eindelijk gesnapt: ritten kunnen nu, eindelijk, gecatalogeerd worden als 'gewone' rit, gravel rit, MTB rit...
Ook in de route builder kan je nu specificeren of je voor gravel aan het uitstippelen bent... mogelijks krijgen we op die manier binnenkort nuttige heatmaps waarop het veel makkelijker wordt om goeie routes uit te stippelen voor Gravel en MTB zonder daarbij gravelmap.com te moeten open zetten.
 
Ik volg @Verdansk hierin.
Ik vind wel dat Garmin (en andere?) hier te weinig rekening mee houden.
Enkel een stevige (interval)training is zogezegd positief voor uw aerobe uithouding.
Als je bvb een LSD doet van 1u @ 60-70% max HR, zal de conclusie van garmin zijn "conditie aangehouden". Je moet zogezegd al naar trainingen van 3u+ op LSD gaan om lage aerobe uithouding te verbeteren.

Ik doe bijvoorbeeld woonwerk ritjes van 40min enkel en volgens garmin is dit geen verbetering als ik die tegen een lage hartslag fiets.
Ook niet zo onlogisch aangezien LSD letterlijk voor LONG slow distance gaat :P
1u is niet bepaald long natuurlijk :P
 
Strava heeft het eindelijk gesnapt: ritten kunnen nu, eindelijk, gecatalogeerd worden als 'gewone' rit, gravel rit, MTB rit...
Ook in de route builder kan je nu specificeren of je voor gravel aan het uitstippelen bent... mogelijks krijgen we op die manier binnenkort nuttige heatmaps waarop het veel makkelijker wordt om goeie routes uit te stippelen voor Gravel en MTB zonder daarbij gravelmap.com te moeten open zetten.
Ghoja als ik een onverharde route wou maken in een bepaalde richting dan was het met geluk 20% onverhard terwijl ik uit mijn hoofd wel mooie stukjes wist zijn dat hij over laat.

En bepaalde dat hij dan zelfs niet eens als route ziet terwijl het de perfecte gravelbaantjes waren.

Maar onmogelijk om in de route te steken. Nuja we gaan hopen op verbetering.
 
Waar kies je dat @Reverz ? zie dat niet staan
Als je je rit bewerkt staat er in het 3de vakje normaal fietsrit... sinds gisteren kan je daar nu tussen alle andere activiteiten ook oa Gravel en MTB selecteren.

In de route builder zijn er extra onderverdelingen. Vroeger had je fietsen, lopen, wandelen. Nu heb je een optie of 6 denk ik waaronder Gravel.
Ghoja als ik een onverharde route wou maken in een bepaalde richting dan was het met geluk 20% onverhard terwijl ik uit mijn hoofd wel mooie stukjes wist zijn dat hij over laat.

En bepaalde dat hij dan zelfs niet eens als route ziet terwijl het de perfecte gravelbaantjes waren.

Maar onmogelijk om in de route te steken. Nuja we gaan hopen op verbetering.
Soms maakt hij idd rare kronkels, soms kan je bepaalde baantjes/wegjes niet selecteren maar je kan altijd nog handmatig stukjes invoeren.
 
Om een of andere reden kan ik echt niet werken met Komoot. Ik krijg dat precies echt niet onder de knie.
Idem...
En ik ben software developer en altijd met computers, sinds de c64, bezig geweest.

Mijn vrouw, die echt rampzalig is met computers, doet met komoot vanalles zonder enig probleem. Volgens mij het enige programma waarmee ze kan werken...
 
Wat het makkelijke aan de Strava builder is, is dat je een eindpunt kan ingeven en dat de route dan automatisch wordt berekend (adhv heatmaps), op zich kan dit ook met Komoot. Maar als ik dan de voorgestelde route wil wijzigen, kan ik in Strava de route slepen van de ene weg naar de andere, van de ene baan naar de andere. Snel, gemakkelijk en ik gebruik dat eigenlijk constant omdat ik bepaalde straten wel of niet wil doen. Bij Komoot is dat altijd een geklooi als ik wil afwijken van het voorstel, mij lukt dat precies nooit.
 
Terug
Bovenaan