Intervallekes doen, op heuvels gaat dat het eenvoudigste.
Gisteren een uurtje bergop/bergaf gefietst met mijn tong op mijn stuur bovenkomen. Nu wachten tot de supercompensatie start. Het was alvast makkelijker om mijn hartslag hoger te krijgen zonder mijn benen te doen ontploffen.
—————————————
Mijn ervaringen over VO2max; (Garmin) hartslagen en training:
- ik heb effectief mijn vo2max gemeten met een masker tijdens een inspanningstest, voor mij was die in de buurt van deze van Garmin; maar we is mij op het hart gedrukt dat als je reeds vorm bent
voornamelijk gewicht deze nog verder omhoog kan krijgen. (Ergens ook logisch dat je niets plots meer zuurstof kan opnemen)
- Garmins VO2max is een berekende waarde (vergelijk het met een coopertest lopen en hieruit je VO2max bepalen) en dus vooral een goede indicatie om je conditie te vergelijken met een andere periode en de voorspellende tijden die eruit komen zijn voor mij alvast een overschatting.
- een andere goede voorspeller van je conditie is je ochtendhartslag. Hoe beter je in vorm bent, hoe lager. Je maximale hartslag is dan vaak weer een constante.
Wat doe je dan door training? Je gaat de hoeveelheid energie die je nodig hebt om een inspanning te leveren verminderen.
Vergelijk het met een hybride auto: op lage snelheid rijdt ie op elektriciteit op hoge snelheid op benzine. Voor de mens is zijn dit vetten en koolhydraten. Je moet je lichaam leren om vetten te verbranden (LSD trainingen) waardoor je automatisch dus sneller gaat fietsen op een lagere hartslag. Maar door van 0-60 op elektriciteit te rijden ipv van 0-30 is je maximale snelheid nog niet hoger. En in dat stukje rijdt je sowieso op benzine, maar ondanks dat je die benzine minder snel nodig hebt, is die tank niet perse groter geworden.
Hartslag is dus een (goede) indicatie, maar ook afhankelijk van stress, slaap, vermoeidheid….
Iemand die tegen mij zegt: ik kan niet fietsen/lopen of mijn hartslag is te “hoog” is op dat moment gewoon te hard aant fietsen of lopen.