Natuurlijk is een helm veiliger. Dat strijd ik niet af. En daar zullen wel cijfers van bestaan ook. Van alles bestaan cijfers. Maar ik neem die cijfers meestal wel met een serieuze korrel zout

.
Maar om direct te gaan verplichten... Ik heb het altijd moeilijk met verplichtingen. Laat iedereen toch voor zijn eigen beslissen of hij het nodig vind om een helm te dragen of niet. Wanneer ik ga mountainbikes heb ik een helm op. Wanneer ik met de koersfiets of de gravelbike vertrek ook. Maar wanneer ik op zondagnamiddag samen met de vrouw een gezellig fietsritje ga maken tegen een gemiddelde van 15 km/h niet. En ik ben ook niet van plan dan een helm op te doen ook niet.
Ik zie hier op de TT's bijna elk weekend iemand zonder helm rijden. 1 iemand, steeds dezelfde persoon, al jaren zie ik die zonder helm rijden. Ne redelijk stoere gast. Hij zal misschien denken dat zijn schedel dikker is dan een andere schedel. Volgens mij is die kerel vooral niet goed wijs, maar wie ben ik om over hem oordelen ? Ik hoop voor hem dat hij nooit op de slechte manier er achter zal komen dat zijn schedel even dik is als de onze. Maar moest dat toch het geval zijn, ik zal er niet wakker van liggen. Zijn probleem. Eigen schuld, dikke bult. Al zal het dan niet bij een bult blijven.