De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Klopt compleet. Ik vind het vooral ridicuul dat je de dag van vandaag op een voertuig mag begeven zonder helm.
I agree. De kans dat het hoofdletsel fataal was geweest met een helm is IMO toch een extreem pak kleiner. 't is nog te vroeg om er cijfers over op te zoeken, maar ik weet dat ze er zijn.

Ondanks dat je de discussie wilt stoppen, toch nog een poging: heb je het hier dan over verschillende HS bij eenzelfde persoon of verschillende personen?
Hartslagen tussen personen vergelijken is vrij zinloos.

Ik heb het erover als je een inspanningstest doet en je LSD zone begint bij 140,150 of zelfs 160 zal je van een goede inspanningsfysioloog de raad krijgen om heel veel trage km's te doen zodat al uw zones een stuk lager beginnen, ookal heb je een hoge aerobe/anaerobe drempel wat vermogen betreft. Altijd hoge hartslagen, dus hoog binnen uw range (rust->max) wijst erop dat je slagvolume klein is en je dus veel trage km's moet doen om je hart te trainen.

De limiterende factor is gewoon dat het hart te klein is en ook al klopt het snel te weinig bloed kan rondpompen. Maar je kan uw hart trainen dat het groter wordt en dus een groter slagvolume heeft.
En op dat moment zal je hartslag dalen bij een gelijk inspanning (dus lager binnen uw range), de vraag was of ene hoge hartslag een limiterende indicatie is en hierop heb ik geantwoord.

Bij mijn val vorige week, toch breukje gezien in achterbrug. Fml.

Iemand ervaring met carbon repair in het Gentse? Of in de Westhoek.

I agree. De kans dat het hoofdletsel fataal was geweest met een helm is IMO toch een extreem pak kleiner. 't is nog te vroeg om er cijfers over op te zoeken, maar ik weet dat ze er zijn.
Natuurlijk is een helm veiliger. Dat strijd ik niet af. En daar zullen wel cijfers van bestaan ook. Van alles bestaan cijfers. Maar ik neem die cijfers meestal wel met een serieuze korrel zout :unsure:.
Maar om direct te gaan verplichten... Ik heb het altijd moeilijk met verplichtingen. Laat iedereen toch voor zijn eigen beslissen of hij het nodig vind om een helm te dragen of niet. Wanneer ik ga mountainbikes heb ik een helm op. Wanneer ik met de koersfiets of de gravelbike vertrek ook. Maar wanneer ik op zondagnamiddag samen met de vrouw een gezellig fietsritje ga maken tegen een gemiddelde van 15 km/h niet. En ik ben ook niet van plan dan een helm op te doen ook niet.

Ik zie hier op de TT's bijna elk weekend iemand zonder helm rijden. 1 iemand, steeds dezelfde persoon, al jaren zie ik die zonder helm rijden. Ne redelijk stoere gast. Hij zal misschien denken dat zijn schedel dikker is dan een andere schedel. Volgens mij is die kerel vooral niet goed wijs, maar wie ben ik om over hem oordelen ? Ik hoop voor hem dat hij nooit op de slechte manier er achter zal komen dat zijn schedel even dik is als de onze. Maar moest dat toch het geval zijn, ik zal er niet wakker van liggen. Zijn probleem. Eigen schuld, dikke bult. Al zal het dan niet bij een bult blijven.

Natuurlijk is een helm veiliger. Dat strijd ik niet af. En daar zullen wel cijfers van bestaan ook. Van alles bestaan cijfers. Maar ik neem die cijfers meestal wel met een serieuze korrel zout :unsure:.
Maar om direct te gaan verplichten... Ik heb het altijd moeilijk met verplichtingen. Laat iedereen toch voor zijn eigen beslissen of hij het nodig vind om een helm te dragen of niet. Wanneer ik ga mountainbikes heb ik een helm op. Wanneer ik met de koersfiets of de gravelbike vertrek ook. Maar wanneer ik op zondagnamiddag samen met de vrouw een gezellig fietsritje ga maken tegen een gemiddelde van 15 km/h niet. En ik ben ook niet van plan dan een helm op te doen ook niet.

Ik zie hier op de TT's bijna elk weekend iemand zonder helm rijden. 1 iemand, steeds dezelfde persoon, al jaren zie ik die zonder helm rijden. Ne redelijk stoere gast. Hij zal misschien denken dat zijn schedel dikker is dan een andere schedel. Volgens mij is die kerel vooral niet goed wijs, maar wie ben ik om over hem oordelen ? Ik hoop voor hem dat hij nooit op de slechte manier er achter zal komen dat zijn schedel even dik is als de onze. Maar moest dat toch het geval zijn, ik zal er niet wakker van liggen. Zijn probleem. Eigen schuld, dikke bult. Al zal het dan niet bij een bult blijven.
Aan 15 km/h kun je even goed een hoofdletsel hebben. Een vriend van me heeft met zijn stadsfiets ook gevallen met zijn hoofd op een borduur en een hersenbloeding gehad. Het was kantje boord of hij was er niet meer.

Wel. Ons sociaal zekerheidsstelsel is natuurlijk wel zo opgebouwd dat we daar wél voor betalen. Als er 15.000 schedelbreuken zouden zijn per jaar, die allemaal palliatieve zorgen moeten krijge , gaan we dat gewoon voelen.

Dus, mochten we in de USA wonen geef ik je gelijk. In België hebben we het recht om daarover te zagen vind ik.

Aan 15 km/h kun je even goed een hoofdletsel hebben. Een vriend van me heeft met zijn stadsfiets ook gevallen met zijn hoofd op een borduur en een hersenbloeding gehad. Het was kantje boord of hij was er niet meer.
Dat weet ik. Maar dat is dan wel een risico dat ik bereid ben van te nemen. Ik neem veel grotere risico's dan dat trouwens.
Hoe vaak ik al een papier getekend heb
- dat ik iets op mijn eigen risico ga doen
- dat ik de organisatie en de andere deelnemers niet verantwoordelijk zal stellen indien er iets gebeurd
- en dat, indien ik er niet meer ben nadat er iets gebeurd is mijn nabestaanden geen juridische stappen zullen ondernemen
kan je zelfs niet meer op 20 handen geteld krijgen. Ik doe niemand kwaad. De enige die er last van heeft indien het verkeerd af loopt ben ik zelf. Ik zoek geen medelijden, geen hulp. Indien het mis gaat, gaat het mis. En dan hoop ik dat het in één keer goed mis gaat ook.
Wel. Ons sociaal zekerheidsstelsel is natuurlijk wel zo opgebouwd dat we daar wél voor betalen. Als er 15.000 schedelbreuken zouden zijn per jaar, die allemaal palliatieve zorgen moeten krijge , gaan we dat gewoon voelen.

Dus, mochten we in de USA wonen geef ik je gelijk. In België hebben we het recht om daarover te zagen vind ik.
Dat snap ik. Maar het is natuurlijk wel zo dat een helm misschien wel mijn leven redt, maar dat ik er in een rolstoel uit kom. Misschien met hersenbeschadiging of zo. Zonder helm was het dan weer misschien fataal geweest. Financieel gezien is voor ons zekerheidsstelsel een fataal ongeval veel goedkoper dan levenslang in een karreke zitten.

Kijk, ik snap jullie punt wel hoor. En ik heb echt geen deathwish of zo. Maar ik ben eerder van mening dat we tegenwoordig serieus overboard aan het gaan zijn. Ik draag een helm wanneer ik het gevoel heb dat de kans op een valpartij redelijk groot is. Maar ik ben ook wel van mening dat we nog een beetje vrijheid mogen hebben. Live a little...

Dat weet ik. Maar dat is dan wel een risico dat ik bereid ben van te nemen. Ik neem veel grotere risico's dan dat trouwens.
Hoe vaak ik al een papier getekend heb
- dat ik iets op mijn eigen risico ga doen
- dat ik de organisatie en de andere deelnemers niet verantwoordelijk zal stellen indien er iets gebeurd
- en dat, indien ik er niet meer ben nadat er iets gebeurd is mijn nabestaanden geen juridische stappen zullen ondernemen
kan je zelfs niet meer op 20 handen geteld krijgen. Ik doe niemand kwaad. De enige die er last van heeft indien het verkeerd af loopt ben ik zelf. Ik zoek geen medelijden, geen hulp. Indien het mis gaat, gaat het mis. En dan hoop ik dat het in één keer goed mis gaat ook.

Dat snap ik. Maar het is natuurlijk wel zo dat een helm misschien wel mijn leven redt, maar dat ik er in een rolstoel uit kom. Misschien met hersenbeschadiging of zo. Zonder helm was het dan weer misschien fataal geweest. Financieel gezien is voor ons zekerheidsstelsel een fataal ongeval veel goedkoper dan levenslang in een karreke zitten.

Kijk, ik snap jullie punt wel hoor. En ik heb echt geen deathwish of zo. Maar ik ben eerder van mening dat we tegenwoordig serieus overboard aan het gaan zijn. Ik draag een helm wanneer ik het gevoel heb dat de kans op een valpartij redelijk groot is. Maar ik ben ook wel van mening dat we nog een beetje vrijheid mogen hebben. Live a little...
Buiten als een autobestuurder je omver rijdt en je gaat eraan dood dat hij er voor de rest mee moet leven dat er iemand dood is door hem. Terwijl dat mss niet zo zou zijn met een helm.

En je gaat nog wel mensen hebben zeker die er verdriet van zouden hebben?

Nu ik geef eerlijk toe als ik hier 2 straten verder naar de bakker ga ook geen helm op zet en dan kan het ook gebeuren.

Binnenkort 4 dagen naar de Vogezen. Ik ben wat routes aan het maken. Iemand nog onbekende pareltjes/beklimmingen in de buurt daar? We kamperen aan de voet van de ballon d'alsace. De laatste dagen gaan we downhillen in la Bresse.
Met helm en zonder hartslagmeter voor de geïnteresseerden.

Is natuurlijk dubbel hé. Want door dit (naar alle waarschijnlijkheid hoogst) ongelukkig incident komt de vrijheid van wielrenners in gedrag. En dat is een groep die al redelijk hard in het vizier ligt om alles op af te schuiven.

Buiten als een autobestuurder je omver rijdt en je gaat eraan dood dat hij er voor de rest mee moet leven dat er iemand dood is door hem. Terwijl dat mss niet zo zou zijn met een helm.

En je gaat nog wel mensen hebben zeker die er verdriet van zouden hebben?

Nu ik geef eerlijk toe als ik hier 2 straten verder naar de bakker ga ook geen helm op zet en dan kan het ook gebeuren.
Natuurlijk. Ik heb een vrouw en 2 kinderen. Natuurlijk zullen die verdrietig zijn. Maar die kennen mij. Gisteren nog die discussie gehad toen het ging over die TT op de isle of Man. Dit jaar al 3 doden gevallen, in totaal al meer dan 250 doden. Er gaan steeds meer en meer stemmen op om die race af te schaffen. Waarom ? Ik snap die mannen volkomen. Liever nu verongelukken met een smile op het gezicht dan wanneer je 80 jaar bent je ziekbed vol schijten en dan sterven.
Voor ik trouwde heb ik mijn vrouw verteld dat, indien ze me ooit voor de keuze zou zetten tussen haar en mijn motorfiets dat ze dan mocht vertrekken. Ik heb motorcross gereden, ik heb op het circuit gereden en hield me vroeger nooit aan de snelheidslimieten. Ondertussen ben ik 50 jaar dus ik ben wel serieus gekalmeerd, maar ik wil nog altijd een beetje vrijheid hebben. Indien ik liever geen helm aan doe wanneer ik amper 20 km/h fiets is dat toch wel mijn vrije keuze. Ik doe daar geen vlieg kwaad mee. En moest het dan toch fataal aflopen doordat een auto mij omver rijdt, dan is dat maar zo. Then it was ment to be zeggen ze zo mooi in het engels. Daar lig ik echt niet wakker van.
Mijn jongste zoon is pas 18 geworden en heeft, de appel valt niet ver van de boom, zijn motorrijbewijs pas gehaald. Ik kan alleen maar hopen dat hij wat verstandiger rijdt dan zijn vader toen die 18 was en dat hij niet zal verongelukken. Maar ik kan hem die motorfiets gewoon niet afnemen. Die kerel is gewoon niet gelukkig zonder zijn motorfiets. En laat mij mijn geluk door samen met het vrouwtje zonder helm te fietsen indien ik dat wens.
Is natuurlijk dubbel hé. Want door dit (naar alle waarschijnlijkheid hoogst) ongelukkig incident komt de vrijheid van wielrenners in gedrag. En dat is een groep die al redelijk hard in het vizier ligt om alles op af te schuiven.
Je zet "een beetje vrijheid hebben" in mijn post in het vet. Met een beetje vrijheid bedoel ik wel een vrijheid waarmee ik niemand anders benadeel hé. Ik bedoel niet dat ik even door het rood mag rijden of een auto de pas mag afsnijden of wat dan ook. Ik heb het enkel over helmdracht, that's it. Ik doe geen vlieg kwaad wanneer ik mijn helm niet aan doe (en ook niet wanneer ik mijn gordel in de auto niet aan doe maar daat wordt nog veel moeilijker over gedaan).

Binnenkort 4 dagen naar de Vogezen. Ik ben wat routes aan het maken. Iemand nog onbekende pareltjes/beklimmingen in de buurt daar? We kamperen aan de voet van de ballon d'alsace. De laatste dagen gaan we downhillen in la Bresse.
Hundsruck, oderen, du page, grand ballon, col amic, belle filles dat zijn zo een beetje de tofste dicht in de buurt.

Avondfietsen circuit Zolder, is dat plezant eigenlijk? Is dat altijd in groep of is het ook oké om als solitaire mens rond te bollen?

Avondfietsen circuit Zolder, is dat plezant eigenlijk? Is dat altijd in groep of is het ook oké om als solitaire mens rond te bollen?
Er zijn daar meerdere groepen.
Ge kunt ook solo rondrijden.

Het is dan wel de bedoeling om wat op te letten en de snelle groepen door te laten.
Is wel plezant rijden daar. Geen kruispunten, verkeerslichten, voetgangers, stadsfietsers, ..... Daardoor haalt ge ok gemiddeldes waar ge op de weg 5km/h onder zit.

Col des Chevrères zeker te overwegen in aanloop van Planche de belle filles.

Echte mannen rijden daar solitaire de groepen voorbij ;)

Profs op hun TT machine bv, dan ben je 40 in groep aan het rijden en komen die u op het gemak voorbij :laugh:

Je moet wat opletten in welke groep je beland en imo best ook al wat opwarmen (alleen op circuit kan ook).

Heb al gehad dat ik na 5min aanpikte bij een te snelle groep (EZC voornamelijk dan rij je 44+ gemiddeld en de bochten nemen is dan bij mij groot manco waardoor ik nogal veel krachten verlies :p) en zonder deftige opwarming, geen goed idee.
Maar er zijn ook iets tragere groepen (niet altijd vanaf 17u).

En als er overdag auto's gereden hebben kan er wel in de chicane eens steentjes liggen (er rijden er dan over de curbe stones maar dat durf ik niet :unsure:

Over jaagpaden: een verbod voor grote groepen (max 4 man bv) zou mss al kunnen helpen :unsure:
Want die max snelheid is natuurlijk ridicuul, beetje meewind vandaag en had 35km/u aan HS rond max vetverbranding zone (reed alleen)

Laatst bewerkt:
Om nog even terug te komen op de hartslag: dus als je een (te) hoge hartslag hebt moet je veel trage km’s doen om het hart te trainen.

Kan dat dan bv ook door te wandelen? Gezien het puur gaat over de hartspier trainen en niet de fietsspecifieke spieren? Of is hij dan weer té laag?

Over jaagpaden: een verbod voor grote groepen (max 4 man bv) zou mss al kunnen helpen :unsure:
Want die max snelheid is natuurlijk ridicuul, beetje meewind vandaag en had 35km/u aan HS rond max vetverbranding zone (reed alleen)
Wel rekenen dat zo een verbod dan geld voor alle fietsers, dus grote gezinnen mogen dan ook niet op het jaagpad fietsen.

Terug
Bovenaan