De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja :)

Want ik heb de (enige juiste?) formule gegeven voor energie. En die bereken je door vermogen en tijd te vermenigvuldigen.

Je haalt dingen door elkaar... Het gaat hier over energie dat we verbruiken bij het sporten/leven. De formule die jij aangeeft is een veel te simplistisch natuurkundig model daarvoor. Er is een reden dat inspanningsfysiologie een vakgebied op zichzelf is.

Wat je verder aangeeft vertelt enkel maar waarom het zo complex is om het in een eenvoudige formule te gieten. Het verband tussen een hoge hartslag en energieverbruik is al herhaaldelijk aangegeven, sla gerust Google er op na. Maar nu simpelweg vragen naar een formule... ik denk niet dat dat überhaupt al haalbaar is de dag van vandaag, want we weten nog lang niet alles.
Want wat neem je allemaal mee, hartslag, conditieniveau, leeftijd, temperatuur, geslacht ,...

Er is een heel eenvoudige parallel te trekken met het verbruik van een wagen.
Een typische denkfout is dat het toerental (hartslag) bepaalt hoeveel je verbruikt.

Het toerental an sich bepaalt voor 0.0 hoeveel je verbruikt. Je kan 5000tpm rijden zonder een druppel benzine te verbruiken, bijvoorbeeld als je aan het uitbollen bent in versnelling. Anderzijds kan je ook zuipen als een tierelier aan 1500tpm, als je bijvoorbeeld plankgas geeft op een steile helling in 6e.

Het verbruik wordt voornamelijk bepaald door de input die je vraagt (uw gaspedaal) en het vermogen dat je aanspreekt.
Vraag je tien minuten lang 100kilowatt, ga je een bepaald verbruik hebben dat pakken hoger ligt dan als je tien minuten 50kilowatt vraagt.

De GE kan je dan vergelijken met de motor: sommige motoren hebben een turbo, andere motoren hebben veel slagvolume. Kleiner is niet per se efficiënter, want je vraagt meer in verhouding tot de maximale capaciteit. Zo kan het zijn dat een M3 zuiniger is aan 150km/u dan een Nissan Micra, omdat die laatste er alles moet uitpersen om dat te halen.

Maar dat heeft niets met toerental as such te maken, gewoon met de efficiëntie van die motor in die omstandigheden.

Dat er wel een constante is bij één en dezelfde persoon, zijnde hogere hartslag = hoger verbruik, ja, maar enkel en alleen omdat die hartslag het gevolg is van een hogere vermogensvraag.

En een deel ervan is hartslag, dit is zeker niet alles bepalend. Een lagere hartslag is gelinkt met een grotere SV (stroke volume), een groter stroke volume zorgt voor meer bloed bij dezelfde cardiac output (SV*HR). Dit is gelinkt met betere performance op endurance events.

Een deel van uzelf een duursporter te maken is het opvoeren van uw SV. Daarnaast moet je nog energiesystemen verbeteren natuurlijk.
Dit is het versnellingsbakprincipe hé. 100ml * 50 slagen of 50ml * 100 slagen gaat dezelfde energie kosten.
Dus nogmaals, dat iemand een hoge HR heeft wil niet zeggen dat hij/zij meer zal verbruiken.

Laatst bewerkt:
Er is een heel eenvoudige parallel te trekken met het verbruik van een wagen.
Een typische denkfout is dat het toerental (hartslag) bepaalt hoeveel je verbruikt.

Het toerental an sich bepaalt voor 0.0 hoeveel je verbruikt. Je kan 5000tpm rijden zonder een druppel benzine te verbruiken, bijvoorbeeld als je aan het uitbollen bent in versnelling.

Het verbruik wordt voornamelijk bepaald door de input die je vraagt (uw gaspedaal) en het vermogen dat je aanspreekt.
Vraag je tien minuten lang 100kilowatt, ga je een bepaald verbruik hebben dat pakken hoger ligt dan als je tien minuten 50kilowatt vraagt.

De GE kan je dan vergelijken met de motor: sommige motoren hebben een turbo, andere motoren hebben veel slagvolume. Kleiner is niet per se efficiënter, want je vraagt meer in verhouding tot de maximale capaciteit. Zo kan het zijn dat een M3 zuiniger is aan 150km/u dan een Nissan Micra, omdat die laatste er alles moet uitpersen om dat te halen.

Maar dat heeft niets met toerental as such te maken, gewoon met de efficiëntie van die motor in die omstandigheden.

Dat er wel een constante is bij één en dezelfde persoon, zijnde hogere hartslag = hoger verbruik, ja, maar enkel en alleen omdat die hartslag het gevolg is van een hogere vermogensvraag.

Dit is het versnellingsbakprincipe hé. 100ml * 50 slagen of 50ml * 100 slagen gaat dezelfde energie kosten.
Dus nogmaals, dat iemand een hoge HR heeft wil niet zeggen dat hij/zij meer zal verbruiken.
Als je op een vlakke weg met een auto 5000 tpm rijdt vs 2000tpm in een hogere versnelling verbruik je toch wel meer?

Hoe dat dit met hs heb ik eigenlijk geen idee van. Volgens mij maakt dat idd niet uit.. Ik krijg even vlug een hongerklop op lagere hs als met hogere hs. Dus ik denk niet dat je hs veel uit maakt qua energieverbruik.

Je gaat heel hard verder op het feit dat ik het woord energie gebruikt heb. De vraag was "als je hoge hartslagen hebt is dit een nadeel als atleet". Alles in je performance wordt bepaald over hoe efficient je energie (wat in je lijf zit / wat je opneemt) kan omzetten in vermogen (of output energie in functie van tijd). Ik heb daarop geantwoord dat je inderdaad met een lagere hartslag betere performance kan leveren in een endurance event. Er zijn ook onderzoeken die dit aantonen. Als je googlet op CO/SV zal je die gemakkelijk vinden. Wat je auto parallel betreft, ik ken niet veel van autos.

Ik ken er ook helemaal niks van, maar 't is wel een interessante denkoefening.

Stel een willekeurig persoon ligt volledig stil, en levert geen arbeid,. Dan zijn er toch factoren die er voor zorgen dat ons lichaam energie verbruikt (hersenactiviteit, etc..)?
Persoonlijk zou ik het niet raar vinden, dat het hart, nota bene, een spier, as such ook energie verbruikt?
De impact zal misschien verwaarloosbaar zijn tijdens het fietsten, want de grootste energieverbruiker is de inspanning.

Als je op een vlakke weg met een auto 5000 tpm rijdt vs 2000tpm in een hogere versnelling verbruik je toch wel meer?
ja, maar niet omwille van het toerental an sich, maar door het feit dat je je pedaal dieper indrukt om aan die 5000 toeren te geraken, omdat je in een verkeerde versnelling (of juiste, afhankelijk van waar je hart sneller van gaat slaan ;)) zit.

Dat valt trouwens heel goed mee. Rij eens in 2e (of in eerste bij een straight six) 50km/u. De eerste seconden gaat dat metertje naar maximaal gaan, maar van zodra je de meeste druk van het pedaal haalt en blijft hangen op 5000tpm valt dat verschil reuze mee.

Ik ken er ook helemaal niks van, maar 't is wel een interessante denkoefening.

Stel een willekeurig persoon ligt volledig stil, en levert geen arbeid,. Dan zijn er toch factoren die er voor zorgen dat ons lichaam energie verbruikt (hersenactiviteit, etc..)?
Persoonlijk zou ik het niet raar vinden, dat het hart, nota bene, een spier, as such ook energie verbruikt?
De impact zal misschien verwaarloosbaar zijn tijdens het fietsten, want de grootste energieverbruiker is de inspanning.
Yes, dat klopt sowieso. Maar als je weet dat een gemiddelde man, met een gemiddeld bewegingsprofiel 2500 kcal per dag moet eten, waarvan minder dan 1/3 naar het functioneren van vitale organen gaat dan kan het verschil onmogelijk groot zijn.

Dan spreek je over 800kcal/24u = 33kcal per uur. Zelf al heb je 2 uitersten, pakweg 25 en 45kcal, dan is dat compleet te verwaarlozen.
En dat zijn hersenen, hart, lever, nieren,... dus dat heel belangrijke spiertje onder de linkerborst verbruikt quasi niks.

De hoeveelheid spiermassa (vooral bovenbenen en rug) zal al een veel grotere rol spelen, temeer omdat die in principe oneindig veel groter kan zijn bij persoon x tov persoon y.

Een hoge hartslag heeft geen enkel nadeel voor een atleet.
Het hart raakt ook niet sneller vermoeid of uitgeput dan bij iemand waarbij het trager klopt.

De hartfrequentie an sich komt nergens voor in het prestatieprofiel van een atleet.

Gewicht, vermogen op aerobe, anaerobe en maximaal drempel en VO2max zijn prestatiebepalende factoren.

Das raar want ik heb verschillende studies gezien die het tegendeel beweren. Vermogen op drempels en VO2max zijn waarden die bepaald worden door interne factoren (suikeropname, longvolume, soort spiervezels, hartslag, ...). Soit, ik stop de discussie. As said, google op de keywords.

Ik heb precies een enorm groot bereik in hartslag. Mijn rustpols is 47, maar mijn max gaat nog tot 202 op 38 jarige leeftijd.

Ik kan gerust een uur of 4 met hartslag 160 fietsen zonder dat ik eigenlijk buiten adem ben. Vanaf 170 begin ik wel zwaarder te ademen. Wel in de voormiddag.

Als ik na 16u mijn hartslag naar de 160 wil krijgen moet ik echt al zot doen. Dan blijf ik meestal rond de 130-140 hangen met dezelfde inspanning.

Is wel redelijk ambetant om dan op hartslag te fietsen.
Van HR is ver tzelfde, in rust 50 en max 200.
Wordt er 38 in November, in vm of nm nog nooit op gelet, maar soms gaat HR ook niet hoger dan 180 hoeveel moeite ik ook doe...

Bij het lopen springt die direct naar 180 en 200.
Fiets en loop gewoon opt gevoel, soms fietsen op HR, maar fiets te weinig naar mijn zin.

Van HR is ver tzelfde, in rust 50 en max 200.
Wordt er 38 in November, in vm of nm nog nooit op gelet, maar soms gaat HR ook niet hoger dan 180 hoeveel moeite ik ook doe...

Bij het lopen springt die direct naar 180 en 200.
Fiets en loop gewoon opt gevoel, soms fietsen op HR, maar fiets te weinig naar mijn zin.
Is mss iets eigen aan schorpioenen van november 😁

Das raar want ik heb verschillende studies gezien die het tegendeel beweren. Vermogen op drempels en VO2max zijn waarden die bepaald worden door interne factoren (suikeropname, longvolume, soort spiervezels, hartslag, ...). Soit, ik stop de discussie. As said, google op de keywords.
Ondanks dat je de discussie wilt stoppen, toch nog een poging: heb je het hier dan over verschillende HS bij eenzelfde persoon of verschillende personen?

Dat een hogere HS bij eenzelfde persoon zorgt voor snellere vermoeidheid gaat volgens mij niemand tegenspreken.

Dat iemand met een standaard hogere HS minder goed is in uithoudingssporten dan iemand met een standaard lagere hartslag kan ik dan weer moeilijk geloven.

Edit: bij dat tweede ga ik dan wel uit van een gelijkaardige fitheid, een fit persoon die daardoor een lagere HS heeft gaat uiteraard beter zijn dan een couch potato met een hogere hartslag.

Ik moet ergens toch geloven dat lagere hartslag bij gelijke vermogenoutput beter is dan hogere hartslag.
Want er is telkens een "rem/stop" in bloedtoevoer tijdens het sluiten van je hartkleppen waardoor minder zuurstof naar de spieren.
En diegene die een hoge hartslag hebben, hebben dus meerdere van die "stops".
Voila, case closed zeg ik :)

Deze week was er denk ik ook een fietser overleden omdat die tegen een openslaand portier was gebotst. Kunnen ze ook een artikel schrijver "hoort de auto daar wel thuis" :-D Heel snel zullen ze daar ook wel niet gereden hebben, dat gaat op die plek ook gewoon niet met die scherpe bochten. Lijkt me precies gewoon een ongelukkig ongeval te zijn? Misschien eerder pleiten voor een verplichte helm.

Ik moet ergens toch geloven dat lagere hartslag bij gelijke vermogenoutput beter is dan hogere hartslag.
Want er is telkens een "rem/stop" in bloedtoevoer tijdens het sluiten van je hartkleppen waardoor minder zuurstof naar de spieren.
En diegene die een hoge hartslag hebben, hebben dus meerdere van die "stops".
Voila, case closed zeg ik :)
Volgens die redenering zou onze hartslag moeten dalen wanneer we extra zuurstof nodig hebben, dat doet ze bij de meeste mensen niet.

Uw uitleg klopt hoor. Maar je vergeet één belangrijke zaak!
Het pompen van uw hart kost energie, uiteraard. Maar het aantal energie dat het hart vraagt is afhankelijk van het debiet dat hij levert!
Dus hoeveel liter hij per minuut rondstuwt. En dan kom je weer terug op hetzelfde, een lager slagvolume betekent een hogere hartslag maar wil wel zeggen dat het aantal liter per minuut aan bloed gelijk is en dus de benodigd energie hetzelfde is.
De limiterende factor is gewoon dat het hart te klein is en ook al klopt het snel te weinig bloed kan rondpompen. Maar je kan uw hart trainen dat het groter wordt en dus een groter slagvolume heeft.
Trouwens is het slagvolume van uw hart ook niet constant. In rust is dit vele malen kleiner dan bij inspanning bijvoorbeeld. Dus het volume en de hartslag gaat omhoog als je inspanning doet.

Terug
Bovenaan