De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Wat ik me wel afvraag is of dat ook betekent dat ik nooit een zeer degelijk niveau zal kunnen halen? Dat ik gewoon het lichaam niet heb om heel zware prestaties te leveren? Of klopt dat niet?
Spot on.
Moet er toch mee te maken hebben dat je hart per slag niet hetzelfde kan verpompen als iemand met een veel lagere hartslag. Dus minder efficient/krachtig?
Ik heb al heel lang het gevoel dat ik gewoon niet gemaakt ben om conditie te hebben. Ik ben al heel lang fysiek redelijk actief maar heb nog steeds dezelfde conditie als pakt 5jaar geleden!

Ps: max hartslag 207 gehaald overlaatst. Normaal zit max rond de 200 maar met adrenaline erbij kan je blijkbaar nog eens 10 slagen hoger gaan (207 was tijdens sprint met groep). 34jaar

Spot on.
Moet er toch mee te maken hebben dat je hart per slag niet hetzelfde kan verpompen als iemand met een veel lagere hartslag. Dus minder efficient/krachtig?
Ik heb al heel lang het gevoel dat ik gewoon niet gemaakt ben om conditie te hebben. Ik ben al heel lang fysiek redelijk actief maar heb nog steeds dezelfde conditie als pakt 5jaar geleden!

Nee, inspanningscapacitiet wordt bepaald door de VO2max.
VO2max = De hoogste snelheid waarmee op spierniveau zuurstof uit het bloed kan opgenomen worden.
Hartfrequentie en longcapaciteit zijn quasi nooit beperkende factoren bij het leveren van een inspanning (tenzij onderliggende pathologie uiteraard).

Spot on.

Ps: max hartslag 207 gehaald overlaatst. Normaal zit max rond de 200 maar met adrenaline erbij kan je blijkbaar nog eens 10 slagen hoger gaan (207 was tijdens sprint met groep). 34jaar

Zie Mrcipo zijn uitleg.
Als bewijs wil ik daar graag de waarden die Mathieu Van Der Poel haalt voor geven. Zo heeft hij tijdens de eerste rit van de giro een piek gehaald van 201bpm, en gaat hij bijna elke wedstrijd waar hij voluit gaat boven de 190. Is zijn hartslag tijdens een rustige rit toch ook al snel 130 gemiddeld en als hij doorfietst. Toch zelden onder de 160.
En laat ons zeggen dat hij toch wel iemand is die fysiologisch bij de betere wielrenners van deze aardkloot is :P

Dat je op een plateau zit kan aan veel liggen. Maar ik vermoed dat je zeker niet het maximale uit je lichaam haalt. Misschien wel het maximale dat je kan met de moeite die je ervoor doet, met andere woorden je doet te weinig moeite om nog te kunnen verbeteren :P

Allez, er is nog hoop dan :D

Volgens mijn Garmin Vivoactive is mijn VO2 Max 54. Geen idee of dat een normale waarde is en of die Garmin dat wat correct kan inschatten.

Zie Mrcipo zijn uitleg.
Als bewijs wil ik daar graag de waarden die Mathieu Van Der Poel haalt voor geven. Zo heeft hij tijdens de eerste rit van de giro een piek gehaald van 201bpm, en gaat hij bijna elke wedstrijd waar hij voluit gaat boven de 190. Is zijn hartslag tijdens een rustige rit toch ook al snel 130 gemiddeld en als hij doorfietst. Toch zelden onder de 160.
En laat ons zeggen dat hij toch wel iemand is die fysiologisch bij de betere wielrenners van deze aardkloot is :p

Dat je op een plateau zit kan aan veel liggen. Maar ik vermoed dat je zeker niet het maximale uit je lichaam haalt. Misschien wel het maximale dat je kan met de moeite die je ervoor doet, met andere woorden je doet te weinig moeite om nog te kunnen verbeteren :p
Ik heb juist altijd de indruk dat ik juist te hard geef en daardoor basis mis xD

Hard rijden is dan ook niet noodzakelijk gelijk aan goed trainen.
Kan!
Maar dat is dan wel in tegenspraak met wat @MrKend54l zegt dat ik niet hard genoeg geef.
In ieder geval, volgende week een inspanningstest gepland + trainingsschema.
Achterliggend kan er vanalles spelen. Mss heeft corona wel roet in het eten gegooid dit jaar, want ik voelde vorig jaar verbetering tot in de winter ineens in een onverklaarbare dip te komen.
Ik ben wel tot de conclusie gekomen dat woonwerk ritjes eigenlijk weinig tot geen invloed hebben op conditioneel niveau.

Kan!
Maar dat is dan wel in tegenspraak met wat @MrKend54l zegt dat ik niet hard genoeg geef ;)
Nee, hij zei dat je potentieel niet genoeg moeite doet, dat is iets anders!

2 x per week 2u volle gas gaan is minder moeite en zal minder vooruitgang opleveren dan 1 x 1u VO2 max blokken, 2 x 1,5u rustig met enkele tempo blokjes en 1x 4u rustige duur.

Allez, er is nog hoop dan :D

Volgens mijn Garmin Vivoactive is mijn VO2 Max 54. Geen idee of dat een normale waarde is en of die Garmin dat wat correct kan inschatten.
Van zodra ik een beetje sport gaat mijn Fenix naar 56. Dat is niets bijzonder, maar toch al een pak meer dan "gemiddeld"

En ik kan u met zekerheid zeggen dat dat voor geen meter klopt. Dat is extreem optimistisch, als ik de 50 haal zal het al veel zijn

Hier ook een zeer hoge hartslag. Heb al inspanningstest gedaan bij sportarts en is perfect in orde, gewoon pak hoger dan gemiddeld.

Onlangs rit van 100 km, meer dan 3u, HR 177 gem. Bij maximale inspanning ga ik over de 200. 28 jaar.

Wat ik me wel afvraag is of dat ook betekent dat ik nooit een zeer degelijk niveau zal kunnen halen? Dat ik gewoon het lichaam niet heb om heel zware prestaties te leveren? Of klopt dat niet?
Op de langere afstand is het een nadeel om hoge hartslagen te hebben, je zal meer energieverlies doen. Veel trage km's zullen dit verbeterenm is een proces van lange adem :-) .

Op de langere afstand is het een nadeel om hoge hartslagen te hebben, je zal meer energieverlies doen. Veel trage km's zullen dit verbeterenm is een proces van lange adem :) .
Energieverbruik staat helemaal los van hartslag.

Energie (E) = P (vermogen) * t (tijd)

Of je nu 1u 200w levert aan 120 of aan 180 hartslag, uw energieverbruik is identiek.

Uw hart is een spier, en als die meer slagen per minuut moet leveren lijkt het me logisch dat die ook sneller vermoeid raakt?

Note: ik ken er geen kloten van.

Energieverbruik staat helemaal los van hartslag.

Energie (E) = P (vermogen) * t (tijd)

Of je nu 1u 200w levert aan 120 of aan 180 hartslag, uw energieverbruik is identiek.
Daarbij is E uw energie OUTPUT, niet hoeveel uw lichaam verbruikt. Als ik dat doe bij 20 graden of 45, mijn energie VERBRUIK zal verschillend zijn. Je hartspier zal inderdaad sneller moe worden bij meer slagen. Als ik 250watt produceer zal mij dat ook meer energie kosten dan bij WVA.

Bij een lagere hartslag zal uw hart meer bloedvolume stuwen per slag, wat resulteert in betere performance in endurance events. Het is ook een automatische reactie van het lichaam om na (veel) training lagere hartslagen te hebben met dezelfde energieoutput.

Laatst bewerkt:
I stand with @poeperman
Profs berekenen hun energiebehoefte ook adhv hun vermogen dat ze die dag geleverd hebben en niet adhv hartslag (bij mijn weten)

Na 12d rust (vakantie in de zon) terug de fiets op. Heb precies nog wel wat basisconditie over

I stand with @poeperman
Profs berekenen hun energiebehoefte ook adhv hun vermogen dat ze die dag geleverd hebben en niet adhv hartslag (bij mijn weten)
Dat heeft meer te maken met het feit dat vermogen gewoon een beter meetinstrument is dan wat anders. Dat wilt niet zeggen dat hartslag daar niet voor kan gebruikt worden.

Klinkt niet onlogisch. Maar ik ben nog niet overtuigd. Giet het eens in een formule
Waar vraag je nu eigenlijk naar? Een formule die aangeeft dat een hoge hartslag leidt tot hoog energieverbruik? Allez

Waar vraag je nu eigenlijk naar? Een formule die aangeeft dat een hoge hartslag leidt tot hoog energieverbruik? Allez
Ja :)

Want ik heb de (enige juiste?) formule gegeven voor energie. En die bereken je door vermogen en tijd te vermenigvuldigen.

Als hartslag ook bepalend zou zijn, zou dat ook ergens in een formule gegoten moeten worden.

Kijk. Mijn rustpols is +/- 40. Iemand wiens rustpols 80 is gaat echt niet meer kcals (energie) moeten eten dan ik hoor. Wat wel meespeelt is de gross efficiency (hoe efficient zet je energie om in “fietsenergie”) die wel kan variëren door talent/training/metabolisme. Vandaar dat bovenstaand voorbeeld met WVA wel klopt, maar niet omwille van hartslag. WVA zal veel efficiënter kunnen omgaan met energie, en minder energie nodig hebben om zijn lichaam te doen werken.

En een deel ervan is hartslag, dit is zeker niet alles bepalend. Een lagere hartslag is gelinkt met een grotere SV (stroke volume), een groter stroke volume zorgt voor meer bloed bij dezelfde cardiac output (SV*HR). Dit is gelinkt met betere performance op endurance events.

Een deel van uzelf een duursporter te maken is het opvoeren van uw SV. Daarnaast moet je nog energiesystemen verbeteren natuurlijk.

Ik heb precies een enorm groot bereik in hartslag. Mijn rustpols is 47, maar mijn max gaat nog tot 202 op 38 jarige leeftijd.

Ik kan gerust een uur of 4 met hartslag 160 fietsen zonder dat ik eigenlijk buiten adem ben. Vanaf 170 begin ik wel zwaarder te ademen. Wel in de voormiddag.

Als ik na 16u mijn hartslag naar de 160 wil krijgen moet ik echt al zot doen. Dan blijf ik meestal rond de 130-140 hangen met dezelfde inspanning.

Is wel redelijk ambetant om dan op hartslag te fietsen.

Terug
Bovenaan