De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dit valt toch goed mee? Je kan de 105km starten tot 13u, das redelijk laat al. Resultaat is natuurlijk wel dat je dan wel veelal allemaal op de baan gaat zitten.

En uit de werkweek :laugh: . Opstaan om te fietsen is allemaal geen probleem hier. Om 5u opstaan om tegen half 8 te kunnen vertrekken voor de Fleche in Spa? No problem. In de week opstaan om eens op tijd te beginnen: ***drukt om 7u15 nog eens op de snooze button***

Om eerlijk te zijn start ik ook wel liever vroeg met rijden, ook als ik 'maar 100km' doe. Dan ben je op een schoon uur terug en heb je nog iets aan uwen dag. Als ge pas om half 11-11u vertrekt is uwen dag gepasseerd tegen da ge terug binnen zijt... wat fine is als ge naar niks of niemand moet kijken maar als ge een gezin hebt is dat minder leuk.
Exact hetzelfde hier. Heel de week mopperen als ik om 7u weer te lang heb gesnoozed en me hard moet haasten. Zondag 6u met een big smile uit het bed.

Hier ook een vroege starter. Op tijd thuis zodat ik nog met de kleine en vrouw iets kan doen op zondag. Zelfs vroeger toen ik alleen was vertrok ik liever vroeger. To each their own I guess.

Ik begrijp het wel hoor 🙂. Gisteren heb ik alleen een toer gereden en ik zat ook om 9u op mijn fiets.
Als ik om 11u niet vertrokken ben neemt de luiheid het van me over en neemt de kans dat ik niet meer vertrek expotentieel toe.

Oh, starten kon tot 13u, had ik helemaal niet door.

Btw, sommigen werken ook op zaterdag tot 18-19u. :tongue:

Gelukkig moet ik persoonlijk inderdaad naar niets of niemand kijken. Ik kan perfect een hele dag met mijn hobby bezig zijn op zo'n zondag.

Je lacht er misschien (?) mee maar dat is inderdaad deel van het verhaal. De familiale verplichtingen op zondagmiddag zijn nogal heilig bij velen.
Tcho heilig... er zijn er die dan inderdaad altijd op de koffie verwacht worden bij de ouders/grootouders maar dat is bij ons absoluut het geval niet. Maar dat wil niet zeggen dat mijn vriendin toch graag heeft dat we ook samen nog iets kunnen doen. Ik probeer mij dus in het weekend meestal wel te beperken tot 1 fietsdag.
Ik begrijp het wel hoor 🙂. Gisteren heb ik alleen een toer gereden en ik zat ook om 9u op mijn fiets.
Als ik om 11u niet vertrokken ben neemt de luiheid het van me over en neemt de kans dat ik niet meer vertrek expotentieel toe.
Dat is ook een grote risico factor bij mij. Maar eigenlijk altijd, er mag echt niet teveel tijd zitten tussen "ik ga fietsen" en effectief vertrekken. Het aantal (niet per se geldige) redenen om niet op de fiets te stappen stijgen meestal met de tijd die verstrijkt.

Maar dat wil niet zeggen dat mijn vriendin toch graag heeft dat we ook samen nog iets kunnen doen. Ik probeer mij dus in het weekend meestal wel te beperken tot 1 fietsdag.
Zelfde hier. Daarom ook meestal 1 fietsdag. Meestal vindt ze het dan wel spijtig dat ik moet zwemmen en lopen de andere dag :unsure:

ze geven zo dijkwils kans op regen en dan regent het niet...
maar ik check zowizo vrijdag avond zelf nog het weer

Vandaag ook 80 km gaan gravelen waarvan 3/4de echt gravel was. Mijn fiets is nu grijs met bruine vingerafdrukken, benen, sokken en schoenen volledig grijs.

Maar was wel fun. Eigenlijk leuker in het stof dan dat het nat ligt. Ook best dat ik mtb schoenen aan heb want er vliegt toch dikwijls eens een serieuse steen tegen mijn voet.
Kun je de route soms delen? Ik ben altijd op zoek naar nieuwe gravelstroken in de streek.

zaterdag http://www.memorialfransschoubben.be/
zelfs gellekes op de bevoorradingen , echte aanrader deze rit :)
Na de rit wacht iedere deelnemer bij het inruilen van zijn rugnummer een lekker stuk Limburgse vlaai.
3 uur over en weer <> Limburgse Vlaai ... moeilijke beslissing :tongue:
Ik zie wel dat La Redoute erin zit op de 165. Gaat een rit worden met veel hoogtemeters dus. Met huidige gewicht & vorm pijl wordt dat toch een hard pass :tongue:

Dat is ook een grote risico factor bij mij. Maar eigenlijk altijd, er mag echt niet teveel tijd zitten tussen "ik ga fietsen" en effectief vertrekken. Het aantal (niet per se geldige) redenen om niet op de fiets te stappen stijgen meestal met de tijd die verstrijkt.
Ik herken me zelf hierin. Ik zit zo'n beetje in de fase dat ik wel nog fiets maar me afvraag of ik het eigenlijk wel nog graag doe. Met andere een cyclo meerijden vind ik nog altijd tof en daar zie ik naar uit . Maar dat alleen gaan rijden voor een uur of 3-4 is echt iets waar ik nu toch tegen op zie. Ik heb daar de laatste 5 jaar weinig last van gehad maar dit jaar valt het me toch echt wel op. Normaal rijd ik in de winter af en toe op de rollen maar ook dat was dit jaar heel wat minder. Bijkomend gevolg is dat het dan ook wat minder gaat fysiek en nog minder leuk wordt... Het goede weer helpt nu wel weer om ietwat in gang te schieten du wie weet komt er een enorme boost in de zomermaanden 😅

Ik herken me zelf hierin. Ik zit zo'n beetje in de fase dat ik wel nog fiets maar me afvraag of ik het eigenlijk wel nog graag doe. Met andere een cyclo meerijden vind ik nog altijd tof en daar zie ik naar uit . Maar dat alleen gaan rijden voor een uur of 3-4 is echt iets waar ik nu toch tegen op zie. Ik heb daar de laatste 5 jaar weinig last van gehad maar dit jaar valt het me toch echt wel op. Normaal rijd ik in de winter af en toe op de rollen maar ook dat was dit jaar heel wat minder. Bijkomend gevolg is dat het dan ook wat minder gaat fysiek en nog minder leuk wordt... Het goede weer helpt nu wel weer om ietwat in gang te schieten du wie weet komt er een enorme boost in de zomermaanden 😅
Dat is een vicieuze cirkel natuurlijk. Niet graag alleen fietsen -> minder goed getraind zijn -> er in groep afgereden worden -> minder plezant om nog te rijden -> niet meer gaan rijden -> zo dik worden als een pad.

Als ik vertrek met de fiets dan doe ik dat vooral om beter te worden zodat ik sneller en harder kan fietsen. Zodat ik anderen eraf kan rijden. En om wat op gewicht te blijven.

Niemand verplicht je om 3 à 4u te rijden. De meeste van mijn ritten alleen zijn 2u a max 3u. Afwisseling race + mtb helpt ook wel.
In april en mei rij ik vaak het meest, yes goed weer! Later in de zomer kalft dat wat af, weeral goed weer 😅. Ik verdraag de warmte ook niet, op dagen van 30 graden kom ik vaak vrij futloos thuis van het werk.
Het is wat het is, ik ben aan niemand verplicht om kilometers te maken 😛. Klopt dan wel dat mijn conditie wegzakt gedurende de zomer.

Weekend rides zijn altijd wel ok bij mij om eerlijk te zijn. Ik heb in de lockdown (voor ik aan onzen bouw begonnen ben) een aantal weken na elkaar ritten van ~200km gereden, waarvan een aantal keer alleen. Dat is allemaal geen probleem omdat ik dan naar ergens rijdt waar ik nog niet geweest ben of op zen minst niet vaak kom.
Het zijn vooral die korte ritten die je tijdens de week moet doen om de conditie op pijl te houden waarvoor ik vaak héél weinig motivatie vind. Wééral eens diezelfde baan... weeral datzelfde stukje waar je ondertussen al elvendertig keer gepasseerd bent.
Ik heb mij diezelfde vraag (doe ik dit uberhaupt wel graag?) ook uitgebreid gesteld de laatste weken/maanden oa door povere fysiek en aanhoudende rugklachten maar het antwoord is duidelijk ja... alleen ik doe het vooral voor het avontuur, als soort van ontkoppeling.
Als ik bewust voor een event aan het trainen ben is dat allemaal geen enkel probleem, zolang er iets van een schema is zodat ik vinkjes kan zetten. Maar gewoon op die fietsen stappen en trainen "om harder te rijden en iedereen eraf te rijden" zoals @MrKend54l dat zo mooi samenvat is voor mij een totaal vreemd concept.

Terug
Bovenaan