De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Uw ketting geeft dus geen vuil af als je eraan komt?
Klopt, maar is ook niet shiny. Wat mij wel lukt met lube. Dat op zich is geen reden op terug te keren, functioneel is de wax veel beter.
Ketting/cassette want die heeft ook wat te verduren gekregen
Op welke manier? Je hebt er altijd mee in mooi weer gereden en je ketting is bijna aan vervanging toe, je cassette kan toch nooit aan vervanging toe zijn?

380 daar lacht hij mee :p
Er doen verschillende waarden de ronde, maar als hij op zijn top is dan zou hij in staat moeten zijn om rond de 490w te trappen gedurende een uur met een gewicht van 78kg.
Reken dus een normale waarde van 450-460w op een range van 76 tot 78kg.
In geen honderd jaar.

Edit: Hier een tweet van de man zelve dat hij kapot is na vijf minuten 'boven' 500 watt:

"ja maar al zoveel km/dagen wedstrijd in de benen"... neen.
Wout van Aert doet geen uur aan 490 watt.

"Wiggins, Olympic gold medallist and Tour de France winner, is believed to have pushed somewhere in the region of 420 to 450 watts "
Woutje lapt er zonder problemen 40 - 70 watt bij

Laatst bewerkt:
Jawel er zijn heel duidelijke regels:

Maar fuck die regels! Vandaag heel veel single tracks gedaan (tussen Herentals en Kasterlee) wat niet mag (tenzij afgepijld) en ook door voetgangs only gefietst omdat onze gpx nu eenmaal zo liep. :unsure:
Als je niet als een Dollemans begint te roepen op die mensen zie ik probleem niet eigenlijk (tenzij na regenval en je er een modderpoel van maakt), op bepaald moment ook gestopt omdat er een ree stond op de weg :p

En als je blinde bocht hebt dan begin ik meestal te fluiten zodat iemand in andere richting me hoort :laugh:
Zal wel aan mij liggen, maar aan dit soort gedrag erger ik mij als fervent fietser werkelijk kapot. Er zijn duidelijke regels over wat wel, en vooral niet mag; en om god weet welke reden ben jij niet verplicht om je daaraan te houden want meneer fluit eens als hij een blinde bocht in gaat.

Er zijn routes, cyclo's en evenementen genoeg om u elke week bezig te houden op parcours waar het wel mag, ga daar dan rijden? Of je nu alleen of met duizend man op dat pad gaat, er is een reden dat het er verboden is. Bij ons in de geburen zijn er ook wat netwerken van wandel- en fietsroutes en toch zijn er continu net-niet profs (althans zo denken ze zelf) die het nodig vinden om op wandelpaden te gaan racen met hun MTB. Dat jij het probleem niet ziet was al langer duidelijk; maar dat maakt dergelijk asociaal gedrag niet goed.

Er zijn routes, cyclo's en evenementen genoeg om u elke week bezig te houden op parcours waar het wel mag, ga daar dan rijden? Of je nu alleen of met duizend man op dat pad gaat, er is een reden dat het er verboden is. Bij ons in de geburen zijn er ook wat netwerken van wandel- en fietsroutes en toch zijn er continu net-niet profs (althans zo denken ze zelf) die het nodig vinden om op wandelpaden te gaan racen met hun MTB. Dat jij het probleem niet ziet was al langer duidelijk; maar dat maakt dergelijk asociaal gedrag niet goed.
De wandelpaden en MTB paden zijn ook wel niet altijd goed gescheiden hé. Zondag zat ik op de blauwe lus van Voeren en ging ik volle snelheid bergaf een blinde bocht rond om daar 2 wandelaars tegen te komen die het hele pad in gebruik hadden. Die man schrok zich een ongeluk en sprong aan de kant. Gelukkig schrik ik niet zo snel en kon ik nog snel een "bonjour" voordat ik voorbij stoof. Aan zijn blik te zien was die kerel helemaal niet gelukkig. Ik begrijp dat wel. Maar uiteindelijk deed ik volgens mij niks verkeerd. Hij ook niet hé, want op dat pad zal ook wel een wandelroute zijn, maar ik zat op een mtb route en daar geldt volgens mij nog altijd geen snelheidsbeperking.

Klopt, maar is ook niet shiny. Wat mij wel lukt met lube. Dat op zich is geen reden op terug te keren, functioneel is de wax veel beter.

Op welke manier? Je hebt er altijd mee in mooi weer gereden en je ketting is bijna aan vervanging toe, je cassette kan toch nooit aan vervanging toe zijn?
veel op zelfde tandwiel gereden, en zie slijtage :)
en mijn vorige FM zei altijd als je ketting vernieuwd moet je cassette ook vernieuwen maar daar geloofde ik zelf weinig van, ik denk eerder dat dat een verkoops truc was om meer te cashen

In geen honderd jaar.

Edit: Hier een tweet van de man zelve dat hij kapot is na vijf minuten 'boven' 500 watt:

"ja maar al zoveel km/dagen wedstrijd in de benen"... neen.
Wout van Aert doet geen uur aan 490 watt.

"Wiggins, Olympic gold medallist and Tour de France winner, is believed to have pushed somewhere in the region of 420 to 450 watts "
Woutje lapt er zonder problemen 40 - 70 watt bij
Ik vond deze power data van Ganna.

Wout Van Aert is iets lichter, maar zal ongeveer wel hetzelfde kunnen duwen. En toch zeker 6w/kg als hij een beetje in orde is.
Dan kom je al aan 470watt uit.

Niet dat het allemaal veel uitmaakt uiteraard.

veel op zelfde tandwiel gereden, en zie slijtage :)
en mijn vorige FM zei altijd als je ketting vernieuwd moet je cassette ook vernieuwen maar daar geloofde ik zelf weinig van, ik denk eerder dat dat een verkoops truc was om meer te cashen
Het probleem is dat zo goed als iedereen die naar de fietsenmaker komt zijn of haar ketting al zo lang heeft laten liggen dat de cassette al dusdanig is ingesleten dat een nieuwe ketting meteen door trapt, dus in 95% van de gevallen is er als fietsenmaker geen andere keuze.

Het probleem is dat zo goed als iedereen die naar de fietsenmaker komt zijn of haar ketting al zo lang heeft laten liggen dat de cassette al dusdanig is ingesleten dat een nieuwe ketting meteen door trapt, dus in 95% van de gevallen is er als fietsenmaker geen andere keuze.
Exact, ik denk dat de meeste mensen best gewoon fietsen en hun fiets binnenbrengen als er iets aan is.
Gisteren kwam er een klein groepje net voor mij indraaien waarna ik een kilometer of 5 gevolgd ben. De laatste 2 reden beide met een di2 disc en hadden nog iets gemeen, van olie hadden ze nog nooit gehoord. Echt vreselijk om achter te rijden.
Als die dan van hun collega's horen dat ze apart hun ketting kunnen vervangen na 4000km 😬

Zal wel aan mij liggen, maar aan dit soort gedrag erger ik mij als fervent fietser werkelijk kapot. Er zijn duidelijke regels over wat wel, en vooral niet mag; en om god weet welke reden ben jij niet verplicht om je daaraan te houden want meneer fluit eens als hij een blinde bocht in gaat.

Dus ik moet wekelijks gaan betalen om op openbare paden te gaan rijden? Want die cyclo's mogen tegenwoordig ook nergens meer in

Voor corona mocht je zowat overal in maar nee al die mensen die vroeger geen meter wandelden mogen nu, liefst met hun hond niet aan de leiband of een leiband die 20m lang is en dubbele buggy met krijsende baby's elk pad bezetten. En die mogen dat dus ook niet in voetgangerszones maar houden zich er ook niet aan
Maar het zijn de MTB'ers die de rust van de dieren verstoren hoor :laugh:

De meeste routes pakken dan nog eens de saaiste brede paden en ik ga al zelden op zondag (want dan is het het drukste)
En al die idioten die denken dat MTB een wintersport is rijden de paden kapot ja, ik ga alleen als het droog is

Laatst bewerkt:
De wandelpaden en MTB paden zijn ook wel niet altijd goed gescheiden hé. Zondag zat ik op de blauwe lus van Voeren en ging ik volle snelheid bergaf een blinde bocht rond om daar 2 wandelaars tegen te komen die het hele pad in gebruik hadden. Die man schrok zich een ongeluk en sprong aan de kant. Gelukkig schrik ik niet zo snel en kon ik nog snel een "bonjour" voordat ik voorbij stoof. Aan zijn blik te zien was die kerel helemaal niet gelukkig. Ik begrijp dat wel. Maar uiteindelijk deed ik volgens mij niks verkeerd. Hij ook niet hé, want op dat pad zal ook wel een wandelroute zijn, maar ik zat op een mtb route en daar geldt volgens mij nog altijd geen snelheidsbeperking.

Een mountainbikeroute is nog altijd (meestal) openbaar domein, een blinde bocht pakken tegen volle snelheid is gewoon gevaarlijk rijgedrag. Als je niet ziet wat er komt moet je altijd van het ergste uitgaan.
Voor hetzelfde geld komt daar een gezin aan met kinderen. Ik kan de routes in Voeren goed genoeg en je kan daar zeker bij goed weer in het weekend overal wandelaars verwachten.

Ik vond deze power data van Ganna.

Wout Van Aert is iets lichter, maar zal ongeveer wel hetzelfde kunnen duwen. En toch zeker 6w/kg als hij een beetje in orde is.
Dan kom je al aan 470watt uit.

Niet dat het allemaal veel uitmaakt uiteraard.
Ik snap niet goed hoe een stravafile van 22 minuten van Gana aan 485 watt gemiddeld, aantoont dat Wout Van Aert een uur lang aan 470 watt zou kunnen rijden.

Het maakt inderdaad niet veel uit, maar hoe zwaarder de renner, hoe moeilijker ze die 6 W/Kg halen.

470 vind ik trouwens al een pak aannemelijker dan 490w, al zou ik er mij nog steeds serieuze vragen bij stellen en denk ik eigenlijk niet dat hij het zou halen. Aan de top end van je power is elke 10 watt erbij gewoon een enorme stap. 490 is gewoon absurd veel. Smijten met 10 - 20 - 30 extra watt is gewoon onrealistisch, zelfs voor de goden der wielergoden.

Geboekt.

445 euro voor twee fietsen :cry2:
Mijn rollenfiets en mijn scalpel.

Met garantie op 'nu zit ge juist en geen blessures meer' is het mij 1000 euro waard... maarja
Op vrijdag naar Leuven geweest.

Voor de twee fietsen en schoenplaatjes een proces van zo'n 3.5 uur.
het begon met een soort intake gesprekje waarbij gevraagd wordt naar klachten. Daarna moet je op de knie-tafel gaan liggen en kijkt hij naar je lenigheid en hoe je lichaam functioneert. Daaruit bleek volgens hem dat mijn lichaam de neiging heeft om mijn spieren rond de ITB op spanning te houden. (ITB waar ik dus last van heb).

Het zadel van mijn rollenfiets stond ongeveer twee cm te hoog. Met de hoek die mijn been maakte moest ik mijn knieën te veel strekken en zat ik in de gevarenzone om constant alles op spanning te houden.
Het zadel is ook wat verplaatst naar voren. Bij drukmeting zie je nu de ingekleurde zones waar je ze wilt... en niet daar waar ze bloed naar belangrijke delen afsnijden. Ook mijn stuur is met 1 spacer naar beneden geplaatst.

Voor de Scalpel werd dan gezocht naar ongeveer dezelfde positie. Dit heeft niet erg lang geduurd. Hier ook het zadel een cm naar beneden. Hier het zadel ietsje naar achteren geplaatst en de kanteling licht gewijzigd.

Aan de plaatsing van de schoenplaatjes is ook best wat tijd besteed. Het is lang geleden dat ik met die schoenen had gereden (want ik kreeg er last van), dus ik weet niet goed wat de precieze wijziging is. Er werd wel veel aandacht aan besteed om zowel naar links als rechts speling te hebben. Volgens mij stonden ze zo dat de hiel niet echt naar binnen kon draaien zonder te dreigen uit te klikken.

Nu hopen dat het vreemde gevoel in mijn knie snel weg gaat en ik eindelijk kwaaltjesvrij door kan.

Het vinden van de positie op de tweede fiets duurde niet echt lang, en werd dan ook niet volledig aangerekend.
385€ betaald.

Al bij al best te vreden over de fit. Wat hij zei klonk allemaal wel logisch en hij heeft er vertrouwen is dat de knieproblemen zouden moeten weg gaan omdat de fietspositie wel spectaculair gewijzigd is. De rollenfiets zeker voelt nu aan als een kinderfiets :)

Ben eens benieuwd wat het geeft als je wat kilometers gedaan hebt!
Laat ons hopen dat het allemaal opgelost is. Maar dat men zo drastisch uw positie aangepast heeft dat je het heel goed merkt is toch frappant. Dan zat je toch serieus slecht :O

Bij mij is het zadel 9mm hoger gezet, dat was de eerste 3 à 4 ritten écht heel raar. Precies alsof ik daar nooit aan ging wennen.

Als je veel rijdt en iemand zet je zadel 5mm hoger of lager dan heb je door hoor.

Gisteren nog eens met madam gaan losfietsen.
We vertrekken en meteen 'heb jij mijn zadel hoger gezet?'

Eh nee maar ze was dag ervoor met gewone fiets waar zadel veel te laag zat naar Leuven gegaan :lol:

@Arkaine positie koers tov scalpel is dan vooral Zadelhoogte? Of ook tov stuur?

Het enige wat mij nu nog interesseert is mijn 1-2 min waardes verhogen. Welk type trainingen doe ik dan best? Ik heb een vermogensmeter

FTP van Wout VA is volgens hemzelf trouwens 450W, 470-480 is gewoonweg ridicuul.
Een inspanning van 500W ligt hier 10% boven; en als je dat moet doen op het einde van een koers doet dat pijn. Die inspanningen net boven hun limiet, doen sneller pijn dan bij ons [omdat hun limiet al zo hoog ligt]

Laatst bewerkt:
Dus ik moet wekelijks gaan betalen om op openbare paden te gaan rijden? Want die cyclo's mogen tegenwoordig ook nergens meer in

Voor corona mocht je zowat overal in maar nee al die mensen die vroeger geen meter wandelden mogen nu, liefst met hun hond niet aan de leiband of een leiband die 20m lang is en dubbele buggy met krijsende baby's elk pad bezetten. En die mogen dat dus ook niet in voetgangerszones maar houden zich er ook niet aan
Maar het zijn de MTB'ers die de rust van de dieren verstoren hoor :laugh:

De meeste routes pakken dan nog eens de saaiste brede paden en ik ga al zelden op zondag (want dan is het het drukste)
En al die idioten die denken dat MTB een wintersport is rijden de paden kapot ja, ik ga alleen als het droog is
Nja, gelukkig is iedereen beginnen wandelen en niemand beginnen fietsen :sarcastic:

Je mag daar nog zo verontwaardigd over doen, laat staan andere MTB'ers idioten noemen (wtf zelfs), maar jij bent wel diegene die op wandelpaden gaat crossen en wat loopt te fluiten zodat wandelaars achter een blinde bocht u toch maar gehoord hebben. Je mag dan klagen op mensen met honden, maar dit soort gedrag is minstens even asociaal en gevaarlijk.

Terug
Bovenaan