De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik zou dan toch eerder kijken om uw budget wat op te krikken, om eerlijk te zijn. You get what you pay for, en voor 90 eur (wtf zelfs) of tegenwoordig 350 zal dat niet veel zijn. Niet dat dat per se slechte fietsen zijn, maar je moet al een quasi perfect onderhouden fiets hebben (wat deze me niet lijken) wil je niet de komende weken met flink wat kosten zitten voor een algemeen onderhoud, nieuwe banden, nieuwe ketting, wellicht een nieuwe cassette, mogelijks nieuwe kabels,... en dan zit je al aan een rekening die in de buurt van uw fiets zelf komt en heb je er nog geen minuut op gereden.

Ik zou eerder eens kijken dan bij Decathlon voor een nieuwfiets. Voor 750 euro kan je daar toch met wat meer vertrouwen de weg op, zonder daar nu een topfiets van te maken. Tweedehands zou je voor deze prijs ook wel een fiets met velgremmen en Shimano 105 moeten kunnen vinden voor deze prijs, als die goed onderhouden is heb je gewoon veel meer bang for buck. Ver onder deze prijs zou ik eerlijk gezegd niet gaan.

Op Decathlon had ik inderdaad al eens gekeken. Die RC500 spreekt me namelijk enorm aan, maar valt jammer genoeg niet binnen mijn budget... De RC100 zou dan wel weer in mijn budget pasen, het zo eerder dan een keuze worden tussen deze RC100 (zekerheid van geen schade) of een 2dehands (met mogelijks kosten)

Op Decathlon had ik inderdaad al eens gekeken. Die RC500 spreekt me namelijk enorm aan, maar valt jammer genoeg niet binnen mijn budget... De RC100 zou dan wel weer in mijn budget pasen, het zo eerder dan een keuze worden tussen deze RC100 (zekerheid van geen schade) of een 2dehands (met mogelijks kosten)

Enkel blad en die versnellingen.. Dat wil niemand hebben.

Je hebt echt de verkeerde periode uit gekozen om met dat budget iets deftig te vinden. Je gaat het zeker moeten verdubbelen want je zal er niet veel plezier uit halen.

Op zich niets verkeerd om te starten met een goedkoop en oud model, maar ik zou je budget ietsje proberen vergroten en zoeken naar iets met Tiagra/105 dat iets of wat onderhouden is. Anders ga je inderdaad (met de voorbeelden die je geeft) meteen met kosten zitten en uiteindelijk toch even duur/duurder eindigen.

Zoiets of zoiets bv. Kan je mss nog wat naar beneden onderhandelen.

(nu blijft allemaal veel voor wat het is, maar 2dehands prijzen zijn nog steeds stevig)

die granville ziet er toch niet zo slecht uit? Ga die eens bezichtigen met iemand die iets van fietsen kent. Vaak is er 'amper gereden op de fiets' tot je er eens een kettingmeter oplegt en die volledig doorzakt. Door zoiets aan te tonen krijg je vaak nog wat van de prijs omdat je zelf nog een ketting, cassette,.. Moet kopen.
Wij hebben zo voor een vriend die niet veel fietst een schone fiets gekocht met ultegra groep voor een 4-500 euro

die granville ziet er toch niet zo slecht uit? Ga die eens bezichtigen met iemand die iets van fietsen kent. Vaak is er 'amper gereden op de fiets' tot je er eens een kettingmeter oplegt en die volledig doorzakt. Door zoiets aan te tonen krijg je vaak nog wat van de prijs omdat je zelf nog een ketting, cassette,.. Moet kopen.
Wij hebben zo voor een vriend die niet veel fietst een schone fiets gekocht met ultegra groep voor een 4-500 euro
Ja ik ga er een afspraak voor maken. Maar ik ken niet direct iemand die veel van fietsen kent en even mee kan.. Wat zijn zoal de dingen waar ik moet op letten? Misschien een setje vragen die ik zou kunnen meenemen?

Laatst bewerkt:
Ja ik ga er een afspraak voor maken. Maar ik ken niet direct iemand die veel van fietsen kent en even mee kan.. Wat zijn zoal de dingen waar ik moet op letten? Misschien een setje vragen die ik zou kunnen meenemen?

Tgoh, je moet gewoon de staat van die fiets weten te achterhalen, met vragen ga je daar niet veel wijzer van worden want niemand gaat antwoorden dat hij zijn fiets nooit deftig heeft onderhouden...
Kijken dat dat zadel hoog genoeg kan voor jou en dat je er goed op zit (bereken jouw zadelhoogte eens met je binnenbeenlengte (google)). Sowieso eens een tourke rond de blok mee rijden, eens alle vitessen afgaan en remmen testen,..
Als leek is het niet zo simpel om te zien of dat allemaal nog in orde is, je kan dat ook wat googelen (slijtage cassette/crank/...).
Als je een ketting meter hebt en je ziet dat die ketting al volledig op is weet je wel direct dat die niet top onderhouden is en de rest ook niet meer top zal staan. Dat wil overigens niet zeggen dat dat geen goede fiets is, maar wel dat je er zelf nog wat onderhoud aan zal hebben.

Misschien krijg je iemand hier op het forum wel gemotiveerd om mee te gaan :smile:

De app van sks "my bike" heeft een calculator voor bandendruk. Je geeft gewicht, bandenmaat, tubeless of binnenband in en krijgt een druk voor/achter

Die komt wel behoorlijk laag uit. Bij Sram kom ik een halve bar hoger uit, silca kopt nog hoger uit. Uiteindelijk blijft het natuurlijk een range waarin je het zelf moet bepalen.

Mijn huidige pomp begint wat lucht te lossen. Ik denk dat ik er eens eentje met digitale meter ga kopen. Als je wil testen tussen 4,5 en 4,8 bar moet je ook wel exact weten hoeveel je in de banden steekt. Op de mtb zit ik rond de 1 bar. 1 of 1,1 dat kan je echt niet fatsoenlijk zien op een metertje.

Tgoh, je moet gewoon de staat van die fiets weten te achterhalen, met vragen ga je daar niet veel wijzer van worden want niemand gaat antwoorden dat hij zijn fiets nooit deftig heeft onderhouden...
Kijken dat dat zadel hoog genoeg kan voor jou en dat je er goed op zit (bereken jouw zadelhoogte eens met je binnenbeenlengte (google)). Sowieso eens een tourke rond de blok mee rijden, eens alle vitessen afgaan en remmen testen,..
Als leek is het niet zo simpel om te zien of dat allemaal nog in orde is, je kan dat ook wat googelen (slijtage cassette/crank/...).
Als je een ketting meter hebt en je ziet dat die ketting al volledig op is weet je wel direct dat die niet top onderhouden is en de rest ook niet meer top zal staan. Dat wil overigens niet zeggen dat dat geen goede fiets is, maar wel dat je er zelf nog wat onderhoud aan zal hebben.

Misschien krijg je iemand hier op het forum wel gemotiveerd om mee te gaan :smile:
Na goed zoeken heb ik dan toch een verre kennis gevonden die even met mij mee wilt gaan zien. Merciekes!

Na goed zoeken heb ik dan toch een verre kennis gevonden die even met mij mee wilt gaan zien. Merciekes!
Cassette, ketting, etc... zijn evident. Maar ook de lagers check je best eens:
- til de voorkant van de grond en beweeg het stuur, dat moet soepel gaan zonder dat je wrijving of geknars voelt. Met het voorwiel haaks op het frame, voorrem dicht en dan de fiets voor- en achteruit bewegen terwijl je voelt aan het balhoofd. Daar mag geen (of amper) speling op zitten.
- geen zijdelingse speling op de wielen (testen door het wiel vast te nemen en eens zijwaarts aan te schudden)
- cranks mogen ook geen zijdelingse speling hebben (testen idem: vastpakken en eens trekken en duwen), en moeten zonder wrijving draaien

Ik rij al meer dan 5jaar, meerdere tienduizenden kilometers, nog geen minuut nagedacht over bandendruk. Ik voel gewoon met m'n duim of ik het hard genoeg vind. Nog geen enkele keer plat gereden.

Ik doe iets goed :cool:

Ik rij al meer dan 5jaar, meerdere tienduizenden kilometers, nog geen minuut nagedacht over bandendruk. Ik voel gewoon met m'n duim of ik het hard genoeg vind. Nog geen enkele keer plat gereden.

ofwel rij je gewoon met veel te hoge druk, en ben je al jaren minder comfortabel aan het rijden dan je zou kunnen :p

Inzake bandendruk en comfort: ik heb vorige week eens een testrit van een kleine 10km moeten doen op een Canyon Endurance CF. Conclusie: mensen die het over comfort op koersfietsen hebben, zijn vermoedelijk masochisten. Ideaal voor wie graag elke kiezelsteen voelt en zijn of haar ruggegraat als schokdemper wilt gebruiken bij de meest onbenullige oneffenheid in het wegdek. Mijn vage voornemem ooit eens een zuivere koersfiets aan te schaffen heb ik die dag mogelijk finaal begraven.

Nog nooit plat gereden heb ik toch moeite mee om te geloven :P
Zeker als al pakweg 40k km afgelegd hebt. Soms is het gewoon brute pech en gewoon onvermijdbaar.
Inzake bandendruk en comfort: ik heb vorige week eens een testrit van een kleine 10km moeten doen op een Canyon Endurance CF. Conclusie: mensen die het over comfort op koersfietsen hebben, zijn vermoedelijk masochisten. Ideaal voor wie graag elke kiezelsteen voelt en zijn of haar ruggegraat als schokdemper wilt gebruiken bij de meest onbenullige oneffenheid in het wegdek. Mijn vage voornemem ooit eens een zuivere koersfiets aan te schaffen heb ik die dag mogelijk finaal begraven.
Oesje en een endurance is dan zelfs nog een heel compliant fiets die redelijk wat comfort geeft :P Waarschijnlijk ook nog tubeless en lage bandendruk.

Een volbloed racefiets met hoge carbon wielen daar voel je wel dat je door een putje rijdt. Maar niet dat het waanzin is. Langs de andere kant is het zalig als je een vlakke baan hebt, dat bolt gewoon zo soepel en elke trap voel je dat er amper energie verloor gaat en het puur voorwaartse kracht is.

Maar ik snap dat als je van een heel comfortabele en gedempte fiets komt dat het wat vreemd zal aanvoelen initieel.

Nog nooit plat gereden heb ik toch moeite mee om te geloven :p
Zeker als al pakweg 40k km afgelegd hebt. Soms is het gewoon brute pech en gewoon onvermijdbaar.

Ik rij gewoon zuiver op klasse rond. Ik heb geen brute pech met steentjes, steentjes hebben brute pech met mij. Tom Boone Heeft ook meer dan 10 edities nodig gehad in PR om lek te rijden. Vergelijk ik mezelf nu met Tom Boonen? Zeker en vast.

Zijt gij 80jaar?

Ik verschoot daar ook van de eerste keer dat ik met een koersfiets reed. Mijn onderarmen/polsen deden gewoon pijn na 15km doordat je inderdaad ALLES voelt. Maar went echt wel en vooral wat @MrKezegt : dat zalige gevoel van gewoon te bollen op een schoon stukje baan, there's nothing quite like it.

Terug
Bovenaan