De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Verdomme.. Ik heb cuore wielen. Gisteren eens geinformeerd bij hen of ik ze tubeless kon zetten, maar die zijn niet tlr. Binnen profiel zou niet diep genoeg zijn. Het ergste vanal is dat als ik ze een week later zou besteld hebben dat ik dan wel tlr wielen zou hebben want het was juist de overgangsperiode.

Eens een vraagje over bandendruk.. Ik was met de FM bezig over de lagere bandendruk van tubeless en hij vroeg me op hoeveel bar ik nu rij.

Ik weeg 82kg, 25mm banden en rij op 7 bar. Volgens hem was dit veel te hoog en kan ik gerust op 6 bar rijden.

Ik heb daar toch serieus mijn twijfels over, ga je dan niet vlug stootlekken hebben?

Eens een vraagje over bandendruk.. Ik was met de FM bezig over de lagere bandendruk van tubeless en hij vroeg me op hoeveel bar ik nu rij.

Ik weeg 82kg, 25mm banden en rij op 7 bar. Volgens hem was dit veel te hoog en kan ik gerust op 6 bar rijden.

Ik heb daar toch serieus mijn twijfels over, ga je dan niet vlug stootlekken hebben?
Vroeger was de regel op 23mm banden bij de profs, uw gewicht/10 = uw druk.

Wou je comfortabel rijden,
Of had je een gemengd parcours kon je daar een bar van doen.

Bij elke “grotere maat” dus 25/28/30 mag er nog een bar af, indien de binnenbreedte geschikt blijft.

Dus jij, 82kg, gemengde ritten, op 25mm zou perfect met 6bar kunnen rijden.

Ik rij op 4,5bar, 75kilo, 28mm tubeless

Vroeger was de regel op 23mm banden bij de profs, uw gewicht/10 = uw druk.

Wou je comfortabel rijden,
Of had je een gemengd parcours kon je daar een bar van doen.

Bij elke “grotere maat” dus 25/28/30 mag er nog een bar af, indien de binnenbreedte geschikt blijft.

Dus jij, 82kg, gemengde ritten, op 25mm zou perfect met 6bar kunnen rijden.

Ik rij op 4,5bar, 75kilo, 28mm tubeless
Aja amai verschiet ik wel van. In het begin dat ik fietste dikwijls eens een snakebite gehad, maar dan was ik nog niet echt bezig met op hoeveel bar mijn band stond.

En sinds dan altijd op 7 a 8 bar beginnen rijden om het niet meer tegen te komen.

Mijn nieuwe canyon fiets is aangekomen vandaag. Het is mijn eerste fiets met di2.
Onderstaande onderdeel zat er in, waarvoor gebruik ik dit en moet ik daar nu iets mee doen?

kkY97hk.jpg

Aja amai verschiet ik wel van. In het begin dat ik fietste dikwijls eens een snakebite gehad, maar dan was ik nog niet echt bezig met op hoeveel bar mijn band stond.

En sinds dan altijd op 7 a 8 bar beginnen rijden om het niet meer tegen te komen.
Snakebites (of stootlek) kun je alleen maar hebben met binnenbanden. Hence tubeless🎉 met als extra voordeel dat je met minder bandenspanning kan rijden voor meer comfort.
En op de mtb staat lagere bandenspanning in combinatie met zachte ondergronden zelfs gelijk aan lagere rolweerstand.

Op de baan rij ik (76kg) tubeless rond met voor 4 en achter 4,5bar. Banden 28mm. Bij volgende bandenwissel ga ik eens 30mm banden proberen. Ik rij vooral woon werk op de baan en dat is veel slechte ondergrond en daar maakt de lagere bandenspanning een groot verschil qua comfort.

Ik zou zeker eens 6 bar (en zelfs lager) proberen. Niet twijfelen. Stootlekken gaat niet meer hé want je staat tubeless.

Snakebites (of stootlek) kun je alleen maar hebben met binnenbanden. Hence tubeless🎉 met als extra voordeel dat je met minder bandenspanning kan rijden voor meer comfort.
En op de mtb staat lagere bandenspanning in combinatie met zachte ondergronden zelfs gelijk aan lagere rolweerstand.

Op de baan rij ik (76kg) tubeless rond met voor 4 en achter 4,5bar. Banden 28mm. Bij volgende bandenwissel ga ik eens 30mm banden proberen. Ik rij vooral woon werk op de baan en dat is veel slechte ondergrond en daar maakt de lagere bandenspanning een groot verschil qua comfort.

Ik zou zeker eens 6 bar (en zelfs lager) proberen. Niet twijfelen. Stootlekken gaat niet meer hé want je staat tubeless.
Neneen het is niet tubeless.. Zie de post erboven waar staat dat ik die velgen niet tubeless kan maken..

Ik weeg evenveel en heb ook 25mm banden. Met m'n nieuwe fiets had ik idd stootlek door een bende putten na 400-450km met circa 5.5 bar. Nu paar weken later ongeveer 1200km in totaal en met 6-6.5 bar niets meer voorgehad voorlopig.
Met binnenbanden dan?

Hier 80 kilo en pomp ze meestal op tot ongeveer 6.5 bar, ene keer al wa meer en a´dere keer vergeet ik ze op te pompen en is het maar 4 a 5 bar meer dat erin zit.

Ik rij met 5.5-6bar achter en halve bar eraf van voor. Tubeless doe ik er nog eens halve bar af.

Snakebite kan ook op tubeless setje voor (minder kans maar het kan)

Ik heb een racefiets gevonden binnen mijn budget (325eu) en in mijn maat (58) frame op 2dehands die er redelijk deftig uit ziet volgens mij. Ik heb even een mening nodig of het de moeite is om er naar gaan te kijken en wat jullie er van vinden. (Ik zoek een instapmodel, beginnersfiets) (ik heb geen kennis van fietsen)

GRANVILLE koersfiets
- 24 versnellingen
- Shimano Sora derailleurset en shifters 8s
- FSA crankstel
- FSA balhoofdset
- Zwarte G-Acces stuurn stuurpen en zadelpen
- Rigida Flyer zwarte alu U-profielvelgen dubbelwandig
- Bidonhouder - (frame is voorzien voor 2 bidonhouders)

Ik heb een racefiets gevonden binnen mijn budget (325eu) en in mijn maat (58) frame op 2dehands die er redelijk deftig uit ziet volgens mij. Ik heb even een mening nodig of het de moeite is om er naar gaan te kijken en wat jullie er van vinden. (Ik zoek een instapmodel, beginnersfiets) (ik heb geen kennis van fietsen)

GRANVILLE koersfiets
- 24 versnellingen
- Shimano Sora derailleurset en shifters 8s
- FSA crankstel
- FSA balhoofdset
- Zwarte G-Acces stuurn stuurpen en zadelpen
- Rigida Flyer zwarte alu U-profielvelgen dubbelwandig
- Bidonhouder - (frame is voorzien voor 2 bidonhouders)

Mja, de vraag is natuurlijk waarvoor je 'm wilt gebruiken en wat uw budget is. Woon je op 10 km van uw werk langs een rustig pad, dan zal je daarmee wel dagelijks op uw werk geraken. Wil je daarmee eerder wekelijks in de vlaamse ardennen over kasseien dokkeren en elke week 100km of meer rijden dan ga je toch snel op uw limieten botsen.

Niet dat dat daarom per se een slechte fiets is, maar dat crankstel, die banden en wielen, kader, dat is wel degelijk goedkoop, gedateerd en niet echt met het oog op langere termijn. Maar opnieuw, alles hangt af van het doel waarvoor je 'm wilt gaan gebruiken. En wat is uw grootte? Want een fiets voor personen tussen 170 en 190 cm, dat klopt gewoon niet. Dat is als zeggen dat een schoenmaat 43 zal passen voor mensen met een maat tussen 40 en 46.

Mja, de vraag is natuurlijk waarvoor je 'm wilt gebruiken en wat uw budget is. Woon je op 10 km van uw werk langs een rustig pad, dan zal je daarmee wel dagelijks op uw werk geraken. Wil je daarmee eerder wekelijks in de vlaamse ardennen over kasseien dokkeren en elke week 100km of meer rijden dan ga je toch snel op uw limieten botsen.

Niet dat dat daarom per se een slechte fiets is, maar dat crankstel, die banden en wielen, kader, dat is wel degelijk goedkoop, gedateerd en niet echt met het oog op langere termijn. Maar opnieuw, alles hangt af van het doel waarvoor je 'm wilt gaan gebruiken.
Mijn doel is om sportief te fietsen (als crosstraining) voor mijn conditie en spieren te trainen zonder teveel belasting buiten het lopen en zwemmen. Bv. 2x per week trainen (1u rit) en af en toe op een zondag een lang ritje. Het voornaamste is dat ik nu toch al wat kan fietsen. Moest ik de smaak te pakken krijgen kan ik alsnog binnen een jaar of twee een deftige racefiets kopen.

Edit: ik ben 182cm

Laatst bewerkt:
Mijn doel is om sportief te fietsen (als crosstraining) voor mijn conditie en spieren te trainen zonder teveel belasting buiten het lopen en zwemmen. Bv. 2x per week trainen (1u rit) en af en toe op een zondag een lang ritje. Het voornaamste is dat ik nu toch al wat kan fietsen. Moest ik de smaak te pakken krijgen kan ik alsnog binnen een jaar of twee een deftige racefiets kopen.

Edit: ik ben 182cm
Ik zou dan toch eerder kijken om uw budget wat op te krikken, om eerlijk te zijn. You get what you pay for, en voor 90 eur (wtf zelfs) of tegenwoordig 350 zal dat niet veel zijn. Niet dat dat per se slechte fietsen zijn, maar je moet al een quasi perfect onderhouden fiets hebben (wat deze me niet lijken) wil je niet de komende weken met flink wat kosten zitten voor een algemeen onderhoud, nieuwe banden, nieuwe ketting, wellicht een nieuwe cassette, mogelijks nieuwe kabels,... en dan zit je al aan een rekening die in de buurt van uw fiets zelf komt en heb je er nog geen minuut op gereden.

Ik zou eerder eens kijken dan bij Decathlon voor een nieuwfiets. Voor 750 euro kan je daar toch met wat meer vertrouwen de weg op, zonder daar nu een topfiets van te maken. Tweedehands zou je voor deze prijs ook wel een fiets met velgremmen en Shimano 105 moeten kunnen vinden voor deze prijs, als die goed onderhouden is heb je gewoon veel meer bang for buck. Ver onder deze prijs zou ik eerlijk gezegd niet gaan.

Terug
Bovenaan