De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Op een cyclo tocht of mtb tocht erger ik me meer aan mensen die denken dat ze beter zijn en dan op onmogelijke plaatsen inhalen. Dat valt vooral op als je met een beginner meegaat.
Wat ik ook heel goed begrijp. Ik zal daarom altijd rustig afwachten of ik door mag. Indien niet en het gaat me echt te traag zal ik altijd zeggen langs welke kant ik ga inhalen, en natuurlijk niet waar het onmogelijk is. Natuurlijk zal ik ook altijd de persoon bedanken wanneer ik langs hem zit. Moeilijker is het echt niet hoor. Beetje respect en vriendelijkheid en je bent al heel ver.

Ik jaag me over het algemeen ook veel minder op wanneer ik in een afdaling achter iemand hang die me net met een gewone mtb in de klim heeft ingehaald dan wanneer het iemand is met zo een e-mtb. Ik had maar wat sneller moeten klimmen denk ik dan. Maar soms word je tijdens het klimmen ingehaald door zo iemand van wie je gewoon ziet dat er fysiek nog wat werk aan de winkel is, maar die wel met zo ne e-mtb op turbo rijd en je bijna van je sokken rijd. Als ik daar dan direct terug achter hang in de afdaling kan ik me wel serieus opjagen. Moet dat echt ??? Vorig jaar op een VTT in de Ardennen had ik dezelfde idioot zo 4 afdalingen op rij voor me hangen. Toen was ik het moe en heb ik er voor gezorgd dat hij bij me uit de buurt bleef :D

Wat ik ook heel goed begrijp. Ik zal daarom altijd rustig afwachten of ik door mag. Indien niet en het gaat me echt te traag zal ik altijd zeggen langs welke kant ik ga inhalen, en natuurlijk niet waar het onmogelijk is. Natuurlijk zal ik ook altijd de persoon bedanken wanneer ik langs hem zit. Moeilijker is het echt niet hoor. Beetje respect en vriendelijkheid en je bent al heel ver.

Ik jaag me over het algemeen ook veel minder op wanneer ik in een afdaling achter iemand hang die me net met een gewone mtb in de klim heeft ingehaald dan wanneer het iemand is met zo een e-mtb. Ik had maar wat sneller moeten klimmen denk ik dan. Maar soms word je tijdens het klimmen ingehaald door zo iemand van wie je gewoon ziet dat er fysiek nog wat werk aan de winkel is, maar die wel met zo ne e-mtb op turbo rijd en je bijna van je sokken rijd. Als ik daar dan direct terug achter hang in de afdaling kan ik me wel serieus opjagen. Moet dat echt ??? Vorig jaar op een VTT in de Ardennen had ik dezelfde idioot zo 4 afdalingen op rij voor me hangen. Toen was ik het moe en heb ik er voor gezorgd dat hij bij me uit de buurt bleef :D
Ik heb net het omgekeerde op de baan. Ik klim vlotjes waar dat een zwaargewicht aan het parkeren is en die eikel gaat dan vlugger naar beneden om me de pas af te snijden waardoor ik de graskant in mocht. 🤬🤬🤬

Lol. Dat is inderdaad net het omgekeerde. Nu, ik ben zeker geen zwaargewicht. Ik klim gewoon slecht :D. Gisteren tijdens een klim nog ingehaald door iemand die minstens 30 kilo zwaarder was dan mij en met ne gewone mtb reed. Niets anders dan respect daar voor. En indien die mij ophoudt tijdens de afdaling heb ik daar heel weinig problemen mee. Moest die op ne elektrische gezeten hebben daarintegen...

Ik erger me alleen aan auto's
Zaterdag met 4 op pad, 2 naast elkaar aan het rijden op anderhalvebaansbrede weg tussen veldrn waar zone 30 was en auto achter ons (en nog auto ertussen) maar aan het claxoneren omdat ze opgehouden werd (we reden 28)..
Ze heeft me nog bijna omver gereden toen ze voorbij kwam met gierende banden in haar yariske, ben er nog achter gespurt maar reed 50 en kwam niet dichter, integendeel (zone 30 he). En de lichten wat verder waren defect

Maat zijn +-3 jaar oude Canyon Ultimate is dit weekend gebarsten aan de achtervork.
Bergaf aan het rijden op zware kassei en plots gewoon in 2, nooit mee gevallen oid,...
Benieuwd hoe ze bij Canyon gaan reageren, maar is wel héél zuur.

Maat zijn +-3 jaar oude Canyon Ultimate is dit weekend gebarsten aan de achtervork.
Bergaf aan het rijden op zware kassei en plots gewoon in 2, nooit mee gevallen oid,...
Op de rollen gestaan?

Ben eens benieuwd.. Normaal heb je maar 3 jaar crash replacement..
Wel jaar dat het na 3 jaar plots breekt. Mss is er iets tegen gevallen waar hij geen weet van heeft.

Yes, aangezien het zwart is hoeft het niet gelakt te worden.
Voor maximaal 150 euro ben je ervan af.

Als je rond belt zijn er sowieso charlatans die je 400 gaan aanrekenen, maar die lach je dan maar eens uit aan de telefoon.

Ik stel mij wel de vraag hoe dit ten eerste is gebeurd. En of dit gewoon terug legit wordt na een carbonreparatie.

Ik stel mij wel de vraag hoe dit ten eerste is gebeurd. En of dit gewoon terug legit wordt na een carbonreparatie.
Volgens mij kan dat perfect gerepareerd worden. Een frame bestaat volledig uit carbon matjes die aan elkaar hangen (beetje simpel uit gelegd) dus dat zal niet minder stevig zijn door daar een nieuw carbon matje te leggen. (weeral simpeler uitgelegd dan hoe het is, maar iemand die dit als job doet kan dit wel)

Ik zou zo veel bang hebben bij elk putteke in de weg dat dat gewoon opnieuw zo breken.
Is volgens mij gewoon even stevig hoor. Als je zo een zwart ongelakt frame ziet dan kun je mooi al die carbonmatten zien. Dan zou het ook op al die plekken kunnen breken.

Maar moest ik die maat zijn zou ik toch eens een gesprekje voeren met de vrouw/kinderen. Want daar is volgens mij toch eens iets tegen gevallen die voor een minimale scheur gezorgd heeft. Of misschien ergens fiets gezet op een cyclo en een andere die er iets tegen laten vallen heeft waar hij geen weet van heeft.

Die achterbrug heeft niet veel nodig van zijwaardse klap om een haarscheur te hebben dat je zo goed als niet kan zien om dan te breken bij de volgende impact. Spontaan zo breken lijkt me onmogelijk na 3 jaar.

Ik geloof er ook niets van dat dit spontaan breekt bij correct gebruik.
De kans lijkt mij heel reëel dat die gewoon eens een deuk of klap heeft gekregen en er toen een scheurtje is ontstaan.

Nee, ook geen lakschade te zien van een val ofzo, gewoon plots los in twee

Als canyon er niet in tussen komt is dat wel makkelijk te herstellen bij zo een carbonreparateur. Van prijs zal het ook goed mee vallen.
Carbonherstel zal inderdaad stukken goedkoper zijn dan een nieuw frame.

Rijd zelf met een hersteld frame rond en daar merk je niks van.

Net een POV youtube filmpje gezien van iemand in bikepark Whistler die crasht en verlamd achter blijft.
Het was niet een een harde crash of aan hoge snelheid. Het filmpje zat in mijn recommended list, uiteraard kon ik met zo'n titel niet niét kijken.
Ik zit hier met een héél wrang gevoel.

Ik hoop dat ik het snel vergeet.

Zulke filmpjes kijk je beter/ liever niet :P
Net zoals de filmpjes van mensen die in een afdaling vallen of uit de bocht gaan.

Vallen dat doet elke fietser wel eens. Maar met wat pech kom je toch slechter neer en is het meer dan een blauwe plek of een schaafwond.

Terug
Bovenaan