De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Organisatie is inderdaad top. Ook op voorhand inschrijven via de site vind ik een serieuze plus, gewoon qr code laten scannen en weg. Als je cash moet betalen en het is 6 euro staat iedereen daar toch met een briefje van 10 of 20, is altijd miserie. En dan moet iedereen zijn fiets nog in de stalling gaan zetten ook.

Wel geregeld wat opstoppingen, op de zoenk stapte iedereen rond ons af 🤨. Gelukkig konden we daar nog door. Op andere stukken wel voet aan grond moeten zetten. Er is precies toch aardig wat volk post corona beginnen mtb'n die nog wat aan hun techniek moeten werken.
Ik stond ook stil op de zounk vrijdag en was alleen. Was wel 2m voor de top, maar heb last als het zo steil is om vooraan voldoende gewicht te hebben dat wiel op de grond blijft, achteraan voldoende dat ik grip heb en conditioneel ook :p

Morgen eens zien want mtb staat nu helemaal plat vooraan dus band er eens afnemen

Er is precies toch aardig wat volk post corona beginnen mtb'n die nog wat aan hun techniek moeten werken.
Wat aan hun techniek werken ? Zeg maar gerust 'veel aan hun techniek werken'.
Ook een beetje het probleem van de e-mtb's natuurlijk. Iedereen geraakt plots boven. Maar terug onder raken is voor sommigen een heel ander paar mouwen.
Bij momenten vraag ik me echt af waarom die mensen in godsnaam willen mountainbiken als hobby. Soms is het echt niet om aan te zien.

Wat aan hun techniek werken ? Zeg maar gerust 'veel aan hun techniek werken'.
Ook een beetje het probleem van de e-mtb's natuurlijk. Iedereen geraakt plots boven. Maar terug onder raken is voor sommigen een heel ander paar mouwen.
Bij momenten vraag ik me echt af waarom die mensen in godsnaam willen mountainbiken als hobby. Soms is het echt niet om aan te zien.

Leven en laten leven? Iedereen moet ergens beginnen natuurlijk.

Ik heb weinig e-mtb's gezien. Vooral mensen die gewoon afstappen eens het wat steil wordt of bij de eerste beste afdaling alles strop zetten. Of in de kant liggen omdat ze niet uit hun klikpedalen geraken.
In de wintermaanden kwam ik dat vroeger wel vaker tegen, maar tijdens het zomerseizoen eigenlijk amper. Iedereen heeft recht om te starten maar het haalt de fun er wel serieus uit. De tt's worden al minder technisch en dan worden de weinige leuke stukken zo ook nog verbrod.
Of ik moet de gpx gewoon downloaden en hem later narijden 😛

Leven en laten leven? Iedereen moet ergens beginnen natuurlijk.
Natuurlijk. Ik heb er ook niet zoveel problemen mee. Maar wanneer ik iemand 3 keer zie vallen op een technisch stukje van amper 1 km lang heb ik wel mijn twijfels of mtb wel de juiste hobby voor hun is.
Er zijn er bij die het wel zullen leren, maar van sommigen ben ik toch redelijk zeker dat het nooit goed zal komen.

Natuurlijk. Ik heb er ook niet zoveel problemen mee. Maar wanneer ik iemand 3 keer zie vallen op een technisch stukje van amper 1 km lang heb ik wel mijn twijfels of mtb wel de juiste hobby voor hun is.
Er zijn er bij die het wel zullen leren, maar van sommigen ben ik toch redelijk zeker dat het nooit goed zal komen.
Je moet ergens beginnen natuurlijk. En je leert het nu eenmaal door het te doen.
Maar het klopt wel dat je u ook moet engageren om het te willen leren en ook durven kijken naar zaken buiten uw techniek zijnde uw core stabiliteit en andere spiergroepen.

Scheelt ook als je op latere leeftijd begint met zulke dingen dat je veel meer schrik hebt dan dat je het al van op jongere leeftijd doet.

Ook met fietsen op de baan. Ik kan heel lang snel rijden op rechte stukken, maar steek er 5 bochten in en ik ben 10 meter achter.

Scheelt ook als je op latere leeftijd begint met zulke dingen dat je veel meer schrik hebt dan dat je het al van op jongere leeftijd doet.

Ook met fietsen op de baan. Ik kan heel lang snel rijden op rechte stukken, maar steek er 5 bochten in en ik ben 10 meter achter.
De ideale manier om het te leren is samen met iemand die het goed kan en die je genoeg vertrouwt om blindelings te volgen. Liefst in groep op een afgesloten parkoers.

In de gemeente hier is een pumptrack aangelegd, paar keer met de kindjes naartoe gegaan en paar keer met hun klein fietske op gegaan. En ben nu aan het twijfelen om een bmx te kopen om me af en toe eens uit te leven..🙄.

Vrouw zegt dat ik me moet gedragen naar mijn leeftijd (35)🙄😪😭

Iemand die nog een vrouw zoekt?
34, deftige job, d-cup, kookt relatief goed en is meestal braaf...

Natuurlijk. En dat gevoel heb ik bij sommige mensen. Ze zulllen het nooit kunnen.
Op zich heb ik daar geen probleem bij. Leven en laten leven. Iedereen heeft betaald. Maar wanneer er zo ne e-mtb bergop langs me door vliegt om daarna de afdaling met piepende remmen en een ei in de broek aan te vatten vraag ik me soms toch af of dat echt wel nodig is. Iedereen heeft betaald. Iedereen heeft recht om er te zijn en iedereen heeft recht op plezier. Ik dus ook en dat is er op zo een moment niet altijd bij..
Soit, ik heb het opgelost. Ik zorg dat ik bij de eerste starters ben. Gelukkig ben ik een ochtendmens dus is vroeg opstaan geen probleem. Op die manier zit er niet te veel volk voor me.

Natuurlijk. En dat gevoel heb ik bij sommige mensen. Ze zulllen het nooit kunnen.
Op zich heb ik daar geen probleem bij. Leven en laten leven. Iedereen heeft betaald. Maar wanneer er zo ne e-mtb bergop langs me door vliegt om daarna de afdaling met piepende remmen en een ei in de broek aan te vatten vraag ik me soms toch af of dat echt wel nodig is. Iedereen heeft betaald. Iedereen heeft recht om er te zijn en iedereen heeft recht op plezier. Ik dus ook en dat is er op zo een moment niet altijd bij..
Soit, ik heb het opgelost. Ik zorg dat ik bij de eerste starters ben. Gelukkig ben ik een ochtendmens dus is vroeg opstaan geen probleem. Op die manier zit er niet te veel volk voor me.
Ja ik zou daar dan ook wel niet aan mee doen als ik er niks van bak. Daarom doe ik die cyclos ook niet want ik ga daar over mijn limieten in het dalen en ik ben geen seconde op mijn gemak.

Begrijpelijk en zeker terecht punt. Echter, ik rijd (nuja vooral reed pre corona) geregeld wel cyclo's op de weg mee, en daar stelde ik mij toch vaak de vraag waarom bepaalde mensen effectief aan zo'n cyclo deelnemen. Komen daar dan toe met een groep van 20 renners, allen in dezelfde tenue, veel te duur materiaal en nog voor de start is het pas een geslaagd evenement als ze zich hebben kunnen kwaad maken op de organisatie/andere deelnemers/bevoorrading/de weg/de wind/...

Ik overdrijf natuurlijk, maar vele van die cyclo's doorheen het pajottenland, waar ik vooral rijd, nemen u mee langs kleine en smallere wegen. Totaal niet gemaakt voor grote groepen, maar dan willen ze koste wat kost samen blijven waardoor ze dan plots van 3 rijen breed naar 1 moeten terwijl de ruimte er niet is. Dan maar vloeken op elkaar, op anderen, op het verkeer, terwijl dat gewoon voorspelbare zaken zijn. Wij hebben zelf ook een fietsgroepje in Brussel met 6 fietsers, maar liefst van al ga ik toch ook gewoon met 3-4 man de baan op, liefst zelf gewoon met 2. En dan ken ik het parcours, ken ik potentiele gevaren en ga je niet alles wat mogelijk is doen om toch met 30 gemiddeld thuis te komen.

Als je (quasi) alleen fietst zijn die cyclo's uiteraard wel heel fijn, goeie bevoorrading en af en toe eens wat gratis kilometers met een goed groepje, maar ik vind het vaak meer gedoe om er naartoe te rijden, de vele cowboys die mee rijden,...

Ja ik zou daar dan ook wel niet aan mee doen als ik er niks van bak. Daarom doe ik die cyclos ook niet want ik ga daar over mijn limieten in het dalen en ik ben geen seconde op mijn gemak.
Ooit eens meegedaan op een cyclo in de herfst/winter, s' avonds. Dat viel wel mee van volk :)
Maar idd, ik zou me ook teveel ergeren aan trage/lompe mensen (en sommigen ongetwijfeld aan mij). Ik snap ook niet goed dat je aan die dingen meedoet terwijl je van jezelf weet dat je constant in de remmen hangt (maar goed, in hun hoofd zijn het vermoedelijk allemaal pro's)

Dat moet gij toch geen cols gaan beklimmen, ge doet in uw broek als ge moet afdalen! :D

Zou normaal zonder probleem moeten werken. Misschien dat de ketting wel al wat versleten is en dat je chainsuck zou kunnen krijgen op de nieuwe platteau's maar zonder dat zou dat normaal moeten werken.

Nog even kort hierover :) https://www.mantel.com/shimano-ultegra-r8000-crankstel
Was nu wel aan het denken dit aan te schaffen, maar in de beschrijving mantel zag ik nu dit staan.

Let op:
Alleen voorderailleurs uit de Ultegra R8000, 105 R7000 en Dura-Ace R9100 serie schakelen goed op dit crankstel. De voorderailleurs uit de vorige 11-speed Shimano series schakelen niet goed op dit crankstel. Dat gaat om deze voorderailleurs:

• 105 FD-5800
• Ultegra FD-6800
• Dura-Ace FD-9000

Nu ben ik niet meer helemaal mee, want op productinfo site Shimano lijkt die FD-6800 voorderailleur toch wel compatibel zijn met dat R-8000 crankstel? Of interpreteer ik die grafiek verkeerd :)

Laatst bewerkt:
Ooit eens meegedaan op een cyclo in de herfst/winter, s' avonds. Dat viel wel mee van volk :)
Maar idd, ik zou me ook teveel ergeren aan trage/lompe mensen (en sommigen ongetwijfeld aan mij). Ik snap ook niet goed dat je aan die dingen meedoet terwijl je van jezelf weet dat je constant in de remmen hangt (maar goed, in hun hoofd zijn het vermoedelijk allemaal pro's)
Op een cyclo tocht of mtb tocht erger ik me meer aan mensen die denken dat ze beter zijn en dan op onmogelijke plaatsen inhalen. Dat valt vooral op als je met een beginner meegaat.

Fameuse vermogens hier, dit zijn de mijne @68kg.

5s 1265w
20s 1020w
30s 970w
1m 720w

Ik heb nooit de snelste aanzet in koers maar sprint het liefst van redelijk ver. Beste scenario zit onze sprinter nog in mijn wiel :-)

Terug
Bovenaan