De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ja dat verklaart al veel natuurlijk!
Logisch dat de uitlijning dan niet meer 100% is. Let wel op als je hem gaat afstellen, dat kan soms wel eens vies tegenvallen :P

Ik leer bij elke stap he :p ik had deze ochtend beter moeten weten dat er eerst nog wat testen en tweaken nodig was voor ik kon deftig rijden :p want ronddraaien en veranderen van versnelling aan de steun is niet hetzelfde natuurlijk.

Maar we komen er, klein ritje van 8km gedaan op gewone weg om te testen. Nog een beetje beter afstellen maar pakken beter dan de eerste keer dat ik vertrok.

Achterrem is precies wel een spons sinds wiel eruit geweest is. Zijn nog maar verse blokjes en ook nieuwe olie + ontlucht. Zal die ook nog moeten proberen bijregelen dus

Ik leer bij elke stap he :p ik had deze ochtend beter moeten weten dat er eerst nog wat testen en tweaken nodig was voor ik kon deftig rijden :p want ronddraaien en veranderen van versnelling aan de steun is niet hetzelfde natuurlijk.

Maar we komen er, klein ritje van 8km gedaan op gewone weg om te testen. Nog een beetje beter afstellen maar pakken beter dan de eerste keer dat ik vertrok.

Achterrem is precies wel een spons sinds wiel eruit geweest is. Zijn nog maar verse blokjes en ook nieuwe olie + ontlucht. Zal die ook nog moeten proberen bijregelen dus
Toevallig uw achterrem dichtgetrokken toen het wiel er uit was? Kan er voor zorgen dat uw rempistons verkeerd komen te zitten.

Eindelijk na die rotte corona nog eens 2u kunnen gaan fietsen. Conditie is wel volledig naar de zak en ik kan een dutje gebruiken maar het was toch fun.

Wel mogen mijn kar draaien want na 8 omgewaaide bomen op 2 km was dat jaagpad nemen toch niet ideaal.

Ook wel blij met mijn grizl en tubeless op zulke momenten want het aantal koersfietsen die aan de kant stonden met platte banden kon ik niet op 1 hand tellen. En als je eens een tak mee neemt voel je het ook nauwelijks.

Nu hopen dat de conditie een beetje volgt maar ik heb het gevoel dat dat nog wel een paar maanden gaat duren voor dat terug ok is.

Enkele maanden nodig om 2 weken zonder activiteit in te halen?
Als dat waar is dan is Corona toch maar een vies beestje.. damn zeg :P

Eindelijk na die rotte corona nog eens 2u kunnen gaan fietsen. Conditie is wel volledig naar de zak en ik kan een dutje gebruiken maar het was toch fun.

Wel mogen mijn kar draaien want na 8 omgewaaide bomen op 2 km was dat jaagpad nemen toch niet ideaal.

Ook wel blij met mijn grizl en tubeless op zulke momenten want het aantal koersfietsen die aan de kant stonden met platte banden kon ik niet op 1 hand tellen. En als je eens een tak mee neemt voel je het ook nauwelijks.

Nu hopen dat de conditie een beetje volgt maar ik heb het gevoel dat dat nog wel een paar maanden gaat duren voor dat terug ok is.
Vond het heel goed meevallen, als het nat had gelegen dan had ik er veel meer verwacht, eigenlijk niemand gezien op 3u met platte band.

Ja dat verklaart al veel natuurlijk!
Logisch dat de uitlijning dan niet meer 100% is. Let wel op als je hem gaat afstellen, dat kan soms wel eens vies tegenvallen :P
FML zeg dat afstellen lukt me voor geen meter 😡

Na veel prutsen ben ik nu in de situatie gekomen dat hij niet altijd naar kleinste kransje achter wil, hoewel de afstand wel goed lijkt te staan. Zelfde met vooraan, naar grote tandwiel heeft ie ook moeite. Dit hangt ook wel af van waar de achterste ligt

Draaien aan de kabel aan mijn stuur doet precies weinig, maar die zijn ook al van leeftijd natuurlijk

Na veel prutsen ben ik nu in de situatie gekomen dat hij niet altijd naar kleinste kransje achter wil, hoewel de afstand wel goed lijkt te staan. Zelfde met vooraan, naar grote tandwiel heeft ie ook moeite. Dit hangt ook wel af van waar de achterste ligt

Draaien aan de kabel aan mijn stuur doet precies weinig, maar die zijn ook al van leeftijd natuurlijk
Had je niet gewoon beter een 1x11 gekocht 😇😬🤐

Hier ook nog altijd veel last van corona. Ik gebruik zelf de enduro trails in Spa als referentie, normaal 7-8x omhoog eer dat de benen/conditie het voelen. Vorig weekend na 3x omhoog compleet leeg. Had gehoopt dit jaar wat beter aan het seizoen te kunnen starten, maar corona heeft daar toch anders over beslist.

Hier ook nog altijd veel last van corona. Ik gebruik zelf de enduro trails in Spa als referentie, normaal 7-8x omhoog eer dat de benen/conditie het voelen. Vorig weekend na 3x omhoog compleet leeg. Had gehoopt dit jaar wat beter aan het seizoen te kunnen starten, maar corona heeft daar toch anders over beslist.
Ja vanaf het een beetje omhoog gaat en ik recht sta op de pedalen voel ik zo de energie uit me weg gaan.

Idem, ik was echt heel goed bezig om echt scherp en in topschape aan het voorjaar te beginnen.

Achteraan al eens geprobeerd het vijsje van de begrenzing net een tikje verder uit te draaien? Op zich kunt ge dat ook testen door zo ver mogelijk af te schakelen richting kleinste kransje, uw derailleurkooi met de hand terug richting grootste kransje te duwen en met uw andere hand de buitenkabel op de chainstay uit het houdertje te trekken. Dat haalt alle kabelspanning weg; als uw derailleur wanneer ge 'm dan loslaat vlot naar het kleinste kransje gaat, staat de begrenzing goed maar is de kabelspanning te hoog. Beetje gedoe om dat los te pikken wel, ik ben meestal lui en draai gewoon de H-vijs van de derailleur wat verder uit om zo te testen. In 't ergste geval draait uw ketting er af als ge onvoorzichtig zijt, wat bij uw fiets normaal geen verdere gevolgen heeft. Als 't dat niet is: kabelspanning verlagen. Als dat niet lukt aan de afstelpunten aan de kabels zelf: afschakelen richting kleinste kransje, passende sleutel bij de hand en daarmee de derailleurkabel heel langzaam losmaken aan de derailleur tot ge 'm een tikje ziet bewegen en meteen vastvijzen.

Voorderailleur: eerst en vooral zien of hij evenwijdig staat met de crankbladen. Daarna eens naar het grootste crankblad schakelen en kijken of de onderkant van de voorderailleur +- 2mm boven de cranktanden komt. Daarna de begrenzing wat verder uitdraaien. Als dat niks oplevert is het alweer de kabelspanning, te laag in dit geval. Als die aan de shifters niet te regelen wordt het wel wat lastiger: afschakelen naar binnenblad, kabel losmaken, aantrekken en vastmaken. Dat aantrekken en vastmaken kan tegenvallen, mogelijk moet ge de kabel eerst losmaken, dan de derailleur lichtjes richting grootste blad trekken, kabel aantrekken met uw andere hand, kabel doorgeven aan de hand die de derailleur tegenhoudt (zonder die te lossen) en dan met uw weer vrije hand de kabel vastmaken. Voelt aan alsof ge een hand te weinig hebt, 't is maar dat ge het weet. :biglaugh: Werkt best als ge uw duim gebruikt om achter het grootste crankblad te haken. Met wat meer geluk (als de kabel sowieso vrij los staat) is het gewoon losmaken, beetje aantrekken, vastmaken zonder heel die goocheltruc.

En bovenal, voor ge iets doet: check ook eens of er nergens scherpe knikjes in uw derailleurkabels zitten.

Laatst bewerkt:
zijn die gratis?
In april zit ik in Stoumont, niet ver ervandaan.

'k ga met een niet-fietsgezelschap naar de Ardennen, dus heel veel tijd zal ik wellicht niet hebben

De website is precies alleen in't Frans. Dat gaat wel, maar dan moet ik moeite doen, en daar heb ik nu geen zin in :)

zijn die gratis?
In april zit ik in Stoumont, niet ver ervandaan.

'k ga met een niet-fietsgezelschap naar de Ardennen, dus heel veel tijd zal ik wellicht niet hebben

De website is precies alleen in't Frans. Dat gaat wel, maar dan moet ik moeite doen, en daar heb ik nu geen zin in :)
Yes, die zijn gratis. Start is aan Ardennes Bikes in Spa, daar staat een grote plaat met de routes.

Geloof dat je in de bike shop wel een soort bijdrage kan doen door een sticker te kopen; ben er nog nooit geweest als de winkel open was 😅

Even gekeken op youtube. Ziet er zeker doenbaar uit met de XC fiets

Hopelijk ok weer tegen dan. Dan ga ik er zeker eens heen! :)
'k Ga mijn mtb dan ook eens van't stal moeten halen op voorhand om het gevoel toch weer wat gewoon te worden

Hoe lang kan je je daar bezig houden?
8 keer naar boven en beneden zeg je, hoe lang ben je dan op de fiets?

Terug
Bovenaan