De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Misschien een domme vraag, sta hier voor het eerst klaar om een buitenband te vervangen. Is het noodzakelijk om een nieuwe binnenband te gebruiken ?
Preventief eventueel als de vorige er al lang in zit en stilaan aan het verduren is ofzo, maar noodzakelijk is dat niet. Laten we zeggen dat ik zoiets een handvol keren per jaar zie, en ik vervang dagelijks banden.

Misschien een domme vraag, sta hier voor het eerst klaar om een buitenband te vervangen. Is het noodzakelijk om een nieuwe binnenband te gebruiken ?
Wat voor fiets?

Als het een versleten buitenband is met een binnenband die nog goed is en nieuwe buitenband in eenzelfde of gelijkaardige maat, dan is het niet nodig.

Gij hebt precies ook de hoofdvogel afgeschoten!
Goed alles uitkuisen en nieuw potje vet van 4€, daarmee zou het gefixed moeten zijn.
En inderdaad goeie leerschool.

Nog wat staan sleuren aan linkercrank maar gelijk welke hoek en draairichting geen beweging in te krijgen. Heb ook geen sleutel om die trapas eruit te halen dus blijft mooi zitten. Enkel kettingbladen eens losmaken en reinigen, dan eventueel vervangen.

Nieuwe cassette past op bestaande body, das al iets 😝 oude ketting is 109 of 110 schakels (nog eens hertellen want ik kijk daar scheel op) en nieuwe is 116, wel groot verschil precies?

Ge moet die op maat maken é, en best een quick linkje er tussen steken.
Ja daarom ook op safe gespeeld en de langste versie gekocht. Maar had niet verwacht dat er zoveel af gingen moeten.

Quick link lijkt me enkel nuttig als je van plan bent om bv 2 kettingen tegelijk te verslijten?

Ja daarom ook op safe gespeeld en de langste versie gekocht. Maar had niet verwacht dat er zoveel af gingen moeten.

Quick link lijkt me enkel nuttig als je van plan bent om bv 2 kettingen tegelijk te verslijten?

Afwisselen is sowieso het beste (of je moet ze al wegsmijten van zodra ze 0.5 aantikken).
Maar bij kuisen fiets / ketting is dat ook handig

Zelfs als je met 1 ketting rijdt is het gemakkelijk om een quick link te hebben. Alles is veel beter proper te maken als je de ketting er eens af haalt.

Meh sealant lekt nog altijd bij de lasnaad. Verliest wel niet zo veel druk dus op zich is er wel mee te rijden. Ga deze week nog wat sealant bijvullen en hopen dat het toch nog gaat dichten..

Heb wel al canyon op de hoogte gebracht of er toch niks mis is met de velg..

Dat is echt een merde bij fiets-onderdelen, ik heb daar ook al vaak op gevloekt. 100.000 verschillende "standaarden", afmetingen, samenstellingen, etc... en voor alles een ander stuk gereedschap.

OT: aantal versnellingen is bepalend voor type quick-link, dus in jouw geval eentje voor 9-speed (bv van KMC: https://www.vaneycksport.com/nl/kmc-missing-link-9-speed.html)
Oh ja nog die missing link tang ook nodig...

Weer superveel kracht (en wat bloed) moeten gebruiken om iets los te krijgen, deze keer de ketting bladen. Morgen afkuisen en kijken of er ergens een type op staat. Anders meten om te zien welke ik nodig heb.
Hopelijk kan ik alles op 1 site vinden 🙄

Weer superveel kracht (en wat bloed) moeten gebruiken om iets los te krijgen, deze keer de ketting bladen. Morgen afkuisen en kijken of er ergens een type op staat. Anders meten om te zien welke ik nodig heb.
4-gaatse crankbladen: gewoon de afstand tussen twee tegenoverliggende gaten meten, vanaf het midden van elk gat - nauwkeurig zijn, kan dicht bij elkaar liggen
5-gaatse crankbladen: afstand tussen twee naast elkaar liggende gaten meten vanaf middelpunt van beide gaten & dan de tabel ervoor van het internet plukken om te zien met welke gatsafstand dat overeen stemt

Ketting inkorten: ketting volledig door de derailleur en op kleinste tandwiel voor en achter leggen, zo uitmeten dat de ketting in die positie net niet tegen de onderkant van de derailleur komt. Werkt altijd, ongeacht of het nu een single, dubbel of tripel crank is en of er een gigantische cassette op steekt.

Is eigenlijk echt een goeie story om te volgen dit :p

Is eigenlijk echt een goeie story om te volgen dit :p
Voorlopig conclusie is gewoon dat na 10 jaar het behoorlijk lastig is om iets los te krijgen met de hand.
En zoals Polle hierboven zei, een ramp dat er zoveel verschillende types en soorten zijn van 1 onderdeel, maakt het als newbie niet makkelijk om het juiste te bestellen :D

Nog al gelezen, dat de LN-velgen fouten hebben aan de lasnaad.
Juist antwoord gehad van canyon dat het normaal goed zal komen als ik eens een paar ritjes gedaan heb.

Moest hij veel druk verliezen op korte tijd moet het velglint herdaan worden, maar dat is nu wel niet het geval bij mij..

Mss ook wat teveel druk in gestoken. Stomd op 3 bar. Iets meer dan 2 bar zal ook wel goed zijn zeker met 83kg?

Deze week nog eens wat sealant bij kappen en eens een paar ritjes doen en we zien wel hoe het gaat.

Terug
Bovenaan