De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Zijn hier nog mensen die specifiek in zones rijden ?

Zelf bezig aan een bepaald programma op Zwift, als het weer het toelaat ga ik liever buiten fietsen en switch ik één van de zwaardere Zwift workouts voor een zone 2 training buiten.

Gisteren heb ik zo 70km 400hm op m'n eentje aan een gemiddelde van 25 afgelegd...
Snelheid kan me weinig schelen, ik heb niemand om indruk op te maken maar wat me immens stoorde is hoe onmogelijk het voor me was om bergop in zone 2 te blijven ... Zo heb ik uiteindelijk 1:50 in Z2 en 50 minuten in Z3 afgewerkt. Dat was helemaal niet de bedoeling maar bergop kon ik zelf bij het opletten op ademhaling niet in Z2 blijven.

Ik ben geen prof en mag geen wonderen verwachten natuurlijk, de snelheid van 25 kan ik nog wat op de wind steken of de slechte banen maar niet in Z2 kunnen blijven bergop frustreerde me enorm.
Da's inderdaad bijna onmogelijk. Bergop is gewoon een te groot verschil in vermogen/energie ivm plat. Duw maar is 80W bergop, dan ben je nog maar 12-14 km/h aant fietsen ofzo.
Dus hoger vermogen ==> hogere BPM. Onderschat een helling niet, zelfs al is die niet stijl.

Da's inderdaad bijna onmogelijk. Bergop is gewoon een te groot verschil in vermogen/energie ivm plat. Duw maar is 80W bergop, dan ben je nog maar 12-14 km/h aant fietsen ofzo.
Dus hoger vermogen ==> hogere BPM. Onderschat een helling niet, zelfs al is die niet stijl.
Je moet je rit aanpassen aan de training hé. Als je een duurtraining doet ga dan in de polder of langs den dijk rijden en vermijd gewoon hellingen langer dan een viaduct.
Een (slimme) profrenner gaat op zijn recovery day ook geen ritje dwars door de Vlaamse Ardennen rijden...

Gisteren was het perfecte weer om te fietsen, zeker met de wind van zaterdag en vandaag.

80km gereden aan 27,5 km/uur gemiddeld. Content van mijn 2e rit. Mijn houding is wel nog steeds niet goed genoeg.

T was idd schitterend weer gisteren, maar wel tricky qua kledij. Toen ik vertrok met de mbt (ja, dat is dus een mtb) was het ergens rond het vriespunt, om dan een halfuur later onder een stralende zon te rijden. K heb een laagje moeten uitspelen onderweg (daar was ik gelukkig op voorzien).

T was idd schitterend weer gisteren, maar wel tricky qua kledij. Toen ik vertrok met de mbt (ja, dat is dus een mtb) was het ergens rond het vriespunt, om dan een halfuur later onder een stralende zon te rijden. K heb een laagje moeten uitspelen onderweg (daar was ik gelukkig op voorzien).
Vingertoppen waren bij vertrek (09u15) inderdaad aan het bevriezen. Dan maar dunne handschoenen onder mij dikkere aangedaan (die hebben geen vingertoppen)

Vandaag eens een bikefit gedaan, ook met het oog op een nieuwe fiets met geïntegreerde kabels.
Best wel interessant! Ik heb in mijn bekken de lenigheid van een oud vrouwtje, maar dat vermoeden had ik al. Mijn zadel is bijna 1cm hoger gezet. Het zadel is vlakker gezet, stond meer met de punt naar beneden. Plaatjes aangepast. Ik heb de neiging om mijn enkels naar buiten te zetten dus de plaatjes zijn ook in die richting gezet. Lengte stuurpen en hoogte stuur was prima, ook geen last op dat vlak. Qua schouderbreedte zit ik dichter in de buurt van een stuur met een breedte van 42cm, maar ik vind 40 een pak aangenamer rijden dus daar gaan we bij blijven. Al bij al geen wereldschokkende veranderingen.

Vandaag eens een bikefit gedaan, ook met het oog op een nieuwe fiets met geïntegreerde kabels.
Best wel interessant! Ik heb in mijn bekken de lenigheid van een oud vrouwtje, maar dat vermoeden had ik al. Mijn zadel is bijna 1cm hoger gezet. Het zadel is vlakker gezet, stond meer met de punt naar beneden. Plaatjes aangepast. Ik heb de neiging om mijn enkels naar buiten te zetten dus de plaatjes zijn ook in die richting gezet. Lengte stuurpen en hoogte stuur was prima, ook geen last op dat vlak. Qua schouderbreedte zit ik dichter in de buurt van een stuur met een breedte van 42cm, maar ik vind 40 een pak aangenamer rijden dus daar gaan we bij blijven. Al bij al geen wereldschokkende veranderingen.
Hoeveel betaald? Merk dat die prijzen enorm gestegen zijn

Care to explain? Die wielen staan op mijn whishlist. :unsure:
Piepen en kraken langs alle kanten…
Dit dus.
Uiteindelijk via een ‘onofficiële’ weg vernomen dat DT een ander type bevestiging gebruikte om de spaken te spannen.
Dat, en mijn doos wielen dat 4 weken in een magazijn van UPS geblokkeerd stonden.
Wel netjes geld terug gekregen van Futurum.

Mijn handgespaakte DT RR511 met DT350 naven reden een pak beter dan die PR1600

Piepen en kraken langs alle kanten…
Dit dus.
Uiteindelijk via een ‘onofficiële’ weg vernomen dat DT een ander type bevestiging gebruikte om de spaken te spannen.
Dat, en mijn doos wielen dat 4 weken in een magazijn van UPS geblokkeerd stonden.
Wel netjes geld terug gekregen van Futurum.

Mijn handgespaakte DT RR511 met DT350 naven reden een pak beter dan die PR1600
Ik hoor helemaal niets bij die wielen
Net fiets gaan halen bij FM en die vind dat ook goeie wielen (zeker prijs kwaliteit) en die maakt ook handgespaakte (met dt Swiss onderdelen).

Je vergeet uw omwentelingen. Je kan meer vermogen op lager RPM met zelfde HS doen bv

Dus meer kracht leveren uit de benen zou hetzelfde qua hartslag betekenen dan op souplesse draaien op een veel hogere cadans?
Je voelt toch zelf ook aan dat er hier iets schort :P

Daarbij 400hm op 70km is nu toch ook niet constant bergop.

Dus meer kracht leveren uit de benen zou hetzelfde qua hartslag betekenen dan op souplesse draaien op een veel hogere cadans?
Je voelt toch zelf ook aan dat er hier iets schort :p

Daarbij 400hm op 70km is nu toch ook niet constant bergop.
Ik denk dat je het verkeerd leest.

Wat @SomeDude bedoelt, en dat lees je wel vaker, is dat je hartslag bij een gegeven wattage lager blijft bij een lagere cadans.

… dat denk ik toch :)

Vingertoppen waren bij vertrek (09u15) inderdaad aan het bevriezen. Dan maar dunne handschoenen onder mij dikkere aangedaan (die hebben geen vingertoppen)
Ik zat al op m'n fiets toen ik doorhad dat ik m'n handschoenen vergeten was en ik had geen goesting om nog terug te draaien. Was redelijk frisjes het eerste uur. :unsure:

Terug
Bovenaan