De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik denk eigenlijk dat dit op termijn onvermijdelijk is. Er zijn bv ook sterke signalen dat de automarkt hier naartoe gaat evolueren.
Uiteindelijk gaan de fabrikanten gewoon D2C verdelen en een legertje "certified partners" onder de arm nemen die in staan voor het onderhoud van hun fietsen.
Of dit voor de klant beter is op termijn? Hell no. Dat zie je bij auto's toch ook? Vroeger gingen mensen bij een kleine garagist achter den hoek. Tegenwoordig wordt je bijna verplicht om bij een officiële dealer te gaan en goedkoper zijn ze met zekerheid niet. Natuurlijk is een fiets wel een iets minder complex gegeven en ga je als kleine man in bijberoep nog wat kunnen bijverdienen door wat aan fietsen te sleutelen.

Specialized/ Focus. ... zullen waarschijnlijk ook gewoon hun huidige prijzen behouden, en een discount bij de dealer zal er dan ook niet meer inzitten.
Dit speelt volgens mij enkel in de kaarten van Canyon. Mensen kopen namelijk geen Canyon omdat het DTC is, maar omdat het een aantrekkelijke price/ value package is die ze nergens anders vinden.

Uiteindelijk zijn bv. Orbea & Ridley ook reeds (deels) DTC aangezien ze via (gratis) custom paint mensen al in die richting duwen.
Die make-to-order zorgt voor een eenvoudigere en meer voorspelbare supply chain.

Uiteindelijk zijn bv. Orbea & Ridley ook reeds (deels) DTC aangezien ze via (gratis) custom paint mensen al in die richting duwen.
Die make-to-order zorgt voor een eenvoudigere en meer voorspelbare supply chain.

Ik zou net zeggen van niet. BTC is net het lastiger maken want je moet elke fiets aanpassen en kan niet met standaarden werken.

Op dat vlak is het canyon model gewoon veel beter. 1 frame, 1 of 2 kleuren en 6 maten. En dan qua componenten ook standaardiseren tot en met. Dan zorg je dat de vraag groter is dan het aanbod, schaarste dus, en uw fietsen zijn steeds op 1uur uitverkocht. Een veel zekerdere supply chain kan niet.

Ik zou net zeggen van niet. BTC is net het lastiger maken want je moet elke fiets aanpassen en kan niet met standaarden werken.

Op dat vlak is het canyon model gewoon veel beter. 1 frame, 1 of 2 kleuren en 6 maten. En dan qua componenten ook standaardiseren tot en met. Dan zorg je dat de vraag groter is dan het aanbod, schaarste dus, en uw fietsen zijn steeds op 1uur uitverkocht. Een veel zekerdere supply chain kan niet.
Akkoord hoor - ik vergelijk helemaal niet met Canyon. Model van Canyon met grote batches is sowieso superieur.
Maar voor traditionele fietsenbouwers wordt de vraag wel een stuk voorspelbaarder.
Hoewel ze in huidige tijden natuurlijk gewoon sowieso alles uiterverkopen..

Het louter spuiten van een frame in andere kleuren kan nu ook niet zo complex zijn.

Akkoord hoor - ik vergelijk helemaal niet met Canyon. Model van Canyon met grote batches is sowieso superieur.
Maar voor traditionele fietsenbouwers wordt de vraag wel een stuk voorspelbaarder.
Hoewel ze in huidige tijden natuurlijk gewoon sowieso alles uiterverkopen..

Het louter spuiten van een frame in andere kleuren kan nu ook niet zo complex zijn.

Veel complexer is dat niet, maar 500 frames in hetzelfde design spuiten zal een pak vlotter en vooral goedkoper zijn dan elke frame een uniek design.

Ook naar garantie is het makkelijker, dan neem je gewoon een uit de stock ter vervanging terwijl je een uniek design opnieuw moet gaan spuiten.

Ik weet dat er alvast EEN steun uit de Lidl hier (of op 9lives) al meermaals zéér lovende kritieken heeft gekregen.

Is het deze? https://www.lidl.be/p/nl-BE/crivit-montagestandaard-voor-fiets/p100323326 ?

Mag ik trouwens weten welke lokale folder dat is? Ik heb ook wel interesse. Dat onding dat ik heb staan van Tacx is ondertussen volledig aan het doorroesten dus het is stilaan tijd voor iets nieuws.
Gewoon online te bestellen: https://www.lidl.nl/p/crivit-fietsmontagesteun/p100332141
Ik gebruik die al een aantal jaren. Voor het geld kun je niet gekloot zijn...
Is inderdaad deze van crivit, folder van brugge/sint andries

Online uitverkocht aan 29,99, wel nog te krijgen aan 39,99. Maar passeer morgen een lidl dus zal wel zien of ze er nog hebben.

Ziet er in elk geval even degelijk uit als bv eentje van decathlon die aan 70 staat

Ben dan maar naar de Lidl gereden, 5 minuten na opening had ik de voorlaatste montagestandaard dus volgens mij reeds gisteren in de rekken geplaatst hier.

Dat forum heeft mij hier al wel pakken geld gekost, amai.

Ben dan maar naar de Lidl gereden, 5 minuten na opening had ik de voorlaatste montagestandaard dus volgens mij reeds gisteren in de rekken geplaatst hier.

Dat forum heeft mij hier al wel pakken geld gekost, amai.
in de lidl hier lagen er 2 om 9u30 dus ofwel hebben ze er niet veel ofwel inderdaad al vroeger uitgezet.
Aangenaam verrast eigenlijk, voelt degelijk en stevig.

Natuurlijk heb ik een heel zware oude crappy alu fiets dus hopelijk blijft die hangen :D
Moet je dan eigenlijk nog iets op de poten leggen als tegengewicht?

in de lidl hier lagen er 2 om 9u30 dus ofwel hebben ze er niet veel ofwel inderdaad al vroeger uitgezet.
Aangenaam verrast eigenlijk, voelt degelijk en stevig.

Natuurlijk heb ik een heel zware oude crappy alu fiets dus hopelijk blijft die hangen :D
Moet je dan eigenlijk nog iets op de poten leggen als tegengewicht?
Die poten zijn heel breed. Volgens mij mag je er tot 20kg aan hangen. Zoveel zal hij wel niet wegen zeker?

Op mijn hardtail liggen er Forekasters in 2.35, en mijn gevoel sluit aan bij wat Poeperman schrijft: hij loopt te zwaar voor onze contreien (waar je sowieso vaak verharde wegen voor de wielen krijgt). Die ga ik ooit wel eens vervangen...
Vandaag een Vittoria Mezcal (achter) en een Barzo (voor) opgelegd, in breedte 2.25 (de barzo is moeilijk te vinden in 2.35 maar ze vallen mooi op mijn 27mm brede velgen) en skinwall. Morgen eerste echte rit, maar op straat voelen ze al sneller aan…

Ook nog eens gemerkt hoe zwaar de wielen van de winter Kahuna wel zijn. Het is dat de naven ambetante maten hebben…

Ik heb die Lidl stand maar voor mijn mtb was die echt niet goed, vorm van mijn buis kan daar niet in klemmen.
Heb wel de stand eens laten vallen en die blauwe dingen zijn dan al meteen ook stukje afgebroken

Kogel is door de kerk.
Nieuwe (handgespaakte) gravelwielen besteld.
GR531-velg met DT 350 naven en de RT-800 schijfremmen.
Voor de banden ben ik voor de Vredestein Aventura gegaan; helaas 38mm omdat ik vrees dat 44mm iets te krap zal worden in mijn frame.
Ik rijd nu met 650b x 47; dus het zal er wellicht uitzien alsof ik koersbandjes heb gemonteerd :rofl:

De 54T ratchet upgrade ook genomen, naar gravel toe niet zoveel meerwaarde maar 'that sound' :love:

Kogel is door de kerk.
Nieuwe (handgespaakte) gravelwielen besteld.
GR531-velg met DT 350 naven en de RT-800 schijfremmen.
Voor de banden ben ik voor de Vredestein Aventura gegaan; helaas 38mm omdat ik vrees dat 44mm iets te krap zal worden in mijn frame.
Ik rijd nu met 650b x 47; dus het zal er wellicht uitzien alsof ik koersbandjes heb gemonteerd :rofl:

De 54T ratchet upgrade ook genomen, naar gravel toe niet zoveel meerwaarde maar 'that sound' :love:
Mooie keuze, maar als je dan toch full DT gaat, waarom dan niet gewoon de GR1600 gekozen? Tenzij je specifiek andere spaken en/of geen straightpull wil zie ik niet meteen voordelen, want dat zijn ook GR531 velgen met 350 naven :D

Vandaag een Vittoria Mezcal (achter) en een Barzo (voor) opgelegd, in breedte 2.25 (de barzo is moeilijk te vinden in 2.35 maar ze vallen mooi op mijn 27mm brede velgen) en skinwall. Morgen eerste echte rit, maar op straat voelen ze al sneller aan…

Ook nog eens gemerkt hoe zwaar de wielen van de winter Kahuna wel zijn. Het is dat de naven ambetante maten hebben…
Giga verschil dus met de Forekasters. En zelfs in het slijk (en daar was er vandaag genoeg van) staan ze hun mannetje. De Mezcal gaat dan wel wat glijden, maar zolang er vanvoor grip is, is dat plezant!

QC2VOmAl.jpg

Ben ik nu de enige die 3x heeft moeten kijken vooraleer hij doorhad dat het een MTB was? :P
Ik dacht eerst dat het een gewone hybride ofzo was. Op de één of andere manier is het precies geen MTB :P

Mooie keuze, maar als je dan toch full DT gaat, waarom dan niet gewoon de GR1600 gekozen? Tenzij je specifiek andere spaken en/of geen straightpull wil zie ik niet meteen voordelen, want dat zijn ook GR531 velgen met 350 naven :D
In het verleden al genoeg problemen gehad met de PR1600 voor mijn racefiets.
Handgespaakt geeft toch altijd dat 'ietsje' meer. En geen fan van SP spaken.

😁
Allez, dat is toch duidelijk een mtb?
Dat is een zalig spatbord hoor, een sks mudrocker. En het was vandaag echt wel nodig, overal slijk. Looks kunnen mij dan iets minder schelen (al zie ik er zelf natuurlijk altijd geweldig uit).

Terug
Bovenaan