De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hier ook voor 29'er aan het twijfelen voor de winter set-up. Momenteel twee Maxxis Ikon's voor zomer/ droog weer.
- Schwable Rocket Ron (F) / Schwalbe Racing Ralph (R)
- Maxxis Forekaster (F) / Maxxis Rekon (R)

Iemand ervaring met één van bovenstaande set-ups?
Toen ik mijn 29'er MTB kocht lagen er Maxxis Ikon's op. Daar heb ik toen de hele zomer mee gereden. Ik ben dan in de winter overgestapt naar Rocket Ron's voor en achter. Wat een plezierige banden. Toen ik na de winter terug mijn Maxxis banden heb opgelegd duurde het niet lang voordat ik terug de Rocket Ron's er op gooide. Die bollen gewoon een pak beter en geven meer grip. Mijn Maxxis banden heb ik in de vuilbak gesmeten.

Maar echt 100% tevreden was ik niet van die Rocket Ron's. Vooral vooraan betrouw ik de band niet echt helemaal. Soms verliest die, zonder enige aankondiging, alle grip.
Vorig jaar was er dan een actie op de Pirelli Scorpions. 2 voor de prijs van 1. Ik heb toen een R (rear) gekocht en een M voor vooraan. Niet normaal wat een grip die geven. Zowel achteraan als vooraan. Mijn MTB reed als op rails. Maar elk voordeel heb zijn nadeel zeker. Mijn gemiddelde snelheid ging wel redelijk omlaag. Die Pirelli, en dan zeker die M vooraan, bolt heel wat minder goed dan die Rocket Ron's. Ik rij dus nu vooraan terug met een Rocket Ron en achteraan de Pirelli R. Een beetje spijt dat ik indertijd niet de Pirelli Scorpion H gekocht heb om vooraan te leggen. Ik zou met die combo (R en H dus) makkelijk het hele jaar door kunnen rijden.

Je moet tout court altijd tot het gaatje gaan.
Heb nu zo een trainingsschema met zaken daarin zoals “trage duur” en “rustig tempo”, waardeloos.
Gewoon vanaf seconde 1 diep in het rood, de vriendin die mij moet helpen uitklikken en mij moet dragen naar de zetel.
Samenvatting van de betere trainingscursus.

Iemand tips over werken met Komoot? En dan vooral voor gravelroutes te maken?
Ik gebruik voor de koersvelo eigenlijk altijd Strava, maar die pakt eigenlijk altijd verharde banen.

Ik heb sinds een paar kilometer na het ophalen van mijn spiksplinternieuwe fiets een probleem: het zadel zakt constant...
Carbonne fiets, carbonne zadelpen. Bikeshop zegt alles volgens de Nm aangedraaid te hebben, ik heb het ook al enkele malen terug vastgedraaid, maar hij blijft zakken.

Iemand ervaring met zo een issue, is er iets stoms wat er eventueel mis kan zijn? Heb bijna een jaar mogen wachten op die fiets dus ik heb een beetje schrik dat ik hem weer een hele poos ga kwijt zijn als ik hem binnen breng...

Ik heb sinds een paar kilometer na het ophalen van mijn spiksplinternieuwe fiets een probleem: het zadel zakt constant...
Carbonne fiets, carbonne zadelpen. Bikeshop zegt alles volgens de Nm aangedraaid te hebben, ik heb het ook al enkele malen terug vastgedraaid, maar hij blijft zakken.

Iemand ervaring met zo een issue, is er iets stoms wat er eventueel mis kan zijn? Heb bijna een jaar mogen wachten op die fiets dus ik heb een beetje schrik dat ik hem weer een hele poos ga kwijt zijn als ik hem binnen breng...
Is hier onlangs op het forum (of was het ergens anders?) nog eens gepasseerd, dacht ik.

Oplossing was volgens mij toen zadelpen proper maken en andere carbonpasta gebruiken.

Je moet tout court altijd tot het gaatje gaan.
Heb nu zo een trainingsschema met zaken daarin zoals “trage duur” en “rustig tempo”, waardeloos.
Gewoon vanaf seconde 1 diep in het rood, de vriendin die mij moet helpen uitklikken en mij moet dragen naar de zetel.
Backwards Hat Dylan is that you? :unsure:

Iemand tips over werken met Komoot? En dan vooral voor gravelroutes te maken?
Ik gebruik voor de koersvelo eigenlijk altijd Strava, maar die pakt eigenlijk altijd verharde banen.
Je kan toch kiezen voor unpaved roads als voorkeur? Daarmee optimaliseert die de route met onverharde banen.

Kledij;
Consumptiecheques + cadeaubon eens gebruiken snel.
Momenteel 0 lange broeken dus eentje zou wel al een goed begin zijn! 😂
Qua korte broek zit de Bioracer Spitfire bibshort vapor pad zeer goed.
Als lange broek denk ik voor de Spitfire Tempest te gaan i.p.v. de Spitfire Tempest Protect.
Wat denken jullie hier van?
De gewone lijkt me in België langer bruikbaar ook qua temperatuur (en ik heb normaal niet te snel koud).
Vandaag gereden met stuk thermisch ondergoed en beenstukken, vorige keer enkel beenstukken toen het koud was in november was ook oké (+ korte broek).
Ik rijd sinds deze winter met de Tempest en nooit koud gehad.
Uitstekende fietsbroek. Ik heb ook de Tempest Structure Jacket, maar ik heb toch de Protect er bij gekocht.
Al in -5 graden gereden met alleen een merino baselayer en de Protect vest en geen last vd kou.

Specialized heeft plannen om net zoals Canyon, YT en consoorten D2C te gaan. Als er zo nog een paar merken volgen dan gaan de fietsenmakers blij mogen zijn met een paar stadsfietsen te verkopen.

Specialized heeft plannen om net zoals Canyon, YT en consoorten D2C te gaan. Als er zo nog een paar merken volgen dan gaan de fietsenmakers blij mogen zijn met een paar stadsfietsen te verkopen.
als er op termijn echt meer merken dit model gaan volgen, vermoed ik dat fietsenmakers gewoon duurder zullen worden. Ik betwijfel eigenlijk of dit op termijn voordelig is voor de consument.

De meeste fietsenmakers focussen zich nu al voor het overgrote deel op stadsfietsen (en dan met name e-bikes). Dat is een veel gemakkelijkere markt en doelgroep dan die van de veeleisende en betweterige wielertoeristen en boscoureurs die altijd het nieuwste van het nieuwste willen hebben en zelf aan hun gerief lopen te prutsen.

Ik heb een kleinere, lokale fietsenmaker dat effectief horen verklaren. Samen met de snelle opeenvolging van collecties (vaak beperkt tot nieuwe kleurtjes) en de onophoudelijke introductie door de industrie van the next best thing (die alle fanatiekeling ook meteen willen hebben), is dat voor hem niet meer te doen. Bij stadsfietsen (e-bikes) speelt dat veel minder een rol.

Ik denk eigenlijk dat dit op termijn onvermijdelijk is. Er zijn bv ook sterke signalen dat de automarkt hier naartoe gaat evolueren.
Uiteindelijk gaan de fabrikanten gewoon D2C verdelen en een legertje "certified partners" onder de arm nemen die in staan voor het onderhoud van hun fietsen.
Of dit voor de klant beter is op termijn? Hell no. Dat zie je bij auto's toch ook? Vroeger gingen mensen bij een kleine garagist achter den hoek. Tegenwoordig wordt je bijna verplicht om bij een officiële dealer te gaan en goedkoper zijn ze met zekerheid niet. Natuurlijk is een fiets wel een iets minder complex gegeven en ga je als kleine man in bijberoep nog wat kunnen bijverdienen door wat aan fietsen te sleutelen.

Zouden ze nog steeds 12.000 euro durven te vragen voor een mtb zonder dropper?
(Dat is uiteraard rethorisch)

@wegzakkend zadel.
Volledig ontvetten en andere carbonpasta erop. Stap 1 is het belangrijkste :)

Iemand ervaring met montagesteun van bij de lidl? Staat voor morgen eentje in de (lokale) folder aan 30€. Voor die prijs kan ik niet sukkelen denk ik?

Iemand ervaring met montagesteun van bij de lidl? Staat voor morgen eentje in de (lokale) folder aan 30€. Voor die prijs kan ik niet sukkelen denk ik?
Ik weet dat er alvast EEN steun uit de Lidl hier (of op 9lives) al meermaals zéér lovende kritieken heeft gekregen.

Is het deze? https://www.lidl.be/p/nl-BE/crivit-montagestandaard-voor-fiets/p100323326 ?

Mag ik trouwens weten welke lokale folder dat is? Ik heb ook wel interesse. Dat onding dat ik heb staan van Tacx is ondertussen volledig aan het doorroesten dus het is stilaan tijd voor iets nieuws.

Terug
Bovenaan