De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Ik heb indertijd geïnvesteerd in nieuwe kledij (Bioracer).

Bij koude temperaturen gebruik ik base layer met lange mouwen (Futurum Merino = topper) en mijn Bioracer Tempest Protect vest, tot -5° is deze vest perfect.
Mijn Tempest vest gebruik ik bij temperaturen boven de 7° (icm baselayer lange mouwen), al dan niet gepaard met de Body Protect vest.
Eens boven de 12° de Tempest Light vest, bij wind evt nog een gilet er over.

Ik prul niet graag met overschoenen, ik gebruik al jaren mijn (spuuglelijke) Northwave Arctic winterschoenen :)

Kuisen jullie de fiets na elke rit als het nat ligt? Ik kan de laatste tijd wel genieten van ritjes in nat weer. Maar steeds het kuisen na elke rit word ik zo moe van. Of gewoon hogedruk spuit kopen en eens vlug afdrogen voor het gemak?

Ik leg altijd voetwarmers in m'n schoenen. Van die zakjes die 4u warm blijven. Dikke aanrader. Hebben ze in Decathlon :)

Die dingen hebben mij in het verleden regelmatig gered tijdens koude avonden op de voetbal.
Zowel dat + liters bier. Die dingen bestaan trouwens ook voor in uw handschoenen te steken en dat werkt inderdaad super goed.

Paar uur zitten klooien met mijn fiets deze namiddag, met de nadruk op klooien.

Eerst gewoon alle slijk van deze ochtend eraf. Dan achterwiel eruit om cassette te reinigen (zonder ze uit elkaar te halen want heb geen zo'n sleutel). Veel aangekoekt vet eraf gekregen maar niet alles. Zelfde verhaal bij de derailleur, de 2 kleine tandwieltjes uitgehaald en volledig gekuist.

Daarna nieuwe blokjes achteraan. De oude waren eigenlijk nog niet zo versleten als ik dacht blijkbaar. Maar dat heel veel zitten sukkelen omdat de schijf aanliep. Alles geprobeerd van centreren en dergelijke. Volgens mij moet die olie eens ververst worden en/of ontlucht maar daar heb ik niets voor in huis dus uiteindelijk uit pure miserie de fiets naar de fietsenmaker gedaan.

Terwijl eens geinformeerd voor een nieuwe ketting, maar dit is meteen alle tandwielen vervangen ook. Klopt dit? Lijkt me ergens wel logisch maar das een kost die ik momenteel niet kan maken. Werd al snel op 200€ materiaal only geschat bij hem.

Of kan ik dit voor minder geld beter zelf doen? Zal natuurlijk ook wel nog materiaal moeten aankopen voor ketting & cassette.

Ben weer aan iets begonnen :sop:

Baselayer lange mouw, gabba lange mouw, eventueel regenjas erover, lange broek/winterbroek die wind en waterdicht is, winterhandschoenen en waterdichte overschoenen.

Nog nooit koud gehad daarmee. Ik doe wel de onderkant van mijn broekspijpen over de overschoenen ipv erin want anders druppelt het water via je broek in je overschoenen en komen je voeten toch weer nat.
Een gabba is toch een regenjas?
Normaal draag je dat als toplayer en doe je er nog een layer onder.
Dus baselayer, vest met lange mouw en dan de gabba.

Zo doe ik het alvast toch, eerst baselayer, vest met lange mouw, thermovest en als het regent een squadra jack.
Maar goed ik rij weinig tot nooit in de regen, al zeker niet bewust.
Als je koud hebt moet je gewoon harder trappen :p

Ben weer aan iets begonnen
:sop:

Regel 1 is dat fietsen geen goedkope hobby is :P

Kuisen jullie de fiets na elke rit als het nat ligt? Ik kan de laatste tijd wel genieten van ritjes in nat weer. Maar steeds het kuisen na elke rit word ik zo moe van. Of gewoon hogedruk spuit kopen en eens vlug afdrogen voor het gemak?
Nee enkel aandrijflijn.
Wachten tot droog is en dan met zachte borstel meeste wel van kader halen :p

Eerst gewoon alle slijk van deze ochtend eraf. Dan achterwiel eruit om cassette te reinigen (zonder ze uit elkaar te halen want heb geen zo'n sleutel). Veel aangekoekt vet eraf gekregen maar niet alles. Zelfde verhaal bij de derailleur, de 2 kleine tandwieltjes uitgehaald en volledig gekuist.

Daarna nieuwe blokjes achteraan. De oude waren eigenlijk nog niet zo versleten als ik dacht blijkbaar. Maar dat heel veel zitten sukkelen omdat de schijf aanliep. Alles geprobeerd van centreren en dergelijke. Volgens mij moet die olie eens ververst worden en/of ontlucht maar daar heb ik niets voor in huis dus uiteindelijk uit pure miserie de fiets naar de fietsenmaker gedaan.

Terwijl eens geinformeerd voor een nieuwe ketting, maar dit is meteen alle tandwielen vervangen ook. Klopt dit? Lijkt me ergens wel logisch maar das een kost die ik momenteel niet kan maken. Werd al snel op 200€ materiaal only geschat bij hem.

Of kan ik dit voor minder geld beter zelf doen? Zal natuurlijk ook wel nog materiaal moeten aankopen voor ketting & cassette.

Hangt van uw systeem af maar op zich is nieuwe tandwielen steken niet zo moeilijk. Al heb je soms iets extra nodig voor uw crank los te maken. En durft dat al wel eens heel hard vast te zitten dat je grote hefboom moet kunnen maken

Denk dat ik mijn Trek procaliber 8 toch ga verkopen. Hoeveel zou ik daarvoor vragen (officiële nieuwprijs 1800 euro dacht ik maar zit andere Detailleur op (GX ipv NX) en beter achterwiel (handgemaakt 350 dt Swiss). Mss nog extra voorband en remblokjes (denk dat ik er nog heb en die passen denk ik niet op nieuwe) en 2 kettingen erbij (afwisseling). Onderhoud gehad in zomer + nieuwe cassette gestoken toen (nog geen 1000km oud dus). En nieuw zadelpen (ook betere) en tandwiel ook al eens vervangen (34 gestoken maar heb die 30 nog)
Enige mankement is dat boutje van drinkbus houder los in frame zit

Laatst bewerkt:

Zo doe ik het alvast toch, eerst baselayer, vest met lange mouw, thermovest en als het regent een squadra jack.

Regel 1 is dat fietsen geen goedkope hobby is :p
Een gabba over een vest gaat je vermoorden door oververhitting denk ik 😅

Vandaag 3,5u op de mtb in de koude/regen, hoofdzakelijk in de open vlaktes hier in de regio tussen Brugge en Maldegem, weinig bos.

een muts (+ helm uiteraard)
bril (wind/opspattend water)
een buff rond mijn hals
winterhandschoenen
onderlijf korte mouwen
dikker onderlijf lang mouwen
Castelli Perfetto jas (= gabba)
Lange fietsbroek (niet waterdicht, niet winddicht, niet gevoerd)
Merino winterkousen
Northwave Arctic schoenen

Niet stilstaan = geen koud

Als uw cassette / kettingbladen nog niet versleten zijn kan je daar gewoon een nieuwe ketting op leggen. Pas als ze echt versleten zijn zal een nieuwe ketting doorschieten op de oude tandwieltjes. Ik leg meestal om de zoveel x km een nieuwe ketting, wanneer deze begint te verslijten en vervang pas de cassette wanneer die met een nieuwe ketting doorschiet. Kettingbladen nog niet moeten vervangen, maar volgt wat dezelfde logica :)

Hangt van merk en type af natuurlijk, maar een 105 cassette heb je voor pakweg 60 euro en 105 ketting voor 30 euro ongeveer?
Heb vroeger zo'n klein koffertje van decathlon gekocht waar redelijk wat gereedschap in zit (oa. kettingzweep, kettingpons).
Misschien enkel nog zo'n tangetje nodig om quick link te openen en sluiten.

Als uw cassette / kettingbladen nog niet versleten zijn kan je daar gewoon een nieuwe ketting op leggen. Pas als ze echt versleten zijn zal een nieuwe ketting doorschieten op de oude tandwieltjes. Ik leg meestal om de zoveel x km een nieuwe ketting, wanneer deze begint te verslijten en vervang pas de cassette wanneer die met een nieuwe ketting doorschiet. Kettingbladen nog niet moeten vervangen, maar volgt wat dezelfde logica :)
Hoe weet ik welke ketting dan de kopen? Qua lengte enzo. Missing link tang kost niets en shimano ketting 20-30 online zie ik. Beter dan 200€ aan tandwielen ook

De cassette ziet er nog ok uit. Vanochtend 1 of 2 keer doorgeschoten maar was ook een slechte voor/achter combo

Hoe weet ik welke ketting dan de kopen? Qua lengte enzo. Missing link tang kost niets en shimano ketting 20-30 online zie ik. Beter dan 200€ aan tandwielen ook

De cassette ziet er nog ok uit. Vanochtend 1 of 2 keer doorgeschoten maar was ook een slechte voor/achter combo
Gewoon kijken hoeveel versnellingen ge hebt vanachter en dan een ketting kopen. 10 versnellingen = 10 spd chain.
Zorg dat het voor de juiste sport is (race/mtb), geen idee of dat iets uitmaakt eigenlijk.

Ik koop gewoon de goedkoopste want er is niemand ter wereld die verschil voelt tussen kettingen. Uitspraken van "Ketting X van merk Y gaat 225% langer mee dan ketting Z dus het maakt niet uit dat ze 175% zoveel kost", geloof ik niets van.

Kettingen komen soms in verschillende lengtes uitvoeringen. Ge kunt het u makkelijk maken en gewoon de langste kopen.
Of ge kunt een cheapo zijn zoals mezelve en uw linkjes tellen en dan de goedkoopste kopen waarbij je nog steeds het benodigde aantal haalt. Opletten, ooit een ketting besteld met 2 linken overschot, uiteindelijk het ik maar 1 op overschot (=
Goed tellen dus.

Als je al je basic kit van de decathlon hebt met kettingpons (ik heb ook zo'n kit) dan heb je die missing link tang niet nodig. Je kan gewoon de pons gebruiken. Voor de installatie van een nieuwe ketting heb je die tang niet nodig. Als je met twee kettingen begint te rijden of om je ketting af en toe te ontvetten, heb je er wel een nodig. Anders loop je altijd te klooien.

Ik adviseer ook om altijd een ketting met quick-linkinstallatie te kopen. Dat is tegenwoordig de overgrote meerderheid van de kettingen.
Een pin door de ketting op zijn plaats duwen heb ik één keer mee lopen sukkelen en nooit meer.

Als hier technisch iets fout staat, zal ik wel gecorrigeerd worden, maar ik denk het niet :)

Regel 1 is dat fietsen geen goedkope hobby is :p
Ghoja een regenjas.. Voor een minibuitje wel ja, maar als het constant blijft regenen ga je het niet droog blijven houden hoor.

@Arkaine duurder is net sneller versleten vaak tenzij er iets aan is toegevoegd voor duurzaamheid.
een XT 12-speed ketting zou langer meegaan dan een Deore volgens de officiële berichten.
Ze wegen exact evenveel op papier. De XT zal wel een of andere extra behandeling gekregen hebben, maar of dat zo veel kan uitmaken durf ik te betwijfelen.

Dan koop ik ook gewoon de goedkoopste.

Cyclingtips heeft in 2019 een onafhankelijke test gedaan.
De beste 12-sp kettingen gingen allemaal langer mee als de 11-sp kettingen, en het verschil in levensduur tussen een goedkope en dure Sram ketting zie je hier onder. Koop u een X01 ketting als je lang geniet wil hebben van je drivetrain. Koop een NX ketting als je graag hebt dat u ketting u cassette en voorblad doet smelten als sneeuw voor de zon.

12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg

Cyclingtips heeft in 2019 een onafhankelijke test gedaan.
De beste 12-sp kettingen gingen allemaal langer mee als de 11-sp kettingen, en het verschil in levensduur tussen een goedkope en dure Sram ketting zie je hier onder. Koop u een X01 ketting als je lang geniet wil hebben van je drivetrain. Koop een NX ketting als je graag hebt dat u ketting u cassette en voorblad doet smelten als sneeuw voor de zon.

12-speed-chain-durability-test-zero-friction-cycling.jpg
Oei ik koop meestal kmc. Is wel andere :p
Jammer dat er enkel xtr van Shimano tussen staat

https://cyclingtips.com/2019/12/the-best-bicycle-chain-durability-and-efficiency-tested/ is uw bron?

En hoe zit dat met die 'functionaliteit' als bv Shimano hyperglide? Werkt dat echt enkel met Shimano kettingen?

Laatst bewerkt:

Ik spreek voor eigen winkel, maar de kettingen van Decathlon zijn KMC's in een Decathlonverpakking, enkel de kettinglink is (theoretisch) voor eenmalig gebruik. Prijs-kwaliteit geen slecht materiaal.

Zero Friction Cycling heeft ook een hoop tests gedaan, voor wie verder wil graven in kettingen en hun levensduur graven.
Edit: miljaar, geninja'd door @Airjinx

Terug
Bovenaan