De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Dan beter mtb als 2de fiets dan gravel?
Hangt er vanaf wat je wil doen. Mtb als je per se in de modder wil ploeteren, maar dat is daar ook niet voor gemaakt eigenlijk..

Ik heb de canyon grizl besteld. Lijkt me het beste van beide werelden met een extra setje wielen met 50mm banden. In een gewone gravelbike kun je normaal wel niet zo breed gaan.

Voor mij is het voornamelijk om in de winter op de baan te rijden en in de zomer eens off-road te gaan, maar niet te technisch.

Eens gepolst hoe de bestelling loopt van mijn 2 treks (pro en x caliber)

Normaal was de pro voor eind december en de x voor begin jan.
Tis verplaatst :cry:

de pro 1/3 en de x 20/2
Maar het kon nog schuiven (vroeger of later)

Ze werken bij trek met een stom systeem. Als er een onderdeel ontbreekt in de productie, schrappen ze de productie en nemen ze een ander model van fiets die ze in productie plaatsen. Daarom kan de levertermijn wekelijks/maandelijks wijzigen.

Deze uitleg kreeg ik er ook bij :crazy:
Nog nooit van gehoord

Ik heb geen gravelbike. Ik zie, voor mij persoonlijk, er niet echt het nut van in. Ik rij vooral graag met de mtb, maar ik geniet dan vooral van de meer technische aspecten van de sport. Trajecten waar je een beetje durf voor moet hebben en waar techniek belangrijk is. Trajecten die eigenlijk zo goed als onmogelijk zijn met een gravelbike. Ik heb ook nog een heel goedkope koersfiets maar dat is vooral om op lage hartslag wat kilometers mee te maken en die ritten op Zwift. Maar die dient dus eigenlijk vooral om wat basisconditie te kweken. MTB blijft voor mij de hoofdzaak.

Ik heb niks tegen gravelbikes, en ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die dat kopen, maar het is gewoon niet wat ik zoek. Als ik dan toch eens een gravelrit rij dan pomp ik de banden van mijn MTB gewoon wat harder dan normaal en zet de lockout van mijn voorvering helemaal vast. Ik zie dan eerlijk gezegd niet heel veel verschil meer met een gravelbike, al zal dat er zeker nog zijn. Maar voor mij is het dan meer dan goed genoeg.
Je kan dan wel te maken krijgen met het snobbisme van sommigen want gravellen is een hype momenteel. Er zijn er altijd onnozelaars die vinden dat een MTB niet thuis hoort bij een gravelrit. Maakt toch allemaal geen donder uit. Rij met wat je goesting hebt. Mensen kunnen heel vermoeiend zijn tegenwoordig.

Omdat het een zeer technische sport is, het is zeer intensief en eigenlijk enkel maar nuttig in wedstrijden.
Een vriend van me had zich ingeschreven voor een wedstrijd op een technische omloop. Hij werd gedubbeld vlak nadat hij zijn eerste ronde had afgelegd, en dat was absoluut geen pannenkoek op de fiets. Vooral de overgang tussen fietsen en lopen blijkt echt geen evidentie. Meerdere keren onderuit gegaan. Nooit meer geprobeerd daarna.

Wat overigens ook niet helemaal waar is.
Indoor rijden is net belastender en moeilijker dan outdoor rijden. Mede door het gemis aan koeling en uw lichaam dat zijn energie moeilijker kwijt kan na een tijd.
Je hebt meer controle over de omstandigheden indoor dat klopt, op tempus fugit heb je nooit tegenwind en outdoor rij je waarschijnlijk ook zelden in een groep van 40 man zo kort op elkaar.

Je moet u voor de gein maar eens wegen voor en na 3uur op de rollen. Geen geruststellend zicht :p
Betere fan voorzien en drinken hé...

Nee, je moet een kat wel kat durven noemen... de fysieke inspanning Zwift vs buiten hier in Vlaanderen is een stuk minder. Zeker als je u beperkt tot Tempus Fugit in het wiel van de pace bot. Met een goeie 1,5u per dag maak je u er zo van af... als je die 62,5km buiten moet gaan rijden ga je veel langer bezig zijn en het vermogen dat je moet trappen zal niet minder zijn. Eigenlijk ga je er buiten al snel 33% (en de rest) langer over doen. Das huge.

Maar zoals Airjinx zelf aangeeft: de mentale belasting is véél zwaarder binnen dat buiten. Tenzij het misschien de ganse week strontregent.

Buiten is het eigenlijk betrekkelijk simpel om er eens een lange rit tussen te smijten. 2 jaar terug eentje van 165km gedaan, dan neem je direct veel druk weg voor de rest van de week, en ik voelde mij ook niet helemaal uitgewrongen... rij 165km op de rollen en je bent wrs volledig gesloopt...

Net de laatste rit van het jaar gedaan, en mezelf nog eens getrakteerd op wat kasseien. Eerst de beugelstraat en dan de onvermijdelijke Paddestraat (Velzeke). 2021 is er goed afgerammeld nu 😊.

Aan allen van goede wil: een fijn eindejaar en een beter 2022. En voor jullie natuurlijk ook...

Dat is natuurlijk heel persoonlijk.

Met een MTB Kunt ge alles doen. Naar de Ardennen offroad. Meer technische MTB ritten (zoals in Aarschot bv al) In de winter modder ploeteren. Gravelritten. Wegritten.

Op een gravelbike gaan die wegritten en gravelritten beter gaan. In de modder ploeteren moeilijker. En in de Ardennen niet. En technische MTB ritten... Dat hangt ook van de bestuurder af, maar een MTB is een pak eenvoudiger.

Dat valt ook op als je naar vrouwen MTB kijkt. En je ziet daar dezelfde vrouwen van op de cross. Waarvan je dacht : "die zijn technisch ook niet echt goed". Als ge die op een MTB bezig ziet moet ge die mening wel even bijstellen (bv Jolanda Neff).

Dat valt ook op als je naar vrouwen MTB kijkt. En je ziet daar dezelfde vrouwen van op de cross. Waarvan je dacht : "die zijn technisch ook niet echt goed". Als ge die op een MTB bezig ziet moet ge die mening wel even bijstellen (bv Jolanda Neff).
Ik heb daar maar één ding op te zeggen, ZE MOETEN DRINGEND STOPPEN MET DA VELDRIJDEN TOE TE LATEN!!

Op Zwiftpower kan je per jaar je kilometers zien, uren gefietst etc. Ik kom aan exact 31 gemiddeld voor 2021. Wat nu toch niet bepaald overdreven is hé. Ik duik wel geregeld de bergen in, dan gaat de tijd toch wel een pak sneller als wanneer je doelloos achter een pace partner hangt.

Ik denk dat we in Vlaanderen beter spreken over een gravelbike/slecht-weer-fiets :). Als je ziet hoe vuil je fiets al wordt van op straat te rijden kan je tijdens de wintermaanden moeilijk spreken over "gravel". (of je moet in Limburg wonen)

Op Zwiftpower kan je per jaar je kilometers zien, uren gefietst etc. Ik kom aan exact 31 gemiddeld voor 2021. Wat nu toch niet bepaald overdreven is hé. Ik duik wel geregeld de bergen in, dan gaat de tijd toch wel een pak sneller als wanneer je doelloos achter een pace partner hangt.

Ik denk dat we in Vlaanderen beter spreken over een gravelbike/slecht-weer-fiets :). Als je ziet hoe vuil je fiets al wordt van op straat te rijden kan je tijdens de wintermaanden moeilijk spreken over "gravel". (of je moet in Limburg wonen)
Met al die grindopritten die mensen niet van straat vegen is er nochtans overal sprake van gravel :unsure:

Eerste MTB ritje gedaan daarstraks, kleine 20km om de fiets wat te leren kennen. Paar conclusies/vaststellingen:
* Zadel veel te hard, amai mn gat :cry:
* Pijn aan mijn polsen ma dat zal wel beteren met meer te rijden
* Drinkpul met een klepje erop is een must om proper te kunnen drinken :sop:
* Op een aantal versnellingscombo's kraakt het wat, vraag me af of dit aan de afregeling ligt van iets of slijtage. Want alle tandwielen zien er eigenlijk nog goed uit..?

Nog nood aan wat kuis en onderhoudsmateriaal ook denk ik. Borsteltje voor de ketting enzo. Heb nu een soudal ontvetter en smeermiddel gekocht, maar waarschijnlijk wel nog wat stuff nodig..?

Eerste MTB ritje gedaan daarstraks, kleine 20km om de fiets wat te leren kennen. Paar conclusies/vaststellingen:
* Zadel veel te hard, amai mn gat :cry:
* Pijn aan mijn polsen ma dat zal wel beteren met meer te rijden
* Drinkpul met een klepje erop is een must om proper te kunnen drinken :sop:
* Op een aantal versnellingscombo's kraakt het wat, vraag me af of dit aan de afregeling ligt van iets of slijtage. Want alle tandwielen zien er eigenlijk nog goed uit..?

Nog nood aan wat kuis en onderhoudsmateriaal ook denk ik. Borsteltje voor de ketting enzo. Heb nu een soudal ontvetter en smeermiddel gekocht, maar waarschijnlijk wel nog wat stuff nodig..?
*Een goed zadel is belangrijk, evenals een goede fietsbroek met zeem. Maar na 20 km al ? Ik denk dat dit vooral te maken heeft met gewente. Meer fietsen denk ik. Zal wel beteren, en sneller dan je denkt.
*En ook hier, en je zegt het zelf al, meer fietsen. Komt goed. Je kan natuurlijk ook andere handvatten proberen. Zelf ben ik heel tevreden van ESI grips, en dan vooral de "Fit CR" vind ik heerlijk. Met andere handvatten heb ik nogal snel last van slapende vingers. Met die helemaal niet.
*Zoals MrKendl zegt, niet te veel van aantrekken. Is de drinktuit echt te vuil gewoon even op de grond spuiten voor je drinkt. En dat beetje zand dat je dan toch nog binnen krijgt komt er wel weer terug uit. Niet te veel van aantrekken. Als je het echt te erg vind raad ik eerder een camelback aan dan een drinkpull met klepje. Zo een camelback vind je redelijk goedkoop in de Decathlon, al is het dan natuurlijk niet de kwaliteit van eentje van het echte merk.
*Met dat laatste zullen we je moeilijk van hier kunnen helpen. Best is met een chainchecker eens kijken hoe het met je ketting gesteld is. Kost maar een paar euro's zo een ding.

En dan dat onderhoudsmateriaal. Ook hier, niet te veel stressen. Koop gewoon ergens een basissetje. Een borsteltje, een spons, wat zeep. Je moet het allemaal niet duurder maken dan nodig. Je ketting goed onderhouden (ontvetten en goed smeren) zal je over verloop van tijd wel wat geld besparen, dus dat moet je zeker doen. Maar daar ben je al mee bezig lees is dus....
Niet te veel stressen. Fietsen maar :)

*Een goed zadel is belangrijk, evenals een goede fietsbroek met zeem. Maar na 20 km al ? Ik denk dat dit vooral te maken heeft met gewente. Meer fietsen denk ik. Zal wel beteren, en sneller dan je denkt.
*En ook hier, en je zegt het zelf al, meer fietsen. Komt goed. Je kan natuurlijk ook andere handvatten proberen. Zelf ben ik heel tevreden van ESI grips, en dan vooral de "Fit CR" vind ik heerlijk. Met andere handvatten heb ik nogal snel last van slapende vingers. Met die helemaal niet.
*Zoals MrKendl zegt, niet te veel van aantrekken. Is de drinktuit echt te vuil gewoon even op de grond spuiten voor je drinkt. En dat beetje zand dat je dan toch nog binnen krijgt komt er wel weer terug uit. Niet te veel van aantrekken. Als je het echt te erg vind raad ik eerder een camelback aan dan een drinkpull met klepje. Zo een camelback vind je redelijk goedkoop in de Decathlon, al is het dan natuurlijk niet de kwaliteit van eentje van het echte merk.
*Met dat laatste zullen we je moeilijk van hier kunnen helpen. Best is met een chainchecker eens kijken hoe het met je ketting gesteld is. Kost maar een paar euro's zo een ding.

En dan dat onderhoudsmateriaal. Ook hier, niet te veel stressen. Koop gewoon ergens een basissetje. Een borsteltje, een spons, wat zeep. Je moet het allemaal niet duurder maken dan nodig. Je ketting goed onderhouden (ontvetten en goed smeren) zal je over verloop van tijd wel wat geld besparen, dus dat moet je zeker doen. Maar daar ben je al mee bezig lees is dus....
Niet te veel stressen. Fietsen maar :)
Was met gewone trainingsbroek. Heb zitten zien naar zo'n mtb broek van bij decathlon maar geen idee of er een zeem in zit. Of draag je dan bv een short met zeem daar onder. Want een stevige buitenbroek lijkt me wel handig voor takken enzo in het bos.

Andere handvatjes zou wel kunnen, maar heb al eens staan sleuren aan de huidige en geen beweging in te krijgen :s

Was met gewone trainingsbroek. Heb zitten zien naar zo'n mtb broek van bij decathlon maar geen idee of er een zeem in zit. Of draag je dan bv een short met zeem daar onder. Want een stevige buitenbroek lijkt me wel handig voor takken enzo in het bos.

Andere handvatjes zou wel kunnen, maar heb al eens staan sleuren aan de huidige en geen beweging in te krijgen :S
Een paar goeie mtb handschoenen helpen.
En broek met goed zeem

Zeker dat ge niet aan het crosschainen zijt? I.e. uw ketting veel te schuin op de tandwielen laten lopen waardoor ze kraakt en mogelijk tegen de voorderailleur loopt.

Moest ge ne compressor hebben, wat perslucht tussen stuur en handvat doet wonderen om zelfs de meest hardnekkige handvaten los te krijgen. En schroefhandvaten zouden inderdaad met een inbus/alternatief systeem vast moeten te zetten zijn.

Terug
Bovenaan