De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Rit over het jaagpad? Rij daar ook vaak. Nu wel ff wachten op fiets die binnen zit voor onderhoud. En dan ben ik daar weer te vinden als het weer meezit.
Yes, zwijnaardebrug - Eine en terug. Vanaf volgende week weer aan het werk dus dan zal het weer vooral 's avonds rijden worden :) Tijdens het zomeruur rijden ze ook wel op woensdagavond normaal gezien.

Vlakbij is natuurlijk altijd relatief, maar hoe kom je aan twee uur? Als we in Vlaanderen blijven (zonder de voerstreek mee te nemen), zit je vanaf Hasselt in een uur 20 min in de Eifel. Vanuit Eupen is het een half uurtje.

Als je zegt 'ik ga op verplaatsing' is dat toch niet 'zo' ver?
Ik open Google maps, Hasselt - Eifel geeft mij meer dan 2u rijden.

Nooit geweest dus geen idee

De excuses worden ieder jaar ongeloofwaardiger, Herr Poepermann!

Maareh, nee, dan wordt fietsen inderdaad allemaal bijzaak. Volgend jaar middernacht zal ik op de afspraak staan!

Das één van de grote redenen mij wat tegenhoud nog om een gravel bike te kopen... hier in de buurt ben je heel snel uitgegraveld maar als je dan op verplaatsing gaat rijden om te merken dat ze hun klassieke VTT gewoon omgedoopt hebben om mee te surfen op de hype dan zou de fun er voor mij heel snel af zijn.
Ik heb 0 interesse in dat gebagger waarvan ze hier Vlaanderen denken dat dat is wat MTB moet zijn.
Moest ik aan de Oostkant van het land wonen had er hier al ene gestaan, dan zit je vlak bij de Eifel = gravel paradise.
Het was zeker niet een VTT parcours hoor. Helemaal geen technische dingen ofzo. Maar door de blubber her en der....

Volgens mij is de winter niet ideaal om met een gravelbike offroad te gaan, tenzij het vriest natuurlijk.
Maar dat wil niet zeggen dat een gravelbike onbruikbaar is in de winter. De koersfiets is vaak onbruikbaar omdat de wegen te vettig zijn, en daarvoor lijkt een gravelbike mij dan weer ideaal.

Waarom doen er dan zo weinig mensen aan veldrijden eigenlijk? Toch de wintersport op wielen bij uitstek in ons Vlaams land? Of te duur omwille van het hoog slijtagegehalte van de onderdelen?

Waarom doen er dan zo weinig mensen aan veldrijden eigenlijk? Toch de wintersport op wielen bij uitstek in ons Vlaams land? Of te duur omwille van het hoog slijtagegehalte van de onderdelen?
Omdat het een zeer technische sport is, het is zeer intensief en eigenlijk enkel maar nuttig in wedstrijden.
Ook is het lastig om open parcoursen te vinden.
Uiteindelijk is een CX-fiets niet meer geschikt om door de modder te ploeteren hoor. Hij is vooral zo gebouwd dat hij licht, snel, wendbaar en vlot op de schouder te dragen valt.

Volgens mij is de winter niet ideaal om met een gravelbike offroad te gaan, tenzij het vriest natuurlijk.
Maar dat wil niet zeggen dat een gravelbike onbruikbaar is in de winter. De koersfiets is vaak onbruikbaar omdat de wegen te vettig zijn, en daarvoor lijkt een gravelbike mij dan weer ideaal.
Dan beter mtb als 2de fiets dan gravel?

Vandaag de rapha500 afgerond met een rit van 80km, wat een weer 😎. Eerste uur nog bewolkt maar dan bijna heel de tijd volle zon gehad. Dat ik toen enkel nog wind tegen had kon mijn dag niet meer verpesten!
Het merendeel van de kilometers op de rollen afgewerkt, ik heb me er op sommige momenten echt moeten doorsleuren. Rollen gemakkelijker als buiten? Fysiek zeker. Mentaal niet echt.

Als ik volgend jaar opnieuw mee doe ga ik er wel wat meer uitdaging in steken ipv elke dag mikken op die 60 a 70km.

Is dat echt? Dus volkssport nummer één die miljoenen kijkers trekt iedere winter kan niet eens beoefend worden door een enthousiaste amateur?
Er zijn wel omlopen, en je kan er ook zelf maken of eventueel iets meer laidback een tour maken.
Maar cyclocross is zoals ik al zei een technische sport, balkjes, trapjes, schansen, korte bochten, loopstukken en ga zo maar door.
Korte maar hevige inspanning. Het is dus niet op uw gemak wat door de modder rijden met uw rhino's.
Op balenberg zie je wel wat mensen rondrijden op hun colnago prestige, maar als je 1 niet snel gaat en 2 nooit van uw fiets afstapt dan is er weinig aan.

Veel mensen kopen dan ook zo een cyclocross fiets voor in de winter te rijden. Grootste miskoop ooit voor de meeste omdat dat en veel te agressief rijdt en dat zeker niet comfortabel is als je dat niet gewoon bent.
En twee omdat zo een fiets enkel maar goed is om echt hard mee te rijden.

Vandaag de rapha500 afgerond met een rit van 80km, wat een weer 😎. Eerste uur nog bewolkt maar dan bijna heel de tijd volle zon gehad. Dat ik toen enkel nog wind tegen had kon mijn dag niet meer verpesten!
Het merendeel van de kilometers op de rollen afgewerkt, ik heb me er op sommige momenten echt moeten doorsleuren. Rollen gemakkelijker als buiten? Fysiek zeker. Mentaal niet echt.

Als ik volgend jaar opnieuw mee doe ga ik er wel wat meer uitdaging in steken ipv elke dag mikken op die 60 a 70km.
Wat overigens ook niet helemaal waar is.
Indoor rijden is net belastender en moeilijker dan outdoor rijden. Mede door het gemis aan koeling en uw lichaam dat zijn energie moeilijker kwijt kan na een tijd.
Je hebt meer controle over de omstandigheden indoor dat klopt, op tempus fugit heb je nooit tegenwind en outdoor rij je waarschijnlijk ook zelden in een groep van 40 man zo kort op elkaar.

Je moet u voor de gein maar eens wegen voor en na 3uur op de rollen. Geen geruststellend zicht :P

Er zijn wel omlopen, en je kan er ook zelf maken of eventueel iets meer laidback een tour maken.
Maar cyclocross is zoals ik al zei een technische sport, balkjes, trapjes, schansen, korte bochten, loopstukken en ga zo maar door.
Korte maar hevige inspanning. Het is dus niet op uw gemak wat door de modder rijden met uw rhino's.
Op balenberg zie je wel wat mensen rondrijden op hun colnago prestige, maar als je 1 niet snel gaat en 2 nooit van uw fiets afstapt dan is er weinig aan.

Veel mensen kopen dan ook zo een cyclocross fiets voor in de winter te rijden. Grootste miskoop ooit voor de meeste omdat dat en veel te agressief rijdt en dat zeker niet comfortabel is als je dat niet gewoon bent.
En twee omdat zo een fiets enkel maar goed is om echt hard mee te rijden.
Idd een maat van me heeft een crossfiets van canyon gekocht en hij klaagt er toch wel veel over dat die veel te hard rijdt. Heeft al andere banden op gestoken, andere zadelpen. Dat helpt iets maar is toch nog niet aangenaam op baan.

Terug
Bovenaan