De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Aan de VBL experts...

Stel je hebt maar ruimte voor 1 paar sokken, onder dik gevoerde schoenen.
Doe je dan voet/kous/VBL/schoen of voet/VBL/kous/schoen? Mij lijkt enkel het eerste aangenaam om dragen...
Voet/kous/VBL/gevoerde schoen of andere isolatielaag inderdaad. Een natte isolatielaag biedt geen warmte meer, dus het idee van een VBL is gewoon het vocht tegenhouden zodat de isolatielaag haar functie kan blijven doen, en de linersok eronder beschermt de VBL. Gaatjes in de VBL torpederen het hele systeem richting waardeloosheid en koude voeten (of handen).

Een waarschuwing inzake commerciële VBL sokken: na verloop van tijdkomen de geplakte naden vaak los waardoor ze niet meer bruikbaar zijn. Bij de mijne heb ik na 20 stap/schaatsdagen ook al gemerkt dat dit het geval is. Wijlen Dixie gebruikte blijkbaar steevast plastiek boodschappentassen van een welbepaalde supermarkt, maar ik heb nooit geweten dewelke. Voor handen geldt dan weer wel dat simpele latex handschoentjes onder uw isolatielaag naar behoren werken.

zonet eens een bestelling geplaatst voor de #stalen #gravelbike

Wieltjes bouwen in het voorjaar. Doel: nog eens een klassiek J-bend wiel spaken, met een behoorlijke breedte (25mm ID) - gewicht doet er niet toe. En dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk.

- DT SWiss G540 velgen (sleeved, dus echt instappers)
- DT Swiss Competition Race spaken (32 stuks per wiel - makes it heavy)
- Sapim Polyax Nipples
- ZTTO hubs - 6pawl - 6 bolt (pThree, een nieuw modelleke :))
- 15mm to 12mm conversion axle

Zal om en bij de 2000 gram zijn, maar ik zie het vooral als een stevige winterset waar mij 45mm banden mooi op vallen.

Prijs voor bovenstaande: €136 voor de set

Dan nog twee 6 bout schijfje aan €10, velglintje en 2 tubeless ventielen en ik ben gesetteld voor €160.

Mail van onze payroll: 'ja de tool is buiten gebruik tot ergens half januari maar vanaf dan ga je zelf via de tool offerte naar KBC kunnen sturen'

Tegen dan is die fiets al weg he mannekes

zonet eens een bestelling geplaatst voor de #stalen #gravelbike

Wieltjes bouwen in het voorjaar. Doel: nog eens een klassiek J-bend wiel spaken, met een behoorlijke breedte (25mm ID) - gewicht doet er niet toe. En dan natuurlijk zo goedkoop mogelijk.

- DT SWiss G540 velgen (sleeved, dus echt instappers)
- DT Swiss Competition Race spaken (32 stuks per wiel - makes it heavy)
- Sapim Polyax Nipples
- ZTTO hubs - 6pawl - 6 bolt (pThree, een nieuw modelleke :))
- 15mm to 12mm conversion axle

Zal om en bij de 2000 gram zijn, maar ik zie het vooral als een stevige winterset waar mij 45mm banden mooi op vallen.

Prijs voor bovenstaande: €136 voor de set

Dan nog twee 6 bout schijfje aan €10, velglintje en 2 tubeless ventielen en ik ben gesetteld voor €160.

Exciting! Heb ik gemist op welk frame?

Exciting! Heb ik gemist op welk frame?
Waarschijnlijk wel :)

het is een Fearless Warlock - er zijn er nu al een aantal in België maar het blijven kleine aantallen.
GRX600 groepsetje. Héél lang moeten zoeken naar de verschillende onderdelen in het voorjaar.

combinatie van dunne road tubes, met een MTB zadelbuis, omdat ze dan ook dropper-post compatibel is. Ook een bocht in de zadelbuis die rekening houdt dat de meeste droppers zero offset hebben. Gemaakt door een liefhebber.

Geen lichtgewicht, maar zeker ok.

Zo stond hij meteen na de build:
Warlock-10.jpg

Zo staat hij nu als wintercommuter:
- met een "custom" rekje voor Ortlieb panniers
- SKS Bluemels B53
- Brooks Cambium All Weather

IMG-4258.jpg

Het "probleem" is dat de wielen de standaard Aksium UST's zijn die op mijn Canyon Endurace zaten, met een ID van 19mm. De gemonteerde 45mm Pirellis liggen daar echt compleet verkeerd op. Gloeilampeffect.

Door de nieuwe wielset te gebruiken voor deze banden kan ik de Aksiums dan icm een 30-32mm 4-seasonbandje gebruiken op zowel de Endurace als de Warlock om in de winter op de baan te rijden.

Mail van onze payroll: 'ja de tool is buiten gebruik tot ergens half januari maar vanaf dan ga je zelf via de tool offerte naar KBC kunnen sturen'

Tegen dan is die fiets al weg he mannekes
Ik heb mijn fiets gereserveerd met voorschot van 500€ terwijl de leasingprocedure liep.
Mocht de leasing worden afgekeurd, moest ik de fiets echter ook wel aankopen. Geen idee of ze dat ook echt kunnen hard maken.

Ik heb mijn fiets gereserveerd met voorschot van 500€ terwijl de leasingprocedure liep.
Mocht de leasing worden afgekeurd, moest ik de fiets echter ook wel aankopen. Geen idee of ze dat ook echt kunnen hard maken.
Ga zien of ze nog iets laten weten
Winkel is toch toe t/m dinsdag :p

Waarschijnlijk wel :)

het is een Fearless Warlock - er zijn er nu al een aantal in België maar het blijven kleine aantallen.
GRX600 groepsetje. Héél lang moeten zoeken naar de verschillende onderdelen in het voorjaar.

combinatie van dunne road tubes, met een MTB zadelbuis, omdat ze dan ook dropper-post compatibel is. Ook een bocht in de zadelbuis die rekening houdt dat de meeste droppers zero offset hebben. Gemaakt door een liefhebber.

Geen lichtgewicht, maar zeker ok.

Zo stond hij meteen na de build:
Warlock-10.jpg

Zo staat hij nu als wintercommuter:
- met een "custom" rekje voor Ortlieb panniers
- SKS Bluemels B53
- Brooks Cambium All Weather

IMG-4258.jpg

Het "probleem" is dat de wielen de standaard Aksium UST's zijn die op mijn Canyon Endurace zaten, met een ID van 19mm. De gemonteerde 45mm Pirellis liggen daar echt compleet verkeerd op. Gloeilampeffect.

Door de nieuwe wielset te gebruiken voor deze banden kan ik de Aksiums dan icm een 30-32mm 4-seasonbandje gebruiken op zowel de Endurace als de Warlock om in de winter op de baan te rijden.

Netjes. Hele mooie fiets.
Hoeveel weegt die ongeveer in zomer set-up?

Netjes. Hele mooie fiets.
Hoeveel weegt die ongeveer in zomer set-up?
Ik zou het nog eens moeten nawegen, maar ik dacht 11.3 met mijn PRO-zadel, dus niet met het loodzware brooks.
Net nagewogen en met zijn wintervet is het 13.2 :D - daarvan gaat ongeveer 1400gr naar het rek en spatborden.

Het frame + vork weegt 3.55kg vind ik online. Steek daar een compatibele carbon vork in en dat zal nog +/- 3kilo zijn.
Ter vergelijking, een Canyon Grizl CF SL frame + vork weegt 2.46kg

Al bij al zal dat dus ongeveer een dikke kilo schelen voor een vergelijkbare build.

Laatst bewerkt:
Ik heb eigenlijk al een heel tijdje een "slecht" gevoel bij het fietsen. Als ik eens wat doortrap, ben ik na een kwartier al rijp voor de schroothoop.
In de zomer had ik een véél beter gevoel. Het is niet dat ik een maand ofzo heb stilgezeten. Max is 1 week niet veel gedaan. Tussendoor ook corona opgelopen, maar dat slechte gevoel had er ervoor ook al.
Korte ritten van 20km zijn al genoeg om mij choco te maken..

Vraag me af wat de oorzaak is. Overtrainen is het al niet. Ik hoop gewoon een soort winterdip. Kan bloed trekken iets bijdragen?
Gisteren bloed laten trekken en vandaag de resultaten al eens bekeken. Helaas nog niet met de dokter kunnen bellen.
Cardiaal CK-waarde: 197. Mag normaal max 190 zijn. Wsl een gevolg van corona infectie.
Lichaamsvetten (triglyceriden) ook te hoog.
Cholesterol (LDL, slecht type) ook te hoog.
Meer dan genoeg voorraad dus. (en ik maar denken bij een dipje dat ik spieren aan't afbreken was om nog vooruit te komen)

Damn. Je wordt zo wel met de neus op de feiten gedrukt. Wel zot als je weet dat ik toch 3x per week naar het werk fiets. Dus buiten fysieke inspanningen zal ik ook op mijn eten moeten letten. Al sjaans dat er geen feestdagen aankomen!

Wat betreft die CK waarde, weet ik niet in welke mate ik mij daar zorgen over moet maken. Morgen proberen dokter aan de lijn te krijgen.

Gisteren bloed laten trekken en vandaag de resultaten al eens bekeken. Helaas nog niet met de dokter kunnen bellen.
Cardiaal CK-waarde: 197. Mag normaal max 190 zijn. Wsl een gevolg van corona infectie.
Lichaamsvetten (triglyceriden) ook te hoog.
Cholesterol (LDL, slecht type) ook te hoog.
Meer dan genoeg voorraad dus. (en ik maar denken bij een dipje dat ik spieren aan't afbreken was om nog vooruit te komen)

Damn. Je wordt zo wel met de neus op de feiten gedrukt. Wel zot als je weet dat ik toch 3x per week naar het werk fiets. Dus buiten fysieke inspanningen zal ik ook op mijn eten moeten letten. Al sjaans dat er geen feestdagen aankomen!

Wat betreft die CK waarde, weet ik niet in welke mate ik mij daar zorgen over moet maken. Morgen proberen dokter aan de lijn te krijgen.
Gewoon even afwachten wat de dokter vertelt. Laten we hopen dat het meevalt.

Terug
Bovenaan