De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

thanks!

Degene rond de prijsklasse zijn dan meestal onder de term CROSS COUNTRY, daarmee kan je wel doen wat ik wil denk ik dan?
bv: https://www.rosebikes.com/bikes/mtb/cross-country/count-solo

Behalve dan bij Cube, daar zit ik dan eerder bij de active te kijken?

Maar al die verschillende keuzes, is dat voornamelijk veel hetzelfde met kleine verschillen of zijn er toch dingen waar ik een bewuste keuze bij moet maken?

edit: de Grand Canyon 5 ziet er zo op het eerste zicht ook wel goed uit

Hoe langer ik moet wachten op die Aeroads van Canyon, hoe meer ik begin te neigen naar andere merken zoals Cube ook. Zitten in prijsklasse van 3k+ toch al héél schone fietsen. Kwam laatst een full dura-ace tegen op mantel voor 5900euro. Niet dat ik dat nodig heb natuurlijk. :tongue:

Scott precies ook wel cva prijs/kwaliteit. Maar werken die altijd met SRAM of is dat beetje afhankelijk? Hoe zijn de meningen en ervaringen daarover?

Nadeel van SRAM is dat die eigenlijk vrij duur zijn voor hetgeen ze bieden. Grofweg x1.5 van prijs vergeleken met Shimano. En dat bij de ETAP-varianten de afstelling van de derailleurs echt supernauw luistert. Halve millimeter afwijking is schuren, kraken of ketting eraf gooien. Bij Shimano steekt het niet zo nauw.

Nadeel van SRAM is dat die eigenlijk vrij duur zijn voor hetgeen ze bieden. Grofweg x1.5 van prijs vergeleken met Shimano. En dat bij de ETAP-varianten de afstelling van de derailleurs echt supernauw luistert. Halve millimeter afwijking is schuren, kraken of ketting eraf gooien. Bij Shimano steekt het niet zo nauw.
Vreemd dat er dan merken zijn die XT en GX afgemonteerd aan zelfde prijs verkopen :unsure:

Laatst bewerkt:
Hoe langer ik moet wachten op die Aeroads van Canyon, hoe meer ik begin te neigen naar andere merken zoals Cube ook. Zitten in prijsklasse van 3k+ toch al héél schone fietsen. Kwam laatst een full dura-ace tegen op mantel voor 5900euro. Niet dat ik dat nodig heb natuurlijk. :tongue:

Scott precies ook wel cva prijs/kwaliteit. Maar werken die altijd met SRAM of is dat beetje afhankelijk? Hoe zijn de meningen en ervaringen daarover?
Een aeroad start op 3,4K met 105 eh :P
Denk dat je niet moet rekenen dat je voor mei eentje zal kunnen bemachtigen.

Scott is prijs/ kwaliteit zeer goed. Van de normale merken bij de beste in feite.

Sram is zeker wel goed. Alleen iets minder verfijnd dan Shimano. Maar dat kan ook liggen aan dat ze zo moeilijk af te stellen zijn.
Componenten zijn ook gewoon een pak duurder. Voor een rival ketting en casette ben je 150€ kwijt. Voor een force bijna 190€.
En rival zit tussen 105 en ultegra. En force iets hoger dan ultegra.

Een aeroad start op 3,4K met 105 eh :p

Scott is prijs/ kwaliteit zeer goed. Van de normale merken bij de beste in feite.

Sram is zeker wel goed. Alleen iets minder verfijnd dan Shimano. Maar dat kan ook liggen aan dat ze zo moeilijk af te stellen zijn.
Componenten zijn ook gewoon een pak duurder. Voor een rival ketting en casette ben je 150€ kwijt. Voor een force bijna 190€.

Mijn ervaring is dat op gelijkaardige fietsen de Force (eTap) net een pak goedkoper is dan Ultegra (12 speed).

Mijn ervaring is dat op gelijkaardige fietsen de Force (eTap) net een pak goedkoper is dan Ultegra (12 speed).
Dat is zo, op afgemonteerde fietsen is force goedkoper of is het aan elkaar gewaagd
Het is als je onderdelen moet gaan vervangen dat je het goed merkt. Die 150€ is het dubbele van wat je bij Shimano voor een setje ultegra kwijt bent.
Dat is niet onoverkomelijk maar toch wel het vermelden waard.

Dat is zo, op afgemonteerde fietsen is force goedkoper of is het aan elkaar gewaagd
Het is als je onderdelen moet gaan vervangen dat je het goed merkt. Die 150€ is het dubbele van wat je bij Shimano voor een setje ultegra kwijt bent.
En je hebt voor Shimano volgens mij meer courante alternatieve onderdelen?
Ik gebruik op mijn speedpedelec geen cassettes meer van Shimano, omdat ik bij een ander merk (sunrace) cassettes vind met een veel betere spreiding van de versnellingen. Die zijn dan ook nog eens 30% goedkoper, ook al interesseert dat me eigenlijk geen hol. Ik zou meer betalen voor de betere spreiding van die sunrace cassette. En in kwaliteit merk ik geen verschil.

Ben je nu wel geen 11 vs 12 speed aan het vergelijken?

En je hebt voor Shimano volgens mij meer courante alternatieve onderdelen?
Ik gebruik op mijn speedpedelec geen cassettes meer van Shimano, omdat ik bij een ander merk (sunrace) cassettes vind met een veel betere spreiding van de versnellingen. Die zijn dan ook nog eens 30% goedkoper, ook al interesseert dat me eigenlijk geen hol. Ik zou meer betalen voor de betere spreiding van die sunrace cassette. En in kwaliteit merk ik geen verschil.
Goh, dat valt wel mee. Een cassette is een cassette, merk doet er helemaal niet toe. Enkel heb je natuurlijk Sram die met hun eigen XD-drivers werken, en Shimano met Microspline voor cassettes met tandwielen die minder dan 11 tanden hebben. Zoals je zelf aanhaalt, zijn er andere merken die voor alle systemen produceren.
Ik heb zelf geen ervaring met Sram Road, maar ken genoeg mensen die met Sram AXS rijden op de mtb- of gravelbike (dus al dan niet met road shifters), en ik hoor enkel positieve geluiden. Bijkomstig voordeel: Sram is écht draadloos!
Ik rijd al jaren met een Sram 1x, en kan daar asboluut niet over klagen.

Een aeroad start op 3,4K met 105 eh :p

Ja, gezien ik nog overweeg de SLX versie van bijna 6k te kopen, besef ik dat hoor. :D

Bij Canyon beginnen ze wel af en toe wat stock binnen te hebben terug en bij Campe verzekerden ze mij toch echt dat er in februari heel wat zou binnenkomen. Enfin, we zien wel.

Of andere Duitsers (radon, cube, rose, bulls)
Radon (huismerk van Bike Discount denk ik?) krijgt wel goeie commentaren online afaik. Voordeel is ook dat hun Megastore in Bonn zit. Zeker voor de mannen hier die ten Oosten van Brussel zitten sta je daar op 2 uur... volgens mij kan je daar ook testen, het staat mij toch voor dat er daar op de parking nen hoop met fietsen rond reden.
En als ge in het terugkomen via den outlet in Bad Münstereifel terug komt is de vrouw ook content :unsure:

Ja, gezien ik nog overweeg de SLX versie van bijna 6k te kopen, besef ik dat hoor. :D

Bij Canyon beginnen ze wel af en toe wat stock binnen te hebben terug en bij Campe verzekerden ze mij toch echt dat er in februari heel wat zou binnenkomen. Enfin, we zien wel.
Kunnen we afspreken om het niet meer over Canyon te hebben op dit forum en zeker niet de aeroads? Ik moet op mijn handen zitten om me er dit jaar geen te kopen. Zulke prachtige fietsen. 🥰 Het enige dat me aan het twijfelen brengt zijn de matte kleuren.. 🤭

Ik heb al gemerkt dat je een matte finish wel kunt polijsten tot een (semi) gloss. En ik geloof dat ze voor de Aeroads wat aan het wachten zijn tot er voldoende 12-speed ultegra en dura aces binnen komen voor de SLX en CFR modellen. De SL met mechanische sets zullen dan gelijk gedropt worden. Heb horen waaien dat dit voor Januari zou zijn.

Ik ga mijn Schwalbe One TLE's 25mm van mijn wielen halen en de Continental 4 seasons er op leggen (met binnenband).
Ben niet zo tevreden van het algemene 'gevoel' van die Schwalbe's; heb er max 350km mee gereden.
Zijn dergelijke banden nog verkoopbaar? Of moet ik deze gewoon ergens weghangen (tot in de eeuwigheid)?

Terug
Bovenaan