De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Rij in de zomer/voorjaar op onverhard met mijn 28 bandjes... Tgaat ook, wel wat meer opletten wss. Denk met een andere wielset en grover profiel zal het aangenamer bollen. Rij op een endurance cube, Buiten de meer ruimte tussen de vork en versnellingsgroep zal er wel niet zo veel verschil zitten.
Kan op mijn cube wel nog wat breder, maar rij toch niet graag buiten in de regen / sneeuw.

Brengt het op van een 3jarige fiets van 2k range een wielset upgrade te geven of weggesmeten geld?
Dan beter het geld houden voor een 2de fiets binnen een paar jaar?

Het plan was om deze kerstvakantie een paar van deze ritten te rijden: https://www.lecoffeeride.cc/rides/gravel/
Moet denk ik wel lukken met die 33mm's
Heb daar eens twee ritten van gereden in de kerstperiode, wel met een MTB, en was toch blij dat ik dikke banden had. Op zich niet zo technisch, maar in de winter liggen die singletracks wel heel vettig en glad, alsook enkele langere afdalingen waarbij het wat glad lag. Als het daarop dan nog eens vriest...

Tegen dat die mannen er zijn stade te voet ook thuis... :unsure: ik overdrijf (zoals gewoonlijk) maar een uur wachten is geen uitzondering. Als het dan zo koud is, is dat echt geen pretje vermoed ik.
Volgens de website van de VWB zouden ze er binnen de 45 minuten zijn. (Wat nog lang is, je kan misschien al een stuk stappen of ergens aanbellen om te "schuilen").

Bij sommige assistance verzekeringen van de auto zit dit ook al bij inbegrepen terwijl sommige mensen dit niet weten, ook het checken eens waard.

Hier meelezen is niet goed voor de koopgekte! Altijd gezegd dat ik gravelbikes links ging laten liggen, maar nu komt de kriebel te langzaam opsteken!
Aangezien ik momenteel nog een Scott Addict 10 in bestelling heb en deze met 32cc banden geleverd wordt, vroeg ik mij af in hoeverre ik deze zou kunnen gebruiken om te gravelen?
Aangezien er standaard al 32cc banden op liggen, is dat voldoende om daar gravelbanden te kunnen op steken? Geometrie is ook meer endurance dan race, dus zou wel handig zijn als ik later de wielset upgrade voor de weg en dan op de originele set gravelbanden zou kunnen steken.
Hoewel, als ik Poeperman zijn verhaal lees met daarin 45mm banden, is 32 dan te weinig of heeft er gewoon halve MTB banden onder gestoken?
Aangezien ik de fiets nog niet heb, heb ik ook nog geen idee hoeveel clearance er op die 32cc banden zit om eventueel nog breder te gaan.
Hier ook al wel even aan het uitkijken voor een gravelbike, voor wintersplezier en woon-werkverkeer in de koudere periodes.
Maar twijfel wat aan Canyon omdat ik zelf (nog) niets kan van aan een fiets te werken 🤷‍♂️ :unsure: maar Rotselaar is wel kortbij eigenlijk.
(En ook over de maat zonder te passen of te laten meten 😬 173cm, +-82cm (korte benen ja) = S, zegt de website?).

Gisterenavond terug een toertje met Velo is Velo uit Gentbrugge.
De start ligt op 15km van mijn deur dus ik ben al wat opgewarmd tegen dat we beginnen, nadeel is dat ik na den après diezelfde afstand nog terug moet fietsen.

Leuke rit in de kou, mix van gravelbikes en echte racefietsen. 28 gemiddeld, dus vrij pittig op een stalen gravelbike met spatborden, 45mm banden en een bagagedrager. Deels in de stad, met veel draaien en keren.

Op terugweg kreeg ik echter te maken met een platte band. De eerste keer in mijn vele jaren tubeless dat het gat niet meteen dicht ging.
- pomp, check
- binnenband, check
- bandenlichters, check

Maar... ik heb een thru axle met inbus, en op die as zit ook nog een koppeling voor een fietskar gemonteerd met een sleutel 13. En die had ik dus niet mee. Stappen dus.

13 km - op fietsschoenen - met een fiets in de hand. Gelukkig was ik gemotiveerd en had ik er eigenlijk niet bij stil gestaan dat dat toch 3u ging duren.

Na amper 500m zag ik echter een combi staan, en ik vroeg of ze toevallig niet naar Merendree moesten. Paar minuutjes staan babbelen - de vibe was goed door den après vermoed ik. En even later had ik een gratis "taxirit" naar huis. (of toch bijna, ze mochten niet verder dan Drongen, maar ik moest maar 2km meer stappen).

Ik zeg: meer blauw op straat! 💙
Allez, dan hebben we onwetend samengereden! Was idd toffe rit, eerste keer dat ik mee reed :)

Volgens de website van de VWB zouden ze er binnen de 45 minuten zijn. (Wat nog lang is, je kan misschien al een stuk stappen of ergens aanbellen om te "schuilen").

Bij sommige assistance verzekeringen van de auto zit dit ook al bij inbegrepen terwijl sommige mensen dit niet weten, ook het checken eens waard.

Hier ook al wel even aan het uitkijken voor een gravelbike, voor wintersplezier en woon-werkverkeer in de koudere periodes.
Maar twijfel wat aan Canyon omdat ik zelf (nog) niets kan van aan een fiets te werken 🤷‍♂️ :unsure: maar Rotselaar is wel kortbij eigenlijk.
(En ook over de maat zonder te passen of te laten meten 😬 173cm, +-82cm (korte benen ja) = S, zegt de website?).
Er zijn al veel FMers die er wel aan werken hoor. Is gewoon eens wat rondbellen om te vragen.

Ge werkt ook niet aan een canyon, ge werkt aan een Shimano of sram groepset.
Kennis en tools daarvoor zijn vrij universeel.

Voldoende man die niet kijkt welke naam erop uw frame staat maar gewoon graag u een ketting, casette en werkuren wilt aansmeren hoor.

Ge werkt ook niet aan een canyon, ge werkt aan een Shimano of sram groepset.
Kennis en tools daarvoor zijn vrij universeel.

Voldoende man die niet kijkt welke naam erop uw frame staat maar gewoon graag u een ketting, casette en werkuren wilt aansmeren hoor.
Het enige is dat de balhoofdlagers geen random maat hebben dacht ik bij canyon? Dus ik weet niet of iedere fm daar dan aan kan geraken?

Het enige is dat de balhoofdlagers geen random maat hebben dacht ik bij canyon? Dus ik weet niet of iedere fm daar dan aan kan geraken?
Hoh jawel hoor. Die vind je overal en zijn ook gewoon lagers zoals alle andere.

Wat er wel is, is dat ze een 1 1/4 vork gebruiken ipv de meer gebruikelijke 1 1/8, maar meer en meer merken doen dit tegenwoordig (zoals ook Giant)

Laatst bewerkt:
Het enige is dat de balhoofdlagers geen random maat hebben dacht ik bij canyon?
Hangt van model tot model af. Veel hebben inderdaad een bizarre maat met een 36 graden afschuining ipv de veel normalere 45 graden. Maar de Grizl gebruikt gewoon standaard MTB balhoofdlagers van dertien in een dozijn.

En hoe vaak moet je dat vervangen? Heb dat nog nooit laten doen (tenzij ze dat gedaan hebben onder lease wat me zou verbazen of mss bij MTB vork onderhoud :p)

En hoe vaak moet je dat vervangen? Heb dat nog nooit laten doen (tenzij ze dat gedaan hebben onder lease wat me zou verbazen of mss bij MTB vork onderhoud :p)
Mtb enzo mss niet dat weet ik niet. Maar op mijn bmc zit de 3de er al in op 20 000 kms. Is wel mijn winterfiets dus die ziet wel meer af. En ook dankzij het amateurisme van van eyck die er 1 scheef in gestoken hebben.

Bij een gravelbike slijt dat wel vrij snel hoor. Eens per jaar hoor ik zo links en rechts wel eens passeren. Daarom dat ik met spatborden rondbol, dan wordt er geen vuiligheid ingeslingerd.

Wanneer ge ze voelt roteren, zou ik zeggen. In principe kunt ge er ook dan nog tijdelijk mee verder als ge echt wilt, zo lang het een (semi-)geïntegreerd model is zodat de kogeltjes geen schade veroorzaken door de houder(s) uit te slijten. Vuiligheid is des duivels wanneer het op slijtage aankomt, dus de boel eens openhalen en kuisen helpt, spatborden ook.

Vandaag nog een balhoofd opengevezen, toen ik het afdekkapje er af haalde bleef er zowaar een mooi door het kapje gesculpteerd stuk verhard zand staan dat de inslagster bijna volledig verborg. :wtf:

Mtb enzo mss niet dat weet ik niet. Maar op mijn bmc zit de 3de er al in op 20 000 kms. Is wel mijn winterfiets dus die ziet wel meer af. En ook dankzij het amateurisme van van eyck die er 1 scheef in gestoken hebben.
Al 3 op 20k km's? Ik denk dat ik met de mtb op 30 kom met 20k km's.

Al 3 op 20k km's? Ik denk dat ik met de mtb op 30 kom met 20k km's.
De eerste was er al door na 3k. Dan mocht ik op eerste gratis controle bij van eyck gaan. Maar daar heb ik een flauw vermoeden dat ze me daar in het zak gezet hebben en er gewoon niks aan was.

Die dat ze er dan in gestoken hebben zat er dan blijkbaar scheef in en als mijn vaste fm hem eruit haalde viel hij in 100 stukken uit elkaar. Dus ben nu eens benieuwd of deze het wel lang uit zal houden.

Maar van canyon heb ik wel al gehoord dat de kwaliteit van de lagers niet echt dat is.

Terug
Bovenaan