De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Idd... eerst en vooral de vraag, hoe ver moet je rijden? Want op een traject van 5km maakt het eigenlijk geen fluit uit hoe aero je zit :)

Op het eerste zicht zou ik een gravelbike voorstellen met brede banden die je op behoorlijke druk mag/kan rijden en weinig profiel.

Als het traject echt kort/gevaarlijk/beide is, is een fiets met een recht stuur imho altijd veiliger, omdat je te allen tijde aan je remgrepen zit, bij een racer/gravelbike is dat toch anders.

Ok ik weet niet zo goed waar ik het moet posten, maar ik denk hier. Heb al eens door het topic gezocht, maar vind ni wat ik zoek.

Ik heb mijn auto weggedaan, en de fiets wordt nu in combinatie met mijn step mijn vaste vervoersmiddellen. Ik zoek dus een fiets voor een gans jaar, winter en zomer mee te rijden. Geen electrische btw, probeer me dat niet aan te smeren, mijn gedacht staat vast. Het is te gevaarlijk voor mij.

Voor naar mijn werk te rijden is het echt een belachelijk slecht fietspad. Als ge die hoop stenen die soms tot 30 cm omhoog steken al een fietspad kunt noemen btw. De meesten plaatsen waar ik nu naartoe rij hebben slechte fietspaden holy shit. Ben al een tweetal weken met step alles zowat hier in de buurt aan het bekijken van waar ik het meest naartoe ga. Was eerst richting een deftige koersvlo aan het kijken, maar met de fietspaden van hier is dat geen optie denk ik. Tenzij ik elke week mijn band moet plakken ofzo.

Dus was ik eender richting een mountainbike aan het denken. Denken jullie dat dit een goed idee is, of toch eender koersfiets? Of iets anders? Ik ken hier echt geen fluit van. Ik had een prijs van max 3000 a 3500 eur, goedkoper is beter. Zeker niet daarboven.
Ohja, ik wil er ook fucking snel mee rijden btw. :laugh: Ik pak ook regelmatig van die zandwegen zoals ge hier hebt. Anders moet ik voor naar mijn beste maat te gaan veel te ver omrijden :unsure:

Dus, voorstellen, aanraders, tips, ... alles is welkom
Een step is nochtans veel gevaarlijker, zeker als je met uw elektrische fiets beetje normaal rijdt (je moet daar geen 45 mee doen he)

En als een fietspad er te gevaarlijk bij ligt gewoon de baan op!

Traject is 15 km enkel btw. En echt wel redelijk gevaarlijk 🤔

@Hierboven ik weet dat een step gevaarlijk is. Ik heb in dat opzicht al genoeg gevaar in men leven :unsure:
En ik ken mezelf en een electrische fiets. Ik heb geen chill en zo een electrische fiets ook niet. Dat is geen goeie combo

Laatst bewerkt:
Traject is 15 km enkel btw. En echt wel redelijk gevaarlijk 🤔

@Hierboven ik weet dat een step gevaarlijk is. Ik heb in dat opzicht al genoeg gevaar in men leven :unsure:
En ik ken mezelf en een electrische fiets. Ik heb geen chill en zo een electrische fiets ook niet. Dat is geen goeie combo
Ik heb zowat de zelfde afstand woon-werkverkeer en doe dit met een BMC Alpenchallenge. Dat is een commuter waar je snel mee kan rijden maar toch nog comfortabel op zit. Ik heb er 28mm anti-lekbanden onder liggen voor het gemak, maar er liggen standaard dikkere banden op voor meer comfort.
Enige minpunt bij mijn versie is dat er nog een gewone ketting op ligt ipv een belt-drive zoals tegenwoordig meer standaard wordt op dat type fietsen.

...

Als het traject echt kort/gevaarlijk/beide is, is een fiets met een recht stuur imho altijd veiliger, omdat je te allen tijde aan je remgrepen zit, bij een racer/gravelbike is dat toch anders.
Dit! ik vind een koersfiets absoluut geen goed medium om (druk) stadsverkeer mee te doen. Dat is daar natuurlijk ook niet voor gemaakt. Om echt het hele jaar door te gebruiken, zou ik zeker een versnellingsnaaf met riem aanraden. Dat gaat het voor jou veel makkelijker maken, tenzij je echt gemotiveerd bent om dat onderhoud/kuiswerk op frequente basis te doen.
En zoals hierboven al gezegd: spatborden, bagagedrager (kan minimalistisch zijn), naafdynamo....
Ik zou wel voor dikker als 28mm gaan, zeker in stadsverkeer/pendelen is het verschil op vlak van snelheid niet zó gigantisch.

Hij zegt : " ik wil er ook fucking snel mee rijden"....

Ik weet niet wat daarmee precies wordt bedoelt.
Maar met die fiets rij je toch 10km/h trager dan met een koersfiets.
Als het traject veel slechte fietspaden en gevaarlijk is zal dat gemiddelde geen 10km/u verschil bedragen omdat je met je snelle fiets niet kan doorrijden. Dus op trajectje van 15km heb je dan slechts een paar minuten tijdswinst.

Als het echt enkel voor woon werk is zou ik ook altijd voor eengoed uitgeruste commuter gaan. Spatbordjes, rekje, naafdynamo. Alles pluspunten voor dagelijks gebruik en comfort.
Indien je af en toe gravelstrook meepakt voor naar uwe maat te gaan kan je nog altijd andere banden leggen met wat meer noppen en klaar.

Hij zegt : " ik wil er ook fucking snel mee rijden"....

Ik weet niet wat daarmee precies wordt bedoelt.
Maar met die fiets rij je toch 10km/h trager dan met een koersfiets.
Als het traject veel slechte fietspaden en gevaarlijk is zal dat gemiddelde geen 10km/u bedragen omdat je met je snelle fiets niet kan doorrijden. Dus op trajectje van 15km heb je dan slechts een paar minuten tijdswinst.

Als het echt enkel voor woon werk is zou ik ook altijd voor eengoed uitgeruste commuter gaan. Spatbordjes, rekje, naafdynamo. Alles pluspunten voor dagelijks gebruik en comfort.
Indien je af en toe gravelstrook meepakt voor naar uwe maat te gaan kan je nog altijd andere banden leggen met wat meer noppen en klaar

Edit : met budget van 3000-3500 koop je toch al een betere commuter (minder zwaar) waarmee je op den duur als je wat getraind bent toch gemiddeldes van rond de 25km/u mee kunt halen.

Voila, die Cube editor die ik eerder heb gelinkt voldoet aan alle eisen. Nog een setje spatborden (SKS Speedrocker) en eventueel een bagagerekje (Cube Acid) en je bent klaar.

Afhankelijk van de omgeving is 25 gemiddeld makkelijk haalbaar daarmee.

Ik snap echt niet dat niemand het nog niet gemeld heeft maar: canyon commuter jongens!

Scott sparks zijn ook 300 euro duurder geworden blijkbaar?
Mijn bestelde Spark zelfs 400euro, wtf.
Bestelbon reeds getekend + voorschot in Juni.
Ben eens benieuwd of ik telefoontje ga krijgen van mijn lbs.

Deze week zijn ook de nieuwe Giants gerealesed. Als je dan die prijzen ziet was dit wel te verwachten. Dan was Scott al bijna terug een budgetmerk.

Alvast bedankt voor de vele voorstellen en tips. Ik ga hier straks een keertje mee aan het werk gaan en eens wat van de voorstellen hier bekijken.

Rijcomfort en weinig onderhoud klinken iniedergeval al als muziek in de oren :unsure:

Mijn bestelde Spark zelfs 400euro, wtf.
Bestelbon reeds getekend + voorschot in Juni.
Ben eens benieuwd of ik telefoontje ga krijgen van mijn lbs.

Deze week zijn ook de nieuwe Giants gerealesed. Als je dan die prijzen ziet was dit wel te verwachten. Dan was Scott al bijna terug een budgetmerk.
Welke heb je besteld mss?

Als je niet super sportief bent zou ik gerust elektrisch 25km/h aanraden.
Je moet je niet volledig bezweet trappen, kan in gewone kledij gaan, comfort als je eens een bergje op moet,...
Dat je wil wegblijven van die 40km/h tot daar aan toe, maar er is werkelijk niets gevaarlijk aan een elektrische fiets die 25km/h kan.

Welke heb je besteld mss?
900 axs.
Wou eerst de 910 bestellen maar ben wel te vinden voor het elektrisch schakelen en dan toch besloten om ineens nog wat dieper in buidel te tasten. Verschil was 600 euro. Nu is verschil ineens 800 euro. Dat had mij misschien anders doen beslissen.
Ben echt eens benieuwd of ze dit ook aan mij gaan willen doorrekenen.

900 axs.
Wou eerst de 910 bestellen maar ben wel te vinden voor het elektrisch schakelen en dan toch besloten om ineens nog wat dieper in buidel te tasten. Verschil was 600 euro. Nu is verschil ineens 800 euro. Dat had mij misschien anders doen beslissen.
Ben echt eens benieuwd of ze dit ook aan mij gaan willen doorrekenen.
Zou verwachten van niet, neem aan dat die hem ook aan de vorige prijs besteld hebben

Terug
Bovenaan