De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

mijn stuurlint is versleten, wat raden jullie aan?
een nieuw....
Op mijn racefiets heb ik onlangs eentje van Prologo gestoken, €14 en tevreden van. Op mijn drop-bar mtb heb ik liever iets dikker, daar ligt nu Lizard Skins op (ik ben absoluut pro kleurtjes!)
Maar als je echt demping wilt: Wolftooth supple bar tape! By far de meeste demping, maar uiteraard wel heel dik. Hij legt wel heel makkelijk, en je kan er daardoor uitgebreid mee experimenteren (windels meer- of minder overlap). Er is ook een dunnere variant, die ligt in mijn schuif klaar voor komende zomer :)

Stuurlint vind ik iets persoonlijk. Zoiets moet je zelf ook wat ondervinden (hoe dik, hoeveel grip,...)
In de winter heb ik liever een dikker stuurlint dat iets minder grip heeft omdat ik altijd met handschoenen rij.
In de zomer mag dat dunner zijn en iets meer grip hebben omdat ik dan met dunnen handschoenen of zonder handschoenen rij.

De Castelli Perfetto staat vandaag in de aanbieding bij Mantel...
https://www.mantel.com/castelli-perfetto-ros-fietsjack
Nice. Wel jammer dat de blauwe van het filmpje geen optie is.
Vorige week een lange broek van Castelli gekocht en dit weekend 2 ritten mee gedaan. Super tevreden van, zit echt heel comfortabel en is niet te warm. Bij temperaturen rond of onder vriespunt misschien nog wel beenstukken onderaan doen maar is maar paar keer per jaar dan.
Maat 3xl en het is niet dat ik zo dik ben 😆

Hoe fris testen jullie FTP met 20min of ramp test?

Gisteren 2u+ gereden (à 200W avg) en vandaag nog eens test gedaan, was weer maandje geleden.

Gestrand op 312W als FTP met TrainerRoad. Was eind september 293W met Zwift en via Cyclo Studio 311W bijna 4 weken terug. Op zich niet slecht en consistent maar tis toch altijd frustrerend hoe ge direct nadat ge moet stoppen gevoel hebt dat er meer in zat. :tongue:

Zou die rit van gisteren nefast geweest zijn? Denk zelf eerder minimaal (was wel wat stijf in de hamstrings). Meer dan een watt of 2 zal het alleszins niet zijn.

De snelle gains zullen er beetje op zitten en nu kwestie van winter goed doorkomen. :sleep: De 4W/kg zal toch vooral van nog wat extra gewichtsverlies moeten komen, wat in de winter ook niet evident blijkt.

Nice. Wel jammer dat de blauwe van het filmpje geen optie is.
Vorige week een lange broek van Castelli gekocht en dit weekend 2 ritten mee gedaan. Super tevreden van, zit echt heel comfortabel en is niet te warm. Bij temperaturen rond of onder vriespunt misschien nog wel beenstukken onderaan doen maar is maar paar keer per jaar dan.
Maat 3xl en het is niet dat ik zo dik ben 😆
Eerlijk gezegd snap ik die “castelli valt klein” niet zo goed.
Ik rij gewoon keurig met een small boven en onderaan. Dat zit niet los, maar het is ook niet dat de stof maximaal uitgerekt wordt.
Iets dikkere vest is dan in medium, maar dat is omdat je daar enkele lagen onder doet. En deze is in feite net iets te lang voor echt top te zijn.

Sportful idem, gewoon small zonder meer.

En het is ook niet dat ik een super tengere bouw heb. 1m77 met 66kg.

Met mijn 84kg en 1m78-79 moest ik wel voor een XL truitje gaan van Sportful. Dus misschien zijn die comments over die merken meer gericht op mensen die effectief wel bovengemiddeld zwaar zijn voor hun lengte (zonder daarom dik te zijn). Toegegeven, deze zomer toen ik het truitje kocht zal het eerder 88kg geweest zijn.

Hoe fris testen jullie FTP met 20min of ramp test?

Gisteren 2u+ gereden (à 200W avg) en vandaag nog eens test gedaan, was weer maandje geleden.

Gestrand op 312W als FTP met TrainerRoad. Was eind september 293W met Zwift en via Cyclo Studio 311W bijna 4 weken terug. Op zich niet slecht en consistent maar tis toch altijd frustrerend hoe ge direct nadat ge moet stoppen gevoel hebt dat er meer in zat. :tongue:

Zou die rit van gisteren nefast geweest zijn? Denk zelf eerder minimaal (was wel wat stijf in de hamstrings). Meer dan een watt of 2 zal het alleszins niet zijn.

De snelle gains zullen er beetje op zitten en nu kwestie van winter goed doorkomen. :sleep: De 4W/kg zal toch vooral van nog wat extra gewichtsverlies moeten komen, wat in de winter ook niet evident blijkt.
Een FTP test doe je best gewoon fris. Dus dag ervoor rust gehad en dus niet gesport.
Dan benen losmaken, wattage prikken en dan 20min tot je van je fietst valt. Ramp test is goed voor een sprinter, maar voor duuratleten best de 20min test.

Je zit nu op 3,5w/kg. Wat al mooi is.
Hoe lang train je al en hoe hevig train je?
Maar de stap naar 4w/kg is natuurlijk nog groot :P

Een FTP test doe je best gewoon fris. Dus dag ervoor rust gehad en dus niet gesport.
Dan benen losmaken, wattage prikken en dan 20min tot je van je fietst valt. Ramp test is goed voor een sprinter, maar voor duuratleten best de 20min test.

Ik ga ervan uit dat je 3,8w/kg ofzo zit nu? Toch zeer netjes?
Hoe lang train je al en hoe hevig train je?

3,7w/kg idd nu. Begonnen midden juni dus 5 maanden. 4700km's gereden. 6 tot 8u per week gemiddeld maar ik ga nu ook regelmatig lopen. Ook 7kg verloren in tussentijd.

Mag zeker niet klagen, ben gewoon ongeduldig. ;)

Zal binnen een maandje of zo weer eens eentje doen met nog wat meer rust.

Ik rij gewoon keurig met een small boven en onderaan. Dat zit niet los, maar het is ook niet dat de stof maximaal uitgerekt wordt.
Iets dikkere vest is dan in medium, maar dat is omdat je daar enkele lagen onder doet. En deze is in feite net iets te lang voor echt top te zijn.

1.77m met 66kg kan ik alleen maar van “dromen” als fietser wanneer ik ga klimmen. Is toch naar de tengere kant hoor wat mij betreft, no pun intended. Ik ben 1.78m en ben 79kg. Sta wel wat zwaar. Jaar of 8 geleden ben ik er eens in geslaagd om af te vallen tot 72kg en stond toen echt messcherp. Na 2-3 weken al terug op 74kg. Momenteel is onder 75kg onhaalbaar voor mij. Anyway, ik heb in de winkel eerst xl, dan 2xl en tenslotte 3xl gepast. Ze zaten allemaal goed en die 3xl zat niet te los en met gedacht dat er eventueel nog beenstukken onder moeten dan maar de grootste maat gepakt. Ook sportful en nog ander merk gepast maar de castelli zat het lekkerste. In het verleden al wel eens broeken te nipt gekocht en dan voel je toch dat ze hard spannen. Hoeft voor mij zo niet.
De praktijktest dit weekend bewijst voor mij in ieder geval dat ik niet te groot gekocht heb. Zalige broek, ga ik lang plezier van hebben!

Idd. Je moet het bekijken als je op de fiets zit en niet als je gewoon recht staat. Bij castelli kan ik gewoon mijn gewone kledingmaten aanhouden.

Rechtstaand is het dan wel kort, maar in fietshouding perfect.

Idd. Je moet het bekijken als je op de fiets zit en niet als je gewoon recht staat. Bij castelli kan ik gewoon mijn gewone kledingmaten aanhouden.

Rechtstaand is het dan wel kort, maar in fietshouding perfect.
Het hangt sterk van de modellen af. Ik heb ooit eens een climber's jersey gekocht online in XL maat (normaal heb ik L)... was echt kansloos te klein. Daarnaast heb ik dan wel 2 wintervesten van Castelli. Eentje is L en wreed op het randje, ander is XL en ruim voldoende groot.

Hangt ook van uwen bouw af. Ik ben 1m96 en ~84-85kg wat op zich niet verkeerd is maar ik ben vooral scherp op mijn armen en benen terwijl ik rond mijn middel wel serieus wat overtollig gewicht mee sleur. Mijne compagnon weegt ongeveer evenveel voor 1m80-1m85 maar diejn is veel gespierder op zijn bovenlijf en armen. Dat scheelt ook serieus in pasvorm.

Nog steeds op zoek naar een gravelbike.
Wat zouden jullie doen: Grizl AL 6 kopen en wielset upgraden naar een deftige tubeless set of een Grizl CF 6 kopen en standaard wielset tubeless zetten. Budget is +/- 2000 euro.

Het hangt sterk van de modellen af. Ik heb ooit eens een climber's jersey gekocht online in XL maat (normaal heb ik L)... was echt kansloos te klein. Daarnaast heb ik dan wel 2 wintervesten van Castelli. Eentje is L en wreed op het randje, ander is XL en ruim voldoende groot.

Hangt ook van uwen bouw af. Ik ben 1m96 en ~84-85kg wat op zich niet verkeerd is maar ik ben vooral scherp op mijn armen en benen terwijl ik rond mijn middel wel serieus wat overtollig gewicht mee sleur. Mijne compagnon weegt ongeveer evenveel voor 1m80-1m85 maar diejn is veel gespierder op zijn bovenlijf en armen. Dat scheelt ook serieus in pasvorm.
Klopt wel. Mijn perfetto is XXL en ik heb dan zomertruitjes van castelli die in XL te groot zijn.
Sportful is wel beter qua maten vind ik.

Probleem bij de Grizl AL is dat ik niet weet wat de "DT Swiss Gravel LN" wielset is. Ik neem aan dat die een trapje onder de C1800 wielen van de CFSL zitten. De C1800 wielen zijn goede wielen (beetje zwaar misschien, maar stevig en degelijk), dus daar kun je niet aan mis gaan. Maar de Grizl AL heeft wel de mogelijkheid voor een bagagerek achteraan, en is wat meer no-nonsense (da's ook echt een fiets die ik rond durf gooien offroad. Met mijn carbonnen Grizl merk ik toch dat ik wat voorzichtiger rondbol).

Ik zou zeggen: iedere optie gaat. Of de derde optie: de Grizl AL7 nemen, met de GRX-600 groepset, en dan heb je een moderne groepset met 11-speed, ipv 10-speed (niets mis met de GRX-400 van de AL of CF6, maar de GRX-600 is wel wat aangenamer qua gevoel aan de remhendels).

Terug
Bovenaan