De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Als je geen een of ander geïntegreerd cockpit-systeem hebt met kabeldoorvoeren en dergelijke, zal zo goed als elke stuurpen passen. Let ook op de hellingsgraad van de pen en de vorkklemhoogte (dus hoogte van het stuk dat op de vork schuift), mogelijk moet je daar met wat spacers gaan spelen.

Ik moet voor zaterdag een stuurpen van 90 mm in bezit hebben voor mijn koersfiets. Op dit moment heb ik een stuurpen van 110mm.

Nu heb ik daar totaal geen verstand van, past elke stuurpen op elke koersfiets ? Waarom zijn sommige stuurpennen duurder dan andere ? Zijn er tips ?
Niet elke stuurpen past op elke fiets, je gaat diameters moeten hebben.

Prijsverschillen: materialen, gewicht, onderzoek, naam, ..

Ik moet voor zaterdag een stuurpen van 90 mm in bezit hebben voor mijn koersfiets. Op dit moment heb ik een stuurpen van 110mm.

Nu heb ik daar totaal geen verstand van, past elke stuurpen op elke koersfiets ? Waarom zijn sommige stuurpennen duurder dan andere ? Zijn er tips ?
Asl je er absoluut geen idee van hebt, zou ik eerlijk gezegd naar een fietsenmaker gaan en er daar eentje direct laten zetten. De grotere zaken zouden dat zeker op stock moeten hebben.
Je stuurpen heeft niet enkel als functie om je stuur vast te houden, het zorgt ook voor de borging van je vorkbuis in het balhoofd.

Dus je moet een stuurpen hebben van 90mm, maar die mag niet op uw fiets geïnstalleerd zijn? Maar wat als uw fiets dan al een stuurpen van 90mm had? Dan moet je die eraf halen om er dan terug op te zetten?

Nu ben ik niet mee ?

Kinesist is een analyse aan het maken van mijn houding op de fiets en wilt even kijken indien een stuurpen van 90mm beter bij me past dan 110mm. Om niet opnieuw te moeten meten wou hij zelf de stuurpen installeren zodat dezelfde hoek behouden kon worden. Daarom ga ik er niet aan prutsen voor zaterdag.

Mijn stuurpen op dit moment is 110mm

Nu ben ik niet mee ?

Kinesist is een analyse aan het maken van mijn houding op de fiets en wilt even kijken indien een stuurpen van 90mm beter bij me past dan 110mm. Om niet opnieuw te moeten meten wou hij zelf de stuurpen installeren zodat dezelfde hoek behouden kon worden. Daarom ga ik er niet aan prutsen voor zaterdag.

Mijn stuurpen op dit moment is 110mm

Ah, nu is het duidelijk. Dan zou je inderdaad kunnen opteren om de goedkoopste stuurpen van 90mm te nemen. Kan je achteraf die nog terugsturen en een betere nemen als je dat zou willen/niet zou passen.

Om lastig te doen, waarom zou een powermeter afwijken in absolute waarden? Dat is toch veel minder logisch dan dat hij relatief afwijkt, nee?

100w die 110 wordt en 200w die 220 wordt
In praktijk gaan afwijking inderdaad eerder relatieve afwijkingen vertonen en zeker geen afwijking in vaste absolute waarden. Er is namelijk geen enkel power meter die 100W gaat aangeven als je niet trapt, die geraakt gewoon de markt niet op.

Wat blijkbaar wel een common 'issue' is, is dat er bij hogere vermogens andere afwijkingen optreden dan bij lage vermogens. Dat de afwijking bij 180W 1% is maar bij 500W 3% oid... aan de andere kant kan je jezelf afvragen in hoeverre dat erg is natuurlijk, zeker voor een normale sterveling. Je trained sowieso toch in zones en hoeveel tijd ga je effectief aan die hogere wattages rijden? Als je PM redelijk lineaer werkt in de zone tussen 150 & 350W heb je nooit een probleem.

Het enige wat potentieel vervelend kan zijn is een afwijking tussen PM data en smart trainer data. Het beste dat je dus kan doen is kijken of die waardes min of meer matchen, kan vrij gemakkelijk via ZwiftPower. Als je PM consequent hogere waarden geeft dan je smart trainer, je doet een inspanningstest met je PM en gaat op basis van die waarden op je smart trainer rijden dan maak je je trainingen consequent te zwaar...

In praktijk gaan afwijking inderdaad eerder relatieve afwijkingen vertonen en zeker geen afwijking in vaste absolute waarden. Er is namelijk geen enkel power meter die 100W gaat aangeven als je niet trapt, die geraakt gewoon de markt niet op.

Wat blijkbaar wel een common 'issue' is, is dat er bij hogere vermogens andere afwijkingen optreden dan bij lage vermogens. Dat de afwijking bij 180W 1% is maar bij 500W 3% oid... aan de andere kant kan je jezelf afvragen in hoeverre dat erg is natuurlijk, zeker voor een normale sterveling. Je trained sowieso toch in zones en hoeveel tijd ga je effectief aan die hogere wattages rijden? Als je PM redelijk lineaer werkt in de zone tussen 150 & 350W heb je nooit een probleem.

Het enige wat potentieel vervelend kan zijn is een afwijking tussen PM data en smart trainer data. Het beste dat je dus kan doen is kijken of die waardes min of meer matchen, kan vrij gemakkelijk via ZwiftPower. Als je PM consequent hogere waarden geeft dan je smart trainer, je doet een inspanningstest met je PM en gaat op basis van die waarden op je smart trainer rijden dan maak je je trainingen consequent te zwaar...
Vraag die je u kan stellen is of een kleine afwijking natuurlijk uitmaakt.
Ja je traint harder dan je zou moeten. Maar een zone is nogal breed, plus net in een iets hogere zone is ook geen ramp.
Ook wordt je beter getraind en zal dat ook wat verschuiven die waardes.

Het belangrijkste is nog altijd trainen met die PM en water hoe uw lichaam reageert bij de waardes die hij produceert.

Vraag die je u kan stellen is of een kleine afwijking natuurlijk uitmaakt.
Ja je traint harder dan je zou moeten. Maar een zone is nogal breed, plus net in een iets hogere zone is ook geen ramp.
Ook wordt je beter getraind en zal dat ook wat verschuiven die waardes.

Het belangrijkste is nog altijd trainen met die PM en water hoe uw lichaam reageert bij de waardes die hij produceert.
Je trained inderdaad in een bandbreedte van vermogens maar ik heb een flauw vermoeden dat de grote meerderheid van mensen de neiging heeft van, zeker bij lagere zones, tegen de bovenrond van die range aan te rijden. Eerlijk: als je duurzone van pakweg 175W tot 205W gaat, hoeveel % denk je dat 200W als richtgetal neemt? :tongue: (Er zijn er waarschijnlijk evengoed die zeggen, 215W is ook wel goed zeker?) :unsure:

Harder trainen is trouwens ook niet per definitie beter. Er is een reden dat een trainer vraagt van een training in LSD af te werken... het is niet de bedoeling dat je die training dan gaat afwerken in de onderkant van u tempo zone. Enfin, voor de gemiddelde sterveling zal het allemaal weinig uit maken maar toch...

Mag ik om wat aankoopadvies vragen voor een racefiets?
Onze zoon, dit jaar 17, gaat 2dejaars junior worden. Hij heeft nu al verschillende koersen gereden op z'n aluminium fiets, maar het is tijd voor wat beter materiaal.

Heeft iemand ervaring met wedstrijdfietsen? Klopt dat een fiets tegenwoordig het UCI-keurmerk moet hebben om wedstrijden te rijden?
We zijn niet merk-gebonden, staan open voor alle merken. Maar als ik vergelijk zitten we altijd tussen de 4000 a 5000 euro.
Stiekem had ik gehoopt goedkoper uit te komen, maar blijkbaar is het verlanglijstje niet compatibel met een kleiner budget ;-)

Wat m'n zoon zeker wil:
carbon, 2x11 of 2x12 (maar 2x12 gaat niet denk ik met de beperking van de cassette bij junioren), ultegra, krachtmeting in crank of pedalen.
Graag nog een tof wielsetje, maar daar kunnen we later nog in investeren.

We zien door de bomen het bos niet meer... Isaac, Scott foil, Willier, E Merckx, Trek, Cervélo, en vele andere...
Dan is er nog het probleem van levertijden. Hij zou 'm toch graag ten laatste februari hebben.

Ik zelf heb een lichte voorkeur voor Trek. Volgens mij koop je met Trek altijd degelijk materiaal voor een eerlijke prijs. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel hé.

Mag ik om wat aankoopadvies vragen voor een racefiets?
Onze zoon, dit jaar 17, gaat 2dejaars junior worden. Hij heeft nu al verschillende koersen gereden op z'n aluminium fiets, maar het is tijd voor wat beter materiaal.

Heeft iemand ervaring met wedstrijdfietsen? Klopt dat een fiets tegenwoordig het UCI-keurmerk moet hebben om wedstrijden te rijden?
We zijn niet merk-gebonden, staan open voor alle merken. Maar als ik vergelijk zitten we altijd tussen de 4000 a 5000 euro.
Stiekem had ik gehoopt goedkoper uit te komen, maar blijkbaar is het verlanglijstje niet compatibel met een kleiner budget ;-)

Wat m'n zoon zeker wil:
carbon, 2x11 of 2x12 (maar 2x12 gaat niet denk ik met de beperking van de cassette bij junioren), ultegra, krachtmeting in crank of pedalen.
Graag nog een tof wielsetje, maar daar kunnen we later nog in investeren.

We zien door de bomen het bos niet meer... Isaac, Scott foil, Willier, E Merckx, Trek, Cervélo, en vele andere...
Dan is er nog het probleem van levertijden. Hij zou 'm toch graag ten laatste februari hebben.

Ik zelf heb een lichte voorkeur voor Trek. Volgens mij koop je met Trek altijd degelijk materiaal voor een eerlijke prijs. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel hé.
Prijs kwaliteit is giant onklopbaar.

Trek, specialized, cervelo en pinarello betaal je in verhouding te veel voor wat je krijgt.
Scott is prijs/ kwaliteit goed.

Maar uiterlijk en zoals je zegt levertijd geven vooral de doorslag. Voor 5k kan je echt wel al veel vinden hoor. Dan heb je zelfs al elektronisch schakelen.

Bij Giant heb je het volledige wenslijstje, incl wielen en powermeter voor €4000. Vroeger kreeg je bij Giant vrij makkelijk 10% korting, indien je dat nog altijd krijgt (lijkt me onwaarschijnlijk gezien fietsen verkopen als zoete broodjes) kan zelfs Canyon niet aan die prijs komen met powermeter.

De TCR vind ik wel een knappe fiets. Zou zowaar mijn volgende kunnen zijn, ooit 😅

Terug
Bovenaan