De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Mag ik om wat aankoopadvies vragen voor een racefiets?
Onze zoon, dit jaar 17, gaat 2dejaars junior worden. Hij heeft nu al verschillende koersen gereden op z'n aluminium fiets, maar het is tijd voor wat beter materiaal.

Heeft iemand ervaring met wedstrijdfietsen? Klopt dat een fiets tegenwoordig het UCI-keurmerk moet hebben om wedstrijden te rijden?
We zijn niet merk-gebonden, staan open voor alle merken. Maar als ik vergelijk zitten we altijd tussen de 4000 a 5000 euro.
Stiekem had ik gehoopt goedkoper uit te komen, maar blijkbaar is het verlanglijstje niet compatibel met een kleiner budget ;-)

Wat m'n zoon zeker wil:
carbon, 2x11 of 2x12 (maar 2x12 gaat niet denk ik met de beperking van de cassette bij junioren), ultegra, krachtmeting in crank of pedalen.
Graag nog een tof wielsetje, maar daar kunnen we later nog in investeren.

We zien door de bomen het bos niet meer... Isaac, Scott foil, Willier, E Merckx, Trek, Cervélo, en vele andere...
Dan is er nog het probleem van levertijden. Hij zou 'm toch graag ten laatste februari hebben.

Ik zelf heb een lichte voorkeur voor Trek. Volgens mij koop je met Trek altijd degelijk materiaal voor een eerlijke prijs. Maar dat is natuurlijk een persoonlijk gevoel hé.
Uitverkoop bij ploegen mss optie?
Facebook Peter Bauwens bv kan mss optie zijn of bv

Andere teams hebben dat ook (ook lotto/DQS bv)

Of via zijn ploeg geen deal met merk/dealer?

En als je prijs/kwaliteit wilt: canyon he. Die gaan binnenkort wss te bestellen zijn dus als je er dan snel bij bent

Laatst bewerkt:
Je gaat voorbij aan mijn vraag, hoe kan jij dat beoordelen.
(niet is het antwoord)
:oink: Ik heb die toch beantwoord? Als je meerdere powermeters hebt of testen doet op cyclus2 toestellen kan je die wel degelijk, binnen redelijke marge, puur op accuraatheid beoordelen...

Laatst bewerkt:
Uiteindelijk als dat samenwerkt met zwift en je daar uw ritjes mee kan doen dan zie ik ook niet in waarom je dat zou vervangen.
Hogere gradiënt simulatie? Niet nodig voor de meeste?
Betere nauwkeurigheid van vermogen? Heb je zeer weinig aan, laat ons zelfs zeggen niks.
Stillere trainer? Kan een argument zijn maar om daar nu zoveel geld aan uit te geven als je nog een trainer hebt die functioneert.
Ik denk dat stil wel een goed argument is (zeker als je een kindje hebt bv ;) ), maar de markt lijkt me inderdaad redelijk verzadigd...

The Grail AL became obsolete overnight.

Dat zegt genoeg neem ik aan. Grizl AL heeft meer functionaliteit, quasi dezelfde geometrie,...

full_2022_grizl-7_2709_gn_P5.png

Voor de liefhebbers, de carbonnen Grizl komt ook in een nieuw kleurtje: "Curry Powder", de blauw/groene is precies uit het gamma verdwenen.

full_2022_grizl-cf-sl-6_3243_P06_P5.png

Dat zegt genoeg neem ik aan. Grizl AL heeft meer functionaliteit, quasi dezelfde geometrie,...
Wel natuurlijk een stukje zwaarder. In de optiek van de grail past een AL natuurlijk niet echt in het rijtje.
Ook had de Al niet de gravelcockpit.

Daarbij allemaal zeer leuk en zeer aardig. Maar als er geen enkele fiets leverbaar is dan heb je er natuurlijk ook niks aan :P

Ik had horen waaien "in het milieu" dat die eind oktober gelost gingen worden. Meer details wist ik ook niet, buiten dan de quasi zekerheid dat er een CF SL versie ging uitkomen met een SRAM Force XPLR Etap groupset (die is er ook gekomen).

Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Er zitten zeker goede tips tussen.

Weet iemand of een fiets het UCI-label moet hebben om wedstrijden mee te rijden?

Koop je van een bekend merk dan staat het frame altijd wel op de UCI-lijst hoor. Die lijst is er vooral gekomen zodat er geen wildgroei aan frames en onderdelen ontstaat, zo moet elk frame of onderdeel waar een prof mee rijdt ook beschikbaar zijn voor de massa (hoe absurd de prijs ook mag zijn).
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat commissarissen voor een regionale koers alle fietsen afgaan en dan gasten niet laten starten. Zo rijden er gegarandeerd mannen rond op frames van Velobuild en consoorten. De UCI stickers kan je trouwens ook gewoon online kopen 🙈

https://archive.uci.org/docs/defaul...st-of-approved-models-of-frames-and-forks.pdf

Bedankt voor de antwoorden allemaal.
Er zitten zeker goede tips tussen.

Weet iemand of een fiets het UCI-label moet hebben om wedstrijden mee te rijden?
Om aan UCI wedstrijden te mogen deelnemen wel. Maar of lokale jeugdwedstrijden daar onder vallen geen idee

full_2022_grizl-7_2709_gn_P5.png

Voor de liefhebbers, de carbonnen Grizl komt ook in een nieuw kleurtje: "Curry Powder", de blauw/groene is precies uit het gamma verdwenen.

full_2022_grizl-cf-sl-6_3243_P06_P5.png
Niet verkeerd op foto. Grote verbetering t.o.v. die lichtblauwe met grijze vlekken, die vond ik spuuglelijk :unsure:

Iemand ervaringen met www.hollandbikeshop.com?

Wij zijn aan het rondkijken voor een fietskar, en stoten op onderstaande. Korting lijkt wel zeer hoog, vandaar even polsen naar de legitimiteit van die webshop :D

@Meneer
Wij hebben zo ook onlangs een gekocht en zijn daar super tevreden van! Mijn vriendin heeft deze aangekocht ook in korting en ik vermoed ook op die site (moet ik wel nog even checken).

Edit: blijkbaar aangekocht bij babylux (wij hebben deze: https://www.babylux.be/nl/thule-chariot-lite-2-fietskar-thule.html ) Is blijkbaar ook goedkoper ;)

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan