De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Serieuze vraag: hoe beoordeel jij dat een vermogensmeter goed is?

Stabiele waardes aangeven is geen teken van goed of slecht
Hogere waardes aangeven is geen teken van goed of slecht
Ik zou niet weten hoe jij als amateur zonder externe apparatuur een vermogensmeter kan beoordelen.
Alles hangt af waarvoor je je vermogensmeter wilt gebruiken?
Op zich zou het geen kwaad kunnen dat een vermogensmeter constant 100W teveel aangeeft ( Dat is het wel, i know maar volg me even in deze redenering).
Een vermogensmeter gebruik je vooral om te pacen of om aan de juiste waardes te trainen.
Stel dat je vermogensmeter constant 100w teveel aangeeft:
-Bij een tijdrit van een uur mik je bv naar een wattage van 280w. Stel dat hij 100w teveel aangeeft dan mik je gewoon naar 380w.
Perfect bruikbaar.
-Voor te trainen verdeel je je zone's op basis van een FTP test met je eigen power meter. Wanneer hij constant 100w teveel aangeeft ga je een hoog ftp hebben maar kan dit perfect verdeelt worden en kan je perfect in je zone's te trainen.

Dus om op je vraag te antwoorden. Je vermogensmeter moet vooral stabiel zijn en constant werken. Zodat 100w zowel vandaag, morgen, binnen een jaar 100w is.

Iemand hier al in het Dilserbos (Limburg) gaan rijden?
(Dilsen/Lanklaar)
Zoek een bestandje om eens te gaan verkennen daar. Recent verhuisd, dus ken de weg nog niet

Canyon fietsen, die op de website op 'soon available' staan, wat is soon? Dagen? Weken? Maanden?

Mbt aeroad heb ik van Bikefitting Campe gehoord dat het om begin november gaat. Ik dacht 7 november. De nieuwe aeroads met 12-speed zouden al voor februari zijn.

Over de andere fietsen geen idee.

Je gaat voorbij aan mijn vraag, hoe kan jij dat beoordelen.
(niet is het antwoord)
klopt!
Je zou hem moeten vergelijken met een basis/ijkingspunt. Waar je dit vandaan haalt is wat moeilijker.
Zelfs een SRM en een Cyclus 2 (deze 2 zouden zowat de gouden standaard moeten zijn) moet je kalibreren.

Alles hangt af waarvoor je je vermogensmeter wilt gebruiken?
Op zich zou het geen kwaad kunnen dat een vermogensmeter constant 100W teveel aangeeft ( Dat is het wel, i know maar volg me even in deze redenering).
Een vermogensmeter gebruik je vooral om te pacen of om aan de juiste waardes te trainen.
Stel dat je vermogensmeter constant 100w teveel aangeeft:
-Bij een tijdrit van een uur mik je bv naar een wattage van 280w. Stel dat hij 100w teveel aangeeft dan mik je gewoon naar 380w.
Perfect bruikbaar.
-Voor te trainen verdeel je je zone's op basis van een FTP test met je eigen power meter. Wanneer hij constant 100w teveel aangeeft ga je een hoog ftp hebben maar kan dit perfect verdeelt worden en kan je perfect in je zone's te trainen.

Dus om op je vraag te antwoorden. Je vermogensmeter moet vooral stabiel zijn en constant werken. Zodat 100w zowel vandaag, morgen, binnen een jaar 100w is.
Om lastig te doen, deze zal niet kloppen in je voorbeeld waarbij er telkens 100W teveel wordt aangegeven aangezien zones in % van FTP zijn.

Stel dat je effectieve FTP 280W is, je PM geeft dus 380W aan. Indien je 70% van je FTP moet trappen zou je in realiteit rond de 196W moeten trappen, en dus mikken op 296W. Je gaat je zone echter inrichten op 70% van 380W, wat 266W is. Dan trap je in realiteit 166W, 30W of 15% minder dan wat je effectief had moeten doen.

I know, je voorbeeld was extreem, en zones zijn effectief ranges en geen vaste getallen, in realiteit zal het dus wel allemaal minder uit maken ;)

Om lastig te doen, deze zal niet kloppen in je voorbeeld waarbij er telkens 100W teveel wordt aangegeven aangezien zones in % van FTP zijn.

Stel dat je effectieve FTP 280W is, je PM geeft dus 380W aan. Indien je 70% van je FTP moet trappen zou je in realiteit rond de 196W moeten trappen, en dus mikken op 296W. Je gaat je zone echter inrichten op 70% van 380W, wat 266W is. Dan trap je in realiteit 166W, 30W of 15% minder dan wat je effectief had moeten doen.

I know, je voorbeeld was extreem, en zones zijn effectief ranges en geen vaste getallen, in realiteit zal het dus wel allemaal minder uit maken ;)
Klopt! My bad ;-)
Mijn redenering was inderdaad wat te kort door de bocht.

Om lastig te doen, waarom zou een powermeter afwijken in absolute waarden? Dat is toch veel minder logisch dan dat hij relatief afwijkt, nee?

100w die 110 wordt en 200w die 220 wordt

Om lastig te doen, waarom zou een powermeter afwijken in absolute waarden? Dat is toch veel minder logisch dan dat hij relatief afwijkt, nee?

100w die 110 wordt en 200w die 220 wordt
Omdat dat de situatie was die BidonTV had geschetst :D Uiteraard is dat veel minder logisch, het was een luchtige reactie van mijn kant, deels omdat ik niet goed om kan met foutieve cijfers, net zoals Mediamarkt die reclame maakt met 'btw, weg ermee' en dan 21% korting geeft, dat klopt niet :p

Mooi design wel, al is de prijs (1200 EUR) er ook niet naast. Stevig prijskaartje, maar het is duidelijk dat indoor fietsen een waanzinnige opportuniteit is voor fietsenbouwers en trainermerken. Als ik binnen mijn vriendengroepje kijk, allemaal zelf relatief fervente fietsers bij mooi weer, rijden de meesten nog rond op instapmodellen of eerste versies van Smart-trainers.

Mooi design wel, al is de prijs (1200 EUR) er ook niet naast. Stevig prijskaartje, maar het is duidelijk dat indoor fietsen een waanzinnige opportuniteit is voor fietsenbouwers en trainermerken. Als ik binnen mijn vriendengroepje kijk, allemaal zelf relatief fervente fietsers bij mooi weer, rijden de meesten nog rond op instapmodellen of eerste versies van Smart-trainers.

Uiteindelijk als dat samenwerkt met zwift en je daar uw ritjes mee kan doen dan zie ik ook niet in waarom je dat zou vervangen.
Hogere gradiënt simulatie? Niet nodig voor de meeste?
Betere nauwkeurigheid van vermogen? Heb je zeer weinig aan, laat ons zelfs zeggen niks.
Stillere trainer? Kan een argument zijn maar om daar nu zoveel geld aan uit te geven als je nog een trainer hebt die functioneert.

Ik zie weinig verschil met een wahoo kickr core (wat ik nu heb) op basis van de stats.
  • beide werken samen met Zwift (zoals iedere smart trainer die ik ken)
  • beide +-2% accuraat
  • beide max 1800W (niet dat je dat als gewone sterveling nodig hebt)
  • kickr core tot 16%, tornado tot 15% stijgingspercentage
  • beide zijn "stil"
  • vliegwiel 5,44 kg(core) vs 6 kg (tornado)
Waarom zou je €400 meer betalen?

Dan kan je die €400 beter investeren in uw 'pain cave': extra ventilator(s), extra scherm, kastje/haak om uw handdoek te leggen, ...

Ik moet voor zaterdag een stuurpen van 90 mm in bezit hebben voor mijn koersfiets. Op dit moment heb ik een stuurpen van 110mm.

Nu heb ik daar totaal geen verstand van, past elke stuurpen op elke koersfiets ? Waarom zijn sommige stuurpennen duurder dan andere ? Zijn er tips ?

Terug
Bovenaan