De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Iemand De tijd van ons leven gezien gisteren? Eigenlijk wel een gestoorde en onmogelijke opdracht, niet? Het moet wel zalig zijn om zo een half jaar te kunnen trainen, volledig begeleid door experts. Ik vroeg me wel af, was Otto-Jan zijn FTP nu ~310 bij zijn eerste test? Dat is toch al vrij stevig voor iemand die precies enkel maar op zondag rijdt :tongue:
Merci. Van't weekend eens kijken :)
 
ik denk ook dat de markt van fietsen tussen de 1000 en 3000 substantieel meer verkocht worden dan diegene daarboven.

Als ik in de club kijk (toch zo'n bijna 200 leden) dan zijn de mensen met DI2 op 1 hand te tellen, Ultegra is nog steeds een overduidelijke winnaar
Maar dat is ook het punt dat mensen die nu ultegra willen altijd di2 zullen hebben. Waar je vroeger dus een keuze had en mensen onterecht Di2 als gimmick zagen zijn ze nu verplicht om Di2 te nemen.
Ook dwingt het merken om fietsen te bouwen die goedkoper zijn en met Di2 komen. Voordeel daarvan is dat je niet veel geld betaald voor een fiets die qua afmontage toch niet is wat je wilt. Het is zonde dat je die wielen erbij betaald die je misschien toch niet wilt.

Persoonlijk zie ik ook wel voordelen zal een Di2 only frame. Geen geleidingen meer onder het BB waardoor die strakker wordt. Geen gaten en geleiding in het frame waardoor je dus geen vocht in het frame kan krijgen en met die dopjes zit
Zo had ik het ook begrepen. Leek mij ook dat hij veel vaker fietst dan louter eens op zondag

Op een bepaald moment op't einde vd aflevering leek er wel kort een beeld in te zitten van een computerscherm met daarop de w/kg etc van Otto-Jan.

En dan 8kg afvallen op twee maanden als ge zoveel traint en uw vetpercentage al 16% is. Sorry maar wat voor koe van een diëtiste is dat dan? Of letten die daar gewoon niet op? Logisch dat het dan voor geen meter meer gaat om den duur, laat staan mentaal.

Ook verschoten van het lage wattage van Elodie. Die heeft zich ook nog naar afstandlopen "omgeschoold" na haar carrière. Veel vrouwen die 1 of 2 keer in de week spinnen doen toch wel beter? Maar met goeie techniek en positie op de fiets zie ik haar wel verder geraken in klassement dan Otto-Jan. Als man toch nagenoeg niet te doen?

Je mag ook niet onderschatten hoe drastisch hij zijn manier van leven heeft aangepast. Hij is van vandaag op morgen volledig anders gaan eten en heeft de trainingsintensiteit drastisch omhoog gebracht. Ja dan kan je in korte tijd ineens veel gewicht verliezen, waarbij ook gewoon een heel deel spiermassa verloren zal zijn.

Maar we kunnen wel al één ding duidelijk zeggen, OJH heeft wel al wel ervaring op de fiets. Dat is niet iemand die enkel op zondag eens langs de vaart fietst maar wel al een heel pak verder stond. Daarbij zal er ook wel een heel stuk natuurlijke aanleg bij zijn, op zo een korte tijd door gericht en consequent te trainen uw Vo2max naar 52 brengen is indrukwekkend.

Ik kan nu niet direct Elodie haar recente looptijden vinden. Maar deze zullen gewoon middelmatig zijn vermoed ik. Voor iemand die nog nooit op een fiets had gezeten en prof was in explosieve disciplines vind ik haar vooruitgang toch allesbehalve slecht. Ook haar startwaarden zijn nu toch niet zo slecht. Vergeet niet dat ze qua lichaamsbouw er wel totaal anders uit ziet dan een Lotte Kopecky om er maar één te noemen.
 
Net een Scott Speedster Gravel 30 gekocht die voornamelijk dienst zal doen als Commute-bike in de winter.
Dealer had hem in augustus binnengekregen en ik heb hem dus dinsdag al :clap:.
Het is wel nog het oude model, maar dat was voor mij een plus. Geen nood aan de bredere vork/banden of mooier ingewerkte kabels.
 
Gaat toch om training en materiaal?
Welk materiaal?

Als je het programma niet gezien het, dan is het alsof je hier een boek leest waarvan de helft van de pagina's weggescheurd zijn. Dan praat je er beter over in een specifiek topic over het programma zelf.
 
Bij de 'grote' merken zit je voor Ultegra vaak al boven de 3k (Carbon frame)
Groepset kost op zich niet zoveel meer voor een merk in bulk en als de opbouw stuk sneller gaat dan is de meerkost verwaarloosbaar.
jammer dat een los frame altijd zo duur is want zo een draadloze groep steken is wss echt een fluitje van een cent aangezien je de grootste miserie kabels trekken is.

Alhoewel je er natuurlijk nog moet trekken voor de remmen..
 
Net een Scott Speedster Gravel 30 gekocht die voornamelijk dienst zal doen als Commute-bike in de winter.
Dealer had hem in augustus binnengekregen en ik heb hem dus dinsdag al :clap:.
Het is wel nog het oude model, maar dat was voor mij een plus. Geen nood aan de bredere vork/banden of mooier ingewerkte kabels.
Tof, zeker als er eens iets op voorraad is. Rij zelf ook met ene die op voorraad was 😆.

QViMySFl.jpg
 
Het is niet omdat je wat gaat joggen dat je afstandsloopster bent (geen idee welk tempo haar marathon was)
En dan nog zijn lopen en fietsen niet hetzelfde qua spiergebruik

Nu bij de vrouwen moet dat doenbaar zijn (Julie vandevelde en Sara van de vel) komen ook uit lopen (wel lange afstand) en niveau is toch echt wel laag (35 km/u op een TT machine op vlak parcours?)
Elodie is ook lenig dus die moet wel goeie TT houding kunnen rijden

HF/minWatt
Vetdrempel
144

228
Aerobe drempel,
In de curven SV1

167

289
Fysiologische drempel, RQ= 1
172

301
Tolerantiedrempel anaerobe drempel “overslagpols” SV2
175

322
Maximale hartfrequentie
184

357

FTP toen was rond de 310 (zwift ramp test), neem aan dat overslagpunt bij mij die overslagpols dus is
Moet wel zeggen dat mijn eigen powermeter 10-20w minder gaf :p, maar dat is dus ongeveer uw FTP idd

Nee akkoord, maar ik had gewoon meer verwacht van ex-Olympisch goud. Je ziet bijna altijd dat dergelijke topatleten héél sterk zijn in andere disciplines. Nu, mijn vermoeden is idd dat ze sowieso sterk gaat blijven vooruitgaan net door dat lichamelijk talent en die ervaring. Mijn idee is ook dat het spelersveld bij de vrouwen veel minder competitief is idd.

Wat betreft OJH zijn waarden, die tonen ze op 39:36 heb ik net nagekeken:


Die is gewoon genekt door tekort aan voedingstoffen en teveel stress. Ik fiets ook al eens 300km+/week (aan een voor mij hard tempo) na drie maanden maar ik eet wel nog gewoon heel veel én ben ook 4kg afgevallen. Toegegeven, ik was wel nog pakje zwaarder. :unsure: Laat hem eerst gezond maar zoveel als hij wilt eten voor een maand of twee en die gaat het gevoel hebben die fiets in twee te kunnen plooien. :tongue: En bouw van daarna langzaam af. Dat zou mentaal ook al schelen.

Had deze link al eens eerder gepost maar hier hebben ze er nog 6 ;-)

Heb de mijne hier ook besteld begin juli en was 1 dag later al geleverd terwijl ze bij Mantel en co op leverdatum midden augustus stonden.

Thanks!

Je mag ook niet onderschatten hoe drastisch hij zijn manier van leven heeft aangepast. Hij is van vandaag op morgen volledig anders gaan eten en heeft de trainingsintensiteit drastisch omhoog gebracht. Ja dan kan je in korte tijd ineens veel gewicht verliezen, waarbij ook gewoon een heel deel spiermassa verloren zal zijn.

Maar we kunnen wel al één ding duidelijk zeggen, OJH heeft wel al wel ervaring op de fiets. Dat is niet iemand die enkel op zondag eens langs de vaart fietst maar wel al een heel pak verder stond. Daarbij zal er ook wel een heel stuk natuurlijke aanleg bij zijn, op zo een korte tijd door gericht en consequent te trainen uw Vo2max naar 52 brengen is indrukwekkend.

Ik kan nu niet direct Elodie haar recente looptijden vinden. Maar deze zullen gewoon middelmatig zijn vermoed ik. Voor iemand die nog nooit op een fiets had gezeten en prof was in explosieve disciplines vind ik haar vooruitgang toch allesbehalve slecht. Ook haar startwaarden zijn nu toch niet zo slecht. Vergeet niet dat ze qua lichaamsbouw er wel totaal anders uit ziet dan een Lotte Kopecky om er maar één te noemen.

Mbt eerste alinea was idd ook mijn hele punt. En dan nog drie jonge kinderen, een job, zichzelf duidelijk veel druk opleggen, ... Dan nog eens veel te weinig eten, je zou voor minder direct KO zijn.

Ik verwachtte wellicht ten onrechte gewoon wat meer van Elodie. Mag wellicht ook niet onderschatten wat iemands output maar is met een rotslechte techniek.
 
Btw, nog twee vragen mijnentwege:

1) Hoeveel degreaser gebruiken jullie zo bij het kuisen van de fiets? Ik gebruik blue morgan. Heb het gevoel beetje teveel gebruikt te hebben (maar groepset en ketting waren dan ook erg vuil). En best altijd eerst wat laten intrekken neem ik aan voor ik er met de vod etc over ga?

2) Klopt het dat je na het invetten best fiets eerst een paar duur/dag laat staan omdat je anders veel te makkelijk vuiligheid meepakt met een pas ingesmeerde ketting?
 
Welk materiaal?

Als je het programma niet gezien het, dan is het alsof je hier een boek leest waarvan de helft van de pagina's weggescheurd zijn. Dan praat je er beter over in een specifiek topic over het programma zelf.
Niet iedereen gaat ook naar het tv forum. Ik maar sporadisch eens. Wat maakt het uit?
 
Nee akkoord, maar ik had gewoon meer verwacht van ex-Olympisch goud. Je ziet bijna altijd dat dergelijke topatleten héél sterk zijn in andere disciplines. Nu, mijn vermoeden is idd dat ze sowieso sterk gaat blijven vooruitgaan net door dat lichamelijk talent en die ervaring. Mijn idee is ook dat het spelersveld bij de vrouwen veel minder competitief is idd.
Meestal is dat wel in gelijkaardige inspanningen. Elodie was wereldtop in inspanningen van 10 sec tot 1 minuut. Dan ben je net aan de eerste bocht op de TT.
 
Btw, nog twee vragen mijnentwege:

1) Hoeveel degreaser gebruiken jullie zo bij het kuisen van de fiets? Ik gebruik blue morgan. Heb het gevoel beetje teveel gebruikt te hebben (maar groepset en ketting waren dan ook erg vuil). En best altijd eerst wat laten intrekken neem ik aan voor ik er met de vod etc over ga?

2) Klopt het dat je na het invetten best fiets eerst een paar duur/dag laat staan omdat je anders veel te makkelijk vuiligheid meepakt met een pas ingesmeerde ketting?
Ik kom met zo een bus paar jaar toe.
Beetje erop, beetje in zo een kettingreiniger-bakje-met-borstels en even draaien en dan paar minuten wachten. Dan alles afspuiten (fiets ook) en daarna datzelfde bakje vullen met wat water/zeep (waarmee ik rest van fiets ook kuis).
Dan haal ik ketting er af en kuis ik rest van de fiets
Daarna droog ik die ketting nog met vod, laat die drogen in de zon en daarna laagje squirt/dry lube erop.
En dag erna nog een laagje en dat ten laatste 4u voor de rit

Ivm die TT:
Mijn PR op de 400 is sneller als dat van Elodie :p
Op de 100 en 200 wel niet :laugh:
En horden ook niet maar die staan hoger en ik ben een stijve hark :p
 
Ik heb volgende probleemke wat ik niet echt snap.

Achterrem MTB. Shimano B01S RESIN remblokken.

Ik steek die blokken, rem dat spullement in door ne keer of 20 op te trekken, en dan af te remmen.
Na het inremmen remt dat gelijk zot.

Ik zet mijne fiets weg. De dag erna al vanaf de eerste rempoging lawaai gelijk zot en weinig remmen.
Als ik dan de blokken eraf haal zit er zo een glimmende laag op.

Als ik ze dan opschuur/ontvet en er terug opzet kan ik ze weer zonder probleem inremmen. De dag erna begint hetzelfde probleem opnieuw....
 
Ik heb volgende probleemke wat ik niet echt snap.

Achterrem MTB. Shimano B01S RESIN remblokken.

Ik steek die blokken, rem dat spullement in door ne keer of 20 op te trekken, en dan af te remmen.
Na het inremmen remt dat gelijk zot.

Ik zet mijne fiets weg. De dag erna al vanaf de eerste rempoging lawaai gelijk zot en weinig remmen.
Als ik dan de blokken eraf haal zit er zo een glimmende laag op.

Als ik ze dan opschuur/ontvet en er terug opzet kan ik ze weer zonder probleem inremmen. De dag erna begint hetzelfde probleem opnieuw....
Heb je uw resmschijven ontvet? Je kan soms verschieten hoeveel vuil daar afkomt. En bij resin blokken kan dat er al eens gemakkelijk intrekken.
Ik heb zo al eens een nieuw paar remblokken kunnen weggooien omdat ik het vergeten was. Nog geprobeerd om de blokken op te schuren maar kwam niet meer goed. Nieuwe blokken erin en het was opgelost.
 
Ik kom met zo een bus paar jaar toe.
Beetje erop, beetje in zo een kettingreiniger-bakje-met-borstels en even draaien en dan paar minuten wachten. Dan alles afspuiten (fiets ook) en daarna datzelfde bakje vullen met wat water/zeep (waarmee ik rest van fiets ook kuis).
Dan haal ik ketting er af en kuis ik rest van de fiets
Daarna droog ik die ketting nog met vod, laat die drogen in de zon en daarna laagje squirt/dry lube erop.
En dag erna nog een laagje en dat ten laatste 4u voor de rit

Ivm die TT:
Mijn PR op de 400 is sneller als dat van Elodie :p
Op de 100 en 200 wel niet :laugh:
En horden ook niet maar die staan hoger en ik ben een stijve hark :p
Met squirt is het eigenlijk niet de bedoeling dat je gaat ontvetten. De waxlaag moet kunnen opbouwen. Zelfs best water ook vermijden. Gewoon proper wrijven met een doek is meer dan genoeg.
 
Ik heb volgende probleemke wat ik niet echt snap.

Achterrem MTB. Shimano B01S RESIN remblokken.

Ik steek die blokken, rem dat spullement in door ne keer of 20 op te trekken, en dan af te remmen.
Na het inremmen remt dat gelijk zot.

Ik zet mijne fiets weg. De dag erna al vanaf de eerste rempoging lawaai gelijk zot en weinig remmen.
Als ik dan de blokken eraf haal zit er zo een glimmende laag op.

Als ik ze dan opschuur/ontvet en er terug opzet kan ik ze weer zonder probleem inremmen. De dag erna begint hetzelfde probleem opnieuw....
Of je hebt een lek ;)
Met squirt is het eigenlijk niet de bedoeling dat je gaat ontvetten. De waxlaag moet kunnen opbouwen. Zelfs best water ook vermijden. Gewoon proper wrijven met een doek is meer dan genoeg.
Mja na een tijd komt daar wel eens vuil tussen. Dan kuis ik hem liever volledig en opnieuw opbouwen.
 
Ik heb volgende probleemke wat ik niet echt snap.

Achterrem MTB. Shimano B01S RESIN remblokken.

Ik steek die blokken, rem dat spullement in door ne keer of 20 op te trekken, en dan af te remmen.
Na het inremmen remt dat gelijk zot.

Ik zet mijne fiets weg. De dag erna al vanaf de eerste rempoging lawaai gelijk zot en weinig remmen.
Als ik dan de blokken eraf haal zit er zo een glimmende laag op.

Als ik ze dan opschuur/ontvet en er terug opzet kan ik ze weer zonder probleem inremmen. De dag erna begint hetzelfde probleem opnieuw....
Ik denk inderdaad dat je eens moet proberen je schijven te ontvetten. Ik heb dezelfde remblokken en dat gaat hier perfect. Mijn remmen piepen zo goed als nooit maar worden na elke rit wel zuiver gemaakt met remmenreiniger. En dan ook nog regelmatig eens opgeschuurd om dat glimmende laagje er af te doen.
 
Ik heb de remschijven ook al eens geschuurd en ontvet met remmenreiniger.
En de blokken geschuurd en ontvet.


Ik dacht ook al een lek.
Maar dan zou ik mijn remhendel een wat sponzig effect verwachten van te krijgen, die voelt normaal. En heb ook eens ontlucht maar de achterrem bijna geen bellekes gezien.

En dan vind ik het vreemd dat als ik ze inrem ze wel volle bak remmen? Als er olie op zou komen dan denk ik dat ze bij het inremmen ook niet zouden werken?
 
Terug
Bovenaan