De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

R8050 en R9150 have ceased to be voor nieuwe fietsen. De weinige fabrikanten die nog stock daarvan hebben liggen zullen die wel opgebruiken², maar voor nieuwe fietsen zal het R8100 en R9200 zijn. Uitzonderingen gaan de mechanische R9100 en R8000 zijn, aangezien die geen upgrade naar 12-speed hebben gekregen. Dus voor het modeljaar 2022 zullen we R9200 (DI2), R9100 (mechanisch), R8100 (DI2) en R8000 (mechanisch) zien. Een beetje zoals je hebt met SRAM tegenwoordig. Red, Force & Rival ETAP zijn allemaal 12-speed wireless, maar Force & Rival mechanisch zijn nog 11-speed.

Normaal heb je inderdaad "trickle down" naar lagere niveaus ieder jaar, maar aangezien R9100, R8000 en R7000 (105) technisch identiek waren en R9200 en R8100 tegelijk uitgebracht zijn, zal R7000 zeker nog een jaar blijven bestaan zoals het is, en dan waarschijnlijk een upgrade krijgen naar de componenten van wat nu R8000 is (lichtere materialen dus). Misschien met een 11-speed DI2 versie (oftewel volledig bedraad, oftewel semi-wireless).

Anderzijds: het zou me niet verbazen nu dat Shimano zowel Dura-Ace als Ultegra als DI2-exclusief houden, dat 105 niet meer de "workman groupset" wordt, maar de mechanische tegenhanger gaat worden van Ultegra, en ook 12-speed zal worden. En dat Tiagra de "opvolger" van de huidige 105 gaat worden, 11-speed.

Powermeter is optioneel.
 
Laatst bewerkt:
R8100 vervangt R8050, R8000 is de velgremversie. Dat ze de nieuwe groep R8100 noemen en niet R8150 is ook een duidelijk indicatie dat er geen nieuwe mechanische ultegra groep komt.
Wel opvallend dat de nieuwe groep zwaarder is als de vorige generatie. De Dura Ace crank weegt evenveel als de R8000 Ultegra, blijkbaar kregen ze hun probleem van brekende cranks enkel opgelost door er extra materiaal aan te hangen.

Goed ja, dat postte ik al op 24 maart ;)
Yup, 25 maart release van zowel Sram AXS Rival als GX.
Nieuwe Dura Ace en Ultegra worden beide deze zomer uitgebracht doordat Dura Ace vorig jaar uitgesteld geweest is. Effectieve levering zal vermoedelijk nog niet voor direct zijn ... 12sp, wireless shifters, batterij tussen voor - en achterderailleur. Ze werden bij Shimano ook moe van het telkens weerkerende geleuter dat je even goed 105 als Ultegra kan kopen. Ultegra wordt enkel di2, moet ik die discussies hier niet meer lezen, woehoe :D.

Als je de donkere hoeken en kantjes van het internet opzoekt vind je veel info die 95% van de tijd gewoon blijkt te kloppen.
 
Wel opvallend dat de nieuwe groep zwaarder is als de vorige generatie. De Dura Ace crank weegt evenveel als de R8000 Ultegra, blijkbaar kregen ze hun probleem van brekende cranks enkel opgelost door er extra materiaal aan te hangen.
Of mss logisch? Extra tandje, draadloos is wss zwaarder.
Al is ultegra wel lichter geworden precies
 
Hoeveel keer ik al niet gezegd heb tegen vrouwlief, "nog X aanschaffen en dan heb ik alles"... Maar altijd heb ik nog iets te kort of is er iets aan vervanging toe 😁
"Go biking", they said
"you will save money", they said

Ik hou bij wat er binnenkomt aan besparing door met de fiets te gaan werken VS aankopen voor de fiets.
Elke maand staan ik opnieuw in't rood..
ALTIJD is er wel iets dat je kan gebruiken.
 
Ik heb nieuwe helm nodig waarbij er meer plaats is tussen mijn bril en de helm. Ik zweet altijd hard aan het hoofd en denk dat het komt omdat daar nu amper plaats tussen is. Helm is ook al 4j oud, ga hem nog wel houden voor als het wat kouder is want dan is dat net warmer :p

Iemand zelfde ervaring met Oakley helm (de meest geventileerde)?
 
"Go biking", they said
"you will save money", they said

Ik hou bij wat er binnenkomt aan besparing door met de fiets te gaan werken VS aankopen voor de fiets.
Elke maand staan ik opnieuw in't rood..
ALTIJD is er wel iets dat je kan gebruiken.
Gewoon om de initiële aankoop "terug te verdienen" moet je al aardig wat kms gaan werken 😜 zelfs via leasing.
 
Gewoon om de initiële aankoop "terug te verdienen" moet je al aardig wat kms gaan werken 😜 zelfs via leasing.
Ik krijg zelfs geen fietsvergoeding (want heb wagen, al betalen ze trein wel terug..).
Maar had nog half jaar lease dit jaar en heb die gratis gemaakt door 3 vakantiedagen om te zetten 😃
 
Laatst bewerkt:
Fietsen is een belachelijke dure hobby, en je grenzen van wat aanvaardbaar is qua kost worden de hele tijd verlegd.
Gestart met een fiets <1000 EUR, en toen wekenlang gedobberd of ik een fietsgpscomputer zou aankopen. Tweede fiets al naar €3000, en nu kijk ik al vlotjes naar €8000 voor mijn derde aankoop.
Compleet irrationeel, de winst qua prestatie is totaal niet lineair (en zelfs niet nodig voor een hobbyist als mij) en mijn plezier was even groot toen ik startte met fietsen als nu.
 
En dan moet je nog de kosten voor die extra levensjaren die je wint doordat je veel beweegt in rekening brengen (vooropgesteld dat je niet vroegtijdig overhoop wordt gereden natuurlijk).

Uitgaven voor een hobby zijn nu eenmaal nooit rationeel...
 
En dan moet je nog de kosten voor die extra levensjaren die je wint doordat je veel beweegt in rekening brengen (vooropgesteld dat je niet vroegtijdig overhoop wordt gereden natuurlijk).

Uitgaven voor een hobby zijn nu eenmaal nooit rationeel...
Wat als je je MTB-rit al direct erna uit-balanceert met veel Trippel Karmeliet?
 
Inderdaad dure hobby, zeker gecombineerd met nog een gemotoriseerde tweewieler. Al goed dat ik de hoofdboekhouder ben en de cijfers wat kan opsmukken.
In het begin dacht ik ook dat ik continue iets nieuw nodig had, ondertussen ben ik erachter dat ik vooral iets nieuw wou.
Mtb-helm, ondertussen 6 jaar oud en heeft wel wat sporen maar is nog in prima en veilige staat. Vroeger had ik al lang een nieuwe gekocht.
Garmin edge 25 ging nog maar 3 uur mee per batterijlading. ipv nieuwe kopen gewoon een nieuwe knoopcel batterij erin en ik kan er weer enkele jaren tegen. Voor gpx te rijden heb ik al +10 jaar een garmin gpsmap 62. Voor die paar keer per jaar werkt die nog altijd goed, maar heb al zo dikwijls naar nieuwe gps'en liggen kijken maar kan me toch nog bedwingen.
Bij mijn schoenen was 1 spanner kapot. Gewoon van ander merk (sidi) losse spanners gekocht en deze erop gemonteerd.
Op deze manier is het iets minder een constante moneydrain en kan er meer geld naar een nieuwe fiets :biglaugh:
 
Ge maakt het toch gewoon zo duur als ge zelf wilt.
Ik maak het niet echt duur, en heb daar ook helemaal geen interesse in.

Zie de fun er niet van in om ik weet niet hoeveel geld meer uit te geven om elektrische versnellingen te hebben bijvoorbeeld.
GPS heb ik ook gewoon een 2de hands garmin edge 800 ooit gekocht voor €80. Batterij gaat nog altijd meer dan 10u mee. Ik zie niet in waarom ik die zou vervangen.
 
Uw helm zou ik toch vervangen hoor.
Wordt aangeraden om max 5 jaar met dezelfde te rijden. Better safe than sorry, zeker als het om uw hoofd gaat.

Voor de rest steek je inderdaad zoveel geld in je fiets als je wilt. Voor kwaliteitsvol materiaal betaal je wel veel, maar upgraden naar het laatste nieuwe telkens er iets nieuws op de markt is, is vaak niet nodig.

Ik ben heel lang met 2x11 blijven doorrijden. Nu zou ik wel niet meer terug willen :)
 
Uw helm zou ik toch vervangen hoor.
Wordt aangeraden om max 5 jaar met dezelfde te rijden. Better safe than sorry, zeker als het om uw hoofd gaat.

Voor de rest steek je inderdaad zoveel geld in je fiets als je wilt. Voor kwaliteitsvol materiaal betaal je wel veel, maar upgraden naar het laatste nieuwe telkens er iets nieuws op de markt is, is vaak niet nodig.

Ik ben heel lang met 2x11 blijven doorrijden. Nu zou ik wel niet meer terug willen :)
Want 2x11 is zo old skool😆
 
Ik heb nieuwe helm nodig waarbij er meer plaats is tussen mijn bril en de helm. Ik zweet altijd hard aan het hoofd en denk dat het komt omdat daar nu amper plaats tussen is. Helm is ook al 4j oud, ga hem nog wel houden voor als het wat kouder is want dan is dat net warmer :p

Iemand zelfde ervaring met Oakley helm (de meest geventileerde)?
Hier was de omschakeling van giro naar MET een gigantisch verschil. De MET heeft meer ruimte boven mijn hoofd waardoor er daar meer lucht stroomt en dus afkoelt.
 
Ik heb nieuwe helm nodig waarbij er meer plaats is tussen mijn bril en de helm. Ik zweet altijd hard aan het hoofd en denk dat het komt omdat daar nu amper plaats tussen is. Helm is ook al 4j oud, ga hem nog wel houden voor als het wat kouder is want dan is dat net warmer :p

Iemand zelfde ervaring met Oakley helm (de meest geventileerde)?
Ik zweet ook altijd veel en dan had ik altijd irritante zweetdruppels op mijn bril. Met mijn gamechanger had ik het, maar op echt warme dagen heb ik het zelfs met de stormchaser die wel heel ventilerend is.

Protip: zomermutsje zoals de castelli summer skull. Dient eigenlijk puur om dat tegen te gaan.

Met mijn giro helm had ik dat nooit, maar de binnenkant van de helm was veel dikker waardoor die stof veel meer zweet kon oppakken. Van abus is het maar de dikte van een velcro strip.
 
Ik zweet ook altijd veel en dan had ik altijd irritante zweetdruppels op mijn bril. Met mijn gamechanger had ik het, maar op echt warme dagen heb ik het zelfs met de stormchaser die wel heel ventilerend is.

Protip: zomermutsje zoals de castelli summer skull. Dient eigenlijk puur om dat tegen te gaan.

Met mijn giro helm had ik dat nooit, maar de binnenkant van de helm was veel dikker waardoor die stof veel meer zweet kon oppakken. Van abus is het maar de dikte van een velcro strip.
Ja had dat vroeger dacht ik ook nooit, kan ook dat ik toen niet niet zo snel reed of minder interval :p
Maar ik heb nog geen vinger tussen bril en helm en afgaande op profs die meer hebben kan dat dus beter :D
 
Ja had dat vroeger dacht ik ook nooit, kan ook dat ik toen niet niet zo snel reed of minder interval :p
Maar ik heb nog geen vinger tussen bril en helm en afgaande op profs die meer hebben kan dat dus beter :D
Ah ik ook niet, maar ik vind dat juist mooi 😁. Bij mij sluiten ze helemaal op elkaar aan zelfs.

Is eigenlijk nog maar van deze zomer dat ik daar last van heb van dat zweten.
 
Ge maakt het toch gewoon zo duur als ge zelf wilt.
Ik maak het niet echt duur, en heb daar ook helemaal geen interesse in.

Zie de fun er niet van in om ik weet niet hoeveel geld meer uit te geven om elektrische versnellingen te hebben bijvoorbeeld.
GPS heb ik ook gewoon een 2de hands garmin edge 800 ooit gekocht voor €80. Batterij gaat nog altijd meer dan 10u mee. Ik zie niet in waarom ik die zou vervangen.
goh, hangt er vanaf. Als je uwe fiets vaak gebruikt, ook voor woon-werk, moet je toch al wat beginnen investeren. Niet om het allernieuwste te hebben, maar gewoon de basis buiten de fiets. Dat is dan voornamelijk kledij en dat voor alle seizoenen.

Maar het is maar hoe je in elkaar zit. Ik hou ervan om rond te snuffelen op fietswebsites en uit te kijken naar promo's enzo. Nadeel is dat je maandelijks rap 100+€ eraan besteed.
 
Terug
Bovenaan