De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Vraag, ik heb dus een Canyon Endurace AL 7.0 disc. Aluminium frame, prima eerste fiets.
Nu heb ik het in mijn hoofd gekregen om er nieuwe wielen onder te steken en de huidige Mavic Aksium Elite UST Disc te vervangen. Ben aan het kijken richting Bontrager Aeolus Pro 5 TLR Disc of iets dergelijks. Als ik dan in de toekomst nieuwe fiets aanschaf, (iets richting Canyon Ultimate CF 8) komen die wielen er dan ook onder.

Is het zinnig om te doen? Of is het zoals een Intel i3 combineren met een RTX3080?
Zeker zinnig om te doen want de wielen gaan de grootst merkbare verandering zijn. En ze slijten niet :) Dus waarom nog wachten...

Tenzij de standaardwielen op de "nieuwe" fiets ook al serieus goed materiaal zijn, maar dat gebeurt zelden.
 
Je moet wel zien dat het gaat natuurlijk om ze over te zetten
Als tegen dan bv 12-speed mainstream is kan het zijn dat je aan de hub iets moet wijzigen bv
 
Het is top weer om te mtb'en. Het heeft geregend dus de grond is niet kurkdroog, 't is niet té warm en zeker niet te koud. Ik ga regelmatig naar de ardennen en hoe de trails er nu bijliggen hebben ze in de laatste jaren er niet veel bijgelegen: zo ongelofelijk goed.
Welke plekken in de Ardennen vind jij echte aanraders?

Via routeyou al eens wat routes ingeladen, maar dat bleek niet altijd makkelijk qua navigeren gezien een dicht bladerdek en steile hellingen. Als er dan nauwelijks bordjes staan...
Het hoeft voor mij niet supertechnisch of uitdagend te zijn. Ik geniet liever tegelijk van de omgeving.
 
De kabel die op spanning staat zorgt ervoor dat die derailleur op het grote blad blijft vaststaan. Als de kabel slap hing, en de derailleur bleef op het grote blad, dan zit het probleem in de derailleur. Het probleem zit'm dus in de shifter, of in de kabel. Ik zou gewoon de derailleurkabel vervangen (zowel binnenkabel als buitenkabel), dat gaat het zeer waarschijnlijk oplossen.
Ik heb het nog eens beter bekeken en ik denk dat helaas de shifter het heeft begeven, de metalen stukjes blijven niet meer achter de tandjes zitten en doet dus gewoon niks meer.
Een shimano 105 7000 shifter zal wel gewoon werken met mijn 5800 derailleur en remmen zeker?
Iemand een idee waar ik die nog kan bestellen, op mantel en futurum niet meer beschikbaar...
 
Welke plekken in de Ardennen vind jij echte aanraders?

Via routeyou al eens wat routes ingeladen, maar dat bleek niet altijd makkelijk qua navigeren gezien een dicht bladerdek en steile hellingen. Als er dan nauwelijks bordjes staan...
Het hoeft voor mij niet supertechnisch of uitdagend te zijn. Ik geniet liever tegelijk van de omgeving.
Ik rij alleen maar enduro/dh dus ik ga u daar niet echt kunnen helpen. Er zijn ook bewegwijzerde routes, maar ik weet niet hoe die instantie heet (Waalse tegenhanger van Bloso).
 
Ik rij alleen maar enduro/dh dus ik ga u daar niet echt kunnen helpen. Er zijn ook bewegwijzerde routes, maar ik weet niet hoe die instantie heet (Waalse tegenhanger van Bloso).
Nee inderdaad. :)
Ik vroeg het omdat ik zeker nog niet overal geweest ben, maar toch grote verschillen merk in de kwaliteit en consequentie van het bewegwijzeren.
 
Nee inderdaad. :)
Ik vroeg het omdat ik zeker nog niet overal geweest ben, maar toch grote verschillen merk in de kwaliteit en consequentie van het bewegwijzeren.

Klopt, dat is in Wallonië toch wel een pak minder van kwaliteit dan in Vlaanderen (de bewegwijzering).
 
Een shimano 105 7000 shifter zal wel gewoon werken met mijn 5800 derailleur en remmen zeker?
Volgens de Shimano Compatibility Chart zou dat inderdaad gewoon moeten gaan. Grote probleem gaat zijn, een R7000 shifter vinden. Je hebt nog veel andere mogelijkheden hoor, bvb de ST-RS505, een non-groupset (en dus anonieme) shifter.

Maareh, heb je de shifter al eens schoongemaakt? Dat vet dat gebruikt wordt wordt hard en gummy op den duur. Ik zou gewoon eens de mechaniek schoonspuiten met wat kruipolie. In het slechtste geval moet je toch een nieuwe shifter kopen (wat je sowieso moest doen), in het beste geval is het gewoon opgelost.
 
Laatst bewerkt:
Ik rij alleen maar enduro/dh dus ik ga u daar niet echt kunnen helpen. Er zijn ook bewegwijzerde routes, maar ik weet niet hoe die instantie heet (Waalse tegenhanger van Bloso).
Wat zijn zo de betere enduro routes in de Ardennen? Mag je mij altijd vertellen😁 Hou wel van een paar pittige afdalingen en die kom je op xc routes niet altijd tegen. En al zeker de vaste routes zijn dan redelijk saai.
 
Welke plekken in de Ardennen vind jij echte aanraders?

Via routeyou al eens wat routes ingeladen, maar dat bleek niet altijd makkelijk qua navigeren gezien een dicht bladerdek en steile hellingen. Als er dan nauwelijks bordjes staan...
Het hoeft voor mij niet supertechnisch of uitdagend te zijn. Ik geniet liever tegelijk van de omgeving.
Ondertussen moet he blijkbaar oppassen in de Ardennen met de gedownloade routes. Alles wat singletrack (smal wandelpad) is en niet bewegwijzerd is mag eigenlijk niet meer gebruikt worden door mtb sinds dit jaar (of vorig jaar al?). Wel geen idee of er daar effectief controles op zijn.

De vaste routes rond Malmedy zijn wel mooi om te rijden.
 
Wel geen idee of er daar effectief controles op zijn.
Ja, en nog geen klein beetje. Ik ga nu niet zeggen dat de boswachters daar er actief op jagen, maar controle is er wel degelijk, en 't is niet met waarschuwingen, maar direct in den boek. Zelfs met de gravelbike is het al op de tippen van je tenen lopen met momenten.
 
Wat zijn zo de betere enduro routes in de Ardennen? Mag je mij altijd vertellen😁 Hou wel van een paar pittige afdalingen en die kom je op xc routes niet altijd tegen. En al zeker de vaste routes zijn dan redelijk saai.
Officieel zijn ze aan het werken aan legale routes in Bouillon (zo goed als af), Chaudfontaine (daar mag het van de gemeente, maar zijn ze nog bezig) en Spa (nog niet open volgens mij, maar daar zouden ook "legale" trails komen).

Grote probleem is zoals @Leclerc al zei, er mag eigenlijk niet gefietst worden op heel veel plaatsen.
 
Vaste enduro routes, dat werd tijd! Hopelijk snel klaar en dan weet ik waar ik vanaf nu naartoe moet in de Ardennen. @Voidski wat is de afstand dan ongeveer van deze routes en zijn er daar ook ergens gpx’en van te vinden?
 
Vaste enduro routes, dat werd tijd! Hopelijk snel klaar en dan weet ik waar ik vanaf nu naartoe moet in de Ardennen. @Voidski wat is de afstand dan ongeveer van deze routes en zijn er daar ook ergens gpx’en van te vinden?
Zo ver ik weet zal het een vaste klim zijn waar dan 5-6 paadjes vertrekken (in Spa, beetje hetzelfde als in Chaudfontaine). Zal allemaal niet kilometers lang zijn, maar 't zou de moeite zijn.
GPX'en kan ik niet bij helpen helaas, heb er zelf geen.
 
Vanavond nog eens meerijden met Pedaleur de Flandres in Gent, en morgen waarschijnlijk met Velo is Velo in Gentbrugge.
De voordelen van een wielerclub (vaste rijmomenten, social, leuke baantjes leren kennen,...) zonder de nadelen (verplichtingen, tenues, altijd dezelfde mensen,...).

Love it!
 
Vaste enduro routes, dat werd tijd! Hopelijk snel klaar en dan weet ik waar ik vanaf nu naartoe moet in de Ardennen. @Voidski wat is de afstand dan ongeveer van deze routes en zijn er daar ook ergens gpx’en van te vinden?
Al eens op trailforks gekeken?

Net naast bouillon in Frankrijk liggen ook legale tracks...
 
Vanavond nog eens meerijden met Pedaleur de Flandres in Gent, en morgen waarschijnlijk met Velo is Velo in Gentbrugge.
De voordelen van een wielerclub (vaste rijmomenten, social, leuke baantjes leren kennen,...) zonder de nadelen (verplichtingen, tenues, altijd dezelfde mensen,...).

Love it!
Ik rijd ook met Velo is Velo, quasi elke week (morgen uitzonderlijk niet). Wat een toeval!
 
Terug
Bovenaan