Uit curiositeit, hoe ervaar je een slechte wielset? Ik heb een Canyon Endurace AL 7.0 disc met ook een relatief goedkoop Mavic setje erop.
Zou ik verschil voelen (en dan in wat specifiek?) als ik zou upgraden naar wat duurders?
Vooral gewicht dan neem ik aan? Wat dan acceleratie enz ten goede komt?
Je ervaart het pas echt wanneer er een beter setje wielen onder je fiets hebt steken.
Toen ik begon met fietsen (10 jaar geleden) staken er van die zware, merkloze wielen onder mijn racefiets, makkelijk richting 2000gr.
Wat later Shimano RS80-wielen op de kop kunnen tikken, die wogen 1516gr om precies te zijn.
Dat was een wereld van verschil op vlak van acceleratie, bochtenwerk, algemene wendbaarheid, ...
Lang met deze wielen gereden en vorig jaar besloten om voor de DT Swiss P1600 te gaan.
Ondanks het hogere gewicht (denk rond de 1700gr) reden ze goed, maar ik heb er zeer veel problemen mee gehad (kraakten constant).
Geld teruggekregen van Futurum en uiteindelijk voor een setje handgespaakte wielen gegaan.
DT Swiss 350 naaf (met de 54T ratchet

) en de DT Swiss RR511 velgen, superwielen!
Ik koop geen fabriekswielen meer

Handgespaakte wielen hoeven niet persé veel duurder te zijn én je kan een wiel naar je zin laten maken.
In mijn geval heb ik gekozen voor wat meer spaken, gezien ik +80kg weeg
