De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Met een hardtail kan je gewoon alles rijden in België wat er maar is.

Kennis zijne zoon rijdt met zijn decathlon fietske met velgremmen alle endurotrails en alle rockgardens in Beringen. Ik durf er zelf niet af...

Tien jaar oud, 24" wielen. Ook in Houffalize en dergelijke is hij terug te vinden.
Net zoals je in België alles kan rijden op een koersfiets met 23mm banden, velgremmen en een cassette die gewoon tot 28t gaat...
 
Met een hardtail kan je gewoon alles rijden in België wat er maar is.

Kennis zijne zoon rijdt met zijn decathlon fietske met velgremmen alle endurotrails en alle rockgardens in Beringen. Ik durf er zelf niet af...

Tien jaar oud, 24" wielen. Ook in Houffalize en dergelijke is hij terug te vinden.
Daar zeg je het 10 jaar oud, geen idee van de gevaren en veel lager zwaartepunt (en vooral jong leren helpt enorm)
 
Heb nog een code van futurum die ik niet ga gebruiken voor begin september:
FSZ-gAGyu ( 25 euro korting )
Bedankt! Ik was net op op futurum een winkelkarretje aan het vullen, dus heb deze direct gebruikt. Enfin, had eigenlijk 10 cent te weinig in mijn winkelkar om de code te kunnen gebruiken dus heb er maar iets bijgegooid. :unsure:
 
Jij had scalpel zeker? Hoe bevalt die?
Yes, heel tevreden van. Het is echter wel scandaleux dat er op zo'n dure fiets (~5500 euro) standaard geen dropper zit, maar die is overgezet van de vorige fiets.

Valt op zich niet zo veel over te zeggen. De lakmoesproef, steil en ruig terrein in de Alpen, heeft hij met vlag en wimpel doorstaan. Ik heb de indruk dat die slackere balhoofdhoek (tegenover mijn Exceed) wel écht merkbaar is bij het steil afdalen, maar heb ze niet back to back getest, wat ik wel graag nog eens doe.

Mijn eigen vaardigheden zijn er het laatste jaar sterk op vooruit gegaan, dus het is nogal moeilijk te vergelijken met hoe ik vroeger afdaalde op mijn Exceed en hoe het nu gaat met de Scalpel.

Qua klimmen (op effen pad) legt de Scalpel wel duidelijk de duimen tegen de Exceed, maar ook klimmen gaat uiteraard zonder problemen. Het is en blijft een XC wedstrijdfiets.

Volgens mij moet je echter al moeite doen om een slechte fiets te kopen, toch als je bij de gekende merken blijft die de sport vooruit stuwen.
 
Heb sinds kort een nieuwe enduro: YT capra Shred.
Heel tevreden van, alleen de remmen. Steken standaard SRAM Code R op en achter krijg ik die voor geen meter deftig werkend. Pistons blijven hangen, deftig uitlijnen lukt niet, deftig bleeden lukt niet. Zwaar aan het twijfelen om ze er gewoon vanaf te gooien. Ik irriteer mij der kapot aan als ik niet kan gaan rijden omdat men materiaal niet doet wat het moet doen.
 
Yes, heel tevreden van. Het is echter wel scandaleux dat er op zo'n dure fiets (~5500 euro) standaard geen dropper zit, maar die is overgezet van de vorige fiets.

Valt op zich niet zo veel over te zeggen. De lakmoesproef, steil en ruig terrein in de Alpen, heeft hij met vlag en wimpel doorstaan. Ik heb de indruk dat die slackere balhoofdhoek (tegenover mijn Exceed) wel écht merkbaar is bij het steil afdalen, maar heb ze niet back to back getest, wat ik wel graag nog eens doe.

Mijn eigen vaardigheden zijn er het laatste jaar sterk op vooruit gegaan, dus het is nogal moeilijk te vergelijken met hoe ik vroeger afdaalde op mijn Exceed en hoe het nu gaat met de Scalpel.

Qua klimmen (op effen pad) legt de Scalpel wel duidelijk de duimen tegen de Exceed, maar ook klimmen gaat uiteraard zonder problemen. Het is en blijft een XC wedstrijdfiets.

Volgens mij moet je echter al moeite doen om een slechte fiets te kopen, toch als je bij de gekende merken blijft die de sport vooruit stuwen.
Moet je dan al niet naar de SE voor dropper?
Maarja dan heb je geen remote lock meer :(
 
yes, de SE heeft wel een dropper, maar geen remote.
ook 120mm veerweg ipv 100.

'k had nu al een dropper, dus geen al te groot probleem
 
Uit curiositeit, hoe ervaar je een slechte wielset? Ik heb een Canyon Endurace AL 7.0 disc met ook een relatief goedkoop Mavic setje erop.
Zou ik verschil voelen (en dan in wat specifiek?) als ik zou upgraden naar wat duurders?
Vooral gewicht dan neem ik aan? Wat dan acceleratie enz ten goede komt?
Je ervaart het pas echt wanneer er een beter setje wielen onder je fiets hebt steken.
Toen ik begon met fietsen (10 jaar geleden) staken er van die zware, merkloze wielen onder mijn racefiets, makkelijk richting 2000gr.
Wat later Shimano RS80-wielen op de kop kunnen tikken, die wogen 1516gr om precies te zijn.
Dat was een wereld van verschil op vlak van acceleratie, bochtenwerk, algemene wendbaarheid, ...

Lang met deze wielen gereden en vorig jaar besloten om voor de DT Swiss P1600 te gaan.
Ondanks het hogere gewicht (denk rond de 1700gr) reden ze goed, maar ik heb er zeer veel problemen mee gehad (kraakten constant).
Geld teruggekregen van Futurum en uiteindelijk voor een setje handgespaakte wielen gegaan.
DT Swiss 350 naaf (met de 54T ratchet :love:) en de DT Swiss RR511 velgen, superwielen!
Ik koop geen fabriekswielen meer :)
Handgespaakte wielen hoeven niet persé veel duurder te zijn én je kan een wiel naar je zin laten maken.
In mijn geval heb ik gekozen voor wat meer spaken, gezien ik +80kg weeg :D
 
Euh niet voor het één of ander, maar ja :p
Dat was mijn punt ook hé 😀.

Maar als hier iemand vraagt of X een goede 2dehands fiets is. How, die heeft velgremmen, daar kan je niet meer mee rijden anno 2021 😮
Welke banden moet ik kopen? Heb nu 23mm. How, toch zo smal niet meer, je moet minstens 25 of 28 kopen!!
 
Dat was mijn punt ook hé 😀.

Maar als hier iemand vraagt of X een goede 2dehands fiets is. How, die heeft velgremmen, daar kan je niet meer mee rijden anno 2021 😮
Welke banden moet ik kopen? Heb nu 23mm. How, toch zo smal niet meer, je moet minstens 25 of 28 kopen!!
Velgremmen zijn best wel ok als je alleen rijdt of in een groep rijdt met ook velgremrijders. Als enige in een groep met velgremmen is wel gevaarlijk, dan moet je echt wel opletten.

25 past op bijna elke fiets of velg. Dus waarom je het niet zou doen weet ik niet :P
 
Velgremmen zijn best wel ok als je alleen rijdt of in een groep rijdt met ook velgremrijders. Als enige in een groep met velgremmen is wel gevaarlijk, dan moet je echt wel opletten.

25 past op bijna elke fiets of velg. Dus waarom je het niet zou doen weet ik niet :p
Als het droog is dan rem ik met mijn velgremmen even hard of deze met schijfremmen hoor.

Nat en mijn carbon wielen is een totaal ander verhaal, maar dan rij ik niet in groep. Ook niks plezant aan met dat opspattend water.
 
twQpQa3.jpeg


De fiets maar eens zomer-proof gemaakt :unsure:

Welke spatborden heb je gebruikt?
SKS Speedrocker?
Ik heb 650b wielen met 47mm banden, maar ik kan amper/geen spatborden vinden die deze afmetingen aankunnen :(
 
Hoeveel heb je precies betaald?
Denk wel dat de meerwaarde van 54T tov standaard 36 amper voelbaar is niet?
Was iets van een 570€ excl de ratchet denk ik.
Geen ervaring met de 36T, zat standaard een 18T in.
Dat snellere 'grijppunt' merk je minder hard met een racefiets, maar het geluid is alleszins prachtig :D
Mijn fietsbel moet ik weinig/niet meer gebruiken... Gewoon even de trappers stilhouden want ze horen je van mijlenver aankomen
 
Als het droog is dan rem ik met mijn velgremmen even hard of deze met schijfremmen hoor.

Nat en mijn carbon wielen is een totaal ander verhaal, maar dan rij ik niet in groep. Ook niks plezant aan met dat opspattend water.
Bij mij is dat toch niet het geval hoor :P
Ik rem merkbaar trager op exalith pads.
 
Bij mij is dat toch niet het geval hoor :p
Ik rem merkbaar trager op exalith pads.
Hangt mss van vanalles af.. Met mijn winterfiets en shimano 105 rem ik wel minder goed dan mijn zomerfiets en ultegra remmen. Ik moet veel meer kracht zetten op die 105 remhendels. Met mijn ultegra kan ik met 2 vingers remmen.

Zijn ook wel heel dicht afgesteld, ik moet mijn remhendel niet ver toeknijpen, dat maakt ook veel verschil.
 
Terug
Bovenaan