De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Hangt van de hub af of dat mogelijk is. Meeste merken hebben zoals Polle zegt van die adapterpluggen in het gamma waarmee je een 142TA ombouwt naar een 135QR (of een 148TA naar een 141QR in het geval van boost). Mavic gaat dat ongetwijfeld hebben. Montage hangt alweer af van merk, maar je gaat waarschijnlijk een soort van "trekker" nodig hebben om de huidige plugs van de as te kunnen trekken.
Niet zo eenvoudig als op de rollen dus? :D
 
Vraagje:
Ik heb koersfiets met steekassen, vriendin met QR (beide schijfremmen)
Daar staat:

Iemand idee of je daar dan iets speciaal voor nodig hebt (adapters)? Is dat eenvoudig om te monteren?

Vriendin heeft deze fiets maar die wielen zijn dus bagger en zoek iets beters ter vervanging maar alles voor schijven is precies steekas :)
Uit curiositeit, hoe ervaar je een slechte wielset? Ik heb een Canyon Endurace AL 7.0 disc met ook een relatief goedkoop Mavic setje erop.
Zou ik verschil voelen (en dan in wat specifiek?) als ik zou upgraden naar wat duurders?
Vooral gewicht dan neem ik aan? Wat dan acceleratie enz ten goede komt?
 
Uit curiositeit, hoe ervaar je een slechte wielset? Ik heb een Canyon Endurace AL 7.0 disc met ook een relatief goedkoop Mavic setje erop.
Zou ik verschil voelen (en dan in wat specifiek?) als ik zou upgraden naar wat duurders?
Vooral gewicht dan neem ik aan? Wat dan acceleratie enz ten goede komt?
 
Bolt V2 of Edge 530/830?
Rij nu al enkele jaren met bolt maar die zit in zijn laatste stuiptrekkingen.
Altijd zeer tevreden van geweest maar zie wel een meerwaarde in de features die garmin heeft.
Wahoo blijft een lege doos die ge aanstuurt met externe apps
 
Met zo'n downcountry fiets (of eigenlijk gewoon een moderne xc fully) kom je echt al een eind ver.

Voor de features waar je echt veel meer veerweg nodig hebt, zijn de meeste mensen toch veel te grote schijtluizen. Ik ook trouwens.
Ik zou eerder een hardtail als all-purpose gebruiken. Lichter, goedkoper, minder onderhoud.
Voor de vlaamse mtb trails zou je zelfs een volledige rigid kunnen gebruiken..... Zeker met wat dikkere banden die tubeless staan, goed te doen. Je techniek is dan wel van groot beland uiteraard (maar zo leer je het ook). En doe je dan eens een langere/meer technische tocht in pakweg de Ardennen, steek je gewoon een verende vork.
Ik spreek uiteraard niet over downhill tracks e.d.....
 
Ik zou eerder een hardtail als all-purpose gebruiken. Lichter, goedkoper, minder onderhoud.
Voor de vlaamse mtb trails zou je zelfs een volledige rigid kunnen gebruiken..... Zeker met wat dikkere banden die tubeless staan, goed te doen. Je techniek is dan wel van groot beland uiteraard (maar zo leer je het ook). En doe je dan eens een langere/meer technische tocht in pakweg de Ardennen, steek je gewoon een verende vork.
Ik spreek uiteraard niet over downhill tracks e.d.....
Met v-brakes ook best dan?
 
Sinds dit jaar kon ik een fiets leasen. Da's een xc fully geworden. Ik heb mij meteen ingeschreven voor de Alps Epic, een vijfdaagse tocht in de Franse Alpen.
Dat ga je nooit doen als je een full rigid hebt. En ook niet snel op een hardtail.

Voor de Gentse blosoroutes kan je zelfs op de krakkemikkige stadsfiets van je oma rijden. Wanneer je afwijkt en op zoek gaat naar technische uitdaging kan je wel een betere fiets gebruiken.

Als echte enthousiaste mtb'er ga je snel naar een full sus gaan.
Ben je een wielrenner die sporadisch eens op de mtb zit en rond de kerktoren meedoet aan toertochten, dan kan je het inderdaad doen met een hardtail of zelfs rigid.
 
Ben je een wielrenner die sporadisch eens op de mtb zit en rond de kerktoren meedoet aan toertochten, dan kan je het inderdaad doen met een hardtail of zelfs rigid.

Ik ben dat laatste type. Kom inderdaad toe met een hardtail voor alles wat ik tot nu toe heb gedaan (ritjes hier in de buurt, bikepacken in de ardennen + tourtochten in de ardennen, maar ik ben gewoon enorm benieuwd naar hoe een fully aanvoelt. Heb nooit het gevoel dat ik tekort kom, maar je weet pas wat het is als je er eens mee gereden hebt natuurlijk :)

Ik zie hier in de buurt ook veel mensen met een fully rijden. Dat zijn vaak absoluut niet de mensen waar je van verwacht dat ze in de Ardennen technische stukken gaan rijden, maar wie zijn wij om een ander zijn keuze te veroordelen. :) Je ziet evenveel mensen met de duurste fiets 24 per uur langs het water rijden ;)
 
Ik ben dat laatste type. Kom inderdaad toe met een hardtail voor alles wat ik tot nu toe heb gedaan (ritjes hier in de buurt, bikepacken in de ardennen + tourtochten in de ardennen, maar ik ben gewoon enorm benieuwd naar hoe een fully aanvoelt. Heb nooit het gevoel dat ik tekort kom, maar je weet pas wat het is als je er eens mee gereden hebt natuurlijk :)
Dat bedoel ik ook, daarmee komt het gros van mountainbikend vlaanderen toe. Dat zijn ook de dingen die ik doe, MTB parcours in Vlaanderen, af en toe eens Vlaamse Ardennen, en paar keer in het jaar de 'echte' Ardennen. Dat rij ik gewoon met een rigid (drop-bar). Enkel op heel technische stukken met heel veel boomwortels is dat quasi onmogelijk, maar zo vaak komt dat ook weer niet voor.
Een goede verende vork is ook niet goedkoop, en die verneuk je gewoon door een winter of 2 lang elk weekend door de modder te ploeteren.

Hangt er vooral af waar je rijdt, en hoe natuurlijk. Je rijdt waarmee je wil natuurlijk, maar ik vind het zonde dat rigids en hardtails tegenwoordig direct worden afgeschreven omdat fully's tegenwoordig goed betaalbaar zijn. Met een rigid rijden is ook gewoon plezant, je moet veel meer aandacht hebben voor techniek, maar dat is ook deel van het plezier natuurlijk.
 
Ik ben dat laatste type. Kom inderdaad toe met een hardtail voor alles wat ik tot nu toe heb gedaan (ritjes hier in de buurt, bikepacken in de ardennen + tourtochten in de ardennen, maar ik ben gewoon enorm benieuwd naar hoe een fully aanvoelt. Heb nooit het gevoel dat ik tekort kom, maar je weet pas wat het is als je er eens mee gereden hebt natuurlijk :)

Ik zie hier in de buurt ook veel mensen met een fully rijden. Dat zijn vaak absoluut niet de mensen waar je van verwacht dat ze in de Ardennen technische stukken gaan rijden, maar wie zijn wij om een ander zijn keuze te veroordelen. :) Je ziet evenveel mensen met de duurste fiets 24 per uur langs het water rijden ;)
Je moet dan ook traag rijden tijdens de rust als je blokjes doet :unsure:
Dat bedoel ik ook, daarmee komt het gros van mountainbikend vlaanderen toe. Dat zijn ook de dingen die ik doe, MTB parcours in Vlaanderen, af en toe eens Vlaamse Ardennen, en paar keer in het jaar de 'echte' Ardennen. Dat rij ik gewoon met een rigid (drop-bar). Enkel op heel technische stukken met heel veel boomwortels is dat quasi onmogelijk, maar zo vaak komt dat ook weer niet voor.
Een goede verende vork is ook niet goedkoop, en die verneuk je gewoon door een winter of 2 lang elk weekend door de modder te ploeteren.

Hangt er vooral af waar je rijdt, en hoe natuurlijk. Je rijdt waarmee je wil natuurlijk, maar ik vind het zonde dat rigids en hardtails tegenwoordig direct worden afgeschreven omdat fully's tegenwoordig goed betaalbaar zijn. Met een rigid rijden is ook gewoon plezant, je moet veel meer aandacht hebben voor techniek, maar dat is ook deel van het plezier natuurlijk.
Rigid is toch enkel nuttig in West-Vlaanderen voor beachraces :unsure:

Mijn medebikers met MTB hebben allemaal een fully en dat helpt toch ook hier merk ik:
* van die knoetharde oneffen wegen zit ik op te stuiteren terwijl zij gewoon gas kunnen geven
* bergop boomwortels/stenen/grote oneffenheden zijn veel makkelijker te nemen zonder tractie te verliezen
* bergaf

Dus ik kijk ook uit naar een fully (in 2023 of 2024 als er terug stock is en ze iets in mijn maat verkopen, want volgens de tabellen zijn bij Scott en Cannondale de grootste maten nog te klein bv, tenzij mijn armen korter zijn dan average :unsure:)
 
Met v-brakes ook best dan?

Wel, ik denk dat de discussie inderdaad die weg op gaat.

Kan MTBen zonder vering/schijfremmen/dropper? Ja uiteraard!
Is het plezanter met? Ja uiteraard!

Alles over techniek daargelaten en wat op aanvulling van @SomeDude , word je na 2-3u in het zadel het gewoon beu om je kont te lichten over elke knobbel zodat je geen snakebite rijdt of een klets op je achterwerk krijgt. Daar vind ik mezelf stilletjes aan te oud voor geworden.

Ik doe het nu ook met een hardtail, maar ik kijk toch uit naar m'n fully die in bestelling staat.
 
Wel, ik denk dat de discussie inderdaad die weg op gaat.

Kan MTBen zonder vering/schijfremmen/dropper? Ja uiteraard!
Is het plezanter met? Ja uiteraard!

Alles over techniek daargelaten en wat op aanvulling van @SomeDude , word je na 2-3u in het zadel het gewoon beu om je kont te lichten over elke knobbel zodat je geen snakebite rijdt of een klets op je achterwerk krijgt. Daar vind ik mezelf stilletjes aan te oud voor geworden.

Ik doe het nu ook met een hardtail, maar ik kijk toch uit naar m'n fully die in bestelling staat.
Snakebites op de MTB, bestaat dat nog? Je bent echt oud aan het worden...
 
Snakebites op de MTB, bestaat dat nog? Je bent echt oud aan het worden...
Ik kom er toch ook regelmatig tegen die dat aan de hand hebben hoor.
Al vind ik het heel vreemd waarom iemand anno 2021 niet tubeless zou rijden, toch zeker op de mtb/gravel.
 
Iemand ervaring met iets te bestellen bij futurum waarbij ze aangeven 2-6 werkdagen.
Houden ze zich daar aan of kan dat al eens uitlopen?
Morgen zogezegd laatste werkdag van een bestelling die ik 11/8 geplaatst heb, maar dat artikel staat nog steeds op 2-6 werkdagen dus heb er zo eerlijk gezegd geen goed gevoel in. (en het stond al geruime tijd op 2-6werkdagen alvorens ik het bestelde).
Zoals verwacht nada, stelt de eerste keer teleur.
En enkel maar een antwoord dat ze nog niet geleverd zijn bij hun maar niets in detail wanneer wel.
Nog wat wachten dus, geen grote ramp maar ik vind het altijd jammer als er aan verwachtingen of beloftes niet kan voldaan worden :headshake:
 
Met een hardtail kan je gewoon alles rijden in België wat er maar is.

Kennis zijne zoon rijdt met zijn decathlon fietske met velgremmen alle endurotrails en alle rockgardens in Beringen. Ik durf er zelf niet af...

Tien jaar oud, 24" wielen. Ook in Houffalize en dergelijke is hij terug te vinden.
 
Met een hardtail kan je gewoon alles rijden in België wat er maar is.

Kennis zijne zoon rijdt met zijn decathlon fietske met velgremmen alle endurotrails en alle rockgardens in Beringen. Ik durf er zelf niet af...

Tien jaar oud, 24" wielen. Ook in Houffalize en dergelijke is hij terug te vinden.
De snelheden die ik eind de jaren 90 haalde in de Ardennen met velgremmen en zonder vering zou ik nu zelfs met een fully niet durven benaderen.
 
Zoals verwacht nada, stelt de eerste keer teleur.
En enkel maar een antwoord dat ze nog niet geleverd zijn bij hun maar niets in detail wanneer wel.
Nog wat wachten dus, geen grote ramp maar ik vind het altijd jammer als er aan verwachtingen of beloftes niet kan voldaan worden :headshake:
Niet dat ik het voor Futurum opneem, maar da's vrij standaard tegenwoordig. Ik zie bij grote leveranciers ook regelmatig datums opschuiven omdat hun leveranciers ook datums gewoon blijven opschuiven.
 
Terug
Bovenaan