De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Grootste tandwiel achteraan heeft 25 of 26 tanden. En vooraan staat er 50/34 op.
Overigens 10 tandwielen achteraan en dus 2 vooraan.
Vanvoor zit je wel goed dan. Achteraan kan je eventueel een nieuwe 10 speed cassette steken met als grootste tandwiel een 28 of 30. Voor groter dan 30 moet je zien of je derailleur een "lange kooi" heeft. Ik heb zelf recent mijn 25 cassette vervangen door een 28 voor in de Jura wat cols te rijden (Grand Colombier etc...) en heb er toch geen spijt van gehad.
 
Ik weet zelfs niet welk cassette er op mijn koersfiets staat momenteel, lol. Wel dat ik fameus moet duwen bergop :D. Hoe tel je zoiets eigenlijk? :unsure:

Maakt het btw eigenlijk uit welk cassette je op je smart trainer zet? Buiten het aantal versnellingen? Ik heb er 11.
 
Ik weet zelfs niet welk cassette er op mijn koersfiets staat momenteel, lol. Wel dat ik fameus moet duwen bergop :D. Hoe tel je zoiets eigenlijk? :unsure:

Maakt het btw eigenlijk uit welk cassette je op je smart trainer zet? Buiten het aantal versnellingen? Ik heb er 11.
Gewoon de tandjes tellen, maar normaal Stata het er zelfs gewoon op. Er staat in het klein een cijfer op.
 
Ik weet zelfs niet welk cassette er op mijn koersfiets staat momenteel, lol. Wel dat ik fameus moet duwen bergop :D. Hoe tel je zoiets eigenlijk? :unsure:

Maakt het btw eigenlijk uit welk cassette je op je smart trainer zet? Buiten het aantal versnellingen? Ik heb er 11.
Op zich niet, maar als je met een 34 rijdt en dan op de rollen een 25 zou ik denken dat uw ketting mss te lang is?
Alhoewel op de kleine is dat zelfde qua tanden

Anders pak je gewoon de goedkoopste :unsure:
 
ik heb de Kemmelberg ooit bedwongen met een 39/23... Ik denk dat mijn cadans onder de 40 zat. Waanzinnig, het was alsof ik weighted lunges aan het doen was.
39 :wtf: Heb eens de muur van Geraardsbergen en de Paterberg op 34-23 moeten doen, dat was al op het randje. Leukste was wel dat het eigenlijk 34-24 was maar de derailleur versprong altijd vanzelf bij een te hoge belasting op de steilste stukken.
Ik ben heel goed in mezelf gek maken.

Stel, ik wil een stalen ros, te gebruiken voor all-round use. Dagelijks gebruik (dus zeker fenders alsook mounts voor een rack vanachter), te gebruiken voor lichte gravel (eventueel met andere, bredere, banden), te gebruiken voor bikepacking, te gebruiken voor gewoon wat trainen in de winter, ...

Was al aan het kijken naar de Ribble CGR 725, maar verschoot plots van de prijs aangezien dat blijkbaar zonder btw was en dan nog eens 14% import taks. (Richting 3k uiteindelijk) Of maak ik mezelf iets wijs als ik denk dat dat toch ook iets goedkoper moet te vinden zijn? Iemand wat advies welke richtingen ik nog kan uitkijken?
Kijk eens richting trekkingfietsen. Kona, Surly, Fahrrad Manufaktur etc.
 
Laatst bewerkt:
Misschien leuk voor de MTBers hier. Canyon heeft (alweer) een "nieuwe" MTB uitgebracht. De Lux Trail. Een "downcountry" bike. Dus een meer capabele XC-mtb.


full_2021_lux-trail-cf-6_3016_rd-rd_P5.png


Het frame van de Lux, maar dan met 120/110 veerweg ipv 100/100, een dropperpost die dieper gaat, een langere wielbasis en een stompere balhoofdhoek.


En ze zijn op voorraad!
 
“Het voor hier in Belgie alvast niet” fabeltje mag toch stilaan stoppen. Belgie heeft zover ik weet een mooi uitgestrekt gebied met vele pittige afdalingen waar dit soort fiets goed tot zijn recht komt. Akkoord, ze spreken er Frans maar laat dat je vooral niet tegenhouden.
Verder koopt iedereen toch wat hij wil? Als nieuwe records op de lokale gravelroutes mij niet interesseren maar ik daarentegen op de paar puisten hier in het bos, met een jump in de afdaling, net wat meer comfort en veiligheidsmarge wil dan is dit soort fietsen toch perfect?
Net zoals wanneer je geen ruimte hebt om 4 mtb’s te stallen en je wilt als je op verplaatsing gaat meer vertrouwen bergaf ipv sneller bergop is dit ook perfect!
Je zal dan inderdaad op het lokale Vlaamse toertje 1km/h gemiddeld trager zijn, maar als daar niet je prioriteiten liggen, wat maakt het dan uit?
 
Ik vind deze nog wel mooi, maar waarom verkiezen boven de gewone voor hier in Belgie toch alvast niet
Ahja die is ook mooi. Daarnet niet gezien.
Op het vlakke en klimmen zal de beperking te verwaarlozen zijn. Naar beneden waarschijnlijk wel een grote winst door iets meer veerweg, langere reach en slanker balhoofdhoek.

Mijn keuze is snel gemaakt
 
Vanvoor zit je wel goed dan. Achteraan kan je eventueel een nieuwe 10 speed cassette steken met als grootste tandwiel een 28 of 30. Voor groter dan 30 moet je zien of je derailleur een "lange kooi" heeft. Ik heb zelf recent mijn 25 cassette vervangen door een 28 voor in de Jura wat cols te rijden (Grand Colombier etc...) en heb er toch geen spijt van gehad.
Merci voor de info!
Maken 3 tanden dan zo'n gigantisch verschil? :oink:
Enfin, als ik zo een casette zou bestellen op mantel of futurumshop, is dat eenvoudig te installeren als fietsnoob? :Dbv deze: https://www.futurumshop.nl/shimano-105-cs-5700-cassette-10-speed.phtml
 
Merci voor de info!
Maken 3 tanden dan zo'n gigantisch verschil? :oink:
Enfin, als ik zo een casette zou bestellen op mantel of futurumshop, is dat eenvoudig te installeren als fietsnoob? :Dbv deze: https://www.futurumshop.nl/shimano-105-cs-5700-cassette-10-speed.phtml
Het verschil tussen een 25 & 28 is inderdaad niet super groot, maar naar mijn mening toch zeker merkbaar als de percentages richting de 15~20% gaan! Met een 30 of groter zal het uiteraard nog gemakkelijker ronddraaien :)
Cassette veranderen is helemaal niet moeilijk, maar je hebt er wel een kettingzweep en een cassette removal tool voor nodig (bv https://www.mantel.com/be/pro-cassette-afneemset ). Zit vaak wel stevig vast, maar je mag er gerust wat force op zetten.
Zoals hier dus:
 
Merci voor de info!
Maken 3 tanden dan zo'n gigantisch verschil? :oink:
Enfin, als ik zo een casette zou bestellen op mantel of futurumshop, is dat eenvoudig te installeren als fietsnoob? :Dbv deze: https://www.futurumshop.nl/shimano-105-cs-5700-cassette-10-speed.phtml
Ja dat is simpel als je de juiste tools hebt :p

 
Terug
Bovenaan