De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

Pedalen als xt of ultegra hebben enkel nog maar een inbus.
Hoe dom...
Ik rij mtb en koers met die gewone SPD pedalen.

Als ik weet hoe veel kracht ik soms moet zetten op die sleutel, dan kan ik me wel voorstellen dat dat met een inbus niet los te krijgen is.

Daarom dus dat je altijd je schroefdraad van je pedalen moet invetten. Want roest neemt een groter volume in dan gewoon ijzer, met als gevolg dat de pedaal-as zichzelf klem “zwelt” over tijd. En dat is niet alleen roesten door het binnendringen van water, maar ook galvanische corrosie door twee verschillende metalen die elkaar direct raken (aluminium en staal bvb, zelfde reden waarom je een aluminium zadelpen moet invetten als je die in een stalen frame steekt, of omgekeerd).

Pedalen draaien zichzelf vaster als je vooruit trapt, dus het is in principe zelfs niet nodig om die met grote kracht vast te zetten.

Pedalen draaien zichzelf vaster als je vooruit trapt, dus het is in principe zelfs niet nodig om die met grote kracht vast te zetten.
Exact, het grootste probleem is dat veel mensen een pedaal zo hard vastzetten als ze kunnen. Gewoon vast zonder veel kracht is écht wel voldoende.

Da's toch een fabeltje dat circuleert op het internet?
De pedaal die kan draaien en het stuk dat je in de pedaal arm draait zijn twee onafhankelijk van elkaar draaiende assen. 't Zou schoon zijn mochten ze steeds vaster komen te zitten. Dan krijg je inderaad nooit meer een pedaal uit de pedaalarm.

Je trapt in de richting die vast is, dus eens de pedaal net vast staat gaat hij nooit loskomen. Ik moet de eerste pedaal nog tegenkomen die je op amper 10nm vastzet en vanzelf los komt.

Stuurlint wikkel je van binnen naar buiten omdat als je je handen onderaan de beugel neemt je kracht naar buiten zet en niet naar binnen. Het is niet omdat je gript op je lint dat je het altijd maar vaster draait hé, dan zou betekenen dat je het lint gaat breken. Het voorkomt gewoon dat je het los draait.

Da's toch een fabeltje dat circuleert op het internet?
Precessie door een excentriek. Omdat er een afstand is tussen het punt waar de kracht van je been op het pedaal komt, en waar de pedaal de kracht doorgeeft aan de crank zit je daar met een hefboomwerking. Omdat het ding ook ronddraait, "walst" de pedaalas eigenlijk een beetje in de schroefdraad van de crank, en draait die zichzelf vast, omdat de as niet perfect excentrisch zit in het schroefgat (het scheelt een paar duizendste van een millimeter). Als de schroefdraad perfect aansluit, er 0 speling is of de as perfect excentrisch is, dan is dat inderdaad niet het geval. Maar een schroefdraad heeft altijd een beetje speling (tenzij je die gaat borgen met een draadborgmiddel, teflon of vlas).

Als het een fabeltje zou zijn, dan zouden pedalen gewoon allemaal met een normale rechtsdraaiende schroefdraad komen. Dat is niet, de linkerpedaal komt met een omgekeerde draad. Da's ook de reden waarom een BSA bottom bracket aan de rechterkant omgekeerd bedraad is, omdat de trapas ook "walst" in de lagercups, en dus de lagercups in een tegengestelde richting meewalsen. Een Italiaanse BB is gewoon normaal van schroefdraad voorzien (beiden rechtsdraaiend), met als gevolg dat die wel eens de neiging hebben om los te komen aan de rechterkant, tevens ook de reden waarom de Italiaanse BB eigenlijk alleen nog voorkomt bij Italiaanse fietsen (Pinarello, Bianchi, Willier,...), alle anderen gebruiken BSA.

Daarom dat zoveel oude frames daar een "vaste" cup hebben, die op z'n plaats is gelijmd, en die vaak niet meer te verwijderen is.

nuovo-record-italian-cups-02.jpg

De cup aan de linkerkant zit aan rechts op de fiets, en zit vast (vaak gelijmd). De rechtercup (met de gaatjes) is de instelbare kant, en zit links. De preload op de as wordt geregeld met de 6-gatige cup, waarna als de preload juist staat, die nog extra geborgd wordt met de stelring met inkepingen.

Laatst bewerkt:
Ik heb uiteindelijk de Trek Emonda SL5 2020 op mantel gekocht. Was mijn maat + de lagere prijs was ook gewoon super.

Dit weekend mijn eerste rit gedaan en wat een verschil met mijn oude decathlon koersfiets 😊

Ik had wel nog problemen met mijn garmin snelheidsensor. Deze gaf constant verschillende waarden, waar die bvb sprong van 14-15 naar 30-32 ongeveer. Iemand een idee waar dit aan kan liggen? Op mijn andere fiets heb ik het niet dus slechte batterij lijkt me niet het probleem.

En zou ook eens graag een volledige bikefit willen laten doen, iemand aanraders rond het Antwerpse?

Rotsvast, niet normaal. Er staan blaren op mijn handen van te wringen en nog geen beweging in.
Heb bij mijn MTB vorige keer een nieuwe crank erop gezet.
Uitboren kan niet, grotere arm werkte ook niet, de momentsleutel van het werk die tot 100 Nm gaat was zelfs niet sterk genoeg...

Sinds dan om de zoveel tijd pedalen is los en een beetje vet in de schroefdraad.

Vertrekken aan een station of een parking (en van waar dan: noord oost zuid of west)?
I come from the north! Sint-Joost-Ten-Node of Kraainem zal het dichtstbij zijn. Als je uw route onder de 70 à 80km kan houden, is het nog doenbaar om met de fiets te komen. Als ik met de fiets richting Brussel kom, zal dat via de F1 fietsostrade zijn.

Heb bij mijn MTB vorige keer een nieuwe crank erop gezet.
Uitboren kan niet, grotere arm werkte ook niet, de momentsleutel van het werk die tot 100 Nm gaat was zelfs niet sterk genoeg...

Sinds dan om de zoveel tijd pedalen is los en een beetje vet in de schroefdraad.
Een nieuwe crank is een oplossing, maar heb gewoon nieuwe schoenen besteld met plaatjes ipv te blijven wringen. De fietsenmaker zal lachen volgende keer..

Als je de prijzen van een ultegra crank ziet waren nieuwe schoenen een betere oplossing.

Gaat om een 1030 he, geen 1030 plus. Is dus al een ouder model, maar afhankelijk van wat ge wilt wel nog steeds een goed toestel. Op futurum bvb ook voor 380 euro te koop.
Uw site ken ik wel helemaal niet, dus weet niet of ze betrouwbaar is, maar puur obv de prijs niet per sé verdacht lijkt me.

Ik dacht al dat het dat was, maar omdat ik nergens anders (ook niet op futurum?) een "oude 1030" zie staan, dacht ik het sowieso een 1030 plus was.

*edit: via ommetje kan je hem idd vinden op futurum maar is daar uitverkocht.

Terug
Bovenaan