De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

elastiek op de kop van je sleutel houden, en hard duwen. Zou genoeg grip moeten geven om hem los te krijgen. Anders inderdaad (voorzichtig) een sleufje in zagen.
 
Grotere hefboom maken door een stalen buis over uw imbus te doen bv
Rotsvast, niet normaal. Er staan blaren op mijn handen van te wringen en nog geen beweging in.

Heb een koersfiets gekocht tweedehands en er staan spd sl pedalen op. Ga mij eerder nieuwe schoenen kopen ipv er spd pedalen te willen opzetten :D
 
Laatst bewerkt:
Rotsvast, niet normaal. Er staan blaren op mijn handen van te wringen en nog geen beweging in.

Heb een koersfiets gekocht tweedehands en er staan spd sl pedalen op. Ga mij eerder nieuwe schoenen kopen ipv er spd pedalen te willen opzetten :D
Ooit komen ze los. Veel geduld oefenen en hefboom zo groot mogelijk maken.
Liefst met een constructie dat ge met uw been kunt duwen en dan 1000+ watt tegen uw hefboom.

Dan komen ze wel los :)
 
Rotsvast, niet normaal. Er staan blaren op mijn handen van te wringen en nog geen beweging in.

Heb een koersfiets gekocht tweedehands en er staan spd sl pedalen op. Ga mij eerder nieuwe schoenen kopen ipv er spd pedalen te willen opzetten :D
Ter info/herinnering, maar je wist dit mss al... de linkse pedaal is linkse draad... (rechtsom is los).
Je kan ook eens aan de kant van de pedaal met steeksleutel 15 proberen (en deze verlengen met een buis), aan de andere kant de imbus erop, en die naar elkaar toetrekken.

https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-41R0G-003-DUT.pdf

Zie opmerking rechtsboven (Opmerking: Met een 6 mm inbussleutel kan geen voldoende aantrekkoppel verkregen worden. Gebruik altijd een 15 mm moersleutel)
 
aN7MDqX2_700w_0.jpg
 
Ter info/herinnering, maar je wist dit mss al... de linkse pedaal is linkse draad... (rechtsom is los).
Je kan ook eens aan de kant van de pedaal met steeksleutel 15 proberen (en deze verlengen met een buis), aan de andere kant de imbus erop, en die naar elkaar toetrekken.

https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-41R0G-003-DUT.pdf

Zie opmerking rechtsboven (Opmerking: Met een 6 mm inbussleutel kan geen voldoende aantrekkoppel verkregen worden. Gebruik altijd een 15 mm moersleutel)
Ik heb eigenlijk nog nooit een imbus gebruikt om pedaal los te draaien.
Ik gebruik altijd een 15 (maar dan zo ne hele lange "pedaalsleutel" waar ge veel meer kracht op zet).

Beetje in de war ivm die imbus :)
 
Eerder deze week had ik die neiging toch bijzonder hard. Er stond hier ne klant met een nogal prijzige Merckx waarvan een van de pedalen Muurvast zat, met grote M. Om het plaatje vollediger te maken was het een pedaal zonder inkepingen voor steeksleutels, was de inbus al kapotgedraaid én de pedaal gebarsten in de crank. Als kers op de taart was het Ultegra en had er al minstens een andere fietsenmaker zijn tanden op stukgebeten. Toch losgekregen na drie kwartier vloeken, dremel, boormachine en klembank. :biglaugh:
 
Ik heb eigenlijk nog nooit een imbus gebruikt om pedaal los te draaien.
Ik gebruik altijd een 15 (maar dan zo ne hele lange "pedaalsleutel" waar ge veel meer kracht op zet).

Beetje in de war ivm die imbus :)
Pedalen als xt of ultegra hebben enkel nog maar een inbus.
Inbus, niet imbus. Enkele jaren geleden op een familiefeest in Brugge ontdekt dat ze dit ook weleens een umbraco noemen :unsure:
 
Ter info/herinnering, maar je wist dit mss al... de linkse pedaal is linkse draad... (rechtsom is los).
Je kan ook eens aan de kant van de pedaal met steeksleutel 15 proberen (en deze verlengen met een buis), aan de andere kant de imbus erop, en die naar elkaar toetrekken.

https://si.shimano.com/pdfs/si/SI-41R0G-003-DUT.pdf

Zie opmerking rechtsboven (Opmerking: Met een 6 mm inbussleutel kan geen voldoende aantrekkoppel verkregen worden. Gebruik altijd een 15 mm moersleutel)
Ja awel, ik draaide eerst rechts aan mijn linkerpedaal maar niks van beweging dus wist ik niet of het wel correct was. In ieder geval, langs geen van beide richtingen beweging. Nog altijd niet.

Aan de linkerpedaal is het langs de kant vd INBUS toch met rechtsom? En rechts linksom? En met de steeksleutel hetzelfde principe?

Ze zijn nog altijd niet los, miserie miserie..

Heb wd40 ook al bovengehaald zonder resultaat.
 
Terug
Bovenaan