De wielrenners/mountainbike thread (training, materiaal, kledij, etc.)

In augustus begint een start-up bedrijf met het testen van een nieuw product om een "always clean chain" te hebben. Je kon filmpjes insturen om geselecteerd te worden als testrijder (waarbij je eerst €59 moet leggen voor de ketting die is voorbehandeld, maar meteen ook de volledige "maintenance kit twv €299 krijgt - whatever that may be) en ik ben één van de 100 testpersonen.

Eind dit jaar zou het dan gecommercialiseerd worden, al dan niet nadat er nog wijzigingen zijn doorgevoerd onder impuls van het testpanel.
Ik ben wel benieuwd - bijzonder tevreden gebruiker van squirt - maar de ketting altijd losmaken als je eens een snelle schoonmaakbeurt wil doen is toch een hassle.
 
In augustus begint een start-up bedrijf met het testen van een nieuw product om een "always clean chain" te hebben. Je kon filmpjes insturen om geselecteerd te worden als testrijder (waarbij je eerst €59 moet leggen voor de ketting die is voorbehandeld, maar meteen ook de volledige "maintenance kit twv €299 krijgt - whatever that may be) en ik ben één van de 100 testpersonen.

Eind dit jaar zou het dan gecommercialiseerd worden, al dan niet nadat er nog wijzigingen zijn doorgevoerd onder impuls van het testpanel.
Ik ben wel benieuwd - bijzonder tevreden gebruiker van squirt - maar de ketting altijd losmaken als je eens een snelle schoonmaakbeurt wil doen is toch een hassle.

€360 voor gewoon een propere ketting? Voor zo'n bedrag verwacht ik toch wel iets magisch.... M.a.w.: ik ben al uiterst skeptisch.... Wel tof dat je het mag uittesten, ben benieuwd.
Ik gebruik wat verschillende smeermiddelen, maar over het algemeen vooral Boeshield en Squirt. Ik maak lang niet altijd de ketting los voor schoon te maken, eigenlijk zelfs bijna nooit. Zeker bij Squirt is het zo makkelijk om het gewoon te kuisen.
 
In augustus begint een start-up bedrijf met het testen van een nieuw product om een "always clean chain" te hebben. Je kon filmpjes insturen om geselecteerd te worden als testrijder (waarbij je eerst €59 moet leggen voor de ketting die is voorbehandeld, maar meteen ook de volledige "maintenance kit twv €299 krijgt - whatever that may be) en ik ben één van de 100 testpersonen.

Eind dit jaar zou het dan gecommercialiseerd worden, al dan niet nadat er nog wijzigingen zijn doorgevoerd onder impuls van het testpanel.
Ik ben wel benieuwd - bijzonder tevreden gebruiker van squirt - maar de ketting altijd losmaken als je eens een snelle schoonmaakbeurt wil doen is toch een hassle.
zo een kettingreiniger van parktool is 20e, dan kan je voor de overige 280e nog veel kettingreiniger kopen en moet je de ketting niet van de fiets halen.

M.a.w. ik ben ook best sceptisch ,maar post zeker de resultaten. Misschien hebben ze het gat in de markt gevonden! (mss hebben ze ook gewooon de ketting met PFOS gecoat, kan ook natuurlijk :) )
 
Heb je schijfremmen?

Indien ja zou ik sowieso al wegblijven van alle smeermiddelen uit een spuitbus, je ‘mist’ kan op je schijven/blokken terecht komen en dat remt niet zo schitterend 😅
 
Ja ik heb schijfremmen, maar ben wel voorzichtig met het aanbrengen.
Sowieso vind ik spuitbussen een no-go, om bovenvermelde reden. Niet enkel voor je schijven, maar sowieso heb je redelijk wat verlies. Gewoon uit een flesje, drupper per schakel.

Squirt is een wax, het grote voordeel daarbij is dat het niet vet is en je eigenlijk geen ontvetter meer nodig hebt om je fiets/aandrijving te kuisen. Kan dus ook geen kwaad om op je handen of kleren te hebben, je wrijft het er gewoon af. Maar het grote nadeel, is dat het water-oplosbaar is. Dus als je met je fiets eens goed door de regen rijdt, is het weg. Dus thuiskomen, fiets kuisen, en onmiddellijk wax aanbrengen. Je moet de wax ook wat laten inwerken, dus snel je ketting smeren voor vertrek, zit er niet meer in.
In de zomer vind ik het een heel goed middel, maar in de winter vind ik het wat een gedoe.
 
€360 voor gewoon een propere ketting? Voor zo'n bedrag verwacht ik toch wel iets magisch.... M.a.w.: ik ben al uiterst skeptisch.... Wel tof dat je het mag uittesten, ben benieuwd.
Ik gebruik wat verschillende smeermiddelen, maar over het algemeen vooral Boeshield en Squirt. Ik maak lang niet altijd de ketting los voor schoon te maken, eigenlijk zelfs bijna nooit. Zeker bij Squirt is het zo makkelijk om het gewoon te kuisen.
om enkel de ketting schoon te maken moet hij niet los inderdaad, maar als je je fiets grondig afspuit met water en eventueel mucoff, moet je wel je ketting losmaken op voorhand, anders moet je elke keer weer het Squirt ritueel doorgaan (2* waxen met 12u tussen, minstens 12u voor de eerstvolgende rit).
 
280€, da's 127 liter Dasty!
ge moet er ook zo'n pulleke kettingolie (morgan blue bv) bijtellen van 15e he ^^

Alle gekheid op een stokje, de mensen die willen waxen doen maar. Mij kost het teveel moeite om de return ervan te vinden. Dan poets ik m'n zwarte ketting maar eens meer
 
Ik maak mijn ketting nooit los...
Bij het kuisen van de fiets neem ik de parktool kettingreiniger erbij, was ontvetter in dat bakje en ketting volledig 'clean' maken.
Na de wasbeurt goed drogen, ik ga eens met mijn persluchtpistool over de ketting en de cassette om het overtollige water volledig weg te krijgen.
Inwaxen met Squirt en gaan met de banaan.
Indien ik 's anderendaags niet ga fietsen dan wax ik de ketting die dag voor een 2e keer in.
Voor de rest wax ik de ketting na iedere fietsrit; eerst wat afkuisen met een doek dat al die 'brokken' er af zijn en opnieuw waxen.
 
ge moet er ook zo'n pulleke kettingolie (morgan blue bv) bijtellen van 15e he ^^

Alle gekheid op een stokje, de mensen die willen waxen doen maar. Mij kost het teveel moeite om de return ervan te vinden. Dan poets ik m'n zwarte ketting maar eens meer
Alleen blijft mijn squirted MTB ketting echt geweldig goed proper en zoveel moeite is dat niet (als ik snel fiets kuis laat ik de ketting liggen ze)
 
Gewoon na het wassen opnieuw wat aanbrengen is bij mij genoeg.
genoeg is heel arbitrair natuurlijk ;)
Door er steeds voor te zorgen dat de ketting optimaal is gewaxt heb ik er een tweetal weken geleden tijdens die extreem natte zondag op 100km niet eens last van gehad dat ik met wax reed. In de periode dat ik dat suboptimaal aanbracht kwam ik er na 30km regen al achter dat er niet teveel smering meer aanwezig was, dus het heeft écht wel een invloed. Maar het kost wat tijd. Ik kan er wel van genieten om die fiets echt brandschoon te zetten, maar niet elke dag van de week
 
om enkel de ketting schoon te maken moet hij niet los inderdaad, maar als je je fiets grondig afspuit met water en eventueel mucoff, moet je wel je ketting losmaken op voorhand, anders moet je elke keer weer het Squirt ritueel doorgaan (2* waxen met 12u tussen, minstens 12u voor de eerstvolgende rit).
Waar heb je ooit gelezen dat je 12u moet wachten? Ik heb er nog nooit op staan kijken met een stopwatch in de hand, maar na 2u lijkt me de wax toch wel ingetrokken.

Sommige doen het overkomen alsof de wax die in! de ketting zit volledig oplost als je je fiets eens kuist. Ik kuis mijn fiets gewoon, ik heb met de mtb al 4u door de regen gereden met veel minder lawaai aan mijn ketting als vele anderen rond mee, als mijn fiets heel vuil is ontvet de ketting ook wel eens. Nadien gewoon 2x wat wax er op en weer verder. Alle "problemen" die sommige hebben met squirt zijn mij eigenlijk onbekend.
 
Asking for a friend;
Wat is het grote verschil tussen de Garmin Edge Explore en de Edge 830? (830 t.o.v. 530 = vooral touchscreen als verschil?)
En welke zouden jullie aanraden zou voornamelijk zijn om zijn snelheid en route te registreren, vooraf een koers inladen en dan rijden (of eventueel andere aanraders).
 
Snelheid en route registreren doen ze allemaal.
Koers inladen is bij mijn Edge 820 een nachtmerrie... Duurt soms tergend lang.
Moest ik een nieuwe kopen, ik koos voor de Wahoo Bolt V2 of de Roam.
Koers maken en inladen gaat vrijwel instant.
 
De Bolt V2 heeft/had wel nog kinderziektes, voor DC Rainmaker was hij nog onbruikbaar eind mei, geen idee of de bugs al gefikst zijn.

Routes inladen op een 530 gaat ook instant, geen problemen mee.

Wahoo = gebruiksgemak, Garmin = meer customizable. Beetje zoals iOs vs Android.

Wat betreft de explore vs edge 830/530, ik dacht dat de explore geen/minder sensors aanvaard (hartslag, cadans, snelheid, ..), maar dat kan ondertussen ook al anders zijn.

530 vs 830 vind ik het touchscreen de prijs niet waard, ik heb dan ook de 530 en ben daar zeer tevreden van. De keuze tussen die 2 is zeer persoonlijk, het gaat enkel over touchscreen en mogelijkheid om op het toestel zelf een adres in te geven om naar te navigeren. Op de 530 kan je dit enkel via een marker op de kaart, of uploaden via je telefoon.
 
Ik denk dat de explore ook geen wifi/bluetooth heeft, dus alles moet via de kabel gebeuren.
En gewoon veel minder functionaliteiten dan de 530/830.
820 zou ik nu niet vergelijken aangezien dat een ouder model is.
 
Terug
Bovenaan